Ένα Σαββατοκύριακο στο Ηράκλειο της Κρήτης με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ

Weekend με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ηράκλειο της Κρήτης Facebook Twitter
Στις περισσότερες περιπτώσεις η αισθητική προσέγγιση πρόσφερε ενδιαφέρουσες προτάσεις.
0

Διασχίζοντας την παλιά πόλη του Ηρακλείου κι ασθμαίνοντας να προλάβω την έναρξη της εισαγωγικής διάλεξης σχετικά με το έργο από τον αρχιμουσικό Μύρωνα Μιχαηλίδη, μία ώρα πριν την έναρξη της παράστασης «Ιδομενέας», αβέβαιος αν έχω πάρει τη σωστή κατεύθυνση, ρωτούσα περαστικούς προς τα πού θα έβρισκα το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο και κανένας δεν ήξερε να μου απαντήσει.

Αυτό δεν μου έκανε και μεγάλη εντύπωση, συμβαίνει παντού, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν επαφή με πολιτιστικούς θεσμούς, θέατρα, όπερες, μουσεία ή πολιτιστικά κέντρα. Ακόμα και σε μεγαλουπόλεις ανά την Ευρώπη, ο κόσμος δεν είναι απαραίτητα συντονισμένος με όλα όσα αφορούν τους φιλότεχνους.

Άλλωστε ποιος θα περίμενε ότι το Ηράκλειο Κρήτης θα αποκτούσε το δικό του «μέγαρο μουσικής», ένα οικοδόμημα για να παρουσιάζεται όπερα ή να εκτελούνται συναυλίες συμφωνικής μουσικής; Γιατί ακριβώς περί αυτού πρόκειται! Μπορείς πια να ακούσεις σπουδαίες βραδιές κλασικής μουσικής και να δεις όπερα στην Κρήτη. 

Όταν τελικά έφτασα, μου αποκαλύφθηκε αυτό το νέο κτιριακό συγκρότημα που, όπως με είχαν πληροφορήσει, περιέχει τέσσερις σύγχρονης τεχνολογίας και τέλειας ακουστικής αίθουσες για συμφωνική μουσική, τζαζ, όπερα και θέατρο. 

Το αποτέλεσμα ήταν ανάλογο των επιδιώξεων όλων, υπέροχες φωνές νέων κατά κύριο λόγο τραγουδιστών από όλο τον κόσμο, ενώ συμπληρωματικά το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου, που αποτελούταν από ταλαντούχους μουσικούς και καθηγητές φωνητικής οι οποίοι ζουν μόνιμα στην Κρήτη, συστάθηκε ειδικά για το ανέβασμα του «Ιδομενέα» και διευθύνεται από τον Γιάννη Κιαγιαδάκη.

Την Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου, λοιπόν, βρέθηκα στο Ηράκλειο σε ένα «τσίλικο» αμφιθέατρο 750 θέσεων για να παρακολουθήσω μια σπουδαία όπερα του Μότσαρτ με «κρητικό» θέμα, τον «Ιδομενέα», το αριστούργημα του ιδιοφυούς συνθέτη που παιζόταν πρώτη φορά στον τόπο όπου υποτίθεται ότι διαδραματίζεται. Αν και, για να ακριβολογώ, ήταν η πρώτη φορά που παρουσιαζόταν σε ολοκληρωμένη μορφή παράστασης, γιατί μόλις το καλοκαίρι είχαν ερμηνευτεί μέρη της ίδιας όπερας μέσα στο αίθριο του Μουσείου Ηρακλείου και μετά σε διάφορες πόλεις του νησιού.

Weekend με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ηράκλειο της Κρήτης Facebook Twitter

Αλλά τώρα επιτέλους το ντόπιο κοινό, μυημένο και μη, θα έβλεπε την παράσταση του έργου που αφορά έναν μακρινό πρόγονό τους, έναν αρχαίο αν και μάλλον μυθολογικό βασιλιά. Μια σοφή επιλογή για εναρκτήριο έργο όπερας του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου του συντοπίτη τους Μύρωνα Μιχαηλίδη, ο οποίος είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής παράλληλα με την παρουσία του στα ευρωπαϊκά πόντιουμ. 

Ο Ιδομενέας επιστρέφει μετά την πολιορκία της Τροίας στην Κρήτη, αλλά λίγο πριν φτάσει, στα ανοιχτά του πελάγους, πιάνει μια τρομερή θαλασσοταραχή και πάνω στην αγωνία του ζητάει από τον θεό Ποσειδώνα να τον σώσει, ενώ του υπόσχεται ότι μόλις πιάσει στεριά θα θυσιάσει τον πρώτο θνητό που θα αντικρίσει. Ο θεός τον σώζει αλλά ο πρώτος που συναντάει είναι ο γιος του Ιδαμάνθης.

Εντωμεταξύ στην αυλή του παλατιού κρατείται φυλακισμένη η κόρη του Πριάμου, η Ίλια, η οποία έχει ερωτευτεί το πριγκιπόπουλο και διάδοχο του θρόνου. Ο Ιδομενέας με τη σύμφωνη γνώμη του φίλου του Αρβάκη αποφασίζει να στείλει τον γιο του στην Ελλάδα μαζί με την Ηλέκτρα, η οποία επίσης έχει βρει καταφύγιο στο παλάτι μετά τη δολοφονία της Κλυταιμνήστρας από τον αδελφό της Ορέστη, και η οποία επίσης έχει ερωτικές βλέψεις για τον Ιδαμάνθη.

Δεν προλαβαίνουν να σαλπάρουν και εμφανίζεται μέσα από τα κύματα ένα τέρας σταλμένο από τον Ποσειδώνα, που έχει καταλάβει το τέχνασμα του Ιδομενέα να αποφύγει τη θυσία του γιου του.

Ο Ιδομενέας προσφέρεται να θυσιαστεί στη θέση του πρίγκιπα. Ο αρχιερέας μαζί με τον όχλο απαιτεί να μάθει ποιος προκάλεσε τον θεό και ο βασιλιάς αναγκάζεται να ομολογήσει στον λαό του ότι έχει διαπράξει ύβρη. Ο Ιδαμάνθης παλεύει και νικά το τέρας και αποφασίζει να δώσει τη ζωή του στη θέση του πατέρα του, αλλά τον προλαβαίνει η Ίλια, η οποία προσφέρεται να θυσιαστεί στη θέση του.

Τελικά ο Ποσειδώνας υπαναχωρεί ζητώντας από τον Ιδομενέα να παραδώσει τον θρόνο στον γιο του, ο οποίος θα πρέπει να παντρευτεί την Ίλια. Δηλαδή η όπερα, αν και opera seria με έντονα δραματικά στοιχεία και σκοτεινή πλοκή, διαθέτει ένα απρόσμενο happy end. Μάλιστα, η «κακιά» της ιστορίας, δηλαδή η Ηλέκτρα, που εξαιτίας της ζήλιας της θέλει να αποτρέψει τον έρωτα των δύο, καταρρέει μέσα στην οργή και τον φθόνο. 

Weekend με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ηράκλειο της Κρήτης Facebook Twitter

Η παράσταση ήταν μια μεγάλη έκπληξη για όσους παραβρεθήκαμε στην αίθουσα Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού του Πολιτιστικού Κέντρου, το οποίο άνοιξε μόλις μερικούς μήνες πριν την πρώτη καραντίνα του Μάρτη του 2020, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί όλο το φιλόδοξο πρόγραμμά του και να αρκεστεί, όπως όλοι οι μεγάλοι θεσμοί, σε streamings.

Πέρα από τη μουσική διεύθυνση του Μιχαηλίδη, είναι σκηνοθετημένη από έναν από τους πιο έμπειρους λυρικούς καλλιτέχνες της Ευρώπης, τον βαρύτονο Στέφανο Κορωναίο, ο οποίος ως καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Grattacielo της Νέας Υόρκης, κάλεσε διεθνείς σολίστες να ερμηνεύσουν τους ρόλους. 

Το αποτέλεσμα ήταν ανάλογο των επιδιώξεων όλων, υπέροχες φωνές νέων κατά κύριο λόγο τραγουδιστών από όλο τον κόσμο, ενώ συμπληρωματικά το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου, που αποτελούταν από ταλαντούχους μουσικούς και καθηγητές φωνητικής οι οποίοι ζουν μόνιμα στην Κρήτη, συστάθηκε ειδικά για το ανέβασμα του «Ιδομενέα» και διευθύνεται από τον Γιάννη Κιαγιαδάκη. Έτσι, εκτός από την ερμηνευτική προσέγγιση η οποία είχε ορθή διδασκαλία από τον Κορωναίο, το μεγάλο προτέρημα ήταν η εικαστικότητα της παράστασης, που αποτέλεσε ένα ευχάριστο ξάφνιασμα. 

Κλασική σκηνογραφία δεν υπήρχε, αλλά η χρήση γιγαντοθόνης επί σκηνής ως φόντο πρόσφερε μια σειρά από ενδιαφέροντα projections ζοφερών εικόνων που δεν έμεναν στατικές, αλλά με τη χρήση video animation αποκτούσαν κίνηση και ενεργοποιούσαν τη δράση του έργου. 

Weekend με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ηράκλειο της Κρήτης Facebook Twitter

Αυτό που είχε ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον ήταν ότι σε κάθε νέα εμφάνιση του εκάστοτε χαρακτήρα προβάλλονταν στην οθόνη γιγάντια βίντεο των ερμηνευτών, όχι σε παράλληλη βιντεοπροβολή με κάμερα, όπως συμβαίνει σε θεατρικές παραστάσεις, αλλά κινηματογραφημένων πορτρέτων των ηρώων και των ηρωίδων. Αμέσως η έτσι κι αλλιώς λαμπερή τους παρουσία γινόταν ακόμα πιο επιβλητική.

Στις περισσότερες περιπτώσεις η αισθητική προσέγγιση πρόσφερε ενδιαφέρουσες προτάσεις. Αφενός ο ενδυματολόγος (Τάσος Πρωτοψάλτου) είχε δώσει μεγάλη έμφαση στην αναμενόμενη σημειολογία κάθε χαρακτήρα (λευκό χιτώνα-σύγχρονη τουαλέτα για την παρθένα Ίλια, μαύρη τουαλέτα για τη σκοτεινή Ηλέκτρα, έντονο κόκκινο και χρυσό στο κοστούμι του Ιδομενέα), αφετέρου η ομάδα νέων καλλιτεχνών που επιμελήθηκε το μέικ απ και τις κομμώσεις απελευθέρωσε τη δημιουργικότητα της με εντυπωσιακά αποτελέσματα σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, εκτός από την περίπτωση του Ιδαμάνθη που ως είθισται παίζεται από γυναίκα σοπράνο. 

Δεν ξέρω γιατί όφειλαν να ακολουθήσουν αυτήν τη συνήθεια και δεν έδωσαν τον ρόλο σε έναν νέο τενόρο, αλλά όπως και να 'χει, τόσο το άφυλο και άχρονο κοστούμι όσο και το ογκώδες πρίμιτιβ κόσμημα που έφερε δεν προσέδιδαν την αρχοντική υπεροχή και τη λαμπρότητα ενός διάδοχου, άρα θα το έλεγε κανείς αρκετά ανέμπνευστο.

Το ίδιο και η κόμμωση και το μακιγιάζ του, που ακολούθησαν δυστυχώς τον υπερβολικό μινιμαλισμό του κοστουμιού, αντί να συμπληρώνουν λ.χ. το περίπλοκο παντατίφ-σύμβολο εξουσίας. Να προσθέσω ότι η μετάφραση του λιμπρέτο του Τζιανπατίστα Βαρέσκο από την Έλντα Κλαδάκη, όπως τη διαβάζαμε στους υπέρτιτλους, ήταν επίσης στα θετικά της βραδιάς. 

Weekend με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ηράκλειο της Κρήτης Facebook Twitter

Εκεί που ευτυχώς δόθηκε σκηνοθετικά μεγάλη σημασία ήταν στον σχεδιασμό των φωτισμών (Δημήτρης Κουτάς), ιδιαίτερα στις ομαδικές σκηνές, δημιουργώντας υπέροχες εικόνες μεγάλης εικαστικής δύναμης. Έτσι καταγράφηκαν στη μνήμη μου αξιομνημόνευτες σκηνές, όπως η καταιγίδα με το απόκοσμο λευκό φως και την αιθέρια διαφάνεια να κυματίζει με τους ρυθμούς της θάλασσας, το κατακόκκινο να λούζει σαν αίμα Ιδομενέα, Ιδαμάνθη και Ηλέκτρα, την υστερική σκηνή της Ηλέκτρας ανάμεσα στο πλήθος, όταν πια έχει χάσει τον Ιδαμάνθη και ξεχειλίζει από οργή.

Στιγμές υψηλής αισθητικής, που μπορεί να μην είναι άγνωστες σε όσους γνωρίζουν το συντακτικό της διεθνούς παραστασιογραφίας, όμως μετουσίωσαν σε εικόνα τη μαγική και ακραία δραματική μουσική του Μότσαρτ για ένα έργο που γράφτηκε πριν 240 χρόνια (έκανε πρεμιέρα στο Μόναχο στις 29 Ιανουαρίου 1781), δίνοντάς του μια σύγχρονη ματιά στην εποχή της κυριαρχίας του διαδικτύου και της ηλεκτρονικής μουσικής.

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μιχαηλίδη έπαιξε εξαίσια, παρόλο που ήταν αδύνατο να έχουμε οπτική επαφή μαζί της, βυθισμένη μέσα στο πιτ όπως ήταν. Άλλωστε η ακουστική της αίθουσας θεωρείται ήδη από τις καλύτερες στην Ελλάδα, ενώ οι τραγουδιστές, που δεν χρησιμοποίησαν κανενός είδους μικροφωνική βοήθεια, ερμήνευσαν τους απαιτητικούς τους ρόλους με τις συγκλονιστικές τους φωνές.

Weekend με «Ιδομενέα» του Μότσαρτ στο Ηράκλειο της Κρήτης Facebook Twitter

Και εδώ να μνημονεύσω τους Thomas Massey ως Ιδομενέα, Clara Luz Iranzo ως Ίλια, Kristel Vinter ως Ηλέκτρα,  Kirsten Scott ως Ιδαμάνθη, Μάριο Μανιατόπουλο ως Αρβάκη, και άλλους πολλούς κι εξίσου σπουδαίους στους ρόλους του αρχιερέα, του Ποσειδώνα, Κρητικών και Τρώων. Το κατάμεστο θέατρο αποθέωσε όλους τους συντελεστές. Ήταν η τρίτη και τελευταία βραδιά της παράστασης και το πρώτο μεγάλο στοίχημα του νέου θεσμού και του Μύρωνα Μιχαηλίδη προσωπικά είχε επιτευχθεί. 

Αποχωρώντας από το κατάφωτο κτίριο με όλα όσα συνοδεύουν μια λαμπερή βραδιά –χαμόγελα, συγχαρητήρια, λουλούδια από φίλους και συγγενείς–, σκεφτόμουν πως δεν θα πρέπει να μας φανεί καθόλου παράξενο αν σε λίγα χρόνια κατεβαίνουν οι Αθηναίοι να δουν όπερα στην Κρήτη, κι ότι το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, που πριν λίγες ώρες το έψαχνα και κανείς δεν ήξερε να μου δώσει οδηγίες για να το βρω, θα μπει στον πολιτιστικό χάρτη και θα αποτελεί πρόταση καλλιτεχνικού τουρισμού. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ