Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
0

Κόμποι, υφαντά νήματα, ξεφτισμένα μαλλιά σε δυο τεράστιες γλυπτικές συνθέσεις είναι η βάση των έργων της Σεσίλια Βικούνια που έχει καταλάβει το ισόγειο της Tate Modern στο Λονδίνο, την περίφημη Turbine Hall, σε μια site-specific εγκατάσταση που θα διαρκέσει έως τον Απρίλιο του 2023.

Ελεγεία στη χαμένη γλώσσα και την ηθελημένη καταστροφή, το έργο της «Brain Forest Quipu» είναι ένας συγκινητικός θρήνος για έναν κόσμο που εξαφανίζεται, για την απώλεια μιας αρχαίας γλώσσας και για την καταστροφή των κοινοτήτων, των τρόπων ζωής και των πολιτισμών τους.

«Ακούραστη υπέρμαχο της οικολογικής συνείδησης και της κοινωνικής δικαιοσύνης και δημιουργό εκπληκτικών και ισχυρών έργων τέχνης» αποκαλεί τη Σεσίλια Βικούνια η Frances Morris, διευθύντρια της Tate Modern.

Οι κινητές κατασκευές που έχει κρεμάσει από την οροφή μέχρι το πάτωμα της επιβλητικής αίθουσας κρέμονται και πέφτουν, σαρώνουν το δάπεδο και λικνίζονται στα ρεύματα του αέρα. Οι λεπτεπίλεπτες γλυπτικές φόρμες, εκτελεσμένες με την παράδοση των ιθαγενών των Άνδεων, το quipu, συνοδεύονται από ηχητικές και ψηφιακές εγκαταστάσεις που αποτελούν μια «πράξη πένθους για την καταστροφή των δασών, τις επακόλουθες επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή και τη βία κατά των ιθαγενών».

Οι λεπτεπίλεπτες γλυπτικές φόρμες, εκτελεσμένες με την παράδοση των ιθαγενών των Άνδεων, το quipu, συνοδεύονται από ηχητικές και ψηφιακές εγκαταστάσεις που αποτελούν μια «πράξη πένθους για την καταστροφή των δασών, τις επακόλουθες επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή και τη βία κατά των ιθαγενών

Οι κριτικές για το έργο είναι ανάμεικτες, άλλοι θεωρούν ότι είναι σπατάλη χώρου και άλλοι θεωρούν ότι η τοποθέτηση ενός τέτοιου έργου ανακαλεί μνήμες και για τον ίδιο τον τόπο που είναι τοποθετημένο.

Ανάμεσα στα υφασμάτινα κομμάτια είναι κρεμασμένα σε σκοινιά και σπάγκους κομμάτια διαβρωμένου γυαλιού σε μέγεθος βότσαλου, οστά αρνιών και κομμάτια από όστρακα στρειδιών, υπολείμματα από δείπνα που πετάχτηκαν στον ποταμό Τάμεση. Πολλά από αυτά τα θραύσματα έχουν συλλεχθεί από τη λάσπη από συνεργάτες της που ανήκουν στις κοινότητες Latinx του Λονδίνου.

Η πρακτική της Βικούνια έχει αυτό το κομμάτι της απολαυστικής αναζήτησης, να βρίσκεις, να ανακαλύπτεις και να χρησιμοποιείς ξανά θραύσματα ως υπενθύμιση της ζωής που προϋπήρχε, ενώ αυτά τα θραύσματα μέσα στην εγκατάσταση βρίσκουν μια νέα ζωή.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη έκθεσης στο UC Berkeley Art Museum & Pacific Film Archive το 2018. Φωτο: Johnna Arnold. Courtesy Cecilia Vicuña; BAMPFA; and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London

Η Βικούνια επέλεξε αυτή τη φορά το λευκό, λευκασμένα πανιά και νήματα ως ένδειξη πένθους για τη βλάστηση που χάνεται και αφήνει τα τελευταία ίχνη της, ενώ το θρόισμα του αέρα στην αίθουσα μπλέκεται με ήχους, το κελάηδισμα των πουλιών και το τρεχούμενο νερό, τον βόμβο των εντόμων, το θρηνητικό λαϊκό τραγούδι και τη φωνή της ίδιας. Ακούγονται σύνολα εγχόρδων, κιθάρες και χορωδίες, ηχογραφήσεις απόμακρες, προκλητικές κραυγές. Μερικές φορές ο ήχος μοιάζει να συγκεντρώνεται σε ένα μόνο μέρος, άλλες φορές παρασύρεται και πλέκεται ανάμεσα στα ίδια τα γλυπτά.

Αυτοί οι ήχοι, σαν διαρκές κάλεσμα της φύσης, δημιουργούν στους επισκέπτες τη διάθεση της διαρκούς κίνησης. Ο ήχος καταρρίπτει την έννοια του χρόνου, το παρελθόν και το παρόν, τον ανθρώπινο και τον φυσικό κόσμο. Σαν να είναι φλοιοί αποξηραμένων δέντρων ή σαν σάβανα του κόσμου που χάνεται, τα γλυπτά αυτά υφάσματα αποπνέουν την ηρεμία του πένθους και μοιάζουν με θρηνητικό συγκινητικό τραγούδι πριν ή μετά το αναπόδραστο τέλος της φύσης.

Γεννημένη στη Χιλή, η 74χρονη καλλιτέχνιδα και ποιήτρια (έχει εκδώσει περισσότερα από 20 βιβλία) με έδρα το Σαντιάγο και τη Νέα Υόρκη σπούδασε στο UCL Slade School of Fine Art του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα στη Χιλή, που υποστηρίχθηκε από τη CIA το 1973, έμεινε στην εξορία, αρχικά στο Λονδίνο και στη συνέχεια στην Κολομβία και τη Βενεζουέλα. Το 2009 η Βικούνια συνεπιμελήθηκε το πολύ αξιόλογο «The Oxford Book of Latin American Poetry».

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης Quipu Womb (Η ιστορία της Κόκκινης Κλωστής, Αθήνα), 2017. Cecilia Vicuña, on display at Tate Modern © Cecilia Vicuña
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη του The Milk of Dreams, στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022. Φωτο: Eva Herzog. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London

Ως καλλιτέχνιδα είναι περισσότερο γνωστή για τα αντιμνημειακά της precarios, φτιαγμένα από υλικά που βρέθηκαν.

Ονομάζει τα έργα της «quipoems» – σύνθεση από την αγγλική λέξη poem (ποίηµα) και τη λέξη quipu, ένα αντικείµενο που αποτελείται από ένα κορδόνι που επάνω του είναι στερεωµένα νήµατα διάφορων χρωµάτων µε κόμπους, το οποίο το χρησιμοποιούσαν οι Quechua των Άνδεων για χιλιάδες χρόνια, μέχρι την ισπανική κατάκτηση τον 16ο αιώνα, για να καταγράφουν γεγονότα και να κάνουν λογαριασμούς. Χρησιμοποιεί μια γραφή της προκολομβιανής εποχής για να δημιουργήσει τη δική της παράδοση, εικαστική και λογοτεχνική, μια γλώσσα γενναία και μια φωνή δυνατή μέσα από την αφήγησή της. Η Βικούνια έχει προσαρμόσει τις μορφές αυτής της χαμένης υλικής γλώσσας στην ποίηση και την τέχνη της στο μεγαλύτερο μέρος της καριέρας της.

Καταπιάνεται με τις πολιτικές, περιβαλλοντικές και έμφυλες ανισότητες. «Το εφήμερο και περιβαλλοντικά συνειδητό έργο της συνδυάζει την απτική τελετουργία της ύφανσης με τη συναρμολόγηση, την ποίηση, την παράσταση και τη ζωγραφική», αναφέρει η Tate.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Hyundai Commission, Cecilia Vicuña, Tate Modern 2022. Φωτο: © Tate Photography (Matt Greenwood)

Η Σεσίλια Βικούνια έχει τιμηθεί με Χρυσό Λέοντα από την Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μαζί με τη Γερμανίδα καλλιτέχνιδα Καταρίνα Φριτς για τα επιτεύγματά τους στην τέχνη. Και οι δύο καλλιτέχνιδες επιλέχθηκαν από τη Σεσίλια Αλεμάνι, την επιμελήτρια της 59ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης της Μπιενάλε της Βενετίας. «Η Βικούνια είναι μια ακτιβίστρια που αγωνίζεται εδώ και καιρό για τα δικαιώματα των αυτόχθονων πληθυσμών στη Χιλή και την υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Στις εικαστικές τέχνες, η δουλειά της εκτείνεται από τη ζωγραφική, την παράσταση, μέχρι πολύπλοκες συνθέσεις. Η καλλιτεχνική της γλώσσα είναι χτισμένη γύρω από τη βαθιά γοητεία που ασκούν οι ιθαγενείς παραδόσεις και οι μη δυτικές επιστημολογίες», είπε η Αλεμάνι.

Εδώ και 50 χρόνια η Βικούνια έχει παραμείνει πιστή στη νεανική της κλίση ως ανένταχτης εικαστικής καλλιτέχνιδας· τα έργα της για συγκεκριμένο χώρο (site-specific) αναδεικνύουν το ταλέντο της να συνθέτει χωρικά ποιήματα και να εκφράζεται µ’ έναν ενστικτώδη λυρισµό που απλώνεται σε τρεις διαστάσεις.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Tres espirales (Three Spirals), 2022. Courtesy the artist; Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London; and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Karl Marx, 1972. Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Violeta Parra 1973, Tate. Δωρεά της Catherine Petitgas, 2017.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του έργου Cecilia Vicuña, Quipu del Exterminio / Extermination Quipu 2022, μαλλί, φυσικές φυτικές ίνες, τρίχες αλόγου, μέταλλο, ξύλο, κοχύλια, σπόροι, οστά, πηλός, γύψος, πλαστικό και παστέλ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Lehmann Maupin, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ και Λονδίνο.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη του The Milk of Dreams, στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022. Φωτο: Eva Herzog. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης Cecilia Vicuña: Spin Spin Triangulene, Solomon R. Guggenheim Museum, 2022. Φωτο: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022. Courtesy the artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London; and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Προβολή εγκατάστασης, Cecilia Vicuña: "Spin Spin Triangulene, Solomon R. Guggenheim Museum", 27 Μαΐου 2022-5 Σεπτεμβρίου 2022. Φωτο: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας, Lehmann Maupin, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ και Λονδίνο, και Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Hyundai Commission: Cecilia Vicuña: Brain Forest Quipu, άποψη της εγκατάστασης στην Tate Modern 2022. Φωτο: © Tate Photography (Sonal Bakrania)
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης “Seehearing the Enlightened Failure” στο Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M) στη Μαδρίτη, 2021. Φωτο: Roberto Ruiz. Image courtesy of the artist, Centro de Arte Dos de Mayo and Lehmann Maupin.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Cecilia Vicuña μπροστά από το έργο της "Quipu Womb", 2017, στην Tate Modern, 2022. Φωτο: Lucy Dawkins
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate

Infinity Mirrored Rooms / Γιαγιόι Κουσάμα: Η 93χρονη εικαστικός που «έριξε» το instagram

Η Κουσάμα κατέχει τον τίτλο της πιο «ινσταγκραμικής» καλλιτέχνιδας, με εκατομμύρια likes και δεκάδες χιλιάδες αναρτήσεις παγκοσμίως, με τους επισκέπτες των Infinity Mirrored Rooms να γίνονται υποκείμενα αυτού του ατελείωτα ψυχεδελικού τοπίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM