Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Κώστας Παπανικολάου, Κύθνος (2002), αβγοτέμπερα σε κόντρα πλακέ θαλάσσης.

Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη βασιλική του Αγίου Μάρκου

0

Το Ηράκλειο βράζει από τη ζέστη, αλλά ο κόσμος φτάνει στην πλατεία Λιονταριών για να θαυμάσει τη βασιλική του Αγίου Μάρκου.

Ο ναός, που οικοδομήθηκε απέναντι από το Δουκικό Ανάκτορο, κατείχε σημαντική θέση στην κοινωνία της εποχής της ενετικής κυριαρχίας. Εδώ αναλάμβαναν με κάθε επισημότητα τα καθήκοντά τους όλοι οι άρχοντες και αξιωματούχοι και εδώ ζητούσε την προστασία του αγίου ο απλός λαός. Στον ίδιο χώρο ενταφιάζονταν μέσα σε σαρκοφάγους με ανάγλυφες παραστάσεις οι δούκες καθώς και μέλη της αριστοκρατίας. Δύο από τους τάφους αυτούς είναι ορατοί στην ανατολική πλευρά του ναού. Σήμερα φιλοξενεί τη Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου, όπου πραγματοποιούνται περιοδικές εικαστικές εκθέσεις και ποικίλες πολιτιστικές δράσεις.

Το 2019 φιλοξένησε την έκθεση «Η ματιά του συλλέκτη» με έργα της συλλογής του Σωτήρη Φέλιου, την οποία είδαν 37.000 επισκέπτες. Η συνέχεια της επιτυχημένης προηγούμενης συνεργασίας επισφραγίζεται με την τρέχουσα έκθεση που έχει τίτλο «Ένα βλέμμα που σας λέει ότι όσα έχετε ακούσει για τη ζωγραφική είναι αλήθεια» και αποτελεί μία νέα παρουσίαση των έργων της συλλογής, αυτήν τη φορά σε επιμέλεια του ίδιου του συλλέκτη. Η έκθεση όχι μόνο αγκαλιάζει τον χώρο του μνημείου, αλλά θα ενισχύσει σημαντικά το ψηφιακό του αποτύπωμα, προβάλλοντας διεθνώς την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας.

Με οδηγό το βλέμμα και το ένστικτο του συλλέκτη, η έκθεση συστήνει στο κοινό αντιπροσωπευτικά έργα της συλλογής μέσα σε έναν ελεύθερο αφηγηματικό ιστό, με τον κύριο κορμό να περιλαμβάνει έργα της σύγχρονης παραστατικής τέχνης.

Παρούσα και πρωταγωνίστρια η ζωγραφική

Με οδηγό το βλέμμα και το ένστικτο του συλλέκτη, η έκθεση συστήνει στο κοινό αντιπροσωπευτικά έργα της συλλογής μέσα σε έναν ελεύθερο αφηγηματικό ιστό, με τον κύριο κορμό να περιλαμβάνει έργα της σύγχρονης παραστατικής τέχνης. Μέσα από τον πλούτο των κατευθύνσεων και των τεχνοτροπιών των έργων, αναδεικνύεται το σημαντικό εύρος της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής, στον χώρο και στον χρόνο. Συγκεντρώνει 44 έργα ζωγραφικής που έχουν δημιουργηθεί από το 2000 και έπειτα από 32 καλλιτέχνες, ξετυλίγοντας το νήμα της πορείας της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. 

Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Νεκρή φύση με φρούτα (2006), λάδι σε μουσαμά.

«Στη συλλογή συναντιούνται υβριδικά ο ρεαλισμός, ο μαγικός ρεαλισμός, ο φωτογραφικός ρεαλισμός, ο εξπρεσιονισμός, ο σουρεαλισμός, ο συμβολισμός, η αναζήτηση της ιθαγένειας και της αλλοτρίωσης και πολλά άλλα στοιχεία. Κορμός παραμένει πάντως η ρεαλιστική αναπαράσταση και το ανθρωποκεντρικό στοιχείο. Ο Σωτήρης, με το ερωτικό και απαιτητικό του "βλέμμα" και την ασίγαστη φροντίδα του, συναρμολογεί το δικό του αφήγημα πάντα μέσα στη ροή μιας παράδοσης που μπορεί και ανανεώνεται, δίχως να έχει σταματήσει στα διακόσια χρόνια ιστορίας της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής» γράφει ο Αλέκος Λεβίδης.

Ο Σωτήρης Φέλιος ξεκίνησε την ιδιωτική συλλογή του στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν επέστρεψε από τις σπουδές του στο εξωτερικό. «Κάνω μια υπόθεση –την έχουν κάνει πολλοί νωρίτερα και αρτιότερα– ότι η ζωγραφική είναι το θελκτικότερο μέσο αλλά και ένα καταφύγιο σωτηρίας στο τρικυμισμένο ταξίδι προς τη μόνη βεβαιότητα», λέει και ίσως δεν είναι τυχαίο ότι το έργο «Προσωπική Νέκυια» από μια σειρά 26 ζωγραφικών έργων του Χρόνη Μπότσογλου ήταν αυτό που όταν το αγόρασε τον έκανε να συνειδητοποιήσει ότι συγκροτεί συλλογή, που αποτελεί μια πολύ προσωπική αφήγηση, της οποίας μόνος και μοναδικός οδηγός ήταν το μάτι του. Η ανάγκη του «συλλέγειν» ήταν για να διευρύνει την καθημερινότητά του, να της δώσει άλλη διάσταση.

Την ίδια εποχή, όταν άρχισε να αποκτά τα πρώτα του έργα, έκανε την εμφάνισή της μια νέα ομάδα παραστατικών ζωγράφων γεννημένων τη δεκαετία του '50 και λίγο αργότερα. Με αυτούς τους καλλιτέχνες ξεκίνησε ο Σωτήρης Φέλιος, αυτούς παρακολούθησε, με αυτούς συμβάδισε αισθητικά. Ωστόσο, ο τρόπος, η ποιότητα των έργων και η ποικιλία, πέρα από την άποψη και την επιλογή του συλλέκτη, μας οδηγούν και μας ενθαρρύνουν να κάνουμε τη δική μας αφήγηση, τη δική μας παρατήρηση, να διαμορφώσουμε τη δική μας οπτική για την εξέλιξη της ζωγραφικής και των δημιουργών τα τελευταία σαράντα και πλέον χρόνια.

CHECK Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Μαρία Φιλοπούλου, Ροή, 2011, λάδι σε μουσαμά.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Ολλανδικό ενυδρείο (2005), λάδι σε μουσαμά.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Παύλος Σάμιος, Café Paris Νυχτερινό (2020), ακρυλικό σε μουσαμά.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Γιώργος Πλατάκης

Αν η έκθεση αυτή έχει παραπανίσιο ενδιαφέρον, αυτό οφείλεται στην ελευθερία με την οποία είναι επιμελημένη, μια ελευθερία που προκαλεί το μάτι του επισκέπτη, σε αυτό τον μοναδικό χώρο, με τα έργα στα σκουροκόκκινα και τα βαθιά μπλε φόντα σαν να του νεύουν να πλησιάσει και να απομακρυνθεί, να επανέλθει και να τα παρατηρήσει, να τα συνδέσει με άλλα ή να τα αυτονομήσει. Κεντρικό θέμα είναι η ανθρώπινη μορφή που αντανακλάται σε όλη τη συλλογή Φέλιου, η οποία περιλαμβάνει περισσότερα από χίλια έργα Ελλήνων καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα (ζωγραφικά έργα, γλυπτά, ανάγλυφα, κατασκευές, χαρακτικά, φωτογραφίες, σχέδια κ.ά.).

«Οι πίνακες που βλέπετε –ένα σημαντικό τμήμα της συλλογής– ήταν για μένα ένα πάτημα, μια αγκαλιά. Από την Αρκαδία, την πατρίδα μου, στον δρόμο για την αναζήτηση του νοήματος. Διέκρινα στο έργο των ζωγράφων τους αυτό το "κάτι" που είναι ικανό να σε ταξιδέψει σε μέρη που δεν μπορεί να σε πάει ο πλούτος ή άλλες φυσικές απολαύσεις. Είδα σε αυτούς τους πίνακες ότι οι ζωγράφοι τους και την ποιότητα αναζήτησαν και το καίριο. Μπήκαν στον κόπο να φτιάξουν "κάτι". Ο κόπος τους είναι αυτός που φανερώνει την ψυχή. Την ψυχή που συνομιλεί με ό,τι είναι αντίθετο από το εφήμερο» λέει ο κ. Φέλιος.

Η εξιστόρηση στην έκθεση δεν έχει μια λογική ή χρονολογική σειρά. Συμβαδίζει με κάποιον τρόπο και με αυτό που χαρακτηρίζει τον συλλέκτη: ελεύθερος από επιταγές της μόδας και το ενδιαφέρον για το χρηματιστήριο της τέχνης, συγκρότησε μια συλλογή επειδή –όπως έχει πει– τον αιχμαλώτισε ένα έργο, ένιωσε το πάθος και τη συγκίνηση μπροστά σε ένα δημιούργημα, μοιράστηκε ίσως και τη δημιουργική χαρά της ολοκλήρωσης. «Αυτό συγκροτεί το ήθος και το ύφος της συλλογής» γράφει ο Αλέκος Λεβίδης. «Η απόκτηση ενός έργου δεν αποτελεί αυτοσκοπό για τον συγκεκριμένο συλλέκτη.

Από την εμπειρία μου γνωρίζω ότι δεν αρκείται στην εγωιστική απόλαυση του έργου. Καλλιεργεί φιλικές σχέσεις με τις και τους ζωγράφους, παρακολουθεί το έργο τους μέσα στον χρόνο και –γεγονός εξαιρετικά σημαντικό και σπάνιο στις μέρες μας– το στηρίζει. Ο συλλέκτης δεν θέλησε ποτέ a priori να ορίσει το πλαίσιο μιας μουσειακής συλλογής σύμφωνα με κριτήρια "ιστορικά". Συνδετική ουσία της συλλογής του εξακολουθούσε να είναι η προσωπική του αυθόρμητη ερωτική ματιά καθώς και η βιωματική σχέση που ανέπτυσσε με τα έργα και τους ή τις ζωγράφους».

Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου, Προσωπική Νέκυια, Αρ. 11 (ενότητα 26 ζωγραφικών έργων) 1993-2000, λαδοπαστέλ, σκόνες αγιογραφίας και ξηρό παστέλ σε χαρτί κολλημένο σε μουσαμά.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Δάφνη (2019), λάδι σε μουσαμά.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Αχιλλέας Παπακώστας, Παρθένο Δάσος (2010), λάδι σε λινό.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Γιώργος Πλατάκης

Μια συλλογή με συνοδοιπόρο το κοινό

Κάτι που χαρακτηρίζει τον Σωτήρη Φέλιο ως συλλέκτη είναι η σταθερή του επιθυμία να μοιράζεται την εμπειρία και την αισθητική απόλαυση που προσφέρουν τα έργα της συλλογής του. Είναι από τους συλλέκτες που ανοίγουν τη συλλογή τους στο κοινό κάνοντας τον επισκέπτη συνοδοιπόρο στην περιπέτειά του. Συχνά διαφορετικές ενότητες της έκθεσης έχουν ταξιδέψει στην Ελλάδα και το εξωτερικό και καλλιτέχνες έχουν κληθεί να τις πλαισιώσουν με ξεναγήσεις, διαλέξεις και άλλες δραστηριότητες.

Παράλληλα ο συλλέκτης δημιούργησε τον χώρο τέχνης «16 Φωκίωνος Νέγρη», όπου στεγάζονται περιοδικές εικαστικές εκθέσεις, διοργανώνονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, αναπτύσσονται δίκτυα συνεργασίας, συμπράξεις και ανταλλαγές με άλλους φορείς από τον χώρο του πολιτισμού. Παράλληλα έχει συστήσει το ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», το οποίο αναλαμβάνει την έκθεση έργων της συλλογής εντός και εκτός Ελλάδος, την επιμέλεια και έκδοση των αντίστοιχων καταλόγων, καθώς και τον δανεισμό έργων σε μουσειακές εκθέσεις.

Από τον Μάρτιο 2021, το ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και η Google Arts & Culture συνεργάζονται παρουσιάζοντας τριακόσια δεκαέξι έργα και πέντε διαδικτυακές εκθέσεις από τη συλλογή στο παγκόσμιο κοινό της ψηφιακής πλατφόρμας της Google.

Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Αλέξανδρος Ίσαρης, Όνειρο (2019), χρωματιστά μολύβια.
CHECK Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Γιώργος Ρόρρης, Ανδρονίκη (2013), λάδι σε μουσαμά.

Το 2022 το ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιστορίας της Τέχνης, The Courtauld Institute of Art του Λονδίνου, υλοποίησε για πρώτη φορά το «Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης». Το πρόγραμμα πραγματοποιείται δύο φορές τον χρόνο και απευθύνεται σε θεωρητικούς και ιστορικούς της τέχνης, καθώς και σε επιμελητές από το Πανεπιστήμιο Courtauld Institute of Art.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης στη βασιλική του Αγίου Μάρκου, η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου σε συνεργασία με τη διεθνή καλλιτεχνική πλατφόρμα Google Arts & Culture παρουσιάζει την ψηφιακή εκδοχή της, δίνοντας τη δυνατότητα σε ένα ευρύτερο κοινό να την επισκεφθεί εικονικά, μέσω της 3D απεικόνισης Pocket Gallery. «Με κάποιον τρόπο στις ζωές μας, νομίζω, μας νοιάζει η ταυτότητά μας – θα έλεγα και η μοίρα. Ψάχνουμε για τις καταστάσεις εκείνες που επαληθεύουν την αυτοσυνείδηση και την αυτοπεποίθησή μας – αναγκαίες να δώσουν ρίζες στους ανθρώπους» λέει ο Σωτήρης Φέλιος.

Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Εδουάρδος Σακαγιάν, Το πουλί της συμφοράς ζωντανεύει σχέδιο της μητέρας μου (1986-1987), λάδι σε μουσαμά.
CHECK Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Ειρήνη Κομνηνού, Λουόμενες I (2018), ακρυλικό σε μουσαμά.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Κερεστετζής, Κάμπος στην Αδριανή (1992), λάδι σε χαρτί.
CHECK Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Βασίλης Παπανικολάου, Κληματαριά (2006), αβγοτέμπερα σε ξύλο.
Ένα πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής μέσα στη βασιλική του Αγίου Μάρκου Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Γιώργος Πλατάκης

Στην έκθεση παίρνουν μέρος οι καλλιτέχνες:
Ιώ Αγγελή, Τάσος Αριδάς, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Στέφανος Δασκαλάκης, Αλέξανδρος Ίσαρης, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κωνσταντίνος Κερεστετζής, Ειρήνη Κομνηνού, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Αλέκος Λεβίδης, Θανάσης Μακρής, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Τάσος Μισούρας, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Αχιλλέας Παπακώστας, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Βασίλης Παπανικολάου, Κώστας Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Γιώργος Ρόρρης, Εδουάρδος Σακαγιάν, Παύλος Σάμιος, Μάριος Σπηλιόπουλος, Άννα - Μαρία Τσακάλη, Μαρία Φιλοπούλου, Δημήτρης Χαντζόπουλος

«Ένα βλέμμα που σας λέει ότι όσα έχετε ακούσει για τη ζωγραφική είναι αλήθεια», Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου, Βασιλική Αγίου Μάρκου, Ηράκλειο Κρήτης
Οργάνωση: Δήμος Ηρακλείου, Αντιδημαρχία Πολιτισμού
Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου σε συνεργασία με το ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»
Διάρκεια: 14 Ιουλίου - 2 Σεπτεμβρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο 09:00-14:00, Κυριακές και αργίες κλειστά
Είσοδος ελεύθερη
Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου - Βασιλική Αγίου Μάρκου
Πλατεία Λιονταριών, Ηράκλειο, 2813 909228

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM