Ο Στέφανος κατασκευάζει μοναδικές ηλεκτρικές κιθάρες σε ένα ερασιτεχνικό εργαστήριο στο Γαλάτσι

Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
«Φτιάχνω κιθάρες από το μηδέν. Όποιος έρχεται να μου παραγγείλει μια κιθάρα μού λέει το πλάνο του, το σχήμα που του αρέσει, τι θέλει να έχει από κάποια επώνυμη που έχει δει». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Ο ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΥΠΟΔΕΧΕΤΑΙ στο Γαλάτσι έχει παντού τα σημάδια της μουσικής: αφίσες από συναυλίες, CD, ένα στούντιο για πρόβες, όπου βρίσκονται παραταγμένες οι κιθάρες που κατασκευάζει ο Στέφανος Διαμαντόπουλος.

«Άνοιξε μέσα στην καραντίνα και ήταν σαν καταφύγιο» μας λέει αναφερόμενος στον χώρο, «ήταν για πολλά χρόνια ωδείο και είχε ένα δωμάτιο με ηχομόνωση. Ψάχναμε ένα μέρος που θα φιλοξενούσε τέσσερις μπάντες –όλες από το Γαλάτσι‒ για πρόβες, κάπου όπου θα μπορούσαμε να συναντιόμαστε μέσα στο lockdown, έτσι έφερα εδώ και το εργαστήριο που είχα στο σπίτι μου. Από το 2015, που ασχολούμαι με την επισκευή οργάνων, τα έφτιαχνα μέσα στο δωμάτιό μου, ενώ από το 2019 ξεκίνησα να φτιάχνω και δικά μου». 

Οι ηλεκτρικές κιθάρες που μας δείχνει είναι εντυπωσιακές, customized (φτιαγμένες για τις ανάγκες του ιδιοκτήτη τους) και για κάποιον που ξέρει είναι και κάτι σαν a dream come true για τον μουσικό που τις χρησιμοποιεί. Τις έχει όλες κατασκευάσει ο ίδιος και σήμερα ανήκουν στους φίλους του, κιθαρίστες και μπασίστες που μοιράζονται τον χώρο. 

«Είμαι είκοσι πέντε χρονών», λέει, «και από μικρός έκανα πρωταθλητισμό στα καρτ. Με την κρίση σταμάτησα και άρχισα να δουλεύω στον ίδιο κλάδο, με κινητήρες, μοτέρ, λόγω του αυτοκινήτου μού άρεσε να ασχολούμαι με εργαλεία. Είχα ξεκινήσει ταυτόχρονα και κιθάρα και τη λάτρευα.

Τα ξύλα τα φέρνω είτε από την Πορτογαλία είτε από τη Σλοβενία, από συγκεκριμένους προμηθευτές, και είναι διάφορα είδη, σφενδάμι, μαόνι, κελεμπέκι, τριανταφυλλιά, ανάλογα με το τι θέλει ο καθένας. Παραγγέλνουμε τα templates (το σχέδιο που χρησιμοποιώ ως οδηγό) και κατασκευάζω αρχικά το σώμα. Μετά φτιάχνω το μπράτσο, αφού έχω ήδη έτοιμες κάποιες θύρες για να μπει.

Κάποια στιγμή ένας φίλος μου καθηγητής, που ήθελε να επισκευάσει μια κιθάρα για έναν μαθητή του, να της αλλάξει χορδές, τα μπουρδούκλωσε, έτσι πήρα τα εργαλεία μου και πήγα να τον βοηθήσω. Την έφτιαξα και μου είπε “γιατί δεν το κάνεις αυτό σοβαρά;”. Ήμουν δεκαοκτώ χρονών και ήταν πολύ ακριβό για μένα να κάνω επισκευές, αλλά έτσι ξεκίνησα, μέσω φίλων που μου έδιναν τα όργανά τους και με λίγα εργαλεία τα επισκεύαζα μέσα στο δωμάτιό μου.

Αυτό άρχισε να λειτουργεί, μου άρεσε κιόλας, και μετά μια φιλική μπάντα με βοήθησε να μπω για τα καλά στον χώρο της μουσικής. Έκανα μαζί τους περιοδείες, γνώρισα πολύ κόσμο, και σιγά σιγά άνοιξε η φάση πάρα πολύ.    

Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
«Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει σήμερα ροκ σκηνή, όπως υπήρχε πιο παλιά, υπάρχει κυρίως ραπ, γιατί ο πιτσιρικάς δεν θέλει να ακούει τη μουσική που ακούει και ο μπαμπάς του, έτσι ήταν πάντα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Φτιάχνω κιθάρες από το μηδέν. Όποιος έρχεται να μου παραγγείλει μια κιθάρα μού λέει το πλάνο του, το σχήμα που του αρέσει, τι θέλει να έχει από κάποια επώνυμη που έχει δει ‒ συνήθως θέλει να κάνουμε κάτι δικό μας και να την ταιριάξουμε πάνω του. Ένας κιθαρίστας που παίζει χρόνια και έχει πιάσει πολλές κιθάρες ξέρει τι θέλει πάνω του. Βγαίνει το κόστος και παραγγέλνουμε κάθε κομμάτι.

Τα ξύλα τα φέρνω είτε από την Πορτογαλία είτε από τη Σλοβενία, από συγκεκριμένους προμηθευτές, και είναι διάφορα είδη, σφενδάμι, μαόνι, κελεμπέκι, τριανταφυλλιά, ανάλογα με το τι θέλει ο καθένας. Παραγγέλνουμε τα templates (το σχέδιο που χρησιμοποιώ ως οδηγό) και κατασκευάζω αρχικά το σώμα. Μετά φτιάχνω το μπράτσο, αφού έχω ήδη έτοιμες κάποιες θύρες για να μπει. Βάζεις τη βέργα μέσα στο μπράτσο, μετά μπαίνει η ταστιέρα και τα τάστα, φτιάχνεις το καλούπι στο πίσω μέρος, όπου θα ακουμπάει το χέρι του κιθαρίστα ή του μπασίστα, και στο τέλος ξεκινάει η διαδικασία του βαψίματος, η οποία είναι και πιο χρονοβόρα, γιατί βάφω με πιο παραδοσιακό τρόπο, με νίτρο χρώματα, που θέλουν πάρα πολύ καιρό να στεγνώσουν. 

Συνήθως όσοι έρχονται ξέρουν ακριβώς τι θέλουν, αλλά φτιάχνω και κάποιες που ξέρω ότι αρέσουν σε πολύ κόσμο, βελτιώνοντας πράγματα που είδα ότι ενοχλούσαν. Ασχολήθηκα και με το παραδοσιακό όργανο κάποια εποχή, δούλεψα έναν χρόνο στον Pegasus, στην Πλάκα, με λύρες, μπουζούκια, μπαγλαμαδάκια, αλλά γενικά είμαι στη σκηνή την πανκ, stoner, rock. Μετά δούλεψα με ενισχυτές, τους οποίους επισκευάζω, δεν τους κατασκευάζω, και σύντομα ξεκινάω με έναν φίλο μου την κατασκευή πεταλιών. Θα φτιάχνουμε πετάλια κατά παραγγελία.  

Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
«Μια κιθάρα (κατασκευασμένη από το μηδέν) μπορεί να ξεκινήσει από τετρακόσια ευρώ και να φτάσει μέχρι εκεί που δεν βάζει ο νους σου». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Οι Έλληνες έχουν για την κιθάρα την ίδια νοοτροπία που έχουν και για το αυτοκίνητο. Τους νοιάζει πάρα πολύ η μάρκα. Επίσης, υπάρχει πάρα πολύ μεταχειρισμένο όργανο, οπότε είναι πολύ λίγοι αυτοί που θέλουν να πάρουν κάτι που να είναι εντελώς δικό τους και να έχει την υπογραφή τους. Προτιμούν να γράφει μια γνωστή μάρκα για να μπορούν να ανταλλάξουν την κιθάρα στο μέλλον κι αυτό για κάποιον που κατασκευάζει σε μικρή κλίμακα είναι κακό. Είναι αυτό που λένε “η κατάντια του Έλληνα μουσικού”, να θέλει να οδηγεί αμάξι των 2.000 ευρώ, να έχει εξοπλισμό των 5.000 ευρώ και να πηγαίνει στο live που έχει είσοδο 5 ευρώ.

Ο στόχος μου είναι στο μέλλον να φτάσω σε ένα σημείο που δεν θα εξαρτώμαι από την ελληνική αγορά, γιατί στην Ευρώπη υπάρχει πιο μεγάλη αγάπη για το χειροποίητο. Ειδικά σε Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία, επειδή είχαν το βιολί και το τσέλο, τα οποία κατασκευάζονταν σε καταστήματα της γειτονιάς, δεν ενδιαφέρονται τόσο για τη μάρκα. Τα δοκίμαζαν, άκουγαν πώς παίζουν και αν τους έκανε ο ήχος τους, τα αγόραζαν.

Προς το παρόν, έρχεται και αγοράζει μόνο ο κύκλος μου, αλλά στην ουσία το εργαστήριο το έχω μόνο δύο χρόνια, πιο πριν έκανα μόνο επισκευές. Γενικά, είναι πολύ πιο δύσκολο να επισκευάσω ένα όργανο από το να το κατασκευάσω από την αρχή, γιατί στην κατασκευή έχεις συγκεκριμένα specs που πρέπει να ακολουθήσεις, είναι στάνταρ, οπότε δεν μπορείς να ξεφύγεις εύκολα και να κάνεις λάθος.

Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
«Κάθε κιθάρα μού παίρνει έναν με δύο μήνες να τη φτιάξω. Πρέπει να στεγνώσουν οι κόλλες, τα χρώματα…». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Στο σέρβις έχεις να κάνεις με καθέναν μουσικό ξεχωριστά, πρέπει να πάρεις ένα υπάρχον όργανο και να το ταιριάξεις τέλεια πάνω του, πειράζοντας μόνο δυο-τρία αντικείμενα. Φέρνουν κιθάρες και μπάσα λίγο πριν από την ηχογράφηση ενός δίσκου ή πριν ξεκινήσουν μια περιοδεία και είναι μεγάλη η πίεση. Ωστόσο, είμαι καλύτερος στο να επισκευάζω παρά στο να κατασκευάζω. Αυτήν τη στιγμή φτιάχνω όργανα για τους φίλους μου με σκοπό να πάρω όσο πιο πολλές γνώσεις μπορώ και να ανοίξω ένα μαγαζί στο μέλλον.   

Οι περιοδείες είναι κάτι που μου αρέσει πάρα πολύ, πηγαίνω ως τεχνικός οργάνων και roadie, είναι πολύ συναρπαστικό. Μπορεί να είναι κουραστικό, αλλά βγαίνεις έξω, ταξιδεύεις και κάνεις πράγματα που σου αρέσουν. Με τρομάζουν πολύ οι περιορισμένες προοπτικές που μπορεί να έχει αυτή η δουλειά, το ότι δεν ξέρω αν θα μπορώ να κάνω σε είκοσι χρόνια αυτό που επέλεξα σε πολύ νεαρή ηλικία, γιατί πολύς κόσμος που το ξεκίνησε κατέληξε να φτιάχνει έπιπλα, καναπέδες και ντουλάπες. Όσοι ξεκίνησαν και δεν κατάφεραν να κάνουν μαγαζί, κατέληξαν στα έπιπλα.

Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει σήμερα ροκ σκηνή, όπως υπήρχε πιο παλιά, υπάρχει κυρίως ραπ, γιατί ο πιτσιρικάς δεν θέλει να ακούει τη μουσική που ακούει και ο μπαμπάς του, έτσι ήταν πάντα. 

Οι περισσότεροι πελάτες που έχω είναι τριάντα χρονών και πάνω, δεκαοχτώ χρονών έχω μόνο δύο παιδιά. Έρχονται και τρελαίνομαι, κι ας μην είναι καθαρά ροκ, πηγαίνουν και σε κλαμπ με χιπ-χοπ και τα ακούνε όλα. Αλλά χαίρομαι πάρα πολύ που έρχονται.

Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Έχει ανέβει πολύ το παραδοσιακό. Αν υπάρχει κάτι που να ανταγωνίζεται την ποπ σήμερα, αυτό είναι το ρεμπέτικο, γιατί είναι πολύ πιο εύκολο να το παίξεις χωρίς ηλεκτρικά όργανα. Παίρνεις ένα μπαγλαμαδάκι των εκατό ευρώ και ένα μπουζούκι και περνάς ωραία με την παρέα σου. Ανεβαίνει το ρεμπέτικο αυτή την εποχή και το καταλαβαίνω, γιατί μου φέρνουν όλο και πιο πολλά μπουζούκια για επισκευή.    

Μια κιθάρα (κατασκευασμένη από το μηδέν) μπορεί να ξεκινήσει από τετρακόσια ευρώ και να φτάσει μέχρι εκεί που δεν βάζει ο νους σου. Μια καλή χειροποίητη κιθάρα θα στοιχίσει γύρω στα 1.000-1.200 ευρώ, αλλά θα έχεις κάτι που δεν μπορείς να το βρεις στο εμπόριο. Δεν προσφέρω μια καινοτομία, εκπληρώνω τη φαντασία του άλλου, του φτιάχνω κάτι μοναδικό που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο.

Μιλάμε για ένα όργανο ποιότητας, που ένα αντίστοιχο ηχητικά στο εμπόριο στοιχίζει δύο και τρεις χιλιάδες ευρώ. Γιατί βάζουμε υλικά που είναι εξειδικευμένα, ακριβά. Χρησιμοποίησα σήμερα μια γέφυρα που ήταν διαμορφωμένη από καμπάνα εκκλησίας. Το ίδιο μοναδικοί μπορεί να είναι οι μαγνήτες, τα ηλεκτρολογικά, τα ξύλα, η εμφάνιση.

Κάθε κιθάρα μού παίρνει έναν με δύο μήνες να τη φτιάξω. Πρέπει να στεγνώσουν οι κόλλες, τα χρώματα… Θα μπορούσα να φτιάξω αρκετές ταυτόχρονα, αλλά προς το παρόν δεν έχω τον χώρο να το κάνω. Ο στόχος μου είναι σε τρία χρόνια να έχω ένα κατάστημα…»  

Στέφανος οργανοποιός Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

https://www.instagram.com/tuned_tools

https://www.facebook.com/tunedtools

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM