Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Σαπφώ και Σελήνη, 1980.

Αλέκος Φασιανός: Νέα έκθεση-φόρος τιμής, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του ζωγράφου

0

Στο Μουσείο Μπουζιάνη στη Δάφνη, η έκθεση «Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980» που θα διαρκέσει έως τις 30 Μαρτίου παρουσιάζει μια επιλογή από τα πρώτα είκοσι χρόνια δημιουργίας του Αλέκου Φασιανού, ως φόρο τιμής στον σημαντικό Έλληνα καλλιτέχνη που πέθανε τον Ιανουάριο του 2022. Ζωγραφιές σε καμβά, μονοτυπίες, μελάνια, ντοκουμέντα και μοναδικές χειροποίητες αφίσες από τη δεκαετία του ‘60 έως και το 1980 εκτίθενται για πρώτη φορά και ιχνηλατούν την πορεία του ζωγράφου στα πιο δημιουργικά του χρόνια.

Η συνομιλία ανάμεσα στον συλλέκτη Κυριάκο Τσιφλάκο και τους επιμελητές του μουσείου με θέμα τη σημαντική ζωγραφική διαφοροποίηση στη δημιουργία της ανθρώπινης φιγούρας ανάμεσα στον Μπουζιάνη και τον Φασιανό, από την ακαδημαϊκή της μορφή στη μοντέρνα της εκδοχή, αποτέλεσε την αφετηρία της έκθεσης.

Ο Μπουζιάνης αλλοιώνει πρόσωπα και φιγούρες δραματικά, στα χρώματα της γης, χωρίς ποτέ να μειώνει την ανθρώπινη υπόστασή τους, ενώ ο Φασιανός εξομειώνει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά –κοινωνικά και φυλετικά– με σκωπτικότητα, χιούμορ και έντονα χρώματα. Από τη μια πλευρά ο μοναχικός, εσωστρεφής Μπουζιάνης και από την άλλη ο φωτεινός, ξέγνοιαστος Φασιανός.

Ο Μπουζιάνης αλλοιώνει πρόσωπα και φιγούρες δραματικά, στα χρώματα της γης, χωρίς ποτέ να μειώνει την ανθρώπινη υπόστασή τους, ενώ ο Φασιανός εξομειώνει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά –κοινωνικά και φυλετικά– με σκωπτικότητα, χιούμορ και έντονα χρώματα. Από τη μια πλευρά ο μοναχικός, εσωστρεφής Μπουζιάνης και από την άλλη ο φωτεινός, ξέγνοιαστος Φασιανός.

Ο Αλέκος Φασιανός το 1964 έγραφε: «Ο παππούς μου ήταν παπάς. Γεννήθηκα το 1935 δίπλα ακριβώς στην εκκλησία που λειτουργούσε ο ίδιος. Είχαμε ένα μικρό σπίτι με δειλινά στους Αγίους Αποστόλους κάτω από την Ακρόπολη. Από πολύ μικρός και εξαιτίας του παππού μου τριγύρναγα στις μισοσκότεινες μεταβυζαντινές εκκλησίες και τον βοηθούσα άλλοτε φέρνοντάς του το θυμιατό και άλλοτε διαβάζοντας τον Απόστολο. Πιο πολύ όμως και από το θρησκευτικό μέρος με είλκυαν οι εικόνες οι βυζαντινές ή οι λαϊκές.

Μου έκαναν εντύπωση οι άγιοι καβαλάρηδες με τα φωτοστέφανα και τα σπαθιά τους που έβγαζαν φλόγες και σκότωναν θηρία. Τα ξερά βυζαντινά βουνά στο βάθος, τα περίεργα δέντρα και τα φυτά και οι χρυσοί ουρανοί. Προσπαθούσα να αντιγράψω τις εικόνες. Όμως ήθελα να κάνω και δικές μου, να εκφράσω και τον δικό μου κόσμο, όπως κιόλας είχε διαπλαστεί από όλα όσα έβλεπα.

Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Ο Αλέκος Φασιανός με το «Ωδικό πτηνό στο δωμάτιό μου» το 1977 | Πηγή: Instagram

Η μητέρα μου ήταν φιλόλογος και είχε μανία με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Αυτή με πήγαινε στα μουσεία ή στην Ακρόπολη και παντού όπου μπορούσε να συναντήσει αρχαία πράγματα. Μου άρεσαν πολύ τα εικονογραφημένα αρχαία βάζα, ιδίως οι λευκές λήκυθοι, που εικόνιζαν νεκρικές παραστάσεις. Πιο πολύ όμως με συγκινούσαν τα κυκλαδικά ειδώλια με τα στυλιζαρισμένα χέρια, τα μονοκόμματα σώματα που μοιάζανε με παιχνίδια.

Ο πατέρας μου ήταν μουσικός και έτσι έμαθα να παίζω βιολί. Δεν νομίζω ότι αυτό με επηρέασε καθόλου. Γιατί ήθελα να ζωγραφίζω από μικρό παιδί. Μέχρι τα δεκαεφτά μου χρόνια ζωγράφιζα μόνος μου και είχα όλο τον μαγικό κόσμο των εικόνων στις εκκλησίες, και από την άλλη μεριά την αγαλματολατρεία των αρχαίων Ελλήνων. Ύστερα πήγα και σπούδασα στη Σχολή Καλών Τεχνών. Για πέντε χρόνια ασχολήθηκα με το σχέδιο αρχαίων κεφαλών και γυμνών μοντέλων.

Δεν μπορώ να πω ότι δεν έμαθα τίποτε. Το αντίθετο. Ο δάσκαλός μας ο Μόραλης είχε μια επιρροή επάνω μας, τόσο σαν καλλιτέχνης όσο και σαν άνθρωπος. Μάθαμε να βλέπουμε τις επιδράσεις του σκότους επί του φωτός και τανάπαλιν, καθώς και τις αλλοιώσεις των σχημάτων των αντικειμένων εξαιτίας του φωτός. Μάθαμε να συγκρίνουμε και τα πράγματα. Όμως πάντα σκεφτόμουνα τους αγίους με τα φωτοστέφανα, τα κοντάρια τους, τα σπαθιά τους, τις πολυποίκιλες στολές τους και τα κόκκινα ή άσπρα άλογα που πηδούσαν πάνω από φλεγόμενους δράκοντες.

Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, 1970. Χρωματιστά μολύβια σε χαρτί 65 x 50 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Λιγότερο τώρα σκεφτόμουνα τα κυκλαδικά. Μου άρεσε επίσης και η γιαπωνέζικη τέχνη και η ινδική ζωγραφική-ταντρική. Όμως δεν είχα τη μυστικοπάθεια. Άρχισα να ζωγραφίζω πάλι ανθρώπους με στολή και παράσημα μέσα σε κήπους. Δεν είχαν καμία κίνηση. Ήταν ανέκφραστοι και κρατάγανε λουλούδια. Αργότερα οι μικρές αυτές φιγούρες των ανθρώπων με τις στολές που έκανα άρχισαν να διαλύονται, να γίνονται τα όντα τα χρωματιστά με τα λουλούδια γύρω γύρω, άλλοτε καλά, άλλοτε τρομερά.

Και τώρα αυτά που ζωγραφίζω κρατούν φλεγόμενα σπαθιά όπως οι βυζαντινοί άγιοι. Είναι όμως πλάσματα απόκοσμα, της δικιάς μου φαντασίας, όπως προήλθαν μέσα από τις σκοτεινές εκκλησίες. Μου αρέσει η κόκκινη μάζα ή η μπλε, όχι όμως αφηρημένη. Θέλω όμως να συμβολίζει κάτι το χρώμα ή οι γραμμές. Γι' αυτό πάντα οι φιγούρες που ζωγραφίζω είναι διαλυμένες και ζουν στα λουλούδια. Ίσως είναι πεθαμένες».

Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Πορτρέτο γυναίκας, περ. 1980. Λιθογραφία 43 x 32 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
La chambre nocturne. Λάδι σε μουσαμά 81 x 61 εκ., 1967. Ιδιωτική συλλογή

«Τα παλαιότερα και ειδικά τα πρώιμα έργα του Αλέκου Φασιανού "ξεχειλίζουν" από μια εξπρεσιονιστική διάθεση κι από έναν πρωτόγονο δυναμισμό που σε συνεπαίρνει. Ακόμα και χωρίς το έντονο πλακάτο χρώμα ή το ώριμο σχέδιο που χαρακτηρίζουν τα μεταγενέστερα έργα του, τα πρώιμα έργα του Αλέκου Φασιανού έχουν τη δύναμη να γοητεύουν και να φορτίζουν συναισθηματικά τον θεατή τους» γράφει ο συλλέκτης του έργου του Κυριάκος Τσιφλάκος.

«Τόσο ο χώρος όσο και το αντικείμενο της έκθεσης δεν επελέγησαν τυχαία. Ο Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959) είναι ο θεμελιωτής του εξπρεσιονισμού στη χώρα μας και ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 20ού αιώνα.

Από την άλλη πλευρά, τα πρώιμα έργα του Αλέκου Φασιανού, ενός από τους πλέον εμβληματικούς μεταπολεμικούς καλλιτέχνες μας, θαρρείς πως έχουν "μπολιαστεί" με την ιδιόμορφη ανθρωπομορφική όσο και εξπρεσιονιστική διάλεκτο του Μπουζιάνη. Μια διάλεκτο που δεν αποσκοπεί στην ωραιοποίηση της εικόνας, αλλά στην έκφραση συναισθηματικών καταστάσεων, διαμέσου μιας αντιρεαλιστικής, σχεδόν αφαιρετικής, αλλά και σε κάποιο βαθμό "γκροτέσκας", θα τολμούσα να ισχυρισθώ, απεικόνισης.

Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
La place d' Italie, 1971. Λάδι και φύλλα χρυσού σε μουσαμά 116 x 81 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Η πιο προφανής διαφορά στον τρόπο έκφρασης των δύο μεγάλων ζωγράφων εντοπίζεται στις επιλογές των χρωμάτων. Ενώ δηλαδή στα έργα του Μπουζιάνη κυριαρχούν οι σκούρες όσο και μουντές αποχρώσεις, ο Φασιανός ως επί το πλείστον επιλέγει πιο φωτεινά και λαμπερά χρώματα.

Έτσι τα έργα του, ακόμα και εκείνα των πρώτων περιόδων της ζωγραφικής του, αποπνέουν μια αύρα αισιοδοξίας, σε αντίθεση με τη σαφώς πιο δραματική, έως και καταθλιπτική σε κάποιες περιπτώσεις, ατμόσφαιρα των έργων του Μπουζιάνη.

Με κάπως παιγνιώδη διάθεση και δανειζόμενος τη σχετική ορολογία από την τέχνη της φωτογραφίας, θα έλεγα ότι τα πρώιμα έργα του Φασιανού, ιδιαίτερα εκείνα όπου κυριαρχούν οι αποχρώσεις του λευκού, θα μπορούσε κανείς να τα δει σαν "τα αρνητικά" των έργων του Μπουζιάνη».

Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Ο πυροβολισμός (The Gunshot), 1966. Ακρυλικά σε πανί 68,5 x 75 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Πορτρέτο άνδρα, 1965 Λάδι σε μουσαμά 42 x 38 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Παρίσι – Αίγινα. Μελάνι σε χαρτί 21 x 17 εκ., 1967. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Α) Ο τρίτος πετεινός, 1960. Ιδιωτική συλλογή. Β) Σκηνή στην παραλία, περ. 1960.
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Καπνιστής. Χειροποίητη μεταξοτυπία 40 x 30 εκ., περ. 1960. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Καπνιστής, 1966. Επιζωγραφισμένη λιθογραφία. Ιδιωτική συλλογή.
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Κόκκινη μορφή, 1980 περ. Ακρυλικά σε χαρτί επικολ. σε μουσαμά 104 x 51 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Τετράδιον εκθέσεων Κωνσ. Γρηγ. Ταχτσή, περ. 1980. Πενάκι σε χαρτί 21,5 x 16 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Τρεις φιγούρες στον κήπο, περ. 1960. Μελάνι σε χαρτί. Μονοτυπία 39 x 31 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Ο Νίκος Στεφάνου, 1962. Λάδι σε μουσαμά, 104,5 x 83,5 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Α) Η παρέα. Μελάνι σε χαρτί 7 x 20 εκ., περ.1960. Ιδιωτική συλλογή. Β) Θεάματα, Ρεκλάμες και Ρεκλάμες. Μελάνι σε χαρτί 14 x 23 εκ., περ. 1960.
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980 Facebook Twitter
Τσίρκο, περ. 1960. Μελάνι σε χαρτί 10,5 x 11 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Μουσείο Μπουζιάνη
Γ. Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη
Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 12:00-16:00



 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλέκος Φασιανός

Απώλειες / Αλέκος Φασιανός (1935-2022): Αυτή είναι η τέχνη μου

Ο Αλέκος Φασιανός που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών είχε αφηγηθεί σε πρώτο πρόσωπο, στον προσωπικό του ιστότοπο, την επιρροή που άσκησαν στα έργα του η οικογένεια και οι μισοσκότεινες εκκλησίες των παιδικών του χρόνων, οι καβαλάρηδες και τα θηρία, τα δέντρα, τα φυτά και οι χρυσοί ουρανοί, οι λευκές λήκυθοι και τα κυκλαδικά ειδώλια, ο δάσκαλός του, Γιάννης Μόραλης, και οι μάζες των χρωμάτων που ξόδεψε γενναιόδωρα στα πλάσματα της φαντασίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ