arcade fire Facebook Twitter
Φωτ.: Michael Marcelle

Οι Arcade Fire στο νέο τους άλμπουμ «WE» αγκαλιάζουν ξανά την ελπίδα

0

Όταν όλα τελειώσουν, θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε από την αρχή;» αναρωτιέται ο Win Butler κάποια στιγμή στο «WΕ», το νέο, έκτο κατά σειρά άλμπουμ των Arcade Fire, υπονοώντας, αν μη τι άλλο, την επανεκκίνηση που χρειάστηκε τα τελευταία χρόνια η ίδια η μπάντα και κυρίως την επιστροφή σε όλα εκείνα τα στοιχεία που έκαναν το κοινό να τους αγαπήσει.

Ο δίσκος θα κυκλοφορήσει επίσημα στις 6 Μαΐου και τα καλά νέα για όσους αγαπούν τη μουσική τους είναι ότι πρόκειται για μία από τις καλύτερες δουλειές τους. Να σημειώσουμε εδώ ότι είναι από αυτές τις μπάντες των ’00s που κατάφεραν να διατηρήσουν ένα φανατικό κύκλο οπαδών, μολονότι η προηγούμενη κυκλοφορία τους, «Everything Νοw», έχανε σε σημεία.

Το 2017, όταν κυκλοφόρησε, για πρώτη φορά στην ιστορία τους οι Arcade Fire γνώρισαν την εμπορική αποτυχία και κυρίως είδαν τους κριτικούς να μην εντυπωσιάζονται καθόλου από τους πειραματισμούς τους – αντίθετα, τους έθαψαν με το γάντι. 

Αυτό ήταν ένα γερό χτύπημα για ένα γκρουπ που για πάνω από μια δεκαετία ήταν σχεδόν αδιανόητο να πει κανείς αρνητική κουβέντα γι’ αυτό, ακόμη και σε κύκλους indie φίλων. 

Είναι ίσως από τα τελευταία μεγάλα ροκ γκρουπ των οποίων η καλλιτεχνική αξία συμβάδιζε με την εμπορική τους απήχηση.

Σχηματίστηκαν το 2001 από τον Win Butler και τον Josh Deu στο Μόντρεαλ το 2001. Λίγο αργότερα γνώρισαν τη Régine Chassagne, η οποία παντρεύτηκε τον Butler το 2003. Θεωρήθηκαν σημαντικοί από το ντεμπούτο άλμπουμ τους, το «Funeral», που κυκλοφόρησε το 2004. Ήταν το πιο γρήγορα ανερχόμενο συγκρότημα σε πωλήσεις στην ιστορία της ανεξάρτητης εταιρείας τους Merge.

Είναι ίσως από τα τελευταία μεγάλα ροκ γκρουπ των οποίων η καλλιτεχνική αξία συμβάδιζε με την εμπορική τους απήχηση. Το τρίτο κατά σειρά άλμπουμ τους, το «Suburbs», είχε ανέβει απευθείας στο Νο 1 του Billboard, αφήνοντας πίσω ποπ μεγαθήρια της εποχής, όπως η Katy Perry και η Lady Gaga. 

arcade fire
Το «WΕ» των Arcade Fire θα κυκλοφορήσει από τη Sony Records την Παρασκευή 6 Μαΐου.

Βέβαια, είναι απολύτως φυσιολογικό, ακόμα και για τα καλύτερα συγκροτήματα, μετά από τόσες εξαιρετικές δουλειές να μη βγάλουν κάτι τόσο καλό. Επομένως, άνετα το «Everything Now» μπορεί να θεωρηθεί ο χειρότερος δίσκος που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα.

Χορευτικό και ηλεκτρονικό και κάπως τυποποιημένο, καυτηρίαζε την ψηφιακή ζωή και τα fake news σε μια περίοδο που μεσουρανούσε ο Τραμπ στην Αμερική. Κι αυτό φαινόταν και στις εμφανίσεις τους. Προσωπικά, είχε τύχει να τους δω ζωντανά στο 2017 στο Primavera και η κάπως ψυχρή και άτοπη εμφάνισή τους δεν ταίριαζε καθόλου με τις περιγραφές που διάβαζες για τα ξεσηκωτικά live τους. 

Πέντε χρόνια μετά, το γκρουπ δεν φαίνεται να έχει πτοηθεί από όλα αυτά. Για να παρουσιάσουν τον καινούργιο τους δίσκο, πέρα από τις φεστιβαλικές τους εμφανίσεις, επέστρεψαν στα live σε μικρότερους χώρους όπου είχαν δώσει τις πρώτες, ιστορικές συναυλίες τους, στο κοινό των οποίων ήταν σταρ όπως ο David Byrne και ο David Bowie. 

arcade fire Facebook Twitter
Oι Arcade Fire για ακόμη μια φορά κατάφεραν να γράψουν μια σειρά από αξιομνημόνευτες και συναρπαστικές μελωδίες, όπως έκαναν πάντοτε, ανεξάρτητα από το αν είχαν απήχηση ή όχι. Φωτ.: Maria Jose Govea

To «We» ηχογραφήθηκε στη Νέα Ορλεάνη, στο Ελ Πάσο του Τέξας και στο νησί Μάουντ Ντέζερτ στο Μέιν εν μέσω πανδημίας, μεταξύ 2020 και 2021, κατά τη διάρκεια των αμερικανικών εκλογών. Είναι μια δουλειά του ζευγαριού που παράλληλα έτρεχε άλλα δυο-τρία πρότζεκτ σε συνεννόηση με τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας μέσω Ζoom. Προς το τέλος του 2021, όταν ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις, ο Will Butler, ο μικρότερος αδερφός του Win, αποχώρησε από την μπάντα. 

Το εναρκτήριο κομμάτι του άλμπουμ ξεκινάει με τους κάπως ειρωνικούς στίχους «The age of doubt, and I doubt we’ll figure it out» («Ζούμε την εποχή της αμφιβολίας και αμφιβάλλω αν θα βγάλουμε άκρη»).

Το άλμπουμ χωρίζεται σε δύο μέρη, σύμφωνα με τον Butler. To πρώτο μέρος έχει να κάνει με το άγχος, την απομόνωση και το «εγώ» και το δεύτερο με την έννοια της κοινότητας και του «εμείς». Πηγή έμπνευσής του αποτελεί το δυστοπικό ρωσικό μυθιστόρημα We που έγραψε το 1924 ο Yevgeny Zamyatin και του το διάβαζε η γιαγιά του όταν ήταν μικρός. 

H κριτική ματιά του πάνω στο τι ενώνει τους ανθρώπους τη σύγχρονη τεχνολογική εποχή παραμένει ανατριχιαστικά εύστοχη. «We unsubscribe / Fuck season five» τραγουδά πανηγυρικά, σαν να μιλά για μια επείγουσα ανάγκη όλων, προς το τέλος του εννιάλεπτου έπους «End of the Empire I-IV», συνδυάζοντας Radiohead και Λένον. Η αίσθηση Radiohead οφείλεται στην παραγωγή του Nigel Godrich, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τον ήχο του «Kid A». Εδώ συνεργάζεται με τον Butler και τη Régine Chassagne.

Unconditional I (Lookout Kid)

Δεν έχουν επηρεαστεί όμως μόνο από κει. Στις πιο ποπ στιγμές τους, όπως στην έναρξη του «Lighting I, II», του καλύτερου κομματιού του άλμπουμ, στην αρχή ακούγονται σαν ABBΑ και στο τέλος θυμίζουν Bruce Springsteen, αλλά αυτή είναι ακριβώς η μαγεία του γκρουπ.

O Peter Gabriel κάνει μια κάμεο εμφάνιση στο «Unconditional II» («Race and Religion»), ενώ ακούγεται και ο γιος του ζεύγους Eddie στο «End of the Empire». Είναι δύσκολο να μην ταρακουνηθεί κανείς όσο ακούει τα επτά συνολικά κομμάτια του άλμπουμ. Η συναισθηματική φόρτιση που χαρακτηρίζει γενικά τη δουλειά τους βρίσκει στο «WΕ» την τέλεια ισορροπία. Δεν επιβάλλεται ούτε κάνει τον ακροατή να ασφυκτιά όπως παλιότερα, αντίθετα ακούγεται ως κάτι πολύ φυσικό. 

Κυρίως, όμως, αυτό που σου μένει είναι η αίσθηση ότι οι Arcade Fire για ακόμη μια φορά κατάφεραν να γράψουν μια σειρά από αξιομνημόνευτες και συναρπαστικές μελωδίες, όπως έκαναν πάντοτε, ανεξάρτητα από το αν είχαν απήχηση ή όχι. Εδώ σίγουρα ισχύει το πρώτο και με το παραπάνω.

«Lighting I, II»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT