Μια ρεμπέτικη βραδιά: Η Χριστίνα Μαξούρη μας βάζει στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Χριστίνα Μαξούρη στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου

0

Μια αυλή στη γειτονιά του Θησείου, ένα ξύλινο πάλκο και τέσσερις μουσικοί. Στο τέλος του Ιουνίου, στο Στέκι του Ηλία, τα τραγούδια της αρχόντισσας του ρεμπέτικου Σωτηρίας Μπέλλου θα έχουν την τιμητική τους με αφορμή τα εκατό χρόνια από τον θάνατό της.

Αυτά που ερμήνευσε με την τραχιά, ξεχωριστή φωνή της η προσωπικότητα που σημάδεψε το λαϊκό ελληνικό τραγούδι, μαζί με μικρές ιστορίες και περιστατικά από τη γεμάτη και επεισοδιακή ζωή της, θα ερμηνεύσει η Χριστίνα Μαξούρη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. 

Η ίδια έκανε τα πρώτα της βήματα στον καλλιτεχνικό χώρο ως ηθοποιός, έχει υπάρξει δύο φορές υποψήφια για το θεατρικό βραβείο «Μελίνα Μερκούρη», για επτά χρόνια παρουσίαζε τη σόλο και α καπέλα μουσική παράσταση «Δανεικά Παπούτσια», ενώ τα «20+1 Λαϊκά Μεταπολεμικά Τραγούδια με Μπαρόκ Σύνολο» ακολούθησε ο πρώτος προσωπικός της δίσκος, το 2018, με τίτλο, «Το άσπρο, μαμά, νοσταλγώ».

Σήμερα, ετοιμάζεται να τραγουδήσει κομμάτια του Τσιτσάνη και του Παπαϊωάννου, του Μητσάκη, του Καλδάρα, του Σαββόπουλου κ.ά., και η απάντησή της, όταν τη ρωτάω πώς ξεκίνησε να τραγουδάει, τη γυρνάει στα παλιά, όταν, κοριτσάκι ακόμη, απολάμβανε με ένα αίσθημα ελευθερίας τις νότες που έφταναν στα αυτιά της. 

Το ρεμπέτικο δεν είναι τρόπος ζωής για εμάς, ήταν τρόπος ζωής γι’ αυτούς που το έφτιαξαν, απλώς έχει πολύ μεγάλη αλήθεια. Είναι ένα είδος μουσικής βουτηγμένο στην αλήθεια, την απλότητα και την καθαρότητα. 

«Τραγουδούσα πάρα πολύ, αλλά χωρίς να θέλω να γίνω τραγουδίστρια. Ακούγαμε πολλή μουσική και δίσκους. “Λιλιπούπολη”, το “Φορτηγό” του Σαββόπουλου, το “Άξιον Εστί”, αργότερα κάτι δίσκους της Χαρούλας, έπειτα R.E.M και U2 με την αδελφή μου. Υπήρχε πάρα πολλή μουσική στ’ αυτιά μου. Με θυμάμαι να γυρνάω από το σχολείο και να βάζουμε δίσκους με τη μαμά μου» λέει.

Αργότερα, στα χρόνια της σχολής, άρχισε να παίζει live. «Εκείνη την περίοδο ήμασταν μια παρέα που παίζαμε μουσική σε ένα μαγαζί που έμοιαζε λίγο με μπουάτ, στο Παγκράτι, τις “Μουσικές Σκιές”. Παίζαμε εκεί κάθε Δευτέρα για την ευχαρίστησή μας και ένα χαρτζιλίκι» αναφέρει. Η μεγάλη στιγμή που την έκανε να ψάξει βαθύτερα μέσα της αναφορικά με το τραγούδι έγινε σε μια παράσταση που για την ίδια είναι ξεχωριστή. 

«Το πολύ καθοριστικό σημείο που άλλαξε κάτι μέσα μου, με ταρακούνησε αρκετά και άρχισα να το βλέπω διαφορετικά ήταν με την παράσταση του Γιάννη Καλαβριανού, τις “Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες”, που παίχτηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ουσιαστικά, ήταν τα κείμενα των παραλογών, ο έμμετρος αυτός λόγος, μαζί με κάποια ποιήματα του Λειβαδίτη. Εκεί με έβαλε να τραγουδάω. Δηλαδή ήταν δραματουργικό περισσότερο παρά υποκριτικό και τότε έγινε μια πολύ μεγάλη μετατόπιση μέσα μου». 

Μια ρεμπέτικη βραδιά: Η Χριστίνα Μαξούρη μας βάζει στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Το πολύ καθοριστικό σημείο που άλλαξε κάτι μέσα μου, με ταρακούνησε αρκετά και άρχισα να το βλέπω διαφορετικά ήταν με την παράσταση του Γιάννη Καλαβριανού, τις “Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες”, που παίχτηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σήμερα, λίγες μέρες πριν από τη μουσική παράσταση στο Στέκι του Ηλία, περιγράφει τη σχέση της με το ρεμπέτικο, τα στοιχεία που κάνουν την Μπέλλου ξεχωριστή και το πώς χτίστηκαν τα «Τραγούδια της Σωτηρίας». 

«Τα “Τραγούδια της Σωτηρίας” είναι μια ιδέα του Δημήτρη Χαλιώτη. Μου το πρότεινε πριν από τρία χρόνια. Όπως συμβαίνει συνήθως, προηγήθηκαν πολλές κουβέντες μέχρι να δημιουργηθεί η πρόταση, να κατατεθεί στο Φεστιβάλ Αθηνών και να παρθεί η απόφαση. Κατατέθηκε πέρσι, φυσικά με τους ανθρώπους που το ετοιμάζουμε φέτος, αλλά με σκοπό να γίνει στο Χάραμα, στο εξωτερικό του μέρος, στο Σκοπευτήριο, γιατί είναι ένα μέρος άρρηκτα συνδεδεμένο με την Μπέλλου και τον Τσιτσάνη, γιατί εκεί μεσουρανούσε στην πραγματικότητα η Μπέλλου για παραπάνω από δέκα χρόνια. Τελικά, δεν μπορούσε να γίνει εκεί λόγω κορωνοϊού, επειδή η προσέλευση δεν είναι ελεγχόμενη, οπότε αρχίσαμε να ψάχνουμε άλλους χώρους. Μετά από πολύ ρεπεράζ καταλήξαμε στο Στέκι του Ηλία, στην πανέμορφη αυλή της ταβέρνας στο Θησείο. 

Η ιδέα του Δημήτρη ήταν να γίνει μια παράσταση βασικά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου και να υπάρχουν σε διάφορα σημεία περιστατικά και μικρές ιστορίες από τη ζωή της, που είναι πάρα πολλές. Αυτά θα λέγονται ανάμεσα στα τραγούδια, σαν να είμαστε μια παρέα σε γιορτή, όπου εγώ, εσύ, ένας από τους μουσικούς ξέρουμε από μια ιστορία για την Μπέλλου και τη λέμε με τον ανάλογο αυθορμητισμό».

Όπως μου εξηγεί, προκειμένου να μπει στον κόσμο της Μπέλλου, μελέτησε τα πάντα για εκείνη. 

«Είναι πολύ συγκινητικό το ότι ήταν αδάμαστη, αυθεντική, πολύ τίμια και γενναία, και πολύ βασανισμένη από μικρή. Ήταν γεννημένη και μεγαλωμένη στην επαρχία, το πρώτο κορίτσι πολύτεκνης και εύπορης οικογένειας, αλλά με έναν χαρακτήρα ανυπότακτο, γι’ αυτό οι γονείς της ήθελαν να την περιορίσουν. Έτσι, είτε της έθεταν απαγορεύσεις είτε την έδερναν ‒ ακολουθούσαν διάφορες μεθόδους. Την έβαλαν, για παράδειγμα, στο Σώμα Ελπιδοφόρων για να τη συνετίσουν, να μάθει χειροτεχνία, γλυπτική, να κεντάει ‒ τέτοια πράγματα σε ένα πλάσμα που ήταν πολύ ελεύθερη φύση.

Είχε έναν εντελώς δικό της δρόμο και όπου δεν της άρεσε, έφευγε. Δεν χαμπάριαζε. Ήθελε να κάνει παρέα με αυτόν; Έκανε. Δεν τον γούσταρε; Γύρναγε την πλάτη. Και μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση που όσες φορές είχε βρεθεί σε φάσεις που δεν είχε δουλειά και δεν τα έβγαζε πέρα ‒και ήταν αρκετές‒ φιλοξενούνταν ή αναγκαζόταν να πουλήσει κεριά, παστέλια, τις κασέτες της. Ενώ ήταν φτασμένη τραγουδίστρια ήδη για μια δεκαετία, δεν πήγε ποτέ να πει στον Τσιτσάνη, στον Μητσάκη, στον Παπαϊωάννου: “Πάρτε με”. Είχε τέτοια περηφάνεια. Και τα έβγαζε πέρα, τα κατάφερνε.

Έζησε πάρα πολλά. Πολύ μεγάλη δόξα, φτώχεια, ξύλο, την Κατοχή, τα Δεκεμβριανά, τραυματισμούς, φυλακές, αλκοολισμό, εξάρτηση από τα ζάρια. Πήρε μεγάλη αγάπη από τον χώρο τον δικό της και από τον κόσμο. Ωστόσο, εισέπραξε και αποστροφή από τον χώρο και ο κόσμος μάλλον την ξέχασε κάποια στιγμή. Έκανε ταξίδια και συναυλίες έξω. Και εννοείται ότι στην ερωτική της ζωή έκανε ό,τι ήθελε».

Μια ρεμπέτικη βραδιά: Η Χριστίνα Μαξούρη μας βάζει στον κόσμο της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Τα “Τραγούδια της Σωτηρίας” είναι μια ιδέα του Δημήτρη Χαλιώτη. Μου το πρότεινε πριν από τρία χρόνια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η ζωή της Μπέλλου αποτελεί ένα κομμάτι της ιστορίας του ρεμπέτικου, ενός είδους που κουβαλάει τα δικά του, ιδιαίτερα στοιχεία. Τι πιστεύει η ίδια για τον χαρακτήρα του και το αν αποτελεί τρόπο ζωής; 

690
Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Το ρεμπέτικο δεν είναι τρόπος ζωής για εμάς, ήταν τρόπος ζωής γι’ αυτούς που το έφτιαξαν, απλώς έχει πολύ μεγάλη αλήθεια. Είναι ένα είδος μουσικής βουτηγμένο στην αλήθεια, την απλότητα και την καθαρότητα. Καθαρά όλα τα λόγια, οι μελωδίες, τα συναισθήματα. Δεν έχει ηδυπάθειες, δεν έχει μελό, δεν έχει μικροπεριπτώσεις.

Για παράδειγμα, το “Χασαπάκι” του Βαμβακάρη δεν είναι μικροπερίπτωση όπως το μεταφέρει ο Βαμβακάρης, με τόση αγάπη και γλύκα. Είναι ένα είδος που έχει μεγάλη αλήθεια και νομίζω ότι όποιοι αγαπούν ή συγκινούνται από αυτήν τη μουσική, είτε είναι μέσα σε αυτήν και την αναπαράγουν είτε είναι ακροατές, στην πραγματικότητα συνδέονται μαζί της μέσω αυτής της καθαρότητα και της αλήθειας».

Σήμερα, ο νέος κόσμος αγκαλιάζει όλο και περισσότερο το ρεμπέτικο. «Αυτό οφείλεται και στο ότι υπάρχει μια αρκετά μεγάλη μερίδα νέων μουσικών ‒αρκετοί από αυτούς έχουν βγει από τα μουσικά σχολεία, να τα λέμε κι αυτά‒ που παίζουν τρομερά καλά αυτό το είδος της μουσικής, και το λαϊκό και το ρεμπέτικο, είτε είναι οι Rebetien, είτε ο Μπάκουλης, είτε η Ιουλία με τα παιδιά, είτε ο Βεργόπουλος, είτε η Ανατολή. Μιλάμε για παιδιά που είναι ταγμένα, δοσμένα σε αυτό το πράγμα». 

Τα «Τραγούδια της Σωτηρίας» θα παίζουν στο «Στέκι του Ηλία»

28/6-30/6 και 1/7, στις 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.



Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.




 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Το πιο αισιόδοξο κομμάτι και το πιο ανακουφιστικό είναι η επαναλειτουργία της Πειραιώς 260, που παραδοσιακά φιλοξενεί τη σύγχρονη ελληνική παραγωγή και είναι το βασικό θερινό «σπίτι» χιλιάδων καλλιτεχνών - Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ