Ο Μαουρίτσιο Κατελάν και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
0

Το νέο έργο του Μαουρίτσιο Κατελάν στο Ίδρυμα Σύγχρονης Τέχνης HangarBicocca στο Μιλάνο είναι μια απάντηση στις τρομοκρατικές επιθέσεις της 9/11 τις οποίες σκέφτεται εδώ και χρόνια. Είναι μέρος μια έκθεσης που θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου, στις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις των χώρων τέχνης της Πιρέλι. Πρόκειται για ένα ισχυρό μονολιθικό μνημείο για τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη Νέα Υόρκη και το αποκορύφωμα μιας «δραματουργίας σε τρεις πράξεις» που δημιούργησε ο Ιταλός καλλιτέχνης.

Η έκθεση έχει τίτλο Breath Ghosts Blind και το έργο αυτό διαφέρει από τα συνηθισμένα του Κατελάν που τα διακρίνει ένα παράλογο χιούμορ και η ειρωνεία για τη σύγχρονη τέχνη που υπηρετεί πιστά.

Μόλις πριν από δυο χρόνια έγινε κυριολεκτικά σάλος όταν το έργο του «Comedian», μια αληθινή μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με μονωτική ταινία, πουλήθηκε στο Art Basel Miami Beach για 120.000 δολάρια. Η αληθινή μπανάνα είχε κόστος 10 σεντς, μια σουρεαλιστική γλυπτική σύνθεση που ειρωνεύεται την κοινωνία και την εξουσία, όπως περιέγραφε το έργο ο Κατελάν, με σχόλια περί «κενότητας της κοινωνίας των πλουσίων». Οι τυχεροί νέοι ιδιοκτήτες του έργου του αιρετικού Κατελάν θα έπρεπε απλώς να αλλάζουν την μπανάνα κάθε τόσο με μια φρέσκια.

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan Comedian | Courtesy Perrotin at Art Basel Miami Beach.

Μόλις πριν από δυο χρόνια έγινε κυριολεκτικά σάλος όταν το έργο του «Comedian», μια αληθινή μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με μονωτική ταινία, πουλήθηκε στο Art Basel Miami Beach για 120.000 δολάρια.

Την ίδια περίοδο ένα άλλο έργο του με πλούσια ιστορία εκλάπη από το Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, το περίφημο παλάτι που γεννήθηκε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, το Ανάκτορο Μπλενχάιμ στο Oxfordshire. Η έκθεση εγκαινιάστηκε, τα έργα του Κατελάν κοσμούσαν τις αίθουσες του παλατιού και στον χώρο των κοινόχρηστων μπάνιων εγκαταστάθηκε και άρχισε να λειτουργεί για το κοινό και η ολόχρυση τουαλέτα. Ώσπου, άγνωστοι την έκλεψαν και έφυγαν ανενόχλητοι κουβαλώντας στα χέρια τους τη λεκάνη από χρυσό αξίας πολλών εκατομμυρίων.

Το έργο του Κατελάν, που ονομάζεται «Αμερική», είναι μια τουαλέτα από μασίφ χρυσό 18 καρατίων και περιλαμβάνει λεκάνη, κάθισμα και καζανάκι ενώ είναι απολύτως λειτουργική. Ήταν το πρώτο έργο που φιλοτέχνησε ο Μαουρίτσιο Κατελάν μετά την αυτόβουλη συνταξιοδότηση-απόσυρσή του από τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης το 2012. Το μήνυμά της είναι σαφές: ο καλλιτέχνης προσφέρει στον λαό ένα αντικείμενο υπερβολικής και πρόστυχης χλιδής, το οποίο μπορεί να αποκτήσει μόνο το 1% του πληθυσμού της Γης. Και ο λαός, αυτό το αντικείμενο μπορεί να το απολαύσει μόνος του, σε απόλυτα ιδιωτικό περιβάλλον (της τουαλέτας), για να καλύψει τις φυσικές ανάγκες του που είναι κοινές σε πλούσιους και φτωχούς.

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan – Installation view, America, Solomon R. Guggenheim Museum, 2016-2017

Ο «λαός» που απόλαυσε το έργο του Κατελάν ήταν οι επισκέπτες του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη από τον Σεπτέμβριο του 2016 έως το καλοκαίρι του 2017. Περισσότεροι από 100.000 επισκέπτες «χάρηκαν» το λουδοβίκειας χλιδής έργο, στο οποίο ο μόνος περιορισμός ήταν να μείνεις μέσα μόνο μέχρι τρία λεπτά. Λόγω κοσμοσυρροής, ο Κατελάν δεν κατάφερε, όπως έχει ομολογήσει, να χρησιμοποιήσει ποτέ την τουαλέτα γιατί ήταν πάντα «κατειλημμένη». Μάλλον δεν πρόκειται να σταθεί και στο μέλλον τυχερός, αφού το έργο έκανε φτερά.

Η λεκάνη βρέθηκε στην «πρώτη γραμμή του πυρός», ανάμεσα στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ και τον Τραμπ, το 2018, όταν ο διάσημος για την αγάπη του στο χρυσό και τα επιχρυσωμένα αντικείμενα πρόεδρος των ΗΠΑ, ζήτησε ως δάνειο για τον Λευκό Οίκο έναν πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ για να κοσμεί τους ιδιωτικούς χώρους διαβίωσης του προεδρικού ζεύγους. Το Μουσείο αντιπρότεινε να του δανείσει τη χρυσή λεκάνη τουαλέτας, του Κατελάν.

Σε ηλεκτρονικό της μήνυμα που εστάλη στα μέσα Σεπτεμβρίου, η καλλιτεχνική διευθύντρια και επικεφαλής των συντηρητών του Γκούγκενχαϊμ, Νάνσι Σπέκτορ, απέρριψε την αίτηση της αμερικανικής προεδρίας για δανεισμό του πίνακα «Χιονισμένο Τοπίο» (1888) του Ολλανδού ζωγράφου του 19ου αιώνα, ανέφερε το Μουσείο στην εφημερίδα Washington Post.

Η Νάνσι Σπέκτορ είπε ότι ο πίνακας θα εκτεθεί στο Γκούγκενχαϊμ Μπιλμπάο, πριν επιστρέψει στη Νέα Υόρκη και μείνει εκεί για το «άμεσο μέλλον». Αντί αυτού, το Μουσείο πρότεινε να δανείσει τη λεκάνη τουαλέτας από ατόφιο χρυσάφι του Μαουρίτσιο Κατελάν. Ο καλλιτέχνης «θα ήθελε να την προσφέρει στον Λευκό Οίκο μέσω ενός μακροχρόνιου δανείου», γράφει η Σπέκτορ, σύμφωνα με την WashingtonPost. «Το έργο, φυσικά, είναι εξαιρετικής αξίας και αρκετά εύθραυστο αλλά θα σας παράσχουμε όλες τις οδηγίες για την εγκατάσταση και τη συντήρησή του. Λυπούμαστε που δεν μπορέσαμε να ικανοποιήσουμε το αρχικό σας αίτημα, αλλά ευελπιστούμε ότι η εκπληκτική αυτή πρόταση ίσως σας ενδιαφέρει».

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan, Blind. Ένα έργο για τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 9/11 που όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης σκεφτόταν για χρονια. Φωτο: Agostino Osio, Courtesy the artist, Marian Goodman Gallery and Pirelli HangarBicocca

Ως κάτοικος της Νέας Υόρκης, ο Κατελάν γνώρισε την τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου από πρώτο χέρι. «Ήμουν στη Νέα Υόρκη στις 11 Σεπτεμβρίου και ετοιμαζόμουν να επιβιβαστώ σε αεροπλάνο. Έπρεπε να περπατήσω μέχρι το σπίτι από το LaGuardia, κάτι που χρειάστηκε ώρες, και τα πράγματα που είδα έμειναν μαζί μου», θυμάται ο Κατελάν. «Αυτές οι σκηνές ήταν τρομερές, αποκαλυπτικές και εξακολουθώ να έχω τη μνήμη αυτού του τραγικού γεγονότος που αποκάλυψε την πλήρη ευθραυστότητα της ανθρώπινης κατάστασης».

Το 2017 ο Κατελάν συζήτησε την ιδέα ενός μνημειώδους έργου για τον εορτασμό της 9/11 με τον τότε επικεφαλής επιμελητή του Μουσείου Solomon R. Guggenheim της Νέας Υόρκης, Νάνσι Σπέκτορ, γράφει σε ένα δοκίμιο για τον κατάλογο της έκθεσης στο HangarBicocca. Ήταν «διστακτική στην καλύτερη περίπτωση», λέει, επειδή «η έννοια της οπτικής εκδήλωσης του τραύματος της 11ης Σεπτεμβρίου φαινόταν πολύ γεμάτη συναισθηματικά, ίσως ακόμη και τοξική, ειδικά στη Νέα Υόρκη, μόλις 16 χρόνια μετά τις επιθέσεις. Ο Κατελάν κατάλαβε τους κινδύνους μιας τέτοιας εργασίας, αλλά γνώριζε διαισθητικά ότι έπρεπε να το κάνει μια μέρα κάτω από τις σωστές συνθήκες».

Σε προφανή αντίθεση με κάθε έργο ειρωνείας η έκθεση «Breath Ghosts Blind» παρουσιάζει την ανησυχία του καλλιτέχνη με «υπαρξιακές ερωτήσεις που μας επηρεάζουν όλους, τον κύκλο της ζωής από τη γέννηση έως το θάνατο», σύμφωνα με την Roberta Tenconi, συν-επιμελήτρια της έκθεσης με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του HangarBicocca, Vicente Todolí.

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan, Breath (2021), | Courtesy the artist, Marian Goodman Gallery and Pirelli HangarBicocca

Η πρώτη έκθεση του Κατελάν στη χώρα του από τότε που ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την τέχνη το 2011 έχει σχεδιαστεί ειδικά για τους σπηλαιώδεις βιομηχανικούς χώρους του HangarBicocca. Οι επισκέπτες συναντούν πρώτη την «Αναπνοή», ένα έργο που απεικονίζει έναν άντρα που βρίσκεται σε εμβρυϊκή θέση δίπλα σε ένα σκυλί και σχολιάζει την έννοια της γέννηση και την ευπάθεια.

Το επόμενο έργο  είναι τα «Ghosts», μια νέα εκδοχή της εγκατάστασης των περιστεριών του Κατελάν, που εμφανίστηκε στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1997. Με εκατοντάδες πουλιά σκαρφαλωμένα στα σκοτεινά δοκάρια του εκθεσιακού χώρου Navate ύψους 30 μέτρων, το έργο θυμίζει σκηνή από την ταινία τρόμου του Άλφρεντ Χίτσκοκ «Τα πουλιά».

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan Ghosts (2021), | Courtesy the artist and Pirelli HangarBicocca

Η έκθεση κορυφώνεται με τον πύργο μαύρης ρητίνης με τη μορφή αεροπλάνου που συνδέεται άμεσα με τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη πριν από 20 χρόνια. Ο Κατελάν το χαρακτηρίζει ως «έργο για τον πόνο και την κοινωνική του διάσταση, που είναι εκεί για να δείξει την ευθραυστότητα μιας κοινωνίας όπου η μοναξιά και ο εγωισμός αυξάνονται».

Συνδέει επίσης το νόημά του με την πανδημία Covid-19, η οποία «έχει κάνει τον θάνατο ξανά ορατό στη ζωή μας». Όσο για την απόφαση να δείξει το έργο στην Ιταλία ο Κατελάν λέει ότι «Ορισμένες εικόνες (και αντικείμενα) έχουν απίστευτη συμβολική δύναμη. Η απόσταση όχι μόνο στον χώρο αλλά και στον χρόνο δημιουργεί ένα απαραίτητο βήμα για να θυμόμαστε».

Ο Μαουρίτσιο Κατελάν, το πρόστυχο χρήμα και ένα μνημείο για τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου Facebook Twitter
Maurizio Cattelan, Blind | Courtesy the artist, Marian Goodman Gallery and Pirelli HangarBicocca
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ