Ο κομμουνιστής Καραγάτσης

ΕΠΕΞ Ο κομμουνιστής Καραγάτσης Facebook Twitter
Απ’ όλους τους συγγραφείς αυτής της γενιάς, ο Καραγάτσης ίσως είναι ο κατεξοχήν long seller. Και όχι μόνο γιατί τα βιβλία του τα διαβάζουν οι ήρωες των τηλεοπτικών σειρών του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.
0

• ΜΗΠΩΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ, τελικά, τόσο συμπαγής η αστική ιδεολογία της γενιάς του ’30; Ο Καραγάτσης, ας πούμε, λίγο πριν εκδώσει το μυθιστόρημά του Συνταγματάρχης Λιάπκιν, το 1933, σε ηλικία 25 ετών, δηλώνει ότι είχε προσχωρήσει στις ιδέες της Γ’ Διεθνούς και ότι ο Λιάπκιν είναι ένα μυθιστόρημα «καθαρά κομμουνιστικό». Πού τα δηλώνει; Στην αλληλογραφία του με τους φίλους του και συμφοιτητές του, τον Γιώργο Ρωμανό, κατοπινό γνωστό δικηγόρο της «Καθημερινής» και της Ελένης Βλάχου, και τον Νίκο Καλαμάρη, κατοπινό ποιητή, δοκιμιογράφο και συλλέκτη, γνωστότερο ως Νικόλαο Κάλας.

Η αλληλογραφία αυτή εκδίδεται τώρα από την ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας Χριστίνα Ντουνιά στο βιβλίο της «Ο αγαπών σε, Μίτιας» - Γράμματα και ημερολόγια, 1928-1933 που κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα από το Βιβλιοπωλείον της Εστίας και αλλάζει εντελώς την εικόνα και κυρίως τις παγιωμένες θέσεις μας για την ιδεολογία μιας γενιάς αλλά και για την ρευστότητα ιδεών, αισθημάτων και απόψεων μέσα στην οποία έζησαν οι συγγραφείς και οι ποιητές αυτής της εποχής.

Ο Καραγάτσης χαρακτήριζε το μυθιστόρημά του «κομμουνιστικό» περισσότερο λόγω της ρεαλιστικής αφήγησης.

Ο μυθιστορηματικός ήρωας Λιάπκιν ήταν, όπως ξέρουμε, ένας αξιωματικός του Λευκού Στρατού που κατέφυγε στη Θεσσαλία μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση. Ο Καραγάτσης χαρακτήριζε το μυθιστόρημά του «κομμουνιστικό» περισσότερο λόγω της ρεαλιστικής αφήγησης. Παρατηρώντας, όμως, την αναστάτωση του αγροτικού κόσμου στον Θεσσαλικό Κάμπο, ονειρευόταν την «επανάσταση», όπως πληροφορούσε τον Κάλας.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μ. Καραγάτσης, «Ο αγαπών σε, Μίτιας» – Γράμματα και ημερολόγια, 1928-1933, Εκδόσεις Εστία

• Από την περίφημη φωτογραφία όπου μνημειοποιείται η γενιά του ’30 και η οποία τραβήχτηκε στο διαμέρισμα του Γιώργου Θεοτοκά τον Μάρτιο του 1963 ο Καραγάτσης απουσιάζει. Είχε ήδη πεθάνει. Αλλά η απουσία του, για βιολογικούς λόγους, μπορεί σήμερα να διαβαστεί συμβολικά. Η χρήση του αδιευκρίνιστου ακόμη όρου «γενιά του ’30» είναι προβληματική, και το δείχνει το νέο βιβλίο της Χριστίνας Ντουνιά. Πάντως, απ’ όλους τους συγγραφείς αυτής της γενιάς, ο Καραγάτσης ίσως είναι ο κατεξοχήν long seller. Και όχι μόνο γιατί τα βιβλία του τα διαβάζουν οι ήρωες των τηλεοπτικών σειρών του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.

Εξακολουθεί να αρέσει στις νεότερες γενιές. Μου έκανε τεράστια εντύπωση το κείμενο του Κώστα Σπαθαράκη, εκδότη του εκδοτικού οίκου Αντίποδες και μεταφραστή, στο πρώτο τεύχος του περιοδικού «Βλάβη». Μας λέει ότι όσο κι αν αποδομείς τον Καραγάτση, όσο κι αν θεωρείς την πεζογραφία του κάτι σαν Άρλεκιν, δεν μπορείς να ξεφύγεις από αυτήν. Διαβάζοντάς τον «εγκλωβίζεσαι σε έναν κόσμο που είναι συγχρόνως εξοργιστικά οικείος και θεματικά δυσάρεστος, και από τον οποίο μοιάζει να μην υπάρχει καμία διαφυγή».

Ο κομμουνιστής Καραγάτσης Facebook Twitter
Από την περίφημη φωτογραφία όπου μνημειοποιείται η γενιά του ’30 και η οποία τραβήχτηκε στο διαμέρισμα του Γιώργου Θεοτοκά τον Μάρτιο του 1963 ο Καραγάτσης απουσιάζει. Είχε ήδη πεθάνει.

• Οι Αντίποδες είναι ένας εκδοτικός οίκος που δημιουργήθηκε μέσα στην κρίση και που μαζί με δυο-τρεις άλλους οίκους, όπως, για παράδειγμα, η Loggia και το Δώμα, δημιουργούν μια δυναμική νέα εκδοτική σκηνή. Η σκηνή αυτή συμπληρώνεται από βιβλιοπωλεία, που κι αυτά δημιουργήθηκαν μέσα στην κρίση ή στα απόνερά της, λειτουργούν κυρίως στις συνοικίες της Αθήνας και ανανεώνουν το βιβλιοφιλικό και αναγνωστικό φαινόμενο. Γενικά, αλλάζει το παράδειγμα του βιβλιοπωλείου, με κύρια χαρακτηριστικά την παρακμή των μεγάλων αλυσίδων και την επιστροφή στο φυσικό, ανεξάρτητο βιβλιοπωλείο που διατηρεί ταυτόχρονα και e-shop.

Αυτό το νέου τύπου προφίλ δίνει η Τίνα Μαλακατέ του βιβλιοπωλείου Booktalks του Παλαιού Φαλήρου. Άνοιξαν μέσα στην κρίση και μεγεθύνθηκαν την εποχή του Covid. Το μπλογκ «Διαβάζοντας» του βιβλιοπωλείου έφτασε να έχει 140.000 ακολούθους, ενώ οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αντιπροσωπεύουν το 50% των συνολικών πωλήσεων. Το βιβλιοπωλείο λειτουργεί πλέον και ως κοινωνικός χώρος και συνεκτικός σύνδεσμος για τη συνοικία και την περιοχή, με λέσχες ανάγνωσης, εργαστήρια δημιουργικής γραφής κ.λπ.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μ. Καραγάτσης, 
Συνταγματάρχης Λιάπκιν, Εκδόσεις Εστία

• Πάντοτε, όταν έχουμε αλλαγή παραδείγματος, υπάρχουν συγκρούσεις και απώλειες. Για παράδειγμα, η πόλη της Νέας Υόρκης σήμερα έχει μόνο 79 φυσικά βιβλιοπωλεία, όταν τη δεκαετία του 1950 είχε 368, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει το επαγγελματικό περιοδικό «The Booksellers». Αυτά που έχουν απομείνει, όμως, έχουν την αλήθεια και τις ανθρώπινες διαστάσεις του φυσικού, όπως, ας πούμε, το βιβλιοπωλείο Three Lives στο Γουέστ Βίλατζ του Μανχάταν. Ακόμη και αλυσίδες, όπως η Barnes & Noble, ανανεώνονται και επιβιώνουν υιοθετώντας τους τρόπους των ανεξάρτητων, φυσικών βιβλιοπωλείων.

• Αλλάζουν πολλά στο βιβλίο. Αλλάζει και η προώθησή τους. Μετά την τεράστια επιτυχία του ΒookΤok, ανεξαρτήτως του τι είδους βιβλία αυτό προωθεί, η πλατφόρμα ανακοίνωσε ότι δημιουργεί τα δικά της λογοτεχνικά βραβεία. Το hashtag #booktok είχε 138 δισεκατομμύρια views μέσα στο 2023 και τα βραβεία TikTok Book Awards για τη Βρετανία και την Ιρλανδία είναι κιόλας πραγματικότητα. Θα απονεμηθούν τον Αύγουστο, ενώ η shortlist θα ανακοινωθεί τον Ιούλιο. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αυτούς τους τίτλους αλλά και τι ονόματα στελεχώνουν τις κριτικές επιτροπές. Το ΒookΤok μιλάει για βιβλία που μπορεί να μην τα έχουμε δει ποτέ ή να μην έχουμε την παραμικρή επιθυμία να τα ξεφυλλίσουμε. Η επιτυχία του επιβεβαιώνει όμως ότι ζούμε σε παράλληλους κόσμους και ότι τα bubbles χωράνε εκατομμύρια ανθρώπους.

Ο κομμουνιστής Καραγάτσης Facebook Twitter
Βιβλιοπωλείο Three Lives στο Γουέστ Βίλατζ του Μανχάταν.

• Γενικά, τα βραβεία ανανεώνουν το ενδιαφέρον μας για τα βιβλία και αυξάνουν το visibility των τίτλων. Νομίζω ότι είναι επιτακτικό να ανανεωθούν τα ελληνικά κρατικά βραβεία λογοτεχνίας, τα μόνα που έχουν πίσω τους ιστορία δεκαετιών και επιπλέον συνοδεύονται από χρηματικό ποσό. Πρέπει να ανανεωθούν και ως κατηγορίες και ως τρόπος συγκρότησης των επιτροπών, που σήμερα μοιάζει ξεπερασμένος, έχοντας μικρή επαφή με την εκδοτική πραγματικότητα και την κριτική του βιβλίου. Προς το παρόν, περιμένουμε την ελληνική έκδοση του μυθιστορήματος της Μπάρμπαρα Κίνγκσολβερ, Demon Copperhead, που πήρε το Pulitzer το 2023.

To μυθιστόρημα, που είναι μια σύγχρονη εκδοχή του Ντέιβιντ Κόπερφιλντ του Ντίκενς, μια μετακίνηση από τη βικτοριανή Αγγλία στα σημερινά Νότια Αππαλάχια στις Ηνωμένες Πολιτείες, αναγγέλλεται από τις εκδόσεις Ψυχογιός σε μετάφραση της Κατερίνας Σχινά. Ίσως το label του Booker δημιουργήσει καλύτερη τύχη στην ελληνική διαδρομή της Αμερικανίδας συγγραφέως που ζει στα Νότια Αππαλάχια, όπως και ο ήρωάς της Demon. Θυμίζω ότι το πρώτο μυθιστόρημά της στα ελληνικά ήταν το Άγριες Πεταλούδες που είχε κυκλοφορήσει το 2003 από το Μεταίχμιο, ενώ το αριστουργηματικό Δηλητηριώδης Βίβλος είχε κυκλοφορήσει το 2010 από το Μελάνι.

Ο κομμουνιστής Καραγάτσης Facebook Twitter
Η Μπάρμπαρα Κίνγκσολβερ.

• Το ΒookΤok είναι για μερικούς ένα πεδίο του κιτς. Αυτός ο παλιός όρος, που εμφανίστηκε στη γερμανική γλώσσα μεταξύ του 1860 και του 1880, έχει νοηματοδοτηθεί με ποικίλους τρόπους στη διάρκεια της μεγάλης διαδρομής του. Τον επαναφέρει τώρα ο Γάλλος κοινωνιολόγος Ζιλ Λιποβετσκί στο βιβλίο του Le nouvel age du Kitsh (Η νέα εποχή του κιτς) που μόλις κυκλοφόρησε στη Γαλλία (σε συνεργασία με τον Ζαν Σερουά).

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ζήσιμος Λορεντζάτος, Στου τιμονιού το αυλάκι, Εκδόσεις Εν πλω

Ο Λιποβετσκί, που τον είχαμε γνωρίσει από το βιβλίο του για τη λειτουργία του εφήμερου, συνδέει το σημερινό κιτς με την υπερβολή και το γιγαντισμό. Βάζει μέσα τα games, τις τηλεοπτικές σειρές του Νέτφλιξ, το metaverse, τα τατουάζ, τη μοντέρνα τέχνη, την αρχιτεκτονική τύπου Ντουμπάι, τα άβαταρ, τις συναυλίες τύπου Lady Gaga. Ο Λιποβετσκί δεν καταδικάζει αυτό το νέο κιτς ούτε το στέλνει στο πυρ το εξώτερο. Απλώς μας λέει: σκεφτείτε.

• Διαβάζω ότι μια ταβέρνα στη Σχοινούσα πουλήθηκε 3,5 εκατομμύρια ευρώ και ότι το νησί μετατρέπεται σε μια νέα Αντίπαρο, που με τη σειρά της έχει γίνει μια νέα Μύκονος. Διαβάζω και το ρεπορτάζ της LiFO για το πώς το νησί είναι φέουδο μιας εφοπλιστικής οικογένειας που μέλος της είχε συνδεθεί με παγκόσμιο εμπόριο αρχαιοτήτων και με αρχαιοκαπηλία. Κι ενώ θυμώνω, μελαγχολώ και προσπαθώ να πιστέψω στην αναπόφευκτη ροή των πραγμάτων, φτάνει στα χέρια μου η επανέκδοση, από τις εκδόσεις Εν Πλω, του βιβλίου του Ζήσιμου Λορεντζάτου, Στου τιμονιού το αυλάκι, που η πρώτη έκδοσή του χρονολογείται το 1983. Μια περιπλάνηση με ιστιοπλοϊκό στα νησιά, το τοπίο τους και τις ιδέες που αντανακλώνται σ’ αυτό. Γράφει, με αφορμή το αραξοβόλι στη Σχοινούσα:

«Είναι ορισμένα τα πράγματα που σου επιτρέπουν ο ουρανός, η γη και η θάλασσα στην Ελλάδα. Που σου επιτρέπουν να πιστέψεις, να χτίσεις, να σκιαγραφήσεις, να ζήσεις ή να μιλήσεις. Μια στραβή κίνηση παραμικρή και όλα μπορεί να πέσουν στην άβυσσο».

Ο κομμουνιστής Καραγάτσης Facebook Twitter
Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ «Ο ΑΓΑΠΩΝ ΣΕ, ΜΙΤΙΑΣ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ «ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ ΛΙΑΠΚΙΝ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ «ΣΤΟΥ ΤΙΜΟΝΙΟΥ ΤΟ ΑΥΛΑΚΙ» ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ