Η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται ένα μεγάλο εικαστικό αφιέρωμα στη Μεσογειο, στη φετινή ARCOmadrid

Anna Boghiguian Facebook Twitter
Anna Boghiguian, Extract From A Cavity Poem, 2016. Courtesy of Anna Boghiguian and KOW. Φωτ.: Ladislav Zajac
0

Ένας χάρτης φιλοτεχνημένος το 1154, που συμπεριλαμβάνεται στην Tabula Rogeriana, τον παγκόσμιο χάρτη που έφτιαξε για λογαριασμό του Νορμανδού βασιλιά της Σικελίας Roger II ο Μαροκινός γεωγράφος, εξερευνητής, χαρτογράφος και διδάσκαλος Muhammad al-Idrisi (1100-1165) κοσμεί το εξώφυλλο της έκδοσης που συνοδεύει το πρόγραμμα της ARCOmadrid 2023 με τη θεματική «Μεσόγειος: Μια στρογγυλή θάλασσα». Η σημαντική διοργάνωση ξεκινάει στις 22 Φεβρουαρίου και ολοκληρώνεται στις 26 του μήνα, στο εκθεσιακό και συνεδριακό IFEMA Madrid, ενώ το ειδικό αφιερωματικό πρόγραμμα υπογράφει η επιμελήτρια Μαρίνα Φωκίδη

Ωστόσο η εικόνα της Μεσογείου στον συγκεκριμένο χάρτη διαφέρει από οτιδήποτε ξέρουμε, καθώς ο Βορράς δεν βρίσκεται στη Νότια Ευρώπη αλλά στα παράλια της Αφρικής και συνεπώς ο Νότος είναι τα ευρωπαϊκά παράλια. Στο δοκίμιο που έγραψε σχετικά με αυτό η Γαλλομαροκινή καλλιτέχνις Bouchra Khalili με τίτλο «The Un/Known world to come» εξηγεί μια σειρά από πράγματα που, πέρα από ιστορική πληροφορία, αποτελούν στοιχεία που αξίζει να τα δούμε σήμερα σε σχέση με τα δεδομένα της εποχής μας. Ο βασιλιάς Roger II διέθετε μεγάλη και ευρεία μόρφωση και καθώς το βασίλειό του απαρτιζόταν από εθνότητες και θρησκείες όλων των λαών της Μεσογείου, μια πολυπολιτισμικότητα ανάλογη της Ανδαλουσίας στην Ιβηρική Χερσόνησο της δικής του εποχής, έμαθε αραβικά ώστε σε μια εποχή καταστροφών εξαιτίας των Σταυροφοριών να μπορεί να αντλήσει πληροφορίες μέσα από τις ανώτερες επιστήμες, την πρωτοκαθεδρία στις οποίες είχαν οι Άραβες διδάσκαλοι. Κάλεσε τον al-Idrisi από τη Φες, που λόγω των ερευνών του είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη, και του ανέθεσε τη δημιουργία του πιο πλήρους άτλαντα του γνωστού τότε κόσμου, που όμοιός του δεν είχε ξαναγίνει στην παγκόσμια ιστορία. 

Σήμερα αυτός ο χάρτης επαναφέρει με μια ποιητική διάσταση την εικόνα της Μεσογείου ως το ζητούμενο ενός ιδεατού κόσμου, μιας θάλασσας που οφείλει να ενώνει και όχι να χωρίζει. Άλλωστε μια «στρογγυλή» θάλασσα δεν έχει πάνω και κάτω, δεν έχει Βορρά και Νότο, ανατολή και δύση, βρίσκεται σε μια συνεχή ρευστότητα, βρέχεται και βάλλεται από κάθε μεριά και διασχίζεται ποικιλοτρόπως. 

Ο Μαροκινός γεωγράφος χρειάστηκε δεκατρία χρόνια να ολοκληρώσει την Tabula Rogeriana (ένα από τα ελάχιστα αντίγραφα υπάρχει στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας) και συνεργάστηκε με ειδικούς και ακαδημαϊκούς μουσουλμάνους, Εβραίους και χριστιανούς, με θαλασσοπόρους που τον τροφοδότησαν με περιγραφές από άγνωστες θάλασσες και τόπους μακρινούς, καθώς και με λαούς με τον πολιτισμό των οποίων ελάχιστοι είχαν έρθει σε επαφή. Οι ταξιδευτές αυτοί ήξεραν πολύ λίγα για τον Ατλαντικό, καθώς εκεί συναντούσαν κύματα τόσο ψηλά όσο τα βουνά και βαθιά σκοτεινά νερά που σίγουρα έκρυβαν εχθρικά πνεύματα. Οι καραβοκύρηδες της εποχής χρησιμοποιούσαν τους αστερισμούς για να προσδιορίσουν το σημείο πλεύσης τους, ένα πρακτικό εργαλείο πολλών αιώνων. Τους αστερισμούς ακολουθούσαν και οι αρχαίοι Έλληνες, καθώς αποτελούσαν μέρος της μυθολογίας τους. 

Nilbar Gures Facebook Twitter
Nilbar Gures, Torn (Detail), 2018. Φωτ.: Anna Konrath

Ο χάρτης του al-Idrisi χαρακτηρίζεται και από μια άλλη συνθήκη, σύμφωνα με την οποία δεν είναι η γη που αναδεικνύει την ακτογραμμή αλλά το νερό, δηλαδή είναι σαν το υγρό στοιχείο και η φυσική του ρευστότητα να οριοθετούν τους τόπους και όχι το αντίστροφο. Και μπορεί να αντανακλά την κυρίαρχη κουλτούρα της εποχής του, αλλά η Mare Internum των λαών και των πολιτισμών, που συχνά ήταν εχθρικοί μεταξύ τους, οπωσδήποτε αποτέλεσε από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα δίοδο του εμπορίου και τόπο κάθε είδους συναλλαγής. Σήμερα αυτός ο χάρτης επαναφέρει με μια ποιητική διάσταση την εικόνα της Μεσογείου ως το ζητούμενο ενός ιδεατού κόσμου, μιας θάλασσας που οφείλει να ενώνει και όχι να χωρίζει. Άλλωστε μια «στρογγυλή» θάλασσα δεν έχει πάνω και κάτω, δεν έχει Βορρά και Νότο, ανατολή και δύση, βρίσκεται σε μια συνεχή ρευστότητα, βρέχεται και βάλλεται από κάθε μεριά και διασχίζεται ποικιλοτρόπως. 

Η ισπανική art fair, μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές εκθέσεις για την τέχνη στην Ευρώπη, θέλησε να θέσει τη Μεσόγειο στο επίκεντρο  της φετινής διοργάνωσης και αυτός  ήταν ο λόγος που την ανέθεσαν στην Ελληνίδα επιμελήτρια. Λίγες μέρες πριν ταξιδέψει για τη Μαδρίτη για τα εγκαίνια της ARCO, μας μίλησε σχετικά με όλα όσα έχει σχεδιάσει από τη στιγμή που ανέλαβε τη διεύθυνση του προγράμματος μέχρι σήμερα. Είπε λοιπόν: «Εμένα με κάλεσαν ενάμιση χρόνο πριν για να συζητήσουμε το ευρύτερο θέμα της Μεσογείου λόγω του περιοδικού "South is a state of mind" (Ο Νότος ως μια εννοιολογική κατάσταση), το οποίο διευθύνω. Ακριβώς λόγω του τίτλου θεωρούν ότι ήμουν αυτή που πρώτη φορά έθεσε το θέμα της Νότιας Ευρώπης. Αυτό τους ενδιέφερε πάρα πολύ. Έτσι, μέσα από συζητήσεις με τη Maribel Lopez, διευθύντρια της ARCO, καταλήξαμε να διευρύνουμε την ενότητα, επαναφέροντας το θέμα της Μεσογείου όχι πια μέσω της ευρωκεντρικής προσέγγισης αλλά και μέσα από τους λαούς που την κατοικούν».

Silvina Der Meguerditchian Facebook Twitter
Silvina Der Meguerditchian, Detail from the series Treasures, 2015. Credits: Courtesy of Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki

Μεγαλωμένη στη Θεσσαλονίκη, η Φωκίδη είχε στη μνήμη της όλα εκείνα τα πολυπολιτισμικά στοιχεία του παρελθόντος της πόλης που την έφεραν από νωρίς σε επαφή με άλλες κοινωνικές ομάδες.

φωκιδη
Μαρίνα Φωκίδη

«Οι Εβραίοι φίλοι μου έπρεπε να φεύγουν την ώρα του μαθήματος των θρησκευτικών κι αυτό εμένα μου προξενούσε την περιέργεια να μάθω περισσότερα γι’ αυτούς. Επίσης, το ότι η Κωνσταντινουπολίτισσα γιαγιά μου με πήγαινε απέναντι από το Καραβάν Σεράι για τούρκικα γλυκά ήταν επίσης μέρος μιας πολυπολιτισμικής πραγματικότητας. Αυτή ήταν η Θεσσαλονίκη όπου μεγάλωνα. Οι σύγχρονοι Έλληνες επιμένουμε στην αρχαιοκεντρική προσέγγιση του κόσμου μας, αλλά πόσοι ξέρουν ότι ο Διογένης αναφέρεται στο Κοράνι και Μουσουλμάνοι συγγραφείς στους Κυνικούς; Όταν, λοιπόν, όλη η ελληνική παράδοση, ξεκινώντας ακόμα και από την αρχαία Ελλάδα, είναι επηρεασμένη από τον ευρύτερο Νότο και την Ανατολή, γιατί εμείς αγνοούμε τη γεωγραφική μας θέση, πώς παραβλέπουμε την εγγύτητά μας με τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική; Σήμερα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι η θρησκεία της αρχαίας Ελλάδας δεν απέχει και πολύ από τον ανιμισμό της Αφρικής. Οι θεοί του ανιμισμού, ο θεός της γεωργίας, ο θεός του πολέμου κ.λπ. ταυτίζονται, με άλλα ονόματα φυσικά, με τους θεούς της ελληνικής αρχαιότητας. Αλλά μετά ήρθε ο Διαφωτισμός, η δυτική αγγλοσαξονική σκέψη και ο γερμανικός ακαδημαϊσμός και είδαν τα αρχαία μνημεία λευκά, ενώ στην πραγματικότητα έχουν ξεθωριάσει» .

Με έμφαση, λοιπόν, στον Νότο και τη Μεσόγειο η Μαρίνα Φωκίδη έστησε μια έκθεση που αποτελείται από δεκαεννιά γκαλερί από δώδεκα χώρες της Μεσογείου. Με βασικούς συνεργάτες καλλιτέχνες όπως η interdisciplinary artist, εκπαιδευτικός και ακτιβίστρια Bouchra Khalili, ο πολύ σημαντικός καλλιτέχνης Pedro G. Romero από την Ανδαλουσία και η επιμελήτρια Hila Peleg (Haus der Kulturen der Welt, Berlin) ανέπτυξαν τις κατευθύνσεις όχι μόνο της έκθεσης αλλά και μιας σειράς δημόσιων συζητήσεων-round tables που θα διεξαχθούν.

Iman Issa Facebook Twitter
Iman Issa, Heritage Studies #39, 2020. Φωτ.: Courtesy of the artist and Rodeo, London / Piraeus.
PAULINE JARDIN Facebook Twitter
Solo pour Geneviève, 2018, Installation view Parties, sans éteindre la lumière, Fondation d’enterprise Pernod Ricard, Paris, FR, 2019. Φωτ.: Marc Domage, courtesy Ellen de Bruijne Projects

Η έκθεση συνοδεύεται από μια εξαιρετική έκδοση με εξώφυλλο τον χάρτη της Μεσογείου του al-Idrisi. Η θεματική απαρτίζεται από θεωρητικά κείμενα τα οποία υπογράφουν η ίδια η Μαρίνα Φωκίδη («When waves meet»), o Pedro G. Romero («coin, koin, Koiné»), η Etel Adnan («Visit to Muncia») και η Bouchra Khalili («The Un/Known World to come»). Ο Romero δίνει έμφαση στην έννοια της αγοράς και των επισφαλών καταστάσεων. Στο κείμενό του τα λιμάνια της Μεσογείου από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ταγγέρη και από τη Βηρυτό μέχρι τη Μασσαλία συναντούν τον Genet, τον Guy Debord και το φλαμέγκο.

Κάνει μια αναδρομή στους σκλάβους του Ατλαντικού που μέσα από τη μουσική συναντούν την παράδοση των Ρομά, καθώς υποστηρίζει ότι όλα έχουν γεννηθεί μέσα στους υβριδικούς κόσμους των αγορών της Δύσης. Η Φωκίδη, που τον ενέταξε στην ομάδα της χάρη στην ιδιαίτερη σχέση που έχει με το φλαμέγκο, εξηγεί: «Πρόκειται για σπουδαίο καλλιτέχνη και ιδιαίτερα γνωστό στη χώρα του. Λατρεύει τη Θεσσαλονίκη, την είχε επισκεφθεί όταν ακόμα η Μπιενάλε είχε μεγάλη διεθνή απήχηση και τώρα ήρθε η ώρα να τη συνδέσει με τη δική του ερμηνεία του πολιτισμού της αγοράς». 

Το κείμενο της Λιβανέζας ποιήτριας και εικαστικού Etel Adnan (1925-2021) από το βιβλίο της «Of cities & women» του 1993, το οποίο πρώτη φορά μεταφράζεται στα ισπανικά, περιγράφει την Ανδαλουσία μέσα από το αραβικό στοιχείο και εξηγεί τη θέση της γυναίκας μέσα από την προσωπική ματιά μιας ομοφυλόφιλης γυναίκας, κυρίως όμως μέσα από τα γραπτά του Ανδαλουσιανού μυστικιστή φιλόσοφου του 13ου αι. IbnʿArabī. 

Sanja Iveković Facebook Twitter
Sanja Iveković, The Right One (The Pearls of the Revolution), 2007 - 2011 © Sanja Iveković

Τέλος, η Μαροκινή καλλιτέχνις Bouchra Khalili, μεγαλωμένη σε γκέτο έξω από το Παρίσι, εξηγεί γιατί επέλεξε τον χάρτη του 1150 και πώς επηρέασε τη δουλειά της αλλά και ότι είναι ευκαιρία, με αφορμή την ARCOmadrid 2023 και το πρόγραμμα της Φωκίδη, να γίνει μια νέα προσέγγιση των θεμάτων που αφορούν τους λαούς της Μεσογείου, ακόμα και αν μιλάμε για μια ουτοπική ρευστότητα που καταδεικνύει ωστόσο τη δυνατότητα να ζήσουμε όλοι μαζί ειρηνικά και δημιουργικά.

Η δική της συμβολή θα είναι δυο δημόσιες συζητήσεις-στρογγυλές τράπεζες όπου έχει καλέσει μικρούς οργανισμούς να παρουσιάσουν τις θέσεις τους. Η πρώτη έχει τίτλο «Για μια νέα χαρτογράφηση της φιλμογράφησης και της βιντεοσκόπησης της περιοχής: Αρχειοθετώντας, συντηρώντας, διαδίδοντας» και η δεύτερη «Drifting Archipelagos» (Περιπλανώμενο Αρχιπέλαγος), μια συνάντηση μεταξύ καλλιτεχνών από την Ελλάδα, την Παλαιστίνη, το Μαρόκο και τον Λίβανο για να μιλήσουν για την εμπειρία τους μέσα από την τέχνη και την ανάγκη συναίνεσης με ομοτέχνους τους ώστε να χτίσουν μαζί το μέλλον της περιοχής. Εκτός των καλλιτεχνών θα συμμετάσχουν και διευθυντές μουσείων, επιμελητές και επαγγελματίες της διεθνούς εικαστικής σκηνής. 

Η έκθεση παρουσιάζεται σε χώρο ειδικά σχεδιασμένο από το Andrés Jacques Office for Political Innovation και περιλαμβάνει έργα των Anna Boghiguian (KOW), Iman Issa (Rodeo), Jumana Manna (Hollybush Gardens), Mohamed Bourouissa (Menour), Stefania Strouza (A.Antonopoulou.Art), Hana Miletić (Lambda Lambda Lambda), Nilbar Güres (Martin Janda), Maria Lai (M77 Gallery), Asunción Molinos Gordo (Travesía Cuatro), Sivina Der Meguerditchian (Golden Lion Award, National Participation 56th Venice Biennale / Kalfayan Galleries) αλλά και δουλειά του Γιάννη Κουνέλλη, τον οποίο εκπροσωπεί γκαλερί από τη Μαγιόρκα, όπως και της Ιταλίδας Letizia Batagglia, που εκπροσωπείται από γκαλερί του Παλέρμο. Πρόκειται για καλλιτέχνες ευρέος φάσματος, από το Ισραήλ και την Κροατία μέχρι την Αλγερία, την Ελλάδα και την Τουρκία. Aυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι από τις δεκαεννιά συμμετοχές μόλις δύο είναι άντρες καλλιτέχνες. Αυτή είναι μια συνειδητή επιλογή της Φωκίδη, η οποία ανατρέπει το αρχετυπικό  80%- 20% ποσοστό υπέρ των γυναικών. Κάποιες καλλιτέχνιδες, όπως η Batagglia και η Maria Lai, δυστυχώς δεν ζουν για να το δουν. 

Movement Radio Facebook Twitter
Movement Radio, MEDITERRANEAN FUTURES: MADRID, 2022. DRAWING SONIC MAPS. Artistic direction: Voltnoi & Quetempo. Design: NMR.CC. Courtesy of ONASSIS STEGI

O Romero, ένθερμος ερευνητής του φλαμέγκο ως παραστατικής τέχνης, με έμφαση στη μουσική, επιμελείται ένα πρότζεκτ στο πλαίσιο του οποίου καθημερινά θα υπάρχουν παρεμβάσεις μέσω μεγάφωνου σε όλους τους χώρους του art fair με τη φωνή του διάσημου τραγουδιστή του φλαμέγκο Niño de Elche, προκαλώντας μια σύντομη συλλογική ακουστική εμπειρία. Αυτές οι φωνητικές παρεμβάσεις, σε ευθεία αναφορά με τα pregón, ένα παλιό είδος επικοινωνίας και πληροφόρησης στα παζάρια της Ιβηρικής, αλλά και ως έκφραση του φλαμέγκο, συνδέεται με την παράδοση της Μεσογείου, καθώς χρησιμοποιούνταν από τους εμπόρους για να διαλαλούν την πραμάτεια τους. Θυμίζει επίσης το κάλεσμα για προσευχή από τον ιμάμη στα σουκ της βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Μήπως σήμερα αυτό δεν θυμίζουν και τα διαφημιστικά σποτ των μεγάλων εμπορικών κέντρων; 

Δύο παράλληλες εκδηλώσεις, ενταγμένες στο πρόγραμμα, βγάζουν το κοινό έξω από την IFEMA MADRID. Την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου η πλατφόρμα Movement Radio της Στέγης παρουσιάζει ένα event με τίτλο Mediterranean Futures με την πρεμιέρα του φιλμ Launching Ceremony της εικαστικού και κινηματογραφίστριας Μαρίνας Γιώτη με DJ set του Bill Kouligas, ενώ την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου στην Ταινιοθήκη παρουσιάζεται η ταινία «Foragers» (2022) της Παλαιστίνιας Jumana Manna (στα αραβικά και εβραϊκά), παρουσία της καλλιτέχνιδας. 

Kounellis Facebook Twitter
Untitled, Kounellis, 1983.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023

Εικαστικά / Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023

Η επιμελήτρια του προγράμματος «Μεσόγειος: Mια στρόγγυλη θάλασσα» της ARCOmadrid 2023 μίλησε στη LifO για τη σημαντική αυτή διοργάνωση και για το όραμά της να φέρει στη Μαδρίτη «καλλιτέχνες με μια προοπτική από κάτω προς τα πάνω και από ανατολικά προς δυτικά της Μεσογείου»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ