Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ (1471-1528), Άγιος Ιερώνυμος, 1521 | Museu Nacional de Arte Antiga, Lisbon. Photo: © Instituto Português de Museus, Minstero da Cultura, Lisbon

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης

0

Η πρώτη μεγάλη έκθεση του Γερμανού καλλιτέχνη της Αναγέννησης Άλμπρεχτ Ντύρερ στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και σχεδόν 20 χρόνια χαρτογραφεί μέσα από πίνακες, σχέδια, χαρακτικά και γράμματα τα ταξίδια του στην Ευρώπη, ζωντανεύοντας τον ίδιο τον καλλιτέχνη, και τους ανθρώπους και τα μέρη που επισκέφτηκε.

Μέσα από τα ταξίδια του στις Άλπεις, την Ιταλία, τη Βενετία και την Ολλανδία, η έκθεση διερευνά πώς τα ταξίδια του Ντύρερ πυροδότησαν ανταλλαγή ιδεών με Ολλανδούς και Ιταλούς καλλιτέχνες της Αναγέννησης, τροφοδότησαν την περιέργεια και τη δημιουργικότητά του και αύξησαν τη φήμη και την επιρροή του σε όλη την Ευρώπη.

Η έκθεση «Dürer's Journeys: Travels of a Renaissance Artist» συγκεντρώνει έργα από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του εντυπωσιακού έργου «Μαντόνα και Παιδί» του καλλιτέχνη (περίπου 1496/1499) από την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον, που δεν έχει εκτεθεί ξανά στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Αν και τα ταξίδια ήταν αυτά που δημιούργησαν τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Ντύρερ, ήταν και αυτά που τον έφεραν κοντά στο τέλος.

Τα σχέδια, οι πίνακες και οι εκτυπώσεις του Ντύρερ συνθέτουν μερικές από τις πιο εμβληματικές εικόνες στην ιστορία της τέχνης και έχουν επηρεάσει γενιές καλλιτεχνών. Το μονόγραμμά του «AD» ήταν –και εξακολουθεί να είναι– δείγμα ποιότητας και δημιουργικότητας και τον βοήθησε να γίνει πλούσιος στη ζωή του.

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Ο Χριστός ανάμεσα στους γιατρούς | 1506 (λεπτομέρεια). | Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid (1934.38). Photo: © Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid

Από τη βάση του στη Νυρεμβέργη, ο Ντύρερ ταξίδεψε σε μερικές από τις πιο πλούσιες πολιτιστικά πόλεις της Ευρώπης, όπου γνώρισε καλλιτέχνες και διανοούμενους. Αυτές οι διεθνείς συναντήσεις ήταν εξαιρετικά σημαντικές για την καλλιτεχνική του ανάπτυξη. Κανένας άλλος καλλιτέχνης από τη βόρεια Ευρώπη δεν κέρδισε τέτοια εκτίμηση για την τέχνη του στην Αναγεννησιακή Ιταλία. Ο Ντύρερ έζησε εξαιρετικές στιγμές, μέσα στην εποχή της πρόκλησης του Λούθηρου προς την Καθολική Εκκλησία, την ανακάλυψη νέων ηπείρων, την εξάπλωση της τυπογραφίας και, κυρίως, την εκτεταμένη, συλλογική ανησυχία που επικρατούσε λόγω της πεποίθησης ότι ο κόσμος θα τελείωνε πριν από το 1500. Η περιέργεια, ο χαρακτήρας του Ντύρερ σε συνδυασμό με τη μεγάλη του δημιουργικότητα τον έκαναν να εκμεταλλευτεί τις συναρπαστικές, αν και ανησυχητικές, εποχές.

Το 1506, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Βενετία, ο Γερμανός καλλιτέχνης εξοργίστηκε από τα ειρωνικά σχόλια ορισμένων ντόπιων καλλιτεχνών που υποστήριζαν ότι, παρά τα μεγάλα χαρίσματά του ως χαράκτη, δεν ήταν και πολύ ζωγράφος. Η απάντηση του Ντύρερ ήταν το έργο πέντε ημερών (opus quinque dierum) «Ο Ιησούς ανάμεσα στους γιατρούς» του 1506, που βρίσκεται στο Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, στη Μαδρίτη. Δημιουργήθηκε στη Βενετία, κατά τη δεύτερη επίσκεψή του στην Ιταλία, και η σύνθεση απηχεί ξεκάθαρα τη σύγχρονη ιταλική ζωγραφική. Έτσι, ο Γερμανός καλλιτέχνης συνδυάζει επιδέξια τους δύο κόσμους της Αναγέννησης, της Βόρειας Ευρώπης και της Ιταλίας. Με την επισήμανση του χρόνου κατά τον οποίο δημιούργησε το έργο, ήθελε να αποδείξει ότι όχι μόνο ζωγράφιζε επιδέξια, αλλά μπορούσε να το κάνει με ταχύτητα.

Ο Ντύρερ δεν απαξιώθηκε ποτέ, σε μια καριέρα που διήρκεσε τέσσερις δεκαετίες. Μάλιστα, από το 1515 ο αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας Μαξιμιλιανός Α΄ του χορήγησε ετήσια ισόβια αποζημίωση για να εργαστεί σε μια σειρά από έργα, συμπεριλαμβανομένου του πορτρέτου του.

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ (1471-1528) | Άγιος Ευστάθιος | ©️ Rijksmuseum, Amsterdam

Σε ημερολόγιο που κρατούσε σε ένα ταξίδι διάρκειας ενός έτους στις Κάτω Χώρες, το 1520-21, ο Ντύρερ ανέφερε επίσης ότι τον τίμησαν και τον προσκάλεσαν σε συμπόσια σχεδόν σε όλες τις πόλεις, από τις Βρυξέλλες έως τη Μπριζ.

Αν και γεννήθηκε, ανατράφηκε και έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Νυρεμβέργη, ο Ντύρερ ήταν δεινός ταξιδιώτης. Έκανε επισκέψεις σε πολλά μέρη της Ευρώπης – επισκέψεις που αποτελούν τώρα το θέμα μιας έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

«Αυτά τα ταξίδια μπορούν να εξεταστούν με πολλούς τρόπους», λέει η συν-επιμελήτρια της έκθεσης Σούζαν Φόιστερ. «Αλλά αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι έφεραν τον Ντύρερ σε επαφή με καλλιτέχνες διαφορετικών καταβολών. Αυτό όχι μόνο τροφοδότησε τη δική του περιέργεια και τη δημιουργικότητά του, αλλά επέτρεψε μια ανταλλαγή καλλιτεχνικών ιδεών που βοήθησαν στην αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης».

Ο Ντύρερ γεννήθηκε το 1471. Ως έφηβος, μαθήτευσε κοντά στον ζωγράφο και ξυλογράφο της Νυρεμβέργης Μίκαελ Βόλγκεμουτ, πριν ξεκινήσει το 1490 για τα πρώτα του ταξίδια, τα οποία θεωρούνται χρόνια περιπλάνησης και ένας τρόπος για να διευρύνει την καλλιτεχνική του εμπειρία. Αναζήτησε τον διάσημο χαράκτη Μάρτιν Σονγκάουερ στο Κόλμαρ, βόρεια της Αλσατίας, αλλά ο χαράκτης είχε πεθάνει πριν φτάσει, Έγινε δεκτός από τα αδέρφια του, που του παραχώρησαν προνομιακή πρόσβαση για να μελετήσει τις εκτυπώσεις του και του επέτρεψαν να πάρει κάποιες μαζί του.

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ (1471-1528), Ο λέων, 1494. Kupferstichkabinett, Hamburger Kunsthalle (23005). Photo: Christoph Irrgang © Scala, Florence/bpk, Bildagentur für Kunst, Kultur und Geschichte, Berlin

Το 1494, επέστρεψε στην πόλη του για να παντρευτεί την Άγκνες Φράι, την κόρη ενός διαπρεπούς εργάτη ορείχαλκου. Για να του επιτραπεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα, σύμφωνα με τους κανόνες της Νυρεμβέργης, ήταν απαραίτητο να παντρευτεί και ο Ντύρερ καθιερώθηκε πλέον ως καλλιτέχνης.

Το 1495-96 ξεκίνησε για το πρώτο από τα δύο εκτεταμένα ταξίδια του στη Βενετία, ενώ είχε ξεσπάσει επιδημία πανώλης στη Νυρεμβέργη. Εκεί συνάντησε τον Τζιοβάνι Μπελίνι, που ήταν τότε εξήντα ετών, τον οποίο περιέγραψε ως «τον μεγαλύτερο καλλιτέχνη από όλους». Η επίδραση του Μπελίνι στον Ντύρερ ήταν άμεση, σε έργα όπως το «Μαντόνα και Παιδί» του 1497. Το πλούσιο χρώμα, οι γλυπτικές φιγούρες του ιερού ζεύγους, η πυραμιδική τους διάταξη, η κουρτίνα πίσω τους και η θέα του τοπίου πέρα ​​– καθένα από αυτά τα στοιχεία είναι επιρροή του Μπελίνι.

Περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο από τους Βορειοευρωπαίους προγόνους ή συνομηλίκους του, ο Ντύρερ συνδέθηκε με τις καλλιτεχνικές πρακτικές της Ιταλίας. Ο Γερμανός ιστορικός τέχνης Έργουιν Πανόφσκι έφτασε στο σημείο να πει ότι η επιστροφή του Ντύρερ στην πατρίδα του μετά το πρώτο του ταξίδι στη Βενετία σηματοδότησε «την αρχή της Αναγέννησης στις χώρες του Βορρά».

Σίγουρα, η συγχώνευση καλλιτεχνικών στοιχείων που προήλθαν από τις δυο πλευρές των Άλπεων στα έργα του επηρέασε πολλούς Βορειοευρωπαίους καλλιτέχνες, από τον Γιαν Γκόσαερτ μέχρι τον Χανς Χολμπάιν τον Νεότερο.

Επιστρέφοντας στη Νυρεμβέργη από τη Βενετία, επικεντρώθηκε στην ξυλογραφία και ολοκλήρωσε τρεις κορυφαίες σειρές ξυλογραφιών με θρησκευτικά θέματα: Την «Αποκάλυψη», τη «Ζωή της Παναγίας» και το «Μεγάλο Πάθος».

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ (1471-1528), Μελαγχολία I, 1514.

Οι 15 εικόνες με θέμα την «Αποκάλυψη» (1498), που καθεμία απεικονίζει μια σκηνή από το «Βιβλίο της Αποκάλυψης», που έδωσαν στην τέχνη της ξυλογραφίας μια πρωτοφανή δραματική δύναμη, δημοσιεύτηκαν αρχικά σε έναν μόνο τόμο. Ο Ντύρερ συνδύασε την έντονη λεπτομέρεια της βόρειας γοτθικής παράδοσης με τη συνθετική σαφήνεια και την απόδοση ενός θέματος σε τρεις διαστάσεις της Ιταλίας. Επιπλέον, εκμεταλλεύτηκε καλλιτεχνικά την εσχατολογική διάθεση της εποχής: το τέλος του αιώνα που πλησίαζε προκαλούσε φόβους για το επικείμενο τέλος του κόσμου.

Το 1505 πραγματοποίησε ένα δεύτερο ταξίδι στην Ιταλία, όπου παρέμεινε για δύο χρόνια και επισκέφτηκε την Μπολόνια και τη Φλωρεντία. Πέρασε το μεγαλύτερο διάστημα στη Βενετία, μελετώντας το έργο του Ραφαήλ και του Λεονάρντο ντα Βίντσι, και ήταν η εποχή που με βάση την αλληλογραφία του γίνεται αντιληπτό ότι απόλαυσε μεγάλη αναγνώριση. Στην Μπολόνια συνάντησε επίσης τον μοναχό και μαθηματικό Λούκα Πατσιόλι, γνωστό για το έργο του πάνω στις αναλογίες και τη χρυσή τομή. Μάλιστα, μετά τον θάνατό του εκδόθηκε το συνολικό έργο του γύρω από τις ανθρώπινες αναλογίες «Τέσσερα βιβλία για τις ανθρώπινες αναλογίες».

Εκτός από τη φαντασία με την οποία δούλευε τις εκτυπώσεις του, στις οποίες ήταν ασυναγώνιστος, ο Ντύρερ ήταν και εξαιρετικός έμπορος και αντιλαμβανόταν τις τάσεις της εποχής και τις εμπορικές ευκαιρίες. Έκανε εκτυπώσεις σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του και χρησιμοποίησε εμπόρους για να τις διανείμει σε όλη την Ευρώπη. Αυτός ήταν ένας ακόμα λόγος για να ταξιδεύει και να εξαπλώνει τη φήμη του. Όταν πήγε στις Κάτω Χώρες το 1520-21 καταγράφει ότι κουβαλούσε έναν τεράστιο αριθμό έργων.

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ (1471-1528), Κεφαλή γυναίκας, 1520. British Museum (SL,5218.43). Bequeathed by Sir Hans Sloane, 1753. Photo: © The Trustees of The British Museum

Μάλιστα, για να ζητήσει την ανανέωση της αποζημίωσης που έπαιρνε, μετά τον θάνατο του Μαξιμιλιανού Α' το 1519, από τον ανιψιό του Κάρολο Ε', αποφάσισε και κατάφερε να κερδίσει την εύνοια της θείας του, της Μαργαρίτας της Αυστρίας, μανιώδους συλλέκτριας έργων τέχνης και προστάτιδας των τεχνών, στην οποία χάρισε ένα ολόκληρο σετ από τις εκτυπώσεις του.

Εκτός από τις ξυλογραφίες, ο Ντύρερ διέπρεψε και στη χαρακτική. Ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα είναι ο «Αδάμ και η Εύα» του 1504, όπου αποτύπωσε την τελειότητα του πρώτου ζευγαριού του κόσμου πριν την εκδίωξή τους από τον παράδεισο, δείχνοντάς τους σε εξιδανικευμένες, σχεδόν πανομοιότυπες πόζες εκατέρωθεν του Δέντρου της Γνώσης.

Η μορφή του Αδάμ εμπνεύστηκε από τον ελληνιστικό Απόλλωνα Μπελβεντέρε (γλυπτό που είχε ανασκαφεί πρόσφατα κοντά στη Ρώμη) και αυτή της Εύας από διάφορα κλασικά αγάλματα της Αφροδίτης. Στο χαρακτικό αυτό υπάρχει εκπληκτική τονική γκάμα και λεπτότητα γραμμής, που είναι φανερή από την ξεχωριστή απόδοση του ανθρώπινου δέρματος, του δέρματος του φιδιού, της γούνας των ζώων και του φλοιού των δέντρων και των φύλλων.

Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Κυρία από τις Βρυξέλλες, 1520 | The Albertina Museum, Vienna.
 Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Η Σταύρωση, 1521| The Albertina Museum, Vienna

Αν και τα ταξίδια ήταν αυτά που δημιούργησαν τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Ντύρερ, ήταν και αυτά που τον έφεραν κοντά στο τέλος.

Το 1520, επισκέφτηκε τα νησιά της επαρχίας Ζέελαντ στην Ολλανδία, γοητευμένος από την είδηση ​​ότι μια γιγάντια φάλαινα είχε εγκλωβιστεί εκεί στην άμμο. Θέλοντας να κοιτάξει το πλάσμα, ο Ντύρερ πήδηξε σε μια βάρκα περιμένοντας μια ξαφνική καταιγίδα που θα μετέφερε τη φάλαινα πίσω στη θάλασσα. Όπως πιστεύεται, σε εκείνο το ταξίδι προσβλήθηκε από χρόνια ελονοσία, η οποία το 1528 προκάλεσε τον θάνατό του, σε ηλικία 56 ετών.

Ο Ντύρερ επέστρεψε στη Νυρεμβέργη το 1521 και ξεκίνησε να εργάζεται πάνω σε θρησκευτικά θέματα. Στα τελευταία έργα του ανήκουν και οι «Τέσσερις Απόστολοι» (1526) που θα αποτελούσαν μέρος ενός τρίπτυχου, το οποίο όμως έμεινε ημιτελές. Το 1525 εξέδωσε ένα βιβλίο με θέμα τη γεωμετρία και την προοπτική.

Σήμερα, ο Ντύρερ θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους χαράκτες όλων των εποχών, ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης της Γερμανίας και πρωτεργάτης της γερμανικής Αναγέννησης. Δημιούργησε περίπου 260 ξυλογραφίες και 100 γκραβούρες, καθώς και έργα παγκοσμίου φήμης όπως ο «Ρινόκερως», οι «Τέσσερις Καβαλάρηδες  της Αποκάλυψης», το «Αδάμ και η Εύα», και το «Ο Άγιος Ευστάθιος και η Μελαγχολία».  

 Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Μαντόνα και παιδί, 1496–9 | National Gallery of Art, Washington, Samuel H. Kress Collection, 1952.2.16.a
Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Κεφαλή του δωδεκάχρονου Ιησού (σπουδή για το έργο "Ο Χριστός ανάμεσα στους γιατρούς"), 1506 | The Albertina Museum, Vienna
Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Αγία Αικατερίνη, 1494 | Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne (Z-00129)
Άλμπρεχτ Ντύρερ: Τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία και η αναμόρφωση της ευρωπαϊκής τέχνης Facebook Twitter
Άλμπρεχτ Ντύρερ | Ο Λωτ και οι κόρες του, 1496–9 | National Gallery of Art, Washington, Samuel H. Kress Collection, 1952.2.16.b
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ