Το βιβλίο της Κόλασης: Μία ανθολογία κειμένων για «το πλέον σθεναρό κατασκεύασμα της ανθρώπινης φαντασίας»

Το βιβλίο της Κόλασης: Μία ανθολογία κειμένων για «το πλέον σθεναρό κατασκεύασμα της ανθρώπινης φαντασίας» Facebook Twitter
Φρα Αντζέλικο, Δευτέρα Παρουσία, 1431
0

ΜΠΟΡΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ στην Κόλαση με τη θρησκευτική έννοια, ως έναν τόπο μέλλουσας τιμωρίας, αν και η θρησκευτική επικαιρότητά της είναι ακόμη ισχυρή. Μια έρευνα του αμερικανικού ερευνητικού κέντρου Pew, που έγινε το 2014, έδειξε ότι το 58% των ενήλικων Αμερικανών πιστεύουν στην ύπαρξη ενός τόπου «όπου οι άνθρωποι που έχουν κάνει μια ζωή άξια καταδίκης και πεθαίνουν χωρίς να μεταμεληθούν τιμωρούνται αιώνια».

Εκείνο που έχει όμως μεγαλύτερη σημασία, πέρα από τη θρησκευτική πίστη, είναι ότι η ιδέα της Κόλασης αποτελεί για τις σημερινές κοινωνίες μια δεσπόζουσα μεταφορά. Η Κόλαση δεν βρίσκεται κάπου μετά θάνατον αλλά στην παρούσα ζωή. Ας πούμε, στον πόλεμο στην Ουκρανία ή στο στρατόπεδο Γκουαντάναμο.

Η σύγχρονη Κόλαση μπορεί να μην έχει τα γιγαντιαία σκουλήκια ή τα ποτάμια φωτιάς της παραδοσιακής εικονοποιίας του Inferno. Έχει όμως άλλα τιμωρητικά όπλα, εξίσου αποτελεσματικά με τα όπλα των μεσαιωνικών αφηγήσεων και των κατασκευών των σχολαστικών θεολόγων.

Στην Αποκάλυψη του Παύλου η πυρά είναι κυρίαρχο βασανιστήριο. Υπάρχουν όμως κι άλλες τιμωρίες: οι αμαρτωλοί τρώγονται από τα σκουλήκια, πετιούνται σε βαθιά πηγάδια, κακοποιούνται από αγγέλους της Κόλασης ή βασανίζονται από δριμύ ψύχος.

Πάρτε για παράδειγμα τη σύγχρονη κόλαση ή κολαστήριο του Γκουαντάναμο. Είναι το στρατόπεδο που δημιούργησε το 2002 η κυβέρνηση Μπους στην Κούβα για κράτηση και ανάκριση κατηγορουμένων για τρομοκρατία, κυρίως μουσουλμάνων. Το τιμωρητικό όπλο στο Γκουαντάναμο ήταν η μουσική. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οι κρατούμενοι, αλυσοδεμένοι και σε πλήρη συσκότιση, άκουγαν στη διαπασών, επί εβδομάδες, εκκωφαντική ραπ ή χέβι μέταλ.

«Αυτή η μουσική έπαιζε διάφορους ρόλους κατά τη διάρκεια της ανάκρισης. Προκαλούσε φόβο, αγωνία και αποπροσανατολισμό, ασκώντας πίεση στη σκέψη των κρατουμένων και κάμπτοντας τη βούλησή τους κατά την επιθυμία των ανακριτών».

Ανάλογα με το είδος του βασανιστηρίου, άλλαζε και η μουσική. Αν ήθελαν, ας πούμε, να προσβάλουν τις θρησκευτικές αξίες των κρατουμένων ή ό,τι σχετιζόταν με το σεξ έβαζαν μουσική της Κριστίνα Αγκιλέρα. Η μουσική είχε ως στόχο όχι μόνο τους κρατούμενους αλλά και τους ανακριτές τους. «Η έντονη μουσική είχε αντίκτυπο και στους ίδιους τους Αμερικανούς ανακριτές, οι οποίοι εσωτερίκευαν τους βίαιους στίχους των χέβι μέταλ και ραπ κομματιών, ώστε να αποβάλουν από μέσα τους κάθε συμπόνια για τους αιχμαλώτους τους».

Ο κατάλογος με τα μουσικά κομμάτια που χρησιμοποιούνταν ως μέσα βασανιστηρίων στο Γκουαντάναμο αλλά και σε άλλα αμερικανικά κέντρα κράτησης στον κόσμο (π.χ. Αμπού Γκράιμπ, Μοσούλη) είναι εντυπωσιακός. Βρίσκουμε Κριστίνα Αγκιλέρα, Μέριλιν Μάνσον, Έμινεμ, Μπρίτνεϊ Σπίαρς, παιδικά τραγουδάκια αλλά και Κουίν, το πασίγνωστο «We are the champions».

ΒΙΒΛΙΟ ΚΟΛΑΣΗΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Scott G.Bruce (επιμέλεια), Το βιβλίο της κόλασης, Μτφρ.: Γιάννης Πεδιώτης, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Σελ.: 242

Ο Αμερικανός μεσαιωνολόγος Σκοτ Μπρους παρουσιάζει στο Βιβλίο της Κόλασης (μτφρ. Γιάννης Πεδιώτης, επιμ. Ξανθούλα Κασιούμη) μια ανθολογία κειμένων που εικονογραφούν «το πλέον σθεναρό και πειστικό κατασκεύασμα της ανθρώπινης φαντασίας στη δυτική παράδοση», που είναι η Κόλαση.

Ξεκινάει από τον αρχαίο κόσμο, περνάει στον πρωτοχριστιανικό, που ενσωμάτωσε στην ιδέα της Κόλασης την παράδοση των Εβραίων, των Ελλήνων και των Ρωμαίων. Συνεχίζει στον πρώιμο Μεσαίωνα, κατόπιν στον ύστερο Μεσαίωνα και στην ποιητική της Κόλασης έτσι όπως τη δίνει ο Δάντης στη Θεία Κωμωδία, μετά στους προτεστάντες μεταρρυθμιστές, που απομακρύνονται από τις μεσαιωνικές αντιλήψεις και τοποθετούν την Κόλαση στην περιοχή των τύψεων και της βασανισμένης συνείδησης. Φτάνει στη βικτοριανή εποχή και στον σημερινό ορθολογικό κόσμο όπου η Κόλαση, όπως ήδη είπαμε, είναι μια δυνατή μεταφορά αλλά και μια πραγματικότητα στο εδώ και τώρα.

Η ανθολογία ανοίγει με τη Θεογονία του Ησιόδου. Στην Τιτανομαχία, στον δεκαετή αγώνα του Δία και των άλλων Ολύμπιων θεών εναντίον μιας παλιότερης γενιάς θεϊκών όντων, οι Τιτάνες ηττώνται και εξοβελίζονται στο καταχθόνιο βασίλειο, τον Τάρταρο. Ήταν ένας σκοτεινός τόπος αιώνιας φυλάκισης αλλά και άλλων τιμωριών.

Για παράδειγμα, ο Τιτάνας Άτλαντας είχε τιμωρηθεί να κρατάει στο κεφάλι του, στον αιώνα τον άπαντα, τον ουρανό. Ο ηγέτης αυτού του βασιλείου είναι ο Άδης, αδελφός του Δία, που ζει εκεί με τη νύμφη Περσεφόνη και τον σκύλο Κέρβερο. Αυτός ο τερατόμορφος σκύλος που φύλαγε την πύλη του βασιλείου των νεκρών ήταν απόγονος της ερπετόσωμης Έχιδνας και του Τυφώνα, ενός ζεύγους που εξέθρεψε πολλά από τα τέρατα της ελληνικής αρχαιότητας.

Στην Αινειάδα του ο Βιργίλιος βάζει τον Αινεία να κατέβει στο βασίλειο των σκιών με τη βοήθεια της Σίβυλλας για να συναντήσει τη σκιά του νεκρού πατέρα. Ο Λατίνος ποιητής βρίσκει την ευκαιρία να παρουσιάσει τις τιμωρίες και τα βασανιστήρια στα οποία υποβάλλονται στον κάτω κόσμο οι εγκληματίες, οι φαύλοι, οι αιμομείκτες, οι στασιαστές.

Το βιβλίο της Κόλασης: Μία ανθολογία κειμένων για «το πλέον σθεναρό κατασκεύασμα της ανθρώπινης φαντασίας» Facebook Twitter
Ο Αμερικανός μεσαιωνολόγος Σκοτ Μπρους παρουσιάζει στο «Βιβλίο της Κόλασης» μια ανθολογία κειμένων που εικονογραφούν «το πλέον σθεναρό και πειστικό κατασκεύασμα της ανθρώπινης φαντασίας στη δυτική παράδοση», που είναι η Κόλαση.

Η Κόλαση των πρώτων χριστιανών έχει πολλά στοιχεία από τον κάτω κόσμο των παγανιστών. Ένα από τα μοτίβα στις πρωτοχριστιανικές αναπαραστάσεις της Κόλασης είναι το βασανισμός της φωτιάς. Αυτό το ξέρουμε από την Αποκάλυψη του Ιωάννου.

Υπάρχει όμως ένα ακόμη κείμενο, απόκρυφο, που φαίνεται ότι τροφοδότησε την φαντασίωση της μεσαιωνικής Ευρώπης για την Κόλαση. Είναι η Αποκάλυψη του Παύλου, ένα ανώνυμο κείμενο του τρίτου αιώνα, όπου παρουσιάζεται ένα όραμα του Αποστόλου Παύλου για την Κόλαση και τον Παράδεισο.

Υποτίθεται ότι το κείμενο αυτό βρέθηκε σε μια μαρμάρινη θήκη, μαζί με τα παπούτσια του Αποστόλου, θαμμένη στα υπόγεια του σπιτιού στην Ταρσό. Στην Αποκάλυψη του Παύλου η πυρά είναι κυρίαρχο βασανιστήριο. Υπάρχουν όμως κι άλλες τιμωρίες: οι αμαρτωλοί τρώγονται από τα σκουλήκια, πετιούνται σε βαθιά πηγάδια, κακοποιούνται από αγγέλους της Κόλασης ή βασανίζονται από δριμύ ψύχος.

Ένας θεολόγος και μοναχός του δωδέκατου αιώνα, ο Ονώριος ντ’Οτέν, κωδικοποίησε τα βασανιστήρια που υφίστανται οι αμαρτωλοί στην Κόλαση. Πρώτον η φωτιά, δεύτερο το ανυπόφορο ψύχος, τρίτο τα σκουλήκια, τέταρτο η ανυπόφορη μπόχα, πέμπτο το μαστίγωμα, έκτο το πυκνό σκοτάδι, έβδομο οι τύψεις και η ντροπή για τις αμαρτίες, όγδοο η θέα των δαιμόνων και των δράκων, ένατο τα πυρίφλεκτα δεσμά με τα οποία δένονται τα άκρα των αμαρτωλών. Προς το τέλος του Μεσαίωνα (αρχές δέκατου τέταρτου αιώνα) Ο Δάντης μας δίνει μια συγκλονιστική κοσμογραφία της Κόλασης στο Inferno της Θείας Κωμωδίας.

Η φιλολογία της Κόλασης έχει να επιδείξει πολλούς «επώνυμους» αμαρτωλούς μέσα στους αιώνες. Αλλά, όπως γράφει ο Σκοτ Μπρους, η πλειονότητα των κολασμένων είναι άνθρωποι καθημερινοί και συνηθισμένοι. Σήμερα η Κόλαση δεν είναι η κάθοδος στον Άδη αλλά οι επίγειοι βασανισμένοι και τα μαρτύρια.

Τέλος, κάτι για τη μετάφραση: θα μπορούσε να ήταν πιο επιμελημένη και με σωστότερα ελληνικά. Βρίσκουμε λέξεις όπως μεταμέληση, ιέρισσα, στυλοπάτι.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ