Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού

0

Οι καλές εκθέσεις αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα των πραγμάτων χωρίς να προκαλούν σύγχυση. Σύμφωνα μ' αυτό το κριτήριο, η μεγάλη έκθεση «Το Γυμνό στην Αναγέννηση» στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες που θα διαρκέσει ως τα τέλη του μήνα, είναι εξαιρετική στον τρόπο με τον οποίο προσθέτει σύνθετες παραμέτρους στη γενική αντίληψη του πώς το γυμνό σώμα αναδείχθηκε σε εικαστικό αντικείμενο τον 15ο αιώνα.

Η έκθεση εστιάζει όχι μόνο στο «ηρωικό γυμνό» της Ιταλίας – το εξιδανικευμένο σώμα με πηγή έμπνευσης την εκ νέου ανακάλυψη της αρχαίας τέχνης – αλλά στην απεικόνιση του γυμνού σε όλη την Ευρώπη. Εξετάζει το πλαίσιο της εποχής – όπως για παράδειγμα τις αλλαγές στην θρησκευτική πρακτική και τις νέους τότε, πιο ενδελεχείς μεθόδους παρατήρησης – και πώς αυτό δημιούργησε μια έντονη διάθεση απεικόνισης του σώματος απαλλαγμένου από τον ρουχισμό.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Antonio Pollaiuolo. "Μάχη των γυμνών", 1470/1475

Η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε

Και βέβαια αναγνωρίζει το προφανές: ότι δηλαδή η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε.

Γύρω στα 120 χρόνια είναι το διάστημα το οποίο διανύει η έκθεση, ξεκινώντας το 1400, και περιλαμβάνει πάνω από 100 έργα - μεταξύ των οποίων έργα του Τζιοβάνι Μπελίνι , του Ντονατέλλο, του Άλμπρεχτ Ντύρερ και του Τιτσιάνο - πολλά εκ των οποίων δανεικά από μεγάλες Ευρωπαϊκές συλλογές. Στην έκθεση περιλαμβάνονται ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια (ανάμεσά τους ανατομικές απεικονίσεις από τον Λεονάρντο) και γκραβούρες.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter

Χαρακτηριστικό ίσως του ενστίκτου της δεξιοτεχνίας στη συγκεκριμένη περίοδο είναι το κάπως σουρεαλιστικό χαρακτικό με τίτλο «Μάχη των γυμνών» του Αντόνιο Πολλαϊουόλο, το οποίο υπήρξε πολύ επιδραστικό ανά την Ευρώπη και απεικονίζει την βίαιη συμπλοκή μεταξύ δέκα γυμνών ανδρών που χρησιμοποιούν οπλισμό πάσης φύσεως: ξίφη, βέλη, τσεκούρια, στιλέτα. Το πλαίσιο αυτής της σύγκρουσης δεν καταγράφεται, το κίνητρο του καλλιτέχνη όμως μπορεί να ήταν να επιδείξει την τεχνική του σε διάφορες πόζες της αντρικής φιγούρας.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Ο πειρασμός του Αδάμ και της Εύας, γύρω στο 1510, Λουκάς Κράναχ ο Πρεσβύτερος. Εθνικό Μουσείο, Βαρσοβία.

Ανάμεσα στα εκθέματα, παρατηρεί κανείς την επιθυμία και την σεξουαλικότητα να εκδηλώνονται, συχνά απροκάλυπτα. 'Ένα από τα τμήματα της έκθεσης εστιάζει στη χρήση πραγματικών προσώπων ως μοντέλα για την απεικόνιση θρησκευτικών φιγούρων. Όπως ένας πίνακας των μέσων του 15ου αιώνα του διαπρεπούς Γάλλου ζωγράφου Ζαν Φουκέ όπου απεικονίζεται η Παρθένος Μαρία με ένα γυμνό στήθος. Σύμφωνα με μαρτυρίες, η μορφή ανήκει σε μια διάσημη καλλονή της εποχής, την Ανιές Σορέλ, η οποία υπήρξε ερωμένη του Βασιλιά Καρόλου.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Άγιος Σεβαστιανός, 1478–79, Antonello da Messina,
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Αφροδίτη αναδυόμενη από τη θάλασσα (Venus Anadyomene), γύρω στο 1520, Titian (Tiziano Vecellio), λάδι σε καμβά. Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας, Εδιμβούργο
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Dosso Dossi (Giovanni di Niccolò de Lutero). "Αλληγορία της τύχης", γύρω στα 1530.

Με στοιχεία από την Washington Post

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT