Αρχαίο δράμα και Μποστ στην Επίδαυρο

Αρχαίο δράμα και Μποστ στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Πέρσες του Αισχύλου υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καραντζά. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
0

Ένας Ολλανδός, ένας Γερμανός, ένας Λιθουανός και πέντε Έλληνες σκηνοθέτες ετοιμάζονται να κατέβουν με τις παραστάσεις τους στο αργολικό θέατρο τα οκτώ Παρασκευοσάββατα του Ιουλίου και του Αυγούστου, επιχειρώντας να κερδίσουν το στοίχημα της μαζικής προσέλευσης του κοινού έπειτα από δύο μουδιασμένα καλοκαίρια. Οι προτάσεις τους παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, είναι αρκετά ετερόκλητες από άποψη φόρμας και διανομών και υπόσχονται πολυσυλλεκτικά Επιδαύρια με επτά τραγωδίες και μια κωμωδία – όχι από τον Αριστοφάνη αλλά από τον Μποστ.

Οι δύο σταρ του κεντροευρωπαϊκού θεάτρου, ο Johan Simons, που ανοίγει το φετινό πρόγραμμα με την Άλκηστη του Ευριπίδη, και ο Ulrich Rasche, που ανεβάζει τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, σηματοδοτούν έναν Ιούλιο με δύο παγκόσμιες πρεμιέρες μεγάλων διεθνών συμπαραγωγών του Φεστιβάλ με τo Schauspielhaus Bochum και τo Residenztheater αντίστοιχα. 

Οι προτάσεις τους παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, είναι αρκετά ετερόκλητες από άποψη φόρμας και διανομών και υπόσχονται πολυσυλλεκτικά Επιδαύρια με επτά τραγωδίες και μια κωμωδία.

Ο Γιάννης Καλαβριανός και ο Αργύρης Ξάφης είναι οι σκηνοθέτες που έχουν αναλάβει τις φετινές καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου, κάνοντας δύο πολύ ενδιαφέρουσες επιλογές στη διανομή των κεντρικών τους ρόλων. Η αρχή γίνεται στις 8/7 με τη Μήδεια του Μποστ, που προτείνεται ως η εναλλακτική φετινή επιλογή σύγχρονης κωμωδίας. Γραμμένη το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο, αυτή η Μήδεια σκοτώνει τα παιδιά της όχι από ερωτική ζήλια αλλά από απογοήτευση για τις κακές μαθησιακές επιδόσεις και τον άσωτο βίο τους. Τον κεντρικό ρόλο στην παράσταση θα έχει η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, μια ηθοποιός με ανεξάντλητες κωμικές ικανότητες. Η συνέχεια έρχεται το τελευταίο weekend του Ιουλίου με τον Αίαντα του Σοφοκλή που σηματοδοτεί την πρώτη σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη στην Επίδαυρο. Τον πολεμιστή Αίαντα θα υποδυθεί ο Στάθης Σταμουλακάτος, ένας ηθοποιός που έχουμε συνδέσει με το έργο του Γιάννη Οικονομίδη και ανυπομονούμε να τον δούμε σε αρχαία τραγωδία.

Μήδεια του Μποστ Facebook Twitter
Η Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού προτείνεται ως η εναλλακτική φετινή επιλογή σύγχρονης κωμωδίας.

Η 15η Ιουλίου θα σηματοδοτήσει τη μεγάλη επιστροφή της Ρένης Πιττακή στην Επίδαυρο. Η μεγάλη θεατρική μας ηθοποιός θα ηγηθεί ενός εξαιρετικού θιάσου στους Πέρσες του Αισχύλου υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καραντζά και με τη συμμετοχή μιας πλειάδας εθελοντών από την περιοχή της Αργολίδας και της Ελευσίνας, όπου θα παρουσιαστεί η παράσταση δύο εβδομάδες αργότερα. Το έργο φιλοδοξεί να θέσει κρίσιμα ερωτήματα για το τι συνιστά «κοινωνία» και τι ισότιμη συμπερίληψη των πολιτών, τι σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία και τι η ανάγκη της πίστης σ’ έναν οδηγό.

Ο Αύγουστος φιλοδοξεί να φέρει μαζικά το κοινό στην Επίδαυρο με δύο τραγωδίες των οποίων τους κεντρικούς ρόλους κρατάνε ιδιαίτερα δημοφιλείς από πρόσφατες τηλεοπτικές επιτυχίες ηθοποιοί. Η αρχή γίνεται με την επιστροφή του Cezaris Grauzinis στο μεγάλο αργολικό θέατρο, ο οποίος σκηνοθετεί ίσως την πιο γνωστή στο ευρύ κοινό τραγωδία, την Αντιγόνη του Σοφοκλή, που φέτος έχει την τιμητική της στο Φεστιβάλ, μέσω του κύκλου Antigonisms. Η Έλλη Τρίγγου και η Δανάη Μιχαλάκη, που υποδύονται τις αδελφές στις «Άγριες Μέλισσες», θα υποδυθούν και εδώ αντίστοιχα την Αντιγόνη και την Ισμήνη, με τον Βασίλη Μπισμπίκη να κρατά τον ρόλο του Κρέοντα.

Αντιγόνη του Σοφοκλή Facebook Twitter
Αντιγόνη του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Cezaris Grauzinis.

Τα φετινά Επιδαύρια θα κλείσουν με μια άλλη, ιδιαίτερα δημοφιλή τραγωδία, την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, με τον Θέμη Μουμουλίδη να σκηνοθετεί τη Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, πρωταγωνίστρια του τηλεοπτικού «Σασμού», στον ομώνυμο ρόλο. Την παράσταση αυτή ντύνει με πρωτότυπη μουσική ο Σταύρος Γασπαράτος, που εμπνέεται από τη μορφή της Ιφιγένειας.

Στο ενδιάμεσο θα δούμε και τη «χρωστούμενη» από πέρσι Ελένη του Ευριπίδη, την παράσταση του Βασίλη Παπαβασιλείου και του ΚΘΒΕ που ακυρώθηκε από το περσινό πρόγραμμα επειδή συνέπεσε με τις καταστροφικές πυρκαγιές. Η Ελένη είναι ένα έργο που σχεδόν καταχρηστικά ταξινομείται ως «τραγωδία», καθώς διακρίνεται για τα κωμικά στοιχεία του, και σε αυτό το ανέβασμα η Έμιλυ Κολιανδρή φαντάζει ιδανική στον ρόλο της παρεξηγημένης ηρωίδας.

Πέρσες του Αισχύλου Facebook Twitter
Η μεγάλη θεατρική μας ηθοποιός θα ηγηθεί ενός εξαιρετικού θιάσου στους Πέρσες του Αισχύλου υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καραντζά. Φωτ.: Karol Jarek

Εθνικό Θέατρο
Μήδεια του Μποστ
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Παίζουν (αλφαβητικά): Γιώργος Γλάστρας, Θανάσης Δήμου, Άνδρη Θεοδότου, Στέλιος Ιακωβίδης, Θανάσης Ισιδώρου, Σύρμω Κεκέ, Φανή Παναγιωτίδου, Γιώργος Σαββίδης, Σταύρος Σβήγκος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη
8/7-9/7, 21:00

Πέρσες του Αισχύλου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Παίζουν Ρένη Πιττακή, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κλίνης, Αλεξία Καλτσίκη, Γιώργος Πούλιος, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος κ.ά.
15/7-16/7, 21:00

Εθνικό Θέατρο
Αίας του Σοφοκλή
Σκηνοθεσία: Αργύρης Ξάφης
Παίζουν (αλφαβητικά): Δημήτρης Ήμελλος, Δέσποινα Κούρτη, Τάσος Μικέλης, Γιάννης Νταλιάνης, Εύη Σαουλίδου, Στάθης Σταμουλακάτος, Χρίστος Στυλιανού, Νίκος Χατζόπουλος
29/7-30/7, 21:00

Αντιγόνη του Σοφοκλή
Σκηνοθεσία: Cezaris Graužinis
Παίζουν: Έλλη Τρίγγου, Βασίλης Μπισμπίκης, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Γιώργος Παπαγεωργίου, Δανάη Μιχαλάκη, Χρήστος Σαπουντζής, Κώστας Κορωναίος, Στρατής Χατζησταματίου, Μαρίνα Αργυρίδου
5/8-6/8, 21:00

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
Ελένη του Ευριπίδη
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Παίζουν: Έμιλυ Κολιανδρή, Θέμης Πάνου, Αγορίτσα Οικονόμου, Γιώργος Καύκας, Έφη Σταμούλη, Δημήτρης Κολοβός, Άγγελος Μπούρας, Δημήτρης Μορφακίδης, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης
12/8-13/8, 21:00

Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη
Σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης
Παίζουν: Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Παντελής Δεντάκης, Ιωάννα Παππά, Άκης Σακελλαρίου, Γιώργος Χρυσοστόμου
19/8-20/8, 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Τρεις Ελληνίδες σκηνοθέτιδες και δυο σκηνοθέτες φωτογραφίζονται στους χώρους της Πειραιώς 260 και παρουσιάζουν τις ενδιαφέρουσες θεατρικές τους προτάσεις στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ