CODA: To σπάνιο αμερικανικό ριμέικ που δεν είναι για πέταμα – και κερδίζει 3 Όσκαρ

CODA: To σπάνιο αμερικανικό ριμέικ που δεν είναι για πέταμα – και φτάνει μέχρι τα Όσκαρ Facebook Twitter
Tο δράμα έχει μάλλον ισχυρότερες δακρυγόνες παρενέργειες, σε μεγάλο βαθμό χάρη στο άγουρο star status της νεαρής Έμιλι Τζόουνς.
0

Το CODA αγοράστηκε από την Apple έναντι 25 εκατομμυρίων δολαρίων στην αγορά του Φεστιβάλ του Σάντανς του 2021 και ανέβηκε στο Apple TV+ πέρσι το καλοκαίρι. Πήρε θετικές κριτικές, απέκτησε οπαδούς, κυρίως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, και ήρθε ξανά στην επικαιρότητα πριν από λίγες μέρες, καθώς βρέθηκε υποψήφιο σε τρεις οσκαρικές κατηγορίες, Καλύτερης Ταινίας, Διασκευασμένου Σεναρίου και Β’ Ανδρικού Ρόλου – και σήκωσε και τα τρία βραβεία τη βραδιά της 27ης Μαρτίου.

Αν ξεκινούσες να παρακολουθείς την ταινία στην πλατφόρμα χωρίς καμία πληροφορία γύρω από αυτή, θα διαπίστωνες μέσα σε λίγα λεπτά ότι κάτι σου θυμίζει. Είναι επειδή πρόκειται για ριμέικ της γαλλικής δραμεντί Οικογένεια Μπελιέ, που υπήρξε μεγάλο εισπρακτικό hit στη χώρα μας το καλοκαίρι του 2015, πλησιάζοντας τα 100.000 εισιτήρια. 

CODA σημαίνει «παιδί κωφών ενηλίκων» (Child of Deaf Adults) και αναφέρεται στη βασική ηρωίδα του έργου, τη Ρούμπι Ρόσι, το μοναδικό άτομο που έχει την ακοή του σε μια τετραμελή οικογένεια κωφών.

Το CODA εστιάζει περισσότερο στην κατανόηση όχι των διαφορών αλλά των δυσκολιών των κωφών σε έναν κόσμο πλασμένο από εμάς, που θεωρούμε το ευεργέτημα της ακοής δεδομένο, στην κατανόηση της νεανικής ανάγκης για αυτονομία αλλά και της γονικής για συμμετοχή και, υπογείως, για αποδοχή.

Εκτελώντας από νεαρή ηλικία χρέη διερμηνέα ανάμεσα στην οικογένειά της και τον περίγυρό τους, ιδίως κατά τη λειτουργία της οικογενειακής επιχείρησης –η οικογένεια Ρόσι βιοπορίζεται μέσω ενός ιδιόκτητου ψαροκάικου–, η δεκαεπτάχρονη Ρούμπι βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι της ζωής της: θέλει να ακουστεί η «φωνή» της κυριολεκτικά, καθώς έχει ταλέντο στο τραγούδι, αλλά και μεταφορικά, τόσο στο σπίτι όσο και στον έξω κόσμο.

CODA: To σπάνιο αμερικανικό ριμέικ που δεν είναι για πέταμα – και φτάνει μέχρι τα Όσκαρ Facebook Twitter
Και στις δύο ταινίες υπάρχει π.χ. εκείνη η καταπληκτική σκηνή της σχολικής συναυλίας, όπου ανάμεσα στο κοινό βρίσκεται και η οικογένεια της ηρωίδας και ξαφνικά κόβεται ο ήχος και παρατηρούμε τα δρώμενα υπό το πρίσμα εκείνων, που αντιλαμβάνονται το ταλέντο της κόρης τους μέσα από τον ενθουσιασμό και τα δάκρυα των υπόλοιπων θεατών.

Τόσο στη γαλλική όσο και στην αμερικανική εκδοχή της ιστορίας υπάρχει μια ευαισθησία απέναντι στα άτομα με προβλήματα ακοής, επισημαίνεται η ενεργή συμμετοχή τους σε όλους τους τομείς της ζωής –π.χ. ο μπαμπάς και η μαμά της Ρόσι ερωτοτροπούν σε κάθε ευκαιρία– και επιχειρείται μια κινηματογραφική απόδοση της εμπειρίας τους, πάντα με τους όρους ενός λαϊκού θεάματος.

Και στις δύο ταινίες υπάρχει π.χ. εκείνη η καταπληκτική σκηνή της σχολικής συναυλίας, όπου ανάμεσα στο κοινό βρίσκεται και η οικογένεια της ηρωίδας ξαφνικά κόβεται ο ήχος και παρατηρούμε τα δρώμενα υπό το πρίσμα εκείνων, που αντιλαμβάνονται το ταλέντο της κόρης τους μέσα από τον ενθουσιασμό και τα δάκρυα των υπόλοιπων θεατών.

Ωστόσο υπάρχουν και διαφορές ανάμεσα στις δύο ταινίες. Η Οικογένεια Μπελιέ εστιάζει στον απογαλακτισμό, στη σύγκρουση μεταξύ των επιθυμιών της νεαρής κόρης και εκείνων της οικογένειάς της – πέρα από τις ψυχαγωγικές αρετές της ταινίας, ήταν πιθανότατα κι αυτός ένα λόγος που έπιασε τόσο πολύ στη χώρα μας, όπου η παρεμβατικότητα, η υποχρεωτική στενότητα του δεσμού και η συμμετοχή σε όσα αφορούν τη ζωή των τέκνων έχουν αυτονόητο χαρακτήρα για τη συντριπτική μερίδα των οικογενειών και δεν τίθενται προς διαπραγμάτευση, τουλάχιστον από τη γονική πλευρά, συχνά οδηγώντας τις οικογενειακές σχέσεις σε νοσηρές καταστάσεις.

Επιμένοντας σε άσματα του τραγουδοποιού Μισέλ Σαρντού, το «Je Vole», που επιλέχθηκε ως τραγούδι για την οντισιόν της νεαρής ηρωίδας στη γαλλική ταινία και στοίχειωσε το airplay των ελληνικών ραδιοφωνικών σταθμών το καλοκαίρι του 2015, αναφέρεται σε ένα νεαρό άτομο που ανοίγει τα φτερά του, θέτει τα όριά του στους γονείς του και ετοιμάζεται να χαράξει τη δική του πορεία, εξηγώντας παράλληλα ότι αυτό δεν συνεπάγεται απονιά ή «ατίμωση» του πατέρα και της μητέρας κατά τα οριζόμενα στην Παλαιά Διαθήκη. 

CODA: To σπάνιο αμερικανικό ριμέικ που δεν είναι για πέταμα – και φτάνει μέχρι τα Όσκαρ Facebook Twitter
O Tρόι Κότσουρ έχει και τις περισσότερες πιθανότητες να φέρει στην ταινία και την Apple χρυσό αγαλματίδιο τη βραδιά της οσκαρικής απονομής. 

Ανάλογη είναι η δραματική λειτουργία του τελικού τραγουδιού και στην αμερικανική εκδοχή της ιστορίας. Μόνο που το CODA εστιάζει περισσότερο στην κατανόηση, όχι των διαφορών αλλά των δυσκολιών των κωφών σε έναν κόσμο πλασμένο από εμάς που θεωρούμε το ευεργέτημα της ακοής δεδομένο, στην κατανόηση της νεανικής ανάγκης για αυτονομία αλλά και της γονικής για συμμετοχή και, υπογείως, για αποδοχή.

Γι’ αυτό και το τραγούδι που επιλέγεται είναι το «Both sides now» της Τζόνι Μίτσελ, αυτό το γλυκόπικρο αριστούργημα ανασκόπησης και ενδοσκόπησης που αναφέρεται σε μια ευρύτερη εικόνα, η οποία μπορεί να προσεγγιστεί μόνο μέσα από την εμπειρία και, ναι, την κατανόηση.

Από κει και πέρα, η κωμωδία λειτουργεί λιγότερο αποτελεσματικά στο CODA, που έτσι κι αλλιώς απαλύνει τα φαρσικότερα στοιχεία της αναφοράς του και αποβάλλει και την υποπλοκή με τις δημοτικές εκλογές.

Tο δράμα, όμως, έχει μάλλον ισχυρότερες δακρυγόνες παρενέργειες, σε μεγάλο βαθμό χάρη στο άγουρο star status της νεαρής Έμιλι Τζόουνς και τις ερμηνευτικές ικανότητες της Μάρλι Μάτλιν και, κυρίως, του νικητή στην κατηγορία του Όσκαρ Β' Ανδρικού Ρόλου Τρόι Κότσουρ. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The tragedy of Macbeth

Οθόνες / «The Tragedy of Macbeth»: Υποβλητικός, τρομακτικός Σαίξπηρ διά χειρός Τζόελ Κοέν

Εγκλωβισμένοι σε μια ερμητική, καμένη γη, οι σαιξπηρικοί αντι-ήρωες του άκυρου θριάμβου του Μάκβεθ ταιριάζουν απόλυτα στο πεπρωμένο της τραγικής ειρωνείας του σύμπαντος του Τζόελ Κοέν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ