Ο «ιερός» και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας

Ο ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο. Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
0

Τα θρησκευτικά ιερατεία ξαναμίλησαν. Εγκύκλιος «περί της προστασίας της ανθρώπινης ζωής και αποφυγής των αμβλώσεων» θα αναγνωσθεί στις εκκλησίες κατά τη γιορτή του Γενεθλίου της Θεοτόκου, σήμερα 8 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη Μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο που «θεωρεί πως μπορεί να έχει άποψη για τα σώματα και τις ζωές μας».

Στην εγκύκλιο που μοιράστηκε σε όλους τους ναούς διαβάζουμε: «Μεταξύ λοιπόν των άλλων Θεολογικών αληθειών, η εορτή φέρνει στην επιφάνεια και μεγάλες αλήθειες για την ανθρώπινη ταυτότητα και ύπαρξη. Η ζωή του ανθρώπου ως ψυχοσωματικής οντότητας αρχίζει με το θαύμα της γονιμοποίησης, με τη σύλληψη –«εξ άκρας συλλήψεως», όπως λέμε στη θεολογική γλώσσα–, δηλαδή από τη στιγμή που αρχίζει και η ανάπτυξη τον υλικού σώματος. Το έμβρυο είναι τέλειος άνθρωπος κατά την ταυτότητα, ο οποίος εξελίσσεται και αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης στα μητρικά σπλάγχνα, προσδοκώντας τη γέννηση, για να συνεχίσει την ανάπτυξη κατά τη βιολογική πορεία του, μετά δε και τον βιολογικό Θάνατο, να μεταβεί στην αιώνια Όντως Ζωή, αναμένοντας την κοινή Ανάσταση. Ο άνθρωπος δεν πεθαίνει όταν σταματά ή αναπνοή τον ούτε όταν παύει να χτυπά η καρδιά τον. Ο άνθρωπος συνεχίζει. Ούτε πάλι γεννιέται όταν αρχίζει η πρώτη τον αναπνοή με τον τοκετό».

Αυτή η ξεπερασμένης λογικής διδαχή, λίγες μέρες αφότου οι εμπρηστικές δηλώσεις του μητροπολίτη Δωδώνης Χρυσόστομου προκάλεσαν τον αποτροπιασμό και καταδικάστηκαν σε αυστηρό τόνο.

Να θυμίσουμε ότι ο γνωστός μητροπολίτης τάχθηκε κατά των αμβλώσεων, ακόμα και όταν υπάρχει βιασμός, ενώ σημείωσε ότι δεν υπάρχει βιασμός χωρίς συναίνεση. «Δεν κάθεται μία γυναίκα να βιαστεί χωρίς να το θέλει», είπε χαρακτηριστικά προκαλώντας την οργή. Μάλιστα, είναι απορίας άξιον ότι τις σχετικές δηλώσεις καταδίκασε και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, επισημαίνοντας ότι οι απόψεις του μητροπολίτη είναι προσβλητικές για τον άνθρωπο και ειδικά για τις γυναίκες και τα θύματα βιασμών.

Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.

Φυσικά, αυτό δεν στάθηκε αρκετό ώστε να αποφασίσει να μην προχωρήσει στην ανάγνωση του κηρύγματος κατά των αμβλώσεων σε όλες τις Εκκλησίες. Ο μητροπολίτης Δωδώνης αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα ανθρώπων που ζουν στον δικό τους κόσμο καθώς και σε μια πλαστή πραγματικότητα, υπηρετώντας ιδέες που είναι αρεστές μόνο σε ένα αντιεπιστημονικό, οπισθοδρομικό ακροατήριο.

Προφανώς, οι μισογυνικές αντιλήψεις της Εκκλησίας δεν είναι ένα φαινόμενο που συναντάμε μόνο στην εποχή μας αλλά έχουν τις ρίζες τους στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Για την οικονομία του χρόνου ας μην αναλύσουμε τη διάκριση του Θεού έναντι της γυναίκας, αφού πρώτα δημιούργησε τον άνδρα εκ του μηδενός ενώ τη γυναίκα από κομμάτι της μιας πλευράς του.

Ας ανατρέξουμε, όμως, στον Απόστολο Παύλο και στις Προς Εφεσίους και Κορινθίους Επιστολές του. Εκεί διαβάζουμε: «… να υποτάσσεσθε εις τους ιδίους σας άνδρας, σαν να κάνετε την υποταγήν σας αυτήν προς τον Κύριον, ο οποίος παραγγέλλει και ζητεί να υποτάσσονται αι γυναίκες εις τους άνδρας των» και σε άλλο εδάφιο «… ο μεν άνδρας… επλάσθη εξ αρχής ως ο κύριος εκπρόσωπος της κυριαρχίας του Θεού επί της Γης και είναι διά τούτο περισσότερον από την γυναίκα εικών και δόξα του Θεού. Η γυναίκα δε ως το εξαιρετικότερον από τα άλλα κτίσματα, που έχει υπό την εξουσίαν ο άνδρας, είναι δόξα του ανδρός. Πράγματι δε ο άνδρας είναι υπεροχότερος από την γυναίκα, διότι δεν έγινε ο άνδρας από την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα έγινεν από τον άνδρα. Και επί πλέον δεν εκτίσθη ο άνδρας διά να βοηθή την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα επλάσθη προς χάριν και βοήθειαν του ανδρός».

Ο ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Όλοι όσοι έχουν βρεθεί σε ορθόδοξες εκκλησίες έχουν κατά καιρούς δει ότι ως και σήμερα, σε μια προοδευτική εποχή, θέλω να πιστεύω, και όχι δηλαδή την περίοδο του Μεσαίωνα, η Εκκλησία εφαρμόζει ευλαβικά τις διακρίσεις εναντίον των γυναικών.

Αρχικά, δεν τους αναγνωρίζει τη δυνατότητα να ιερουργούν αλλά ούτε φυσικά να εισέρχονται στο Ιερό του ναού. Επιπρόσθετα, σε καμία γυναίκα δεν δίνεται η επιλογή να επισκεφθεί το Άγιον Όρος. Το άβατο θεωρείται αδιαπραγμάτευτο και, αναμφίβολα, η απαγόρευση εισόδου των γυναικών στην Αθωνική Πολιτεία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ακόμη κατάλοιπο της μεσαιωνικής περιόδου, αφού η απόφαση αυτή είχε παρθεί πριν 1000 χρόνια. Συγχρόνως, κανένας από τους αρχιερείς δεν μπορεί να παντρευτεί, ενώ στους ναούς οι άνδρες τοποθετούνται στα δεξιά και οι γυναίκες στα αριστερά, με ό,τι υποδηλώνει αυτό.

Τώρα, όσον αφορά τις αμβλώσεις, ας υπενθυμίσουμε ότι είναι νόμιμες. Και όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Νομικής του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος: «Ο νομοθέτης από τη δεκαετία του 1980 εξισορρόπησε την αναπαραγωγική ελευθερία της γυναίκας με την προστασία του εμβρύου έπειτα από ένα στάδιο εξέλιξής του, επιτρέποντας ουσιαστικά την άμβλωση τις δώδεκα πρώτες εβδομάδες της κύησης, σε ορισμένες δε σοβαρές περιπτώσεις (εγκυμοσύνη ως αποτέλεσμα βιασμού, κίνδυνος υγείας για την έγκυο γυναίκα) και μετά το χρονικό αυτό σημείο. Το θέμα δεν είναι, βέβαια, μόνο νομικό. Είναι προεχόντως ζήτημα υπεύθυνης σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και ενίσχυσης των κοινωνικών δομών».

ΤΣΕΚ Ο Ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Δεν προκαλεί εντύπωση το ότι είχε προηγηθεί και άλλη παλαιολιθικής αντίληψης εγκύκλιος, το 2018, με την οποία η ηγεσία της ελληνικής Εκκλησίας είχε ανακηρύξει την πρώτη Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα ως «Ημέραν αφιερωμένην εις την προστασίαν της ζωής του Αγεννήτου Παιδιού», πάγιο αίτημα της υπερσυντηρητικής ομάδας «Αφήστε με να ζήσω».

Τέλος, ας μην εστιάσουμε και στη στάση της Εκκλησίας για το θέμα της πανδημίας η οποία προκάλεσε αλγεινές εντυπώσεις.

Επιστροφή στο σήμερα. Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ