LIVE!

H απονομή των ελληνικών Queer Theatre Awards 2016

0

H απονομή των «Queer Theatre Awards» πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό Θέατρο Κνωσός της Αθήνας με παρουσιαστές τους ηθοποιούς Μίνωα Θεοχάρη και Δημήτρη Μακαλιά, το θεατρικό ζευγάρι της χρονιάς από την παράσταση «Smiley». Τη βραδιά σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Κομνηνός (FiT, Αμήν) ενώ τα κείμενα έγραψε ο Μανώλης Βαμβούνης.

H απονομή των ελληνικών Queer Theatre Awards 2016 Facebook Twitter

Η τελετή της απονομής τιμήθηκε από συντελεστές των υποψήφιων παραστάσεων και σύσσωμο τον καλλιτεχνικό κόσμο. Ανάμεσα στους καλεσμένους, ο Φώτης Σεργουλόπουλος, η Εύα Κουμαριανού, ο Άγγελος Παπαδημητρίου, η Γωγώ Μπρέμπου, η Άντζελα Μπρούσκου, η Παρθενόπη Μπουζούρη, ο Θάνος Σαμαράς, η Μαριέλλα Σαββίδου, ο Αντρέας Κοντόπουλος, η Αντιγόνη Ψυχράμη, ο Μιχάλης Οικονόμου, ο Γιάννης Σαρακατσάνης κ.α.

Τις εντυπώσεις της απονομής έκλεψαν οι νεαρές drag queens της νέας ελληνικής σκηνής, Φιλοθέη, Chraja και Holly Grace. Σε μια σειρά από φαντασμαγορικά drag shows, έκαναν μια ανασκόπηση των musical της χρονιάς (Victor/Victoria, Οικογένεια Άνταμς, Nine, Sweet Charity, Billy Elliot) και παρουσίασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα νούμερα από το #1 παγκόσμιο χιτ Kinky Boots. 

H απονομή των ελληνικών Queer Theatre Awards 2016 Facebook Twitter

Οι Νικητές


Queer Παράσταση της Χρονιάς αναδείχθηκε το «Οι Αναστατώσεις του Οικότροφου Τέρλες», μια παράσταση με ανατριχιαστική και συγκινητική θεματική γύρω από το bullying, την καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και την πηγή του φασισμού, με φόντο ένα οικοτροφείο της Αυστρίας στις αρχές του 20υ αιώνα. Η παράσταση παρουσιάστηκε στο Θέατρο Πόρτα σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, η οποία τιμήθηκε στην απονομή και με το βραβείο σκηνοθεσίας. Η σκηνοθέτις και οι νεαροί ηθοποιοί της παράστασης, παρέλαβαν το βραβείο μιλώντας για το πρόσφατο video που βγήκε στη δημοσιότητα για τον νεαρό Βαγγέλη Γιακουμάκη: «Βλέποντας και πάλι αυτό που όλοι είχαμε υποψιαστεί για αυτό το έφηβο παιδί, για αυτό που συνέβη πριν ένα χρόνο, βλέποντας και πάλι αυτό το αποκαλυπτικό βίντεο, συνειδητοποίησα για ακόμα μια φορά ποια είναι η πραγματική πηγή του φασισμού, που είναι στην ουσία η καταπίεση της πιο δυνατής ορμής, που είναι αυτή της επιθυμίας. Και αυτή η επιθυμία, όσο κι αν κανείς προσπαθεί να την καταπιέσει και να την πνίξει, δεν θα το καταφέρουν ποτέ. Αρκεί να είμαστε ενωμένοι και περήφανοι για αυτή». Η παράσταση έρχεται να συμπληρώσει την πεντάδα βραβευμένων παραστάσεων από προηγούμενες χρονιές: «Bent», «ο Μικρός Εγώ», «Blue Devils of Tennessee», και «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ».

 

H απονομή των ελληνικών Queer Theatre Awards 2016 Facebook Twitter


Το τιμητικό βραβείο του Athens Pride για την «Περήφανη Παράσταση της Χρονιάς» πήγε στην παράσταση «Smiley», η οποια πρέσβευσε με τον καλύτερο τρόπο το μήνυμα και την ζωντάνια του Pride στο ευρύ κοινό. Ο συγγραφέας του έργου, Guillem Clua, ένας από τους πολλά υποσχόμενους θεατρικούς συγγραφείς της Καταλανικής Σκηνής, επικοινώνησε μέσω video, δηλώνοντας «Το Pride είναι η εποχή που ορθώνουμε ανάστημα και λέμε Είμαστε Εδώ! Θα είμαστε πάντα εδώ και αξίζουμε τα ίδια δικαιώματα με όλους. [...] Όποι@ αποφασίζεις να αγαπήσεις είναι δική σου απόφαση και όλοι πρέπει να το σέβονται. Κάθε πολιτισμένη χώρα πρέπει να υπερασπιστεί αυτό το δικαίωμα ως θεμελιώδες. [...] Το Pride ήταν πάντα μια υπενθύμιση αυτού, οπότε ας μην το ξεχνάμε. Είναι η στιγμή να γιορτάσουμε, αλλά είναι και η στιγμή να πολεμήσουμε».

 

Τα βραβεία των ερμηνειών απονεμήθηκαν σε τρεις ερμηνείες που καλύπτουν το φάσμα της φετινής σεζόν. Η Εβελίνα Παπούλια κέρδισε το βραβείο για ερμηνεία σε γυναικείο ρόλο για την εντυπωσιακή της μεταμόρφωση επί σκηνής στην υπερπαραγωγή «Victor / Victoria» στο Θέατρο Πάνθεον. Ο Αντρέας Κοντόπουλος βραβεύτηκε για την ανατρεπτική του ερμηνεία ως «Ξάδερφος Χούλιο», στην κωμωδία «Ο Μαδαφάκας με το Καπέλο» του Skrow Theater.

 

Ένα τιμητικό βραβείο ερμηνείας για «Trans Ορατότητα» δόθηκε στην διάσημη περφόρμερ Εύα Κουμαριανού για την βιογραφική παράσταση «Την Λένε Εύα». Το βραβείο προλόγισε ο Φώτης Σεργουλόπουλος, αναπολώντας την ιστορία των trans ηθοποιών στο θέατρο ξεκινώντας με την Ραχήλ Χάλαρη. Δήλωσε μεταξύ άλλων «για να είσαι τρανς, πρέπει να είσαι λίγο πιο ψηλά από τους υπόλοιπους. Έχεις ένα ατού. Έχεις μηδενίσει τη ζωή σου και την έχεις ξαναρχίσει από την αρχή. Αυτό λοιπόν εγώ το θεωρώ σπουδαίο πράγμα, και όλους τους τρανς, είτε άντρες είτε γυναίκες, τους εκτιμώ απεριόριστα».

 

 

Η παράσταση «Την Λένε Εύα» κέρδισε ακόμα το βραβείο πρωτότυπης μουσικής και τραγουδιού, για τη μουσική του Στέφανου Χυτήρη και το πρωτοτυπο τραγούδι της Λένας Πλάτωνος σε στίχους Ελένης Φωτάκη το οποίο ερμήνευσε μοναδικά η Τάνια Τσανακλίδου. Η κα Τσανακλίδου μετέφερε ένα μήνυμα στην απονομή, υπογραμμίζοντας «Μακαρι ο ρατσισμος και οι κοινωνικες ανισοτητες να εξαφανιστουν απο τον πολιτισμενο κοσμο και να ερθει η στιγμη που ο καθενας θα φερει με περηφανεια τις ιδιαιτεροτητες και τις προσωπικες του επιλογες».

 

Το βραβείο για πρωτότυπο έργο για τους «Μηχανικούς Καταρράκτες» που παρουσιάστηκαν στο θέατρο Vault σε σκηνοθεσία και θεατρική απόδοση του Σταμάτη Πατρώνη, από την ομώνυμη νουβέλα της Σώτης Τριανταφύλλου. Προλογίζοντας το βραβείο, η ηθοποιός Μαριέλλα Σαββίδου μίλησε για τα τρία χρόνια του Cyprus Pride και συμπλήρωσε «Η ατάκα που ακούω συχνά είναι, "αφού είσαι στρέητ, τι σε νοιάζει;". Ντρέπομαι να μη με νοιάζει».
Ένα νέο βραβείο εγκαινιάστηκε στη φετινή απονομή, αυτό της «Gender F**k Αισθητικής σε παράσταση», θέλοντας να αναγνωριστεί μια σημαντική φετινή θεατρική τάση. Το βραβείο για αισθητική, ερμηνείες και σκηνοθεσία που ανατρέπουν τις νόρμες των φύλων, απονεμήθηκε στην παράσταση «Καρφίτσες στα Γόνατα» της Ρούλας Γεωργακοπούλου σε σκηνοθεσία Σοφίας Φιλιππίδου, με πρωταγωνιστές στους δυο γυναικείους ρόλους τον Χάρη Αττώνη και τον πρωτοεμφανιζόμενο Πάνο Παπαδόπουλο. Ο Χάρης Αττώνης παρέλαβε το βραβείο, δηλώνοντας «Όσο κι αν συμβαίνουν γύρω μας πράγματα που μας πικραίνουν, πρέπει να επιμένουμε να δημιουργούμε με τον τρόπο που δημιουργούμε μέσα από μια φωνή διαφορετικότητας και βλέποντας τα πράγματα όπως πράγματικά είναι και όχι όπως κάποιοι θα ήθελαν να τα βλέπουμε».


Το βραβείο σκηνογραφίας και ενδυματολογίας, παρέλαβε ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης εκ μέρους των συνεργατών του στη bijoux de kant για την παράσταση «Περί Φύσεως», διαβάζοντας ένα κείμενο του Πάνου Μιχαήλ: «είμαστε ολοι τρανς, ομοφυλόφιλοι και λεσβίες, σε ενα κοσμο που ασχολειται ελαχιστα με τη διαδικασια αρνησης της αληθειας, και ο οποίος λειτουργεί σαν ένα επίσημο τσίρκο παραμορφώσεων. Το να επιχειρείς να κατασκευάσεις το σύστημα εκείνο που θα κλείνει τις πόρτες μια για πάντα στις ασυναρτησίες πάσης φύσεως αποτελεί ίσως τη μόνη επιλογή, αρκεί να το συνειδητοποιήσεις».

 

Τέλος, το βραβείο κοινού, το οποίο ψηφίστηκε από τους επισκέπτες του site του περιοδικού Antivirus ανάμεσα στις 48 παραστάσεις με queer θεματική και πρωταγωνιστές που ξεχώρισαν μέσα στη χρονιά, κέρδισε η παράσταση «Οικογενειακά Μπουκώματα» σε κείμενο και σκηνοθεσία Βαλεντίνου Τσίλογλου, μια sold-out επιτυχία της φετινής underground θεατρικής σκηνής. 

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM
Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον Chris Karakatsanis και τον Tim Kruger ως τους queer OnlyFans performers, αυτό το κείμενο χαρτογραφεί το σώμα που επιμένει να ποθεί, να μιλά, να επιβιώνει. Μια διαδρομή από το τραύμα ως την ηδονή, χωρίς ενοχή
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*There Is A Ghost/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *There Is A Ghost/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Τέσσερις queer αφηγήσεις που ξεκινούν από τη μουσική αλλά μιλούν για κάτι πιο βαθύ: το παιδί που χόρευε μπροστά στην τηλεόραση, την επιθυμία που δεν χωράει πουθενά, το τραύμα που παίρνει χρώμα. Η Kylie, η Τζένη Βάνου και η ANOHNI σαν φαντάσματα που μας στοίχειωσαν για να μας σώσουν, και τρεις νέες σπίθες – Cole Escola, Sondiaze, Koplje – που μας θυμίζουν γιατί το queer δεν ήταν ποτέ “ασφαλές”.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ