LIVE!

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023 Facebook Twitter
Θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι η Μεσόγειος δεν αποτελείται από μία κουλτούρα, αλλά πολλές διαφορετικές, που άλλοτε κάνουν ήπιο διάλογο μεταξύ τους και άλλοτε επιθετικό. Φωτογραφία: Ευαγγελία Κρανιώτη. Πηγή: halle-fuer-kunst.at
0

H ARCOmadrid θεωρείται από τις σημαντικότερες φουάρ τέχνης της Ευρώπης και κάθε χρόνο συγκεντρώνει χιλιάδες επισκεπτών από όλη την Ιβηρική Χερσόνησο και ολόκληρο τον κόσμο. Παράλληλα, κινητοποιεί την ισπανική πρωτεύουσα, καθώς καλλιτέχνες και ομάδες δραστηριοποιούνται παντοιοτρόπως μέσα και έξω από τους χώρους διεξαγωγής της. Κοντολογίς, είναι ένας θεσμός που κάθε καλλιτέχνης θα ήθελε είτε να επισκεφθεί είτε να συμμετάσχει καθ’ οιονδήποτε τρόπο. Και ενώ έχει λιγότερο από έναν μήνα που η φετινή διοργάνωση έριξε αυλαία, ήδη οι διοργανωτές έχουν ξεκινήσει να σχεδιάζουν την επόμενη, η οποία, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 22 και 26 Φεβρουαρίου 2023. 

Όπως συμβαίνει σε όλες τις ανάλογες διοργανώσεις, έτσι και στην περίπτωση της ARCOmadrid, παράλληλα με το εμπορικό τμήμα και τα περίπτερα των γκαλερί, πραγματοποιούνται δράσεις που σχετίζονται ευρύτερα με την εικαστική σκηνή περιλαμβάνουν παρουσιάσεις, περφόρμανς και φόρουμ διαλέξεων, συνήθως στο πλαίσιο μιας κεντρικής έκθεσης με συγκεκριμένη θεματική. Για το 2023 αυτή έχει επιλεγεί και ανακοινωθεί ήδη από μια Ελληνίδα επιμελήτρια, τη Μαρίνα Φωκίδη, και αφορά τη Μεσόγειο. Την περίκλειστη θάλασσα που μας ενώνει όλους, χώρες και λαούς της Νότιας Ευρώπης, με τη Βόρεια Αφρική και την Εγγύς Ανατολή, ενώ μέσα στους αιώνες έχει αποτελέσει πεδίο εξερεύνησης, μαχών, εμπορικών συναλλαγών, πολιτιστικής αλληλεπίδρασης. Αυτό ακριβώς είχε στο μυαλό της και η ίδια όταν της ανέθεσαν τον κεντρικό προγραμματισμό, έτσι αποφάσισε ότι ήταν μια ευκαιρία να καλέσει καλλιτέχνες από ολόκληρη τη Μεσόγειο, απ’ όλες τις χώρες που βρέχονται από τα νερά της από τη μία άκρη στην άλλη, από τον «Νότο στον Νότο», όπως χαρακτηριστικά λέει η ίδια, εννοώντας έναν κοσμοπολιτισμό που μεταδίδεται ανάμεσα στις χώρες του Νότου. 

Θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι η Μεσόγειος δεν αποτελείται από μία κουλτούρα, αλλά πολλές διαφορετικές, που άλλοτε κάνουν ήπιο διάλογο μεταξύ τους και άλλοτε επιθετικό.

Ως Ελληνίδα, η σχέση της με αυτή την αιώνια θάλασσα, στα νερά της οποίας όλοι μεγαλώσαμε, κολυμπήσαμε, ταξιδέψαμε και οραματιστήκαμε ένα ταξίδι, άλλοτε ως απόδραση και άλλοτε ως επανένωση, ήταν δεδομένη. Εξοικειωμένη με το διεθνές περιβάλλον χάρη στη συνεχή παρουσία της σε αυτό εδώ και χρόνια, η δημιουργός της Kunsthalle Athena και εκδότρια της καλλιτεχνικής επιθεώρησης για τις τέχνες «South as a state of mind» έχει ανακοινώσει ήδη τον τίτλο του προγράμματος της ARCOmadrid 2023, που είναι «Μεσόγειος: Μια στρόγγυλη θάλασσα». Σε αυτόν γίνεται ευθεία αναφορά στη φούστα των δερβίσηδων, στις σωστικές λέμβους των προσφύγων που τολμούν το πέρασμα στην Ευρώπη, στην κίνηση του χεριού των χορευτών του φλαμέγκο, στους ελληνικούς χορούς, στην αέναη κίνηση του ήλιου και της σελήνης, στην έννοια του κύκλου γενικότερα, που δεν έχει αριστερά ή δεξιά, πάνω ή κάτω, αλλά έναν ατελείωτο, συνεχή στροβιλισμό. 

Επικοινωνήσαμε μαζί της και ζητήσαμε να μας εξηγήσει το όραμά της. «Οι ανταλλαγές των εμπόρων στη Μεσόγειο ανά τους αιώνες, εκτός από τα εμπορεύματα, μετέφεραν και την κουλτούρα του ενός τόπου στον άλλο. Η προβληματική, που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, είναι ότι ενώ πάντα υπήρχαν και τεράστιες διαμάχες, αποικιοκρατία και εκμετάλλευση, καταστάσεις που συνεχίζονται μέχρι σήμερα, με έναν πολύ παράξενο τρόπο, και ενώ μιλάμε για πολύ διαφορετικές κουλτούρες, υπήρχε ανέκαθεν ανταλλαγή και συνύπαρξη. Γιατί η Μεσόγειος είναι μια κλειστή θάλασσα. Βέβαια, το κυρίαρχο βλέμμα είναι ευρωπαϊκό, γι’ αυτό και όλοι την αποκαλούμε mare nostrum και όχι “Λευκή Θάλασσα”, όπως την ονόμαζαν οι Άραβες, ή “Mεγάλη Θάλασσα”, όπως οι Εβραίοι. Αυτό είναι ένα καίριο σημείο, έτσι θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι η Μεσόγειος δεν αποτελείται από μία κουλτούρα, αλλά πολλές διαφορετικές, που άλλοτε κάνουν ήπιο διάλογο μεταξύ τους και άλλοτε επιθετικό. Συνήθως ερμηνεύουμε τα πράγματα δυτικοευρωπαϊκά, ακόμα και σε ιστορικό ή καλλιτεχνικό επίπεδο, ακούμε τις ιστορίες των Ευρωπαίων καλλιτεχνών και τις περιπέτειές τους στην ανατολική Μεσόγειο. Ένας από τους λόγους που με προσέγγισαν ήταν και το “South as a state of mind”, μέσα από το οποίο προβάλλω την έρευνά μου για τον Νότο της Ευρώπης. Καθώς οι Έλληνες δεν ήμασταν ποτέ αποικιοκρατική χώρα και διατηρούμε μια ιδιαίτερη σχέση με την Αίγυπτο ‒αναφέρω ενδεικτικά την “Αλεξάνδρεια” του Καβάφη‒, θα με ενδιέφερε να προσεγγίσω τις μη ευρωπαϊκές κουλτούρες που περιβάλλουν τη Μεσόγειο». 

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023 Facebook Twitter
ARCOmadrid 2021. Το έργο Francisco Franco του καλλιτέχνη Ramon Bilbao. Φωτογραφία: Alejandro Martinez Velez / Getty Images

Το διάστημα της ανάθεσης της επιμέλειας του προγράμματος από τη διευθύντρια της φουάρ Maribel Lopez στη Φωκίδη και των πρώτων συζητήσεων για την κεντρική θεματική του 2023, η Ελληνίδα curator είχε την τύχη να επισκεφθεί το Nouveau Musée National de Monaco και να δει την έκθεση «Monaco - Alexandrie, le grand détour: Villes-mondes et surréalisme cosmopolite» («Μονακό - Αλεξάνδρεια: Πόλεις-κόσμοι και κοσμοπολίτικος σουρεαλισμός), μια έκθεση με έμφαση σε καλλιτέχνες της ανατολικής Μεσογείου και τη σχέση τους με τον σουρεαλισμό. Καλλιτέχνες από την Αίγυπτο, το Μαρόκο, την Τυνησία και αλλού επέστρεψαν στις πατρίδες τους από το Παρίσι και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου φοιτούσαν και εργάζονταν λίγο πριν από την έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φέρνοντας μαζί τους τις γνώσεις και τις επιρροές τους και ιδρύοντας ένα καλλιτεχνικο-πολιτικό γκρουπ με την ονομασία «Art et Liberté».  

Εξηγεί η ίδια: «Η περίπτωση αυτών των καλλιτεχνών είναι πολύ σημαντική γιατί δείχνει και μια αντίστροφη κίνηση. Ο φουτουριστής Μαρινέτι, που πέρασε μια περίοδο στην Αλεξάνδρεια, έχει επηρεαστεί πολύ από αυτούς τους καλλιτέχνες, έναν κοσμοπολιτισμό που υπήρχε σε αυτές τις χώρες. Η έκθεση του Μονακό αποτελούνταν από έργα που δείχνουν την ευρωπαϊκή πρόκληση, αλλά όχι μέσα από το ευρωπαϊκό βλέμμα, και βρίσκονταν σε διάλογο ‒λ.χ. περιλάμβανε την Γκερνίκα σε γελοιογραφία‒, ο οποίος ξεκινούσε από τον δυτικό κοσμοπολιτισμό. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες της έκθεσης ήταν και ο Ελληνογάλλος Antoine Mayo». 

Προφανώς η έκθεση του «Μονακό» επηρέασε καθοριστικά τη Φωκίδη, δείχνοντάς της πού μπορεί να επικεντρωθεί η θεματική που ετοιμάζει η ίδια για την ARCOmadrid 2023 μαζί με τις συμβούλους της, την ισραηλινής καταγωγής Χίλα Πελέγκ, που ζει στη Γερμανία, τη Γαλλο-μαροκινή Μπουσρά Καλιλί (καλλιτέχνιδα που δραστηριοποιείται με μια σειρά μέσων όπως το βίντεο, η ταινία, η εγκατάσταση, η φωτογραφία, η χαρακτική και σε εκδοτικά πρότζεκτ) αλλά και τον περφόμερ Πέντρο Ρομέρο από την Ανδαλουσία. Όλοι τους, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι ευαισθητοποιημένοι σχετικά με όλα όσα συμβαίνουν ευρύτερα στον κόσμο και ειδικότερα στα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης.

Μαρίνα Φωκίδη: Μια Ελληνίδα επιμελήτρια αναλαμβάνει την κεντρική έκθεση της ARCOmadrid για το 2023 Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την ARCOmadrid 2021. Φωτογραφία: Oscar J. Barroso - AFP7/Getty Images

Για τις ανάγκες της θα κληθούν είκοσι καλλιτέχνες μαζί με τις γκαλερί τους, για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε έναν εκθεσιακό χώρο ειδικά διαμορφωμένο, και τα έργα τους θα διατίθενται και για πώληση. Η Μαρίνα Φωκίδη μου διευκρινίζει σχετικά με την επιλογή των καλλιτεχνών, που έτσι κι αλλιώς είναι πολύ νωρίς για να ξέρει ποιοι ακριβώς θα είναι: «Μας ενδιαφέρει να αναζητήσουμε τους καλλιτέχνες με μια προοπτική από κάτω προς τα πάνω και από ανατολικά προς δυτικά. Συζητάμε για ιστορικές και πιο σύγχρονες φωνές που επηρέασαν όχι απαραίτητα την Ευρώπη, όπως την ξέρουμε, αλλά κυρίως τις δικές τους περιοχές – πρόκειται για μια κατά τόπους παγκοσμιοποίηση, γιατί άλλη έννοια έχει η παγκοσμιοποίηση λ.χ. στην Αίγυπτο απ’ ό,τι στη Γαλλία. Επίσης, δεν θα περιορίσουμε την επιλογή μας μόνο σε εν ζωή καλλιτέχνες, δηλαδή δεν θα εξαιρέσουμε την περίπτωση της Etel Adnan, μιας σύγχρονης καλλιτέχνιδας που πέθανε πρόσφατα. Όσον αφορά το αν θέτουμε πολιτικά κριτήρια, θεωρώ την τέχνη συνολικά πολιτική, ακόμα και την πιο φαινομενικά αποστασιοποιημένη. Οπωσδήποτε όμως δεν θα είναι στρατευμένη η έκθεση. Εκτός από αυτήν, θα οργανώσουμε κύκλους ομιλιών για τρεις ημέρες, πάλι με την ίδια θεματολογία. Κάποιες θα είναι lecture performances, γι’ αυτό καλέσαμε τον Πέντρο Ρομέρο, ο οποίος θα δώσει μια τέτοιου τύπου διάλεξη. Ανήκει σε μια γενιά ανθρώπων που χρησιμοποιούν το φλαμέγκο όχι ως φολκλόρ αλλά ως περφόρμανς και διάλεξη».  

Και συμπληρώνει: «Ευελπιστούμε οι καλλιτέχνες να συνδιαλεχθούν με τον χρόνο, την Ιστορία και τη συγχρονικότητα με οποιονδήποτε τρόπο επιθυμούν, πέρα από επιβεβλημένους περιορισμούς και πολιτισμικές παραδοχές. Η πρόσφατη απομόνωση μας έφερε αντιμέτωπους με ένα νέο είδος αποξένωσης, μεγαλύτερο από πριν. Η δημιουργία ενός χώρου όπου οι άνθρωποι μπορούν να (ξανά)συναντηθούν και να ονειρευτούν την πιθανότητα άλλων τρόπων να δίνεις το “παρών” στον κόσμο φαίνεται να είναι μια καλή θεραπεία για την επανεκκίνησης μιας δημιουργικής συντροφικότητας, μιας νέας συλλογικότητας».


 

Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ