27o Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Η δημοκρατία των σωμάτων στην πράξη

Re-call Facebook Twitter
Re-call. Φωτο: Sjoerd Derine
0

Σώματα που αψηφούν τη βαρύτητα, που προκαλούν τις συμβάσεις, που δοκιμάζουν στα άκρα τα όρια των αντοχών τους. Σώματα όχι μόνο εύρωστα, εύπλαστα και αρτιμελή, αλλά και σώματα με αναπηρίες, που καταφέρνουν να ανατρέψουν την ίδια τη στερεοτυπική συνθήκη που τα θέλει καθηλωμένα, ανήμπορα, με περιορισμένες δυνατότητες και προοπτικές.

Σώματα «σε κίνηση, διαρκώς σε κίνηση», όπως διακηρύττει το μότο του φετινού 27ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας που ξεκίνησε την Παρασκευή στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα, σώματα που καταφάσκουν στο «μαζί» και όχι στο «μόνοι» του ερωτήματος που θέτει την ίδια στιγμή προκρίνοντας τη συνεργασία, τη συμπερίληψη, τη συντροφικότητα και την αλληλεγγύη ως εκείνες τις κινητήριες δυνάμεις που μπορούν να υπερβούν οποιαδήποτε κρίση, είτε οικονομική, είτε κοινωνική, είτε αξιακή, είτε υγειονομική, που μπορούν ταυτόχρονα να αποδείξουν ότι η διαφορετικότητα, η ποικιλομορφία και η πολυσυλλεκτικότητα είναι ο πλούτος του είδους μας, το πεπρωμένο και ο θρίαμβός του.

Το ένα ντουέτο σχημάτιζαν αποκλειστικά άνθρωποι με αναπηρίες, τα άλλα τρία ήταν μεικτά, με τις χορογραφίες να τους προσδίδουν μια σχεδόν απόλυτη ισορροπία ικανοτήτων και δεξιοτήτων, υλοποιώντας πάνω στη σκηνή μια εφαρμοσμένη «δημοκρατία των σωμάτων».

Αυτή την προοπτική ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο η εξαιρετική όσο και συγκινητική παράσταση «Mixed Doubles» που άνοιξε και επίσημα το 27ο KDF στο Μέγαρο Χορού, μια τολμηρή ιδέα της καλλιτεχνικής του διευθύντριας Λήδας Καπετανέα.

Ουσιαστικά επρόκειτο για μια παράσταση σε τέσσερις ενότητες που δημιούργησαν χορογράφοι από διαφορετικές χώρες, οι Φαϊζά Χρούτενς, Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, Ντιέγκο Τορτέλι και Ροσέρ Λόπεθ Εσπινόζα, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικτύου Europe Beyond Access – μια σύμπραξη του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Holland Dance Festival, το Oriente Occidente Dance Festival (Ιταλία) και το Skanes Dansteater (Σουηδία).

Το ένα ντουέτο σχημάτιζαν αποκλειστικά άνθρωποι με αναπηρίες, τα άλλα τρία ήταν μεικτά, με τις χορογραφίες να τους προσδίδουν μια σχεδόν απόλυτη ισορροπία ικανοτήτων και δεξιοτήτων, υλοποιώντας πάνω στη σκηνή μια εφαρμοσμένη «δημοκρατία των σωμάτων».

Cornered Facebook Twitter
Cornered. Φωτο: Sacha Grootjans

Στο εντυπωσιακό «Re-Call», μια χορογραφία της Βενετσιάνας Καλαμπαλίκη που είχε πρωτοπαρουσιαστεί προ διετίας στη Στέγη και τη διεθνή περιοδεία του ανέκοψε η πανδημία, η Βιβή Χριστοδουλοπούλου με την Ειρήνη Κουρουβάνη, αμφότερες γνωστές αθλήτριες και καλλιτέχνιδες  εστίασαν στην ταυτότητα των σωμάτων τους και πώς αυτή διαμορφώνεται από τις καθημερινές τους κινήσεις, είτε με υποστηρικτικά μέσα (τεχνητό μέλος και αναπηρικό αμαξίδιο αντίστοιχα), είτε χωρίς αυτά, με τα ίδια αυτά «εργαλεία επιβίωσης» να μετατρέπονται σε παιχνίδια και όργανα άθλησης.

Το «δικό μας» αυτό ντουέτο, που άνοιξε την παράσταση, ήταν σαν να συνομιλούσε ευθέως με εκείνο που την έκλεινε, της Ισπανίδας Anna Borras Pico και της Σουηδέζας Madeleine Mansson, που χορογράφησε η Καταλανή Ροσέρ Λόπεθ Εσπινόζα υπό τον τίτλο «Fine Lines»: Επρόκειτο ουσιαστικά για έναν ύμνο στο γυναικείο σώμα, μια δυναμική όσο και ντελικάτη υψηλής τεχνικής «σπουδή» όχι μόνο πάνω στις δυνατότητες δύο διαφορετικών σωμάτων, ενός αρτιμελούς και ενός άλλου με ξεχωριστές δεξιότητες, με το αμαξίδιό του να γίνεται άλλοτε ασπίδα, άλλοτε κέλυφος κι άλλοτε προωθητική μηχανή, αλλά επίσης πάνω στη γυναικεία συντροφικότητα, μια «σπουδή» φεμινιστική με ευθείες αναφορές στο κίνημα #metoo και στο σύνθημα «καμία μόνη».  

Feeling good Facebook Twitter
Feeling good. Φωτο: Sjoerd Derine

Στην αυτοσυνείδηση και ταυτόχρονα στη συνάντηση με τον άλλο, τον πλησίον, μέσα από διαφορετικότητες που ενώνουν αντί να χωρίζουν, εστιάζουν τόσο το «Cornered» που χορογράφησε η Φαϊζά Χρούτενς, με πρωταγωνιστές την Ολλανδέζα Annemieke Mooij και τον Γάλλο Aymeric Aude, όσο και το «Feeling Good» του Ντιέγκο Τορτέλι που, εμπνευσμένος από τον «Βιτρουβιανό Άνθρωπο» του Ντα Βίντσι, εστιάζει στην ολόπλευρη αποδοχή κάθε ύπαρξης, σε όλη τη δύναμη αλλά και την ευθραυστότητά της, σε όλο το εύρος των ομοιοτήτων αλλά και των διαφορών τους, των κανονικοτήτων αλλά και των ετεροτήτων τους, όπως τις απέδωσαν επί σκηνής οι Cristian Cucco και Annemieke Mooij.

Το 27ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας συνεχίζεται με την παράσταση «Mobius» των Rachid Ouaramdane, χορογράφου και καλλιτεχνικού διευθυντή του Dance Theater of Chaillot, και της ακροβατικής κολεκτίβας Compagnie XY, μια ωδή στη συλλογική δημιουργικότητα, την αλληλοκατανόηση, την ενσυναίσθηση και τη συναντίληψη, θεμέλιους λίθους ενός πολιτισμού που επίκεντρο και μέτρο του έχει το ανθρώπινο ον σε όλη του τη δημιουργική πολυπλοκότητα.

Fine lines Facebook Twitter
Fine lines. Φωτο: Sjoerd Derine
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ