«Stay Awake»: Μένοντας «ξύπνιοι» με τη δυνατή καμπάνια της Στέγης για το Athens Pride 2025

«Stay Awake»: Μένοντας «ξύπνιοι» για όσα έχουν σημασία, στην καμπάνια της Στέγης για το Athens Pride 2025 Facebook Twitter
0

Πόσες φορές κοιτάξαμε χωρίς να βλέπουμε; Και πόσες φορές δεν κοιμόμασταν αλλά δεν ήμασταν ξύπνιοι, αφήνοντας μια συμπεριφορά να περάσει επειδή δεν μας αφορούσε άμεσα; 

Εδώ και 20 χρόνια, κάθε Ιούνιο, το Athens Pride γεμίζει την πόλη με εκδηλώσεις, παρελάσεις, συζητήσεις και δράσεις. Και ενώ, θα ήταν πραγματικά ανακουφιστικό αν μπορούσαμε να πούμε με σιγουριά ότι σε κάποια πράγματα δεν υπάρχουν πισωγυρίσματα, η επικαιρότητα δεν αφήνει περιθώρια για να επαναπαυτούμε. 

Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα έχει κάνει βήματα στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, αλλά ταυτόχρονα οι ομοφοβικές και τρανσφοβικές επιθέσεις αυξάνονται (η ετήσια έκθεση του Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, κατέγραψε διπλάσιες επιθέσεις το 2023 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά), ενώ το τοπίο στις ΗΠΑ όλο και σκοτεινιάζει, στέλνοντας ιδεολογικά σύννεφα και προς τη μεριά της Ευρώπης.

«Stay Awake»: Μένοντας «ξύπνιοι» για όσα έχουν σημασία, στην καμπάνια της Στέγης για το Athens Pride 2025 Facebook Twitter

Έχοντας κάνει coming out το 2015, στηρίζοντας για πρώτη φορά το Athens Pride, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση δηλώνει σταθερά #Παρούσα κάθε χρόνο, δημιουργώντας to the point καμπάνιες ορατότητας με το βλέμμα στραμμένο στην επικαιρότητα της εποχής. 

Από το «Athens Home For All» το 2020, μέχρι «Η αγάπη κάνει την οικογένεια», το 2022, μια καμπάνια για το δικαίωμα των ομόφυλων οικογενειών στην Ελλάδα που άνοιξε μεταξύ άλλων τον δρόμο προς την ψήφιση του νομοσχεδίου, η Στέγη κινείται σε μια τροχιά που χαρακτηρίζεται από αυτό που είπε μεταξύ άλλων η Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Στέγης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου στο The Upfront Initiative 2025,  «Όταν έχεις δύναμη, κάτι πρέπει να την κάνεις». Και φέτος, «κατεβαίνει» ξανά στο Athens Pride με μια καμπάνια που αφυπνίζει και βάζει σε σκέψεις.

«Stay Awake»: Μένοντας «ξύπνιοι» για όσα έχουν σημασία

Στο πρώτο πλάνο του σύντομου φιλμ «Stay awake», σε σκηνοθεσία Άλκι Παπασταθόπουλου και σενάριο Ελιζαμπέττας Ηλίας Γεωργιάδου, μια μητέρα φωνάζει στην κόρη της για κάποιες φωτογραφίες με το κορίτσι της στο κινητό της. Δίπλα τους, ο πατέρας και η αδερφή κοιμούνται πάνω στο τραπέζι της κουζίνας. Στο δεύτερο περιστατικό, ένα γκέι ζευγάρι προσπαθεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του όταν δέχεται επίθεση από έναν άνδρα σε λεωφορείο. Οι υπόλοιποι επιβάτες είναι και αυτοί, παραδομένοι στον ύπνο τους. 

Στο τρίτο περιστατικό, ένα κορίτσι δέχεται εκφοβισμό στα αποδυτήρια του σχολείου, ενώ οι συμμαθητές του, που βρίσκονται μερικά μέτρα πιο πέρα βρίσκονται σε λήθαργο. 

Ώσπου, καθώς ακούγονται οι στίχοι του Pan Pan «Σε κοινωνία χωρίς χώρο για ευτυχία, Προσπαθούμε να ανθίσουμε με ηλεκτροπληξία», η οικογένεια, οι επιβάτες και οι συμμαθητές ξυπνούν και στρέφουν συντονισμένα το βλέμμα τους προς τους θύτες, που ξαφνικά δεν είναι μόνο υπόλογοι αλλά και αντιμέτωποι με την ίδια τους την πράξη. 

«Στην ομοφοβία, στην τρανσφοβία, στη μισαλλοδοξία, μην κλείνεις τα μάτια. Ακόμα και αν δεν σε αφορά, σε αφορά», αυτό είναι το μήνυμα της Στέγης, ενώ ο στίχος «Ποια νοσταλγία, εδώ μιλάμε για το μέλλον» από το κομμάτι «Το Νιώσιμο» των Pan Pan και Λαμπρινής Γκόλια παίζει σε λούπα. 

Ουσιαστικά, κανείς μας δεν κοιμάται -το αντίθετο. Είμαστε διαρκώς συνδεδεμένοι, με υποχρεώσεις, notifications και την επικαιρότητα να διεκδικούν ταυτόχρονα την προσοχή μας. Είναι ακριβώς μέσα σε αυτή τη συνθήκη, όμως, που κινδυνεύουμε περισσότερο να χάσουμε τα σημαντικά -να μην είμαστε «ξύπνιοι» εκεί που χρειάζεται να είμαστε. 

«Stay Awake»: Μένοντας «ξύπνιοι» για όσα έχουν σημασία, στην καμπάνια της Στέγης για το Athens Pride 2025 Facebook Twitter

Έτσι, η έννοια της ορατότητας επεκτείνεται -σε πρώτη φάση βλέπουμε και αναγνωρίζουμε τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ακούμε και αρθρώνουμε τη φωνή των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων και σε δεύτερη φάση δεν τα χάνουμε από τα μάτια μας όταν ο θόρυβος δυναμώνει. 

Γιατί, τελικά, η στάση μας απέναντι στα πράγματα και η κοινωνία στην οποία θέλουμε να ζούμε συνδέονται με μια ευθεία γραμμή. Και έχει σημασία να ξεβολευόμαστε από επιλογή και όχι από ανάγκη, να μας αφορά και όταν (νομίζουμε ότι) κάτι δεν μας αφορά άμεσα.

Η οικογένεια, το σχολείο, οι δημόσιοι χώροι της πόλης μας και οι τόποι που ταξιδεύουμε και συνυπάρχουμε είναι ωραίοι και πραγματικοί μόνο όταν είναι για όλους, και αυτό είναι κάτι που χρειάζεται, όπως φαίνεται, να το διεκδικούμε διαρκώς. Διεκδικώντας χώρο και παρεμβαίνοντας όταν γινόμαστε μάρτυρες περιστατικών ομοφοβικής συμπεριφοράς δεν προστατεύουμε μόνο τους άλλους, αλλά και εμάς, στο παρόν και στο μέλλον. 

Μένοντας «ξύπνιοι» για αυτά που έχουν σημασία. 

Ακολουθούν οι συντελεστές της καμπάνιας:

Μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση

Project Manager: Νίκος Αθανασόπουλος

Εταιρεία Παραγωγής: Kalibu Productions

Παραγωγός & Διευθύντρια Παραγωγής: Πολύμνια Παπαδοπούλου Σαρδελή

Σκηνοθεσία: Άλκι Παπασταθόπουλος

Σενάριο: Ελιζαμπέττα Ηλία Γεωργιάδου

Campaign Manager: Δανιήλ Βεργιάδης

Head of Creative: Χρήστος Σαρρής

Audiovisual Producer: Έλενα Χωρέμη

Audiovisual Line Producer: Αγγελική Αυγέρη

Διευθύντρια Φωτογραφίας: Αρετή Παπαϊωάννου

1η Βοηθός Σκηνοθέτη: Ζαμπέλα Χαβιάρα

2η Βοηθός Σκηνοθέτη: Φαίδρα Βόκαλη

Casting Director: Αρτεμισία Ρέππα

Location Manager: Βασίλης Ζιώγκας

Location Scouter: Κωστής Ευγενιτάκης

Production Coordinator: Γιέτε Κυρίμη

1ος Βοηθός Κάμερας: Ραφαήλ Τσάκαλος

2ος Βοηθός Κάμερας: Μανώλης Δαπόντες

Camera Trainee: Αρτέμιος Γερομήτσος

Gaffer: Νεκτάριος Βουτσινάς

Επιμέλεια Κίνησης: Ίων Ταλιουρίδης

Best Boy: Νίκος Μαγδαληνός

Costume Designer: Μάρλη Αλειφέρη

Costume Designer Assistant: Ελίνα Τσούτσια

Production Designer: Γιασεμή Κουρούνη

Make Up: Νίκη Οβακόγλου

Hair: Αριάδνη-Εύα Ματθαίου

Production Assistant: Νίκος Τριανταφυλλίδης

Production Assistant: Νικόλ Παντσίδου

BTS: Στέργιος Ντινόπουλος

Μοντάζ: Άλκι Παπασταθόπουλος

Βοηθός Μοντάζ: Σοφία Σφυρή

Color Grading: Μαρία Τζωρτζάτου

Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τον PAN PAN, τη Λαμπρινή Γκόλια και τη MINOS EMI SA για την ευγενική παραχώρηση του μουσικού κομματιού «Το Νιώσιμο»

ΤΟ ΝΙΟSIMO

PAN PAN feat. LAMPRINI GKOLIA

Written by Pan Pan, Lamprini Gkolia

(P) 2025 Floriko Party, under exclusive distribution to MINOS EMI SA

Still photographer: Νίκος Κόκκας

Cast

Σπίτι: Χριστίνα Θεοδοσίου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Συμεών Τσακίρης, Αγγελική Μπεβεράτου

Λεωφορείο: Εμμανουήλ Κοντός, Σταύρος Δελλαμάνης, Κωνσταντίνος Μητράκας, Τέλης Ζαχαράκης, Κατερίνα Νταλιάνη, Πέτρος Νικολτσός, Θεόφιλος Μανόλογλου, Θάνος Κονιάρης, Στέλιος Δάγκας, Τάκης Σακελλαρίου

Σχολείο: Αριάδνη Μαρίνου, Γιώργος Τσιλιβίγκος, Κιννουάιτ Κρις Ελέτσι, Γεωργία Κυπριτζόγλου, Σοφία Σωτηρίου, Βασιλική Καπετανάκη, Σεμέλη Μητροπούλου, Νίκη Βερυκόκκου, Μάριος Σωτηρόπουλος, Πολύδωρος Λαπιδάκης, Γιώργος Φώσκολος

Lgbtqi+
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο νέο (παλιό) πρόσωπο του cruising – Μια βόλτα στους γκέι στάβλους της Αθήνας

Lgbtqi+ / Tο νέο (παλιό) πρόσωπο του cruising – Μια βόλτα στους γκέι στάβλους της Αθήνας

Στη σάουνα της M. Αλεξάνδρου στο Γκάζι ορδές ανδρών επιδίδονται, μέσα στα σκοτάδια, σε αυτά που πλέον μπορούν να κάνουν και στο φως. Δυο φίλοι μας, γκέι άνδρες, κρατάνε ημερολόγιο απ’ την τελευταία τους επίσκεψη.
THE LIFO TEAM
«Δεν περιγράφεται το συναίσθημα όταν γίνομαι drag queen − είναι πολύ δυνατό»

Lgbtqi+ / «Δεν περιγράφεται το συναίσθημα όταν γίνομαι drag queen − είναι πολύ δυνατό»

Μια βραδιά στα καλλιστεία Miss Hellas Drag Pageant 2025, εκεί όπου το ταλέντο, το γκλίτερ, το χιούμορ και οι out of the box εμφανίσεις περισσεύουν − και βιώσαμε στην πράξη πώς είναι όταν η διαφορετικότητα όχι απλώς γίνεται αποδεκτή, αλλά γιορτάζεται με ενθουσιασμό.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Τέρψη, τακούνι ή φλατ;

Lgbtqi+ / Η Τερψιχόρη δεν θέλει να την στενεύουν άλλο τα παπούτσια της

Στα 22 της η Τερψιχόρη ψάχνει παπούτσια που θα χωράνε την καριέρα ενός μοντέλου, τη μετανάστευση, την τρανς ταυτότητα και την καθημερινότητά της. Της αρέσει να περπατάει σε ψηλά τακούνια όπως και να πέφτει, αλλά μόνο για να κάνει dip στο voguing.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
chem sex

Lgbtqi+ / Είναι το chemsex η νέα μεγάλη απειλή για την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα;

Τι ακριβώς είναι το chemsex, γιατί παραμένει ταμπού ακόμα και μέσα στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και γιατί έχει συνδεθεί μαζί της; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και γιατί η δαιμονοποίηση δεν είναι λύση; Ειδικοί από τον χώρο της υγείας μιλούν στη LIFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνής Ημέρα Τρανς Ορατότητας 2025

Διεθνής Ημέρα Τρανς Ορατότητας 2025 / Διεθνής Μέρα Τρανς Ορατότητας: 16 χρόνια μετά, το κλίμα είναι πολύ διαφορετικό

Η φετινή επέτειος έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία οι κατακτήσεις, τα δικαιώματα, η ίδια η ύπαρξη των τρανς και non-binary ανθρώπων δοκιμάζονται στις ΗΠΑ και διεθνώς – τι ζητά το ΣΥΔ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λονδίνο: Το «Μουσείο για το Αιδοίο» έκανε έρανο και συγκέντρωσε σε χρόνο ρεκόρ τα χρήματα για το ενοίκιο του

Διεθνή / Το «Μουσείο για το Αιδοίο» έκανε έρανο για το ενοίκιο του - Τα χρήματα συγκεντρώθηκαν σε χρόνο ρεκόρ

Το μουσείο ανακοίνωσε ότι ίσως χρειαστεί να κλείσει οριστικά λόγω των υψηλών ενοικίων - Το τρανσφοφοβικό σχόλιο της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ στο άκουσμα της είδησης
LIFO NEWSROOM
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ