H νέα Kelela και άλλα τρία πρόσφατα άλμπουμ που αξίζει να ακούσετε

H νέα Kelela και άλλα τρία πρόσφατα άλμπουμ που αξίζει να ακούσετε Facebook Twitter
Χρειάστηκε έξι χρόνια η Kelela για να κυκλοφορήσει το δεύτερο άλμπουμ της. Η αναμονή άξιζε μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο.
0

Caroline Polachek

Desire, I Want to Turn Into You

cover
Caroline Polachek - Desire, I Want to Turn Into You

Μπορεί η Caroline Polachek (Chairlift) να θέλει απεγνωσμένα να μεταμορφωθεί σε επιθυμία στον τίτλο του δεύτερου προσωπικού της άλμπουμ, αλλά η πικρή αλήθεια είναι ότι μόνο αυτό το συναίσθημα δεν σου προκαλούν τα τραγούδια της. Αντίθετα, είναι να απορείς αν ακούς το ίδιο άλμπουμ με όσους γράφουν διθυράμβους στο «Pitchfork» και με τον Fantano.

Ναι, ανήκω στη μειοψηφία που δεν ενθουσιάστηκε και τόσο, ίσως επειδή δεν είμαι Αμερικανίδα. Μάλιστα, στο «Pitchfork» την αποκαλούν την Kate Bush της Gen Z. Τι να το κάνεις, όμως, αφού ούτε την ιδιαίτερη φωνή της Kate έχει η ταλαντούχα κατά άλλα Καρολίνα αλλά και συγκεκριμένα κομμάτια, όπως τα «Blood and Butter», «Crude drowning of an angel» ή το «Hopedrunk Everlasting», αγγίζουν, αλλά δεν φτάνουν τη δισκογραφία της σπουδαίας Βρετανής, παρά τις έξυπνες ενορχηστρώσεις και τη γενικά εξαιρετική παραγωγή που κάνει σε όλο το άλμπουμ.

H αμηχανία συνεχίζεται και στο πρώτο σινγκλ του δίσκου, το «Bunny is a rider», το οποίο θυμίζει περισσότερο Ed Sheeran με γυναικεία φωνητικά, ενώ η προσπάθειά της στο φλαμένγκο, για τις ανάγκες του «Sunset», σε κάνει πάλι να αναρωτιέσαι γιατί.

Είναι άδικο να διαβάζεις τέτοιες υπερβολές επειδή σε προϊδεάζουν για κάτι πραγματικά μοναδικό και όταν το πρώτο κομμάτι, το «Welcome to my island», ξεκινάει με αυτές τις άστοχες άριες δεν ξέρεις πώς να το πάρεις ‒ παρεμπιπτόντως, αν έλειπε αυτό το στοιχείο θα είχαμε μια υποδειγματική αναβίωση της ποπ της δεκαετία του ’80. Αργότερα έμαθα ότι έχει εκπαιδευτεί στην όπερα.

H αμηχανία συνεχίζεται και στο πρώτο σινγκλ του δίσκου, το «Bunny is a rider», το οποίο θυμίζει περισσότερο Ed Sheeran με γυναικεία φωνητικά, ενώ η προσπάθειά της στο φλαμένγκο, για τις ανάγκες του «Sunset», σε κάνει πάλι να αναρωτιέσαι γιατί. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν όμορφες στιγμές, ειδικά όταν δεν προσπαθεί πολύ, όπως το «Pretty in possible» ή η συνεργασία της με την Grimes και την Dido στο «Fly to you».

Κάποιοι μου είχαν γράψει παλιά ότι οι κριτικές δεν χρειάζονται βιογραφικές πληροφορίες ‒ εντάξει. Το «Desire, I want to turn into you» γράφτηκε μετά τον θάνατο του πατέρα της από Covid-19. Ήταν πιανίστας και βιολιστής κλασικής μουσικής και είχε μανία με την Ασία, εξού και η Polachek μέχρι τα έξι έμενε στο Τόκιο. Ένα άλλο γεγονός που ενέπνευσε τους στίχους του τραγουδιού ήταν η παραμονή της στη Ρώμη και στη Σικελία μαζί με τον σύντροφό της, τον εικαστικό Matt Copson.

Θέλετε να βάλουμε ένα στοίχημα από τώρα για το αν θα είναι στην κορυφή της λίστας του «Pitchfork» με τα καλύτερα άλμπουμ για το 2023;

Caroline Polachek - Pretty In Possible

Kelela

Raven

cover
Kelela - Raven

Χρειάστηκε έξι χρόνια η Kelela για να κυκλοφορήσει το δεύτερο άλμπουμ της. Η αναμονή άξιζε μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο. Για να βάλουμε, όμως, τα πράγματα σε μια σειρά, το 2017, το ντεμπούτο της, «Take me apart», είχε ανακυρηχθεί ένα από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς και από τα πιο ριζοσπαστικά για το R&B και τη σύγχρονη σόουλ, που την έφερναν σε ουσιαστική ηχητική ρίξη με το παρελθόν και τη συνέδεαν με το μέλλον.

Δεν είναι τυχαίο που έπαθε αυτό που αποκαλούμε «σύνδρομο του δεύτερου άλμπουμ», το οποίο της εκδηλώθηκε με τη μορφή του συγγραφικού μπλοκ. Πώς μπορείς να διατηρήσεις την ίδια υψηλή ποιότητα και στην επόμενη δουλειά σου; Κάτι παρόμοιο είδαμε να συμβαίνει και στη SZA.

Η SZA, όμως, με το «SOS» πέρσι αλλά και τώρα η Kelela με το «Raven» φαίνεται ότι κατάφεραν να ξεπεράσουν τους ενδοιασμούς τους και να κυκλοφορήσουν αμφότερες δυο σπουδαία άλμπουμ.

Βέβαια, όσον αφορά την Kelela, δεν θα τη δεις ξαφνικά να μονοπωλεί τα τσαρτ κι αυτό επειδή το «Raven» δεν προσφέρεται για κάποιο εύκολο χιτ και δεν ξεμπερδεύεις εύκολα μαζί του με γρήγορες ακροάσεις. Έχει την ίδια καινοτόμα προσέγγιση που υπήρχε διάχυτη και στο «Take me apart».

Στα δεκαπέντε κομμάτια του υμνεί την queer μαύρη γυναικεία εμπειρία, ενώ είναι από αυτά τα τέλεια «μεταμεσονύχτια» άλμπουμ που επενδύουν στο αισθησιακό σύμπαν που δημιουργούν ως σύνολο. Επιπλέον, χιτ μπορεί να μην έχει, αλλά δύσκολα θα μπορέσει να ξεπεράσει κάποιο άλλο τραγούδι φέτος την ηχητική ευδαιμονία που σου προκαλεί το «On the run».

Kelela - On The Run (Official Music Video)

Yo La Tengo

This Stupid World

cover
Yo La Tengo - This Stupid World

Πρέπει να ομολογήσω ότι δεν έχω παρακολουθήσει τόσο στενά τους Yo La Tengo στα 38 και βάλε χρόνια της μουσικής τους πορείας. Την τελευταία φορά που ασχολήθηκα πρέπει να ήταν το 2013 για το άλμπουμ τους «Fade».

Όμως η 17η δισκογραφική τους δουλειά που έχει τίτλο «Τhis stupid world» και μόλις κυκλοφόρησε αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να ξαναπιάσει κανείς επαφή μαζί τους, βρίσκοντας μια ροκ μπάντα στα καλύτερά της μετά από πολλά χρόνια. Τα εννιά κομμάτια του άλμπουμ δημιουργήθηκαν μέσα από τζαμαρίσματα που ηχογράφησαν στο Ηοboken, το στούντιο τους στο New Jersey, προτού χτυπήσει η πανδημία.

Έχουν τον αυθορμητισμό και τον πειραματισμό που χαρακτηρίζουν αυτήν τη διαδικασία ηχογράφησης. Εξαιτίας του lockdown, τα συγκεκριμένα τους sessions σταμάτησαν για αρκετούς μήνες. Εκείνη την περίοδο κυκλοφόρησαν έναν άλλο δίσκο, το «We have amnesia sometimes», που περιείχε πέντε ambient αυτοσχεδιαστικές συνθέσεις τους.

Καμία σχέση με το εν λόγω άλμπουμ, με το οποίο επιστρέφουν στις ρίζες τους με θαυμάσια κομμάτια όπως το μελαγχολικό «Apology Letter» ή το εναρκτήριο «Sinatra drive breakdown»: «Τhis stupid world, it’s killing me / This stupid world, it’s all we have» (Αυτός ο ηλίθιος κόσμος με σκοτώνει / Αυτός ο ηλίθιος κόσμος είναι ό,τι έχουμε») τραγουδούν στο ομώνυμο του τίτλου κομμάτι. Μια μεγάλη επιστροφή είναι πάντα καλοδεχούμενη, ειδικά από ένα από τα σημαντικότερα γκρουπ του αμερικανικής ροκ.

Yo La Tengo - This Stupid World (Official Audio)

Veslemes

Ο Εξορκισμός

cover
Γιάννης Βεσλεμές - Εξορκισμός

Το πρώτο άλμπουμ του Γιάννη Βεσλεμέ στη Veego Records και το πρώτο του ελληνόφωνο εδώ και δέκα χρόνια μετά την «Πάρνηθα» (2013) είναι αφιερωμένο στον θάνατο, όπως μας πληροφορεί με σοβαρότητα το δελτίο Τύπου που το συνοδεύει.

Όταν το ακούς πρώτη φορά μοιάζει λίγο σαν giallo αλά ελληνικά με όλες αυτές τις ιστορίες μαγικού ρεαλισμού για μινώταυρους, μάγους στη λεωφόρο Κηφισίας που πρέπει να αποφεύγεις, κανίβαλους στην Αττική και ζωντανούς οργανισμούς χωρίς κύτταρα. Αυτή η αίσθηση εντείνεται και από τον τρόπο που αλλοιώνει τη φωνή του, κάνοντας τη πιο τραχιά και βραχνή (επίτηδες;).

Πάντως, ο παγανιστικός τρόμος τού ταιριάζει τόσο κινηματογραφικά όσο και μουσικά. Στην πλειοψηφία τους τα τραγούδια του «Εξορκισμού» είναι σαν να αποτελούν ιδέες ή προσχέδια για φιλμ που δεν έχει τη δυνατότητα να γυρίσει άμεσα. Ηχητικά, παρότι η εμμονή του στα ’80s και στα ’70s, ειδικά στους τίτλους τραγουδιών, και στους ηλεκτρονικούς casio ήχους παραμένει αστείρευτη, ενίοτε συναντάς και στοιχεία από φολκ, λάτιν μέχρι και ρεμπέτικα που κάνουν το συνολικό αποτέλεσμα κάτι παραπάνω από ενδιαφέρον.

Εκτός από τον πολυοργανίστα Γιώτη Παρασκευαΐδη και τον Λεωνίδα Οικονόμου (My Wet Calvin), συνεργάζεται με τον The Boy (Αλέξανδρο Βούλγαρη) που δανείζει τα φωνητικά του στη «Χλωροφύλλη», μία από τις πιο όμορφες και ας πούμε τις πιο τρυφερές στιγμές του δίσκου, κι ας τραγουδάει για τάφους. Μαύρο χιούμορ και κινηματογραφική νοσταλγία, νομίζω αυτά αρκούν για να αφεθείς στο σκοτεινό του mood.

Veslemes - Χλωροφύλλη (Hlorofilli) feat. The Boy

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ