35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper

35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper Facebook Twitter
0

Μυστηριώδης, απρόβλεπτη και γεμάτη ατέλειωτες ονειροπoλήσεις, η μετάβαση από την ορμητικότητα της εφηβείας στην ωρίμανση της ενηλικίωσης έρχεται σχεδόν απροειδοποίητα και ποτέ με τον ίδιο τρόπο. Είναι η εποχή που οι έφηβοι επιδίδονται στις πιο σκληρές διαπραγματεύσεις με τη ζωή και ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που το ταξίδι προς την ενηλικίωση αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια διαρκή και ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για βιβλία, ταινίες και θεατρικές παραστάσεις.

Αυτήν τη θεματική έχει και το νέο θεατρικό έργο του συγγραφέα Λένου Χρηστίδη που ανεβαίνει στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών από τη Σοφία Βγενοπούλου, μέλος της ομάδας Grasshopper και μια σκηνοθέτιδα που τα τελευταία χρόνια έχει συνδέσει το όνομά της με το εφηβικό θέατρο στην Ελλάδα. Τη συναντώ την Παρασκευή το απόγευμα στη Στέγη, όπως και τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης, λίγο μετά το τέλος της πρόβας, και το πρώτο πράγμα που της ζητώ είναι να μου μιλήσει λίγο γι' αυτή την ενασχόλησή της με το εφηβικό θέατρο. «Ασχολούμαι για δύο λόγους. Ο ένας είναι γιατί όλη μου η εκπαίδευση και η εμπειρία ήταν σε μία άλλη χώρα, την Αμερική, όπου δούλεψα με εφήβους. Έτσι, όταν ήρθα εδώ, είδα πως υπήρχε ένα κενό που μπορούσα να αναπληρώσω. Έτσι ξεκίνησα με το Chatroom. Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί συνειδητοποιώ τον τελευταίο καιρό ότι και εγώ, ως έφηβη, αγαπούσα πάρα πολύ το θέατρο, αλλά ζώντας στην Πάτρα δεν είχα ανάλογα ερεθίσματα και ευκαιρίες. Αυτό ήταν ένα κομμάτι μου που είχε μείνει παραπονεμένο και ίσως τώρα, ως καλλιτέχνις, έχω τη δυνατότητα να καλύψω και αυτό το κενό».

Όσο για το τι της προσφέρει η ενασχόληση με τους εφήβους, είναι ξεκάθαρη. «Απίστευτα πράγματα. Είναι μια καταπληκτική πηγή ενέργειας, ενθουσιασμού κι ελπίδας. Από τη στιγμή που η εφηβεία μπει στο σωστό κανάλι, γίνεται πάρα πολύ δημιουργική. Επίσης, νομίζω ότι έτσι αποδαιμονοποιούμε και τελείως την ηλικία αυτή – αυτό που λέμε συνήθως για τους εφήβους ότι είναι περίεργοι, απομονωμένοι, κολλημένοι στα ηλεκτρονικά...». «Kαι δεν είναι στον κόσμο τους;» τη ρωτάω με ύφος ανθρώπου που μοιάζει να έχει ξεχάσει πώς είναι να είσαι έφηβος. «Όχι. Ή, μάλλον, θα το πω αλλιώς. Είναι στον κόσμο τους, αλλά σ' έναν κόσμο που θέλω πάρα πολύ να επισκέπτομαι. Είμαι πάρα πολύ περίεργη γι' αυτόν. Κάθε φορά που τα καταφέρνω, μου αποκαλύπτει πάρα πολύ ωραία πράγματα και πιστεύω πως είναι δικό μας χρέος να πάμε εμείς στον κόσμο αυτό και όχι να έρθουν αυτοί στον δικό μας, έτσι που τον έχουμε κάνει».

35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper Facebook Twitter
 

Το θεατρικό έργο του Λένου Χρηστίδη γράφτηκε για το εφηβικό κοινό κατά παραγγελία της Στέγης και της ομάδας Grasshopper και προέκυψε μέσα από ένα workshop στο οποίο συμμετείχαν και μαθητές του 14ου Λυκείου Περιστερίου (πρωτοπαρουσιάστηκε σε μια πρώτη μορφή τον περασμένο Απρίλιο στο 3ο Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου). Τώρα, ετοιμάζεται να παρουσιαστεί ξανά στη Στέγη σε νέα διασκευή, αυτήν τη φορά από έναν επαγγελματικό θίασο νέων ηθοποιών. Το σκηνικό της παράστασης τοποθετείται στο βαγόνι ενός τρένου που κινείται προς άγνωστη κατεύθυνση και παραπέμπει ακριβώς σε αυτό που είναι στην ουσία όχι μόνο το πέρασμα από την εφηβεία στην ενηλικίωση, αλλά και η ίδια η ζωή. Ένα ταξίδι προς το άγνωστο. Οι επιβάτες του είναι έξι ετερόκλητοι έφηβοι με διαφορετικές προσωπικότητες, ανάγκες και λόγους να θέλουν ν' ανέβουν σε αυτό το αλληγορικό τρένο. Η παράσταση επενδύεται καθ' όλη τη διάρκειά της με ροκ μουσικές, ενώ δεν λείπουν και οι αναφορές σε πράγματα με τα οποία ασχολούνται οι έφηβοι σήμερα, όπως είναι τα social media και το YouTube.

Πώς είναι, όμως, γι' αυτούς τους νέους ηθοποιούς να υποδύονται τους εφήβους; «Είναι πρόκληση, υπό την έννοια ότι τα ζητήματα που σε απασχολούν, τελικά, όταν είσαι έφηβος δεν παύουν να σε απασχολούν ποτέ. Απλώς νομίζεις μεγαλώνοντας ότι αυτό ήταν μια φάση που πάει, πέρασε, αλλά μπαίνοντας σε αυτήν τη διαδικασία, σε αυτές τις πρόβες, με αυτό το κείμενο, εγώ προσωπικά συνειδητοποίησα ότι δεν έχει αλλάξει τίποτα. Τα ίδια ζητήματα με απασχολούν, απλώς κάποιες στιγμές ίσως αντιμετωπίζω πιο ψύχραιμα το γεγονός ότι δεν μπορώ να δώσω απαντήσεις» λέει η Αντιγόνη Φρυδά, ενώ για τον Γιάννη Νιάρρο τα πράγματα είναι διαφορετικά: «Εγώ θα έλεγα ότι κάποια ζητήματα που με απασχολούσαν τότε, είχα το θάρρος, λόγω άγνοιας, να τα αντιμετωπίσω με έναν τρόπο που τότε θεωρούσα ότι είναι σωστός – είχα και την όρεξη να το κάνω. Μεγαλώνοντας πιστεύω ότι γίνομαι όλο και πιο κυνικός και απαισιόδοξος».

Λίγο πριν φύγω, κάνω μια τελευταία ερώτηση: «Τελικά, πόσο δύσκολο είναι το ταξίδι της ενηλικίωσης;». Ο Θανάσης Μεγαλόπουλος μοιάζει σίγουρος: «Είναι τόσο δύσκολο, όσο οποιαδήποτε άλλη στιγμή και επιλογή της ζωής σήμερα. Δεν νομίζω ότι υπάρχει διαβάθμιση στο πόσο δύσκολο είναι να ενηλικιώνεσαι. Είναι όσο δύσκολο είναι να ψάχνεις για δουλειά, να μεγαλώνεις παιδιά, να διατηρείς τις ανθρώπινες σχέσεις, όταν εσύ πιστεύεις ότι πρέπει να διατηρηθούν, όσο δύσκολο είναι να ερωτεύεσαι, να αγωνίζεσαι, να παλεύεις, τα πάντα».

35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper Facebook Twitter
35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper Facebook Twitter
35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper Facebook Twitter
35' με την ομάδα εφηβικού θεάτρου Grasshopper Facebook Twitter
Στην παράσταση πρωταγωνιστούν οι: Αντιγόνη Φρυδά, Γιάννης Νιάρρος, Θανάσης Μεγαλόπουλος, Βαγγέλης Κρανιώτης, Νατάσα Παπανδρέου, Χαρά Ιωάννου.
Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT