«Ούτε ψάχνομαι ούτε μου λείπει κάτι», πέρα από την πλάκα 

«Ούτε ψάχνομαι ούτε μου λείπει κάτι»: πέρα από την πλάκα  Facebook Twitter
Επειδή θα υπάρξουν κορόνες τύπου «έλα, ποινικοποιήσατε και το φλερτ πια, δεν θα τολμάμε να σας πλησιάσουμε», ας πούμε (ξανά) ότι όλα αρχίζουν και τελειώνουν με τη συναίνεση.
0

ΟΣΟΙ/ΕΣ ΩΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΔΟΥΛΕΨΑΜΕ κάποτε σε κάποιο τηλεφωνικό κέντρο πωλήσεων (για κατσαρόλες, προϊόντα περιποίησης, ορθοπεδικές παντόφλες και άλλα απολύτως χρήσιμα) γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το πρώτο πράγμα που μας δόθηκε με το που πατήσαμε το πόδι μας στην (όποια) εταιρεία ήταν ένα κείμενο: το σενάριο της πώλησης. 

Αυτό ξεκινούσε πότε με γλυκερή ευγένεια και πότε επιθετικά. Με το που σήκωνε ο άλλος (ή συνήθως η «άλλη», γιατί ο στόχος ήταν οι γυναίκες πελάτισσες) το τηλέφωνο, εσύ όφειλες να τον αρπάξεις από τα μούτρα. Έπρεπε να μάθεις το κείμενο απ’ έξω, να το προσαρμόσεις στο στυλ της επιθετικής πώλησης και να πείσεις τον πελάτη (βασικά, την πελάτισσα) να αγοράσει, να σου ανοίξει το σπίτι της να δειγματίσεις και να κλείσεις (επιτέλους) πώληση. 

Φυσικά, κανείς μη γεννημένος πωλητής δεν στεριώνει για πολύ σ’ αυτές τις δουλειές – που πολύ συχνά σε πληρώνουν κυρίως με ποσοστό επί των πωλήσεων... Λίγοι αντέχουν τις βρισιές των αγουροξυπνημένων πελατών (και πελατισσών) που καθόλου δεν το ‘χουν σκοπό να αγοράσουν κατσαρόλες - κινητά - κρέμες ματιών και να μιλάνε με έναν άγνωστο (και μάλιστα φουντωμένο για πώληση).

Μόνο σεβασμός για όσους κάνουν αυτήν τη δουλειά που θέλει πίστη στο προϊόν, αφοσίωση στο στοχόγραμμα και γερό στομάχι για τα «όχι» που θα ακούσεις μέσα σε μια μέρα. 

Στο διαδίκτυο του «ψόφου», του «καρκίνου» και του αυθόρμητου και απρογραμμάτιστου και a capella υβρεολογίου, οφείλει να ομολογήσει κανείς ότι πρώτη φορά ήρθε στο φως τόσο στρωτό, τόσο σεταρισμένο σενάριο μαζικού καλέσματος.

Ωστόσο, το κείμενο, το εταιρικό σενάριο πώλησης, με όλες τις εναλλακτικές διακλαδώσεις του («τι θα πεις αν σου πει δεν θέλει», «πώς θα επιμείνεις», κ.λπ.) κάποτε πιάνει. «Βάλε και λίγη σάλτσα», μπορεί να σου πει ο προϊστάμενος, «κλάψου και λίγο αν χρειαστεί», «πες ότι είσαι φοιτήτρια και θα σε διώξουν αν δεν κάνεις πωλήσεις σήμερα», «μην τον/την αφήσεις να σου κλείσει το τηλέφωνο, χωρίς να αποσπάσεις ένα “ναι”». 

Για να είμαι ειλικρινής αυτό μου θύμισε η πρόζα του «κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσω ότι δεν ψάχνομαι». Αν η ερώτηση του νεαρού εαυτού μου ήταν «τι απογίνονται τα κείμενα για κατσαρόλες, όταν δεν τις αγοράζει κανείς πια από το τηλεφωνικό ψηστήρι», η απάντηση θα βρισκόταν στο σενάριο του τύπου που άπλωνε δίχτυα σε όλα τα social media πιστεύοντας ότι θα ψαρέψει γυναίκες. 

Βέβαια, το να πουλάς κατσαρόλες βάσει εταιρικού σεναρίου είναι μία καθ’ όλα έντιμη δουλειά που το σενάριο της δεν χωλαίνει. Εν αντιθέσει με το σενάριο του συγκεκριμένου που έμπαζε νερά στο τέλος, εκεί ακριβώς που η πώληση πρέπει να δείξει το καλό της πρόσωπο και την υπεροχή της: στην απόρριψη. Και ευτυχώς, δηλαδή. 

Και τώρα αφήνουμε τις κατσαρόλες και την οργανωμένη πρόζα και πάμε στο viral των ημερών που δεν είναι καθόλου αστείο και ας αντιμετωπίστηκε ως τέτοιο και ας έγινε ακόμα και αντικείμενο για λίγο (αβασάνιστο η αλήθεια είναι) realtime marketing. Κι αν μπήκαν στον πειρασμό να «παίξουν» μαζί του ακόμα και γνωστές επιχειρήσεις, καταλαβαίνεις τι έγινε σε επίπεδο παρέας και χρηστών στα social media. 

Στο TikTok ακόμη τον κοροϊδεύουν με duos, κάποιοι influencers τρολάρουν με τα χάλια του, κάποια sites καταγράφουν τον όλο διασυρμό με διάθεση χοντρής πλάκας. Κάποιοι στο Twitter βρήκαν φρικτή τη διακωμώδησή του και τα έβαλαν ακόμα και τα με τα κορίτσια που τον ξεμπρόστιασαν. Ο άνθρωπος «ανθρώπινα» έψαχνε για παρέα και οι γυναίκες στις οποίες «φορτωνόταν» μέσω των social media τον περιφρονούσαν, οι άκαρδες. Ok, αναμενόμενα όλα αυτά. Όμως, λέμε τη μισή ιστορία εδώ, και αυτή η ιστορία δεν είναι απλώς cringe. Είναι creepy. Όσο κι ο τόνος της φωνής ενός αγνώστου που τη μία μιλάει σαν μπέμπης σε φωνητικό μήνυμα στο inbox μίας κοπέλας και την άλλη στιγμή τη βρίζει χυδαία, επειδή τόλμησε να βάλει φρένο στα απανωτά μηνύματα. 

Και για να δούμε την κατάσταση πέρα από την πλάκα:

— Κατ’ αρχάς, ο πλέον γνωστός και μην εξαιρετέος «Σταύρος» δεν δέχεται «όχι» για απάντηση στο πλαίσιο μίας διαδικτυακής συνομιλίας, οπότε δεν είναι να φαντάζεται κανείς πώς αντιδρά σε μία ενδεχόμενη απόρριψη ή άρνηση σε real life επαφές. 

— Κατά δεύτερον, στο πλαίσιο των ατέλειωτων μηνυμάτων προς άγνωστες του γυναίκες, με χειριστικό τρόπο στοχοποιεί μία συγκεκριμένη –ως πρώην του– μιλώντας για τις σειρές που πρωταγωνιστούσε και τις θεατρικές της δουλειές. Ήδη κάποια ηλεκτρονικά Μέσα, θεωρώντας υποχρέωσή τους να αποτελειώσουν την επιχείρηση διαπόμπευσής της, παρουσιάζουν φωτογραφίες της, αγνοώντας τις συνέπειες στη ζωή της σήμερα. Επίσης, θα είχε ενδιαφέρον να γνωρίζαμε αν κάποιο από αυτά τα Μέσα που δημοσίευσαν φωτογραφίες της μπήκαν στον κόπο να την αναζητήσουν και να τη ρωτήσουν αν όντως είχε σχέση με αυτόν τον άνθρωπο.

— Κατά τρίτον, εννοείται ότι δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι –την ώρα του viral και της γενικότερης «πλάκας»– για το ηλικιακό target group του. Αν ο κανονιοβολισμός των μηνυμάτων απευθυνόταν και σε ανήλικες, δεν είναι για να γελάμε ακριβώς.

Η περίπτωση δεν είναι ούτε αστεία, ούτε αθώα και σίγουρα δεν πρόκειται για διαδικτυακό «φλερτ» – η χειριστικότητα, το massive της αποστολής και η επιμονή στο αρχικό κείμενο με ελάχιστες παραλλαγές –και με συνέπεια «πωλητή»– δίνει τον τόνο στην όποια πρόθεση. 

Και για να αφήσουμε τα δικά μας και να πεταχτούμε λιγάκι στο εξωτερικό, πριν από λίγους μήνες στην Ιταλία ξεκίνησε –και με πολιτική υποστήριξη– μία πρωτοβουλία με το hashtag #EioTiPubblico (σ.σ. Tu Mi Offendi? E io ti pubblico – σε ελεύθερη μετάφραση: Με ενοχλείς; Με προσβάλλεις; Και εγώ σε δημοσιεύω, φέρνω στο φως τα μηνύματά σου).

Την ιδέα και εν συνεχεία το κίνημα τα άφησε παρακαταθήκη στις Ιταλίδες η πρώην πρόεδρος της ιταλικής Βουλής, Λάουρα Μπολντρίνι. Τι έλεγε αυτή η ιδέα; Ότι όταν μία γυναίκα λαμβάνει ένα χυδαίο, σεξιστικό ή παρενοχλητικό μήνυμα το επόμενο που θα μπορούσε να κάνει θα ήταν να δημοσιεύσει ό,τι έλαβε (είτε επρόκειτο για σχόλιο παρενόχλησης ή ρητορικής μίσους είτε για υβριστικό σχόλιο, και πάει λέγοντας).

Πρακτικά, αυτό ζούμε –χωρίς οργανωμένη πρωτοβουλία– εδώ και λίγες ημέρες στα ελληνικά social media, απλώς η τάση να αστειευόμαστε με όλα «θόλωσε» τα νερά και λίγο συζητάμε για άλλα (αντί άλλων). 

Και είναι αλήθεια ότι στο διαδίκτυο του «ψόφου», του «καρκίνου» και του αυθόρμητου και απρογραμμάτιστου και a capella υβρεολογίου, οφείλει να ομολογήσει κανείς ότι πρώτη φορά ήρθε στο φως τόσο στρωτό, τόσο σεταρισμένο σενάριο μαζικού καλέσματος.

Και, τέλος, επειδή θα υπάρξουν κορόνες τύπου «έλα, ποινικοποιήσατε και το φλερτ πια, δεν θα τολμάμε να σας πλησιάσουμε», ας πούμε (ξανά) ότι όλα αρχίζουν και τελειώνουν με τη συναίνεση. Ότι αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον ή ακόμα χειρότερα, αν υπάρχει άρνηση ή απόρριψη της όποιας προσφοράς, σταματάει η όποια κουβέντα, το όποιο σενάριο, το όποιο μάρκετινγκ. Ανθρώπινα, πάντα, ε; 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το twitter δεν σε προστατεύει πλέον από τα τρόλ

Tech & Science / Το Twitter δεν σε προστατεύει πλέον από τα τρολ

Μεγάλο ρεπορτάζ του BBC αποκαλύπτει όλα όσα άλλαξαν από τη μέρα που ο Ίλον Μασκ ανέλαβε την ηγεσία της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης: η ρητορική μίσους, οι επιθέσεις σε επιζήσασες βιασμού, οι παιδοβιαστές και η φίμωση των ελεύθερων δημοσιογραφικών φωνών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
«Προσέξτε αυτό το κάθαρμα»: Όταν η παρενόχληση στο γυμναστήριο γίνεται trend στο Tik Tok

Υγεία & Σώμα / «Προσέξτε αυτό το κάθαρμα»: Όταν η παρενόχληση στο γυμναστήριο γίνεται trend στο Tik Tok

Το hashtag «gym weirdos» συγκεντρώνει τις εμπειρίες γυναικών με όσα τους συμβαίνουν την ώρα της προπόνησης, ενώ ένα ιστορικό βιβλίο εξετάζει τις ρίζες της παρανόησης που επιτρέπει στους άνδρες να βλέπουν ως προσωπικό δώρο για τα... μάτια τους γυναίκες που γυμνάζονται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ