Κεντρικές πλατείες της Ευρώπης γεμίζουν με έργα που αποτελούν μια οικολογική υπενθύμιση

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
0

Κρεμασμένα σε δημόσιες πλατείες και πάρκα, τα γλυπτά που περιλαμβάνονται στη σειρά «Earthtime» της Janet Echelman αναφέρονται στις καταστροφικές και ανεξέλεγκτες δυνάμεις που επηρεάζουν τη ζωή στον πλανήτη.

Η ευφάνταστη καλλιτέχνιδα πλέκει ίνες από νάιλον και πολυουρεθάνη σε ριγέ υφάσματα που ξεπροβάλλουν στους περαστικούς και λάμπουν με ενσωματωμένα φώτα κάθε βράδυ. Με μια μόνο ριπή αέρα οι άμορφες μάζες αναδύονται και συστρέφονται σε νέες μορφές σαν σύννεφα. «Κάθε φορά που ένας μόνος κόμπος κινείται στον άνεμο, η θέση κάθε άλλου στην επιφάνεια του γλυπτού αλλάζει, σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο χορό».

Οι εξωτερικές εγκαταστάσεις διαμορφώνονται μετά από γεωλογικά γεγονότα τόσο καταστροφικά και ισχυρά που επηρεάζουν ελαφρώς την ταχύτητα περιστροφής του πλανήτη. Κάθε τίτλος έργου της αναφέρεται στον αριθμό των λεπτών που διήρκεσε μια καταστροφή στη γη, που επηρέασε την περιστροφή της, με το «Earthtime 1.78» να αναφέρεται στον σεισμό και το τσουνάμι της Ιαπωνίας το 2011 και το «Earthtime 1.26» να μιλάει για έναν σεισμό του 2010 στη Χιλή.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Κάθε κομμάτι πλέγματος ξεκινά στο στούντιο με τεχνικές που γίνονται με το χέρι και στον αργαλειό, ενώ τα νήματα έχουν σχεδιαστεί κατά παραγγελία για να είναι δεκαπέντε φορές ισχυρότερα από τον χάλυβα όταν πλέκονται. Αυτό τους επιτρέπει να αντέχουν και να παραμένουν ευέλικτα καθώς εκτίθενται στα στοιχεία της φύσης, ενώ αυτά τα συστατικά και η αντοχή τους, μεταφορικά, παραπέμπουν στην ανθρώπινη φύση και ύπαρξη.

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Borås, Σουηδία. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Ελσίνκι. Φωτο: © Janet Echelman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

Εικαστικά / «Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

«We Apologize» είναι ο τίτλος της εγκατάστασης του Αλβανού εικαστικού Αντριάν Πάτσι που αποτελεί μια συγγνώμη στους περίοικους, στους κατοίκους και στους περαστικούς μια πλατείας πολύχρωμης, πολυπολιτισμικής και υποβαθμισμένης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ