Πόση «βία» μπορεί να αντέξει ένα σώμα;

Πόση «βία» μπορεί να αντέξει ένα σώμα. Παραδοξότητα ή κανονικοποίηση της βίας και οι εκσπλαχνισμένες σύγχρονες Μήδειες. Facebook Twitter
Ο άνθρωπος, μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, βρίσκεται εκ νέου εκτεθειμένος μπροστά σε ορατούς ή αόρατους κινδύνους, που αποκτούν διαρκώς νέα ονόματα.
0

«Τρέχουμε ξένοιαστοι προς τον γκρεμό, αφού βάλαμε μπροστά μας κάτι για να μας εμποδίζει να τον βλέπουμε» διαβάζουμε στους στοχασμούς του Πασκάλ.

Τον τελευταίο καιρό γινόμαστε, σε καθημερινή βάση, αποδέκτες μιας βίας, μεταπράτες σε «μια ψυχοπαθολoγία» ιδεών και πράξεων, που διαθλάται σε όλα τα επίπεδα. Σαν να υπάρχει ένας ανοίκειος κόσμος εκεί έξω, πέρα από εμάς, που συνεχώς μας κυνηγά για να αποκαλυφθεί με διαφορετικά πρόσωπα – παιδοκτονίες, γυναικοκτονίες, ιός, πόλεμος.

Η βία της θετικότητας του σύγχρονου νεωτερικού κόσμου μάς άφησε ακάλυπτους, γυμνούς, εκτεθειμένους στον τρόπο που λειτουργεί κάθε μορφή πραγματικής βίας στις μέρες μας. Με όση μανία το σύγχρονο υποκείμενο προσπαθεί να κρατήσει σαν σφιχτοδεμένο πουκάμισο μια ταυτότητα, άλλο τόσο αυτή οδηγείται σε μια εξάντληση. Σαν απανωτά εμφράγματα να τροφοδοτούν με εμπλοκή τον μηχανισμό της υπέροχης κανονικότητας που πίστευε ότι έχει κατακτήσει. 

Ο άνθρωπος, μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, βρίσκεται εκ νέου εκτεθειμένος μπροστά σε ορατούς ή αόρατους κινδύνους, που αποκτούν διαρκώς νέα ονόματα, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να εμπεριέχει και να μεταβολίσει τη βία που συνεπάγονται, σε ένα υπό διαμόρφωση ψυχοπαθολογικό τοπίο. Διαρκώς «εξαντλημένα» μπεκετικά υποκείμενα βρίσκονται αντιμέτωπα με καινούργιες αρνητικότητες και προσπαθούν να γαντζωθούν στις όποιες θετικότητες, αποδιώχνοντας με το δίκρανο καθετί μπορεί να θεωρηθεί ξένο.

Πώς λοιπόν αυτή η εποχή της αναζήτησης μόνο μιας «κανονικότητας» να τα χωρέσει όλα αυτά; Πώς να αντιπαρατεθεί τόσος πόνος στο σλόγκαν «αξίζω-αξίζω», που ακούγεται από τις αίθουσες αυτοβελτίωσης μέχρι τις τηλεοπτικές διαφημίσεις; Σαν να βρισκόμαστε σε μια τύφλωση που δεν θέλει να βρει γιατρειά, σαν να πρέπει να συνδιαλλαγούμε με το δικό μας πέτρινο βλέμμα της Μέδουσας.

Ένα παράδοξο της προσοχής, που όσο επικεντρωνόμαστε και αποζητάμε κάτι τόσο αυτό και ό,τι υπάρχει γύρω του μας διαφεύγει. Άραγε, στο μεγάλο υπέροχο δωμάτιο των επιθυμιών, στην αίθουσα του θρόνου τι υπάρχει πια; Στο βάθος άγνοια και φόβος, στην επιφάνεια άρνηση του διαφορετικού. Τίποτα ρηγματώδες. Σαν το αποκλειστικό προνόμιο να το 'χουν οι άλλοι και όχι εμείς, οι περιχαρακωμένοι στην ασφάλειά μας, απέναντι στη βία που συμβαίνει κάπου άλλου, σε μια δυστοπία, στα βιβλία, στις ειδήσεις, τις ταινίες και τα νέα ενός παράξενου κόσμου!

Με όση βία απωθεί κάποιος καθετί «ξένο» και διαφορετικό, με άλλη τόση βία αυτό επιστρέφει, αποκαλύπτεται κάποια στιγμή, συμπαρασύροντας μαζί του κάθε μύχια επιθυμία αυτο/ετεροκαταστροφής. 

Μεταπράτες μιας συνολικής βίας, που κυρίως τη βιώνουμε σωματικά γιατί η άρνηση της ετερότητας εγγράφεται με μεγαλύτερη βαρβαρότητα στο σώμα. Σαν να είμαστε εγκλωβισμένοι σε ένα διαρκές στάδιο negation, με δυο άκρα. Αρνητές κορωνοϊού, όχι δεν υπάρχει ο όρος «γυναικοκτονία», όχι είναι ο τέλειος πρίγκιπας, πώς μπορεί να σκότωσε, όχι δεν είναι σεξουαλική παρενόχληση, όχι δεν είναι βιασμός, όχι δεν σκότωσε αυτή η γυναίκα τα παιδιά της.

Η βία που συναντιέται στις αρνητικές πλευρές βρίσκει τις ρίζες της στις αντίστοιχα θετικές. Όπως λέει και ο Baudrillard, «όποιος ζει από το όμοιο, πεθαίνει από το όμοιο». Όλα θετικά και όμοια στην επιφάνεια, αλλά τίποτα ανάλογο στην ουσία, όπου η βία μάς φανερώνεται.

Σαν να έχουμε το δικαίωμα να είμαστε μόνο παραγωγικοί, μόνο τέλειοι, μήπως αυτό όμως τελικά μας οδηγεί στη βίαιη αποκάλυψη και τροφοδότηση μιας ψυχικής ασθένειας που τόσο φοβόμαστε, μήπως αυτό θέτει την εκκίνηση στο πλήγμα, σ' αυτούς τους εαυτούς, τους κομμένους χίλια κομματάκια. Με όση βία απωθεί κάποιος καθετί «ξένο» και διαφορετικό, με άλλη τόση βία αυτό επιστρέφει, αποκαλύπτεται κάποια στιγμή, συμπαρασύροντας μαζί του κάθε μύχια επιθυμία αυτο/ετεροκαταστροφής.

Από νωρίς στο «Δυσφορία μέσα στον Πολιτισμό», ο Φρόιντ μιλά για μια κοινωνία φτιαγμένη με ευταξία και καθαρότητα που προβάλλει, μέσω της υστερίας, τις καταπιεσμένες επιθυμίες. Η σύγχρονη βία των ημερών αντικατοπτρίζει εκείνη την ανθρωπότητα η οποία κάνει πόλεμο διαρκώς με τον εαυτό της γιατί αποφάσισε στην επιφάνεια να λειτουργεί ως θεός με τα τεχνητά μέλη μιας υπέρμετρης θετικότητας, ενώ παρέλειψε να συμπεριλάβει οτιδήποτε δεν είναι κανονικοποιημένο και να στριμώξει καθετί που θεωρεί προβληματικό, ξένο, αλλότριο, σε μια τεράστια άρνηση.

Το τελευταίο χτύπημα των ημερών είναι η εκσπλαχνισμένη «Μήδεια της Πάτρας».

Όχι δεν μπορεί να σκότωσε τα παιδιά της, όχι η μάνα δεν θα μπορούσε ποτέ να το κάνει, κάτι άλλο συμβαίνει. Κ όμως η αλήθεια ήταν φανερή σχεδόν εξαρχής, αυτό το ίδιο πλήθος που αρνιόταν πεισματικά την αλήθεια, μέρος του είναι εκείνο που ζητά στο Κολοσσαίο της Πάτρας, εξαγριωμένο, «να θανατώσει» ένα κομμάτι του. Αναλαμβάνει να τιμωρήσει ένα δικό του μέρος αυτής της ναρκισσιστικής κατασκευής. Να απαντήσει με βία στις αποτρόπαιες πράξεις μιας σύγχρονης Μήδειας, με άλλους όρους.

Μήπως λοιπόν είμαστε όλοι συμμέτοχοι σ' αυτή την τεράστια εκσπλαχνισμένη εικόνα του σώματος και του εαυτού μας, μήπως τελικά αυτές οι σύγχρονες Μήδειες είναι πιο πολλές αλλά κρύβονται πίσω από τα υπέροχα ενδύματα της θετικότητας με τεράστια logo που αναγράφουν «αξίζω-αξίζω;».

Η άγνοια της ξενότητας του εαυτού τροφοδοτεί, μεταξύ των άλλων, θυμό, θλίψη, απόγνωση, ο θυμός τροφοδοτεί και αναπαράγει «βία» κάθε μορφής, ως ελεγκτικό μηχανισμό. Αδυνατούμε να σταθούμε απέναντι στην ξενότητα του εαυτού μας, παράγουμε έλεγχο προς τους άλλους, μέσω της βίας. 

αχ! και κάνουμε λάθος στο μέτρημα...
Μένουμε κατ' ανάγκην ξένοι προς τον εαυτό μας, δεν τον καταλαβαίνουμε, συγχέουμε τον εαυτό μας με άλλους· 
για μας ισχύει ο νόμος στους αιώνες των αιώνων «Κανένας δεν είναι πιο ξένος προς τον εαυτό του από τον εαυτό του», όσον αφορά στον εαυτό μας δεν είμαστε από εκείνους που «αναζητούν τη γνώση»

(Φ. Νίτσε, Απόσπασμα από τον πρόλογο της «Γενεαλογίας της Ηθικής», μτφρ. Ζ. Σαρίκας, εκδόσεις Νησίδες)

Βασιλική Ρούσσου, ψυχολόγος-ψυχαναλύτρια (Ms, Phd cand.), μέλος της Διεθνούς και Ελληνικής Εταιρείας Daseinsanalysis και Φαινομενολογίας. (Επί του πιεστηρίου βρίσκεται η συγκριτική μελέτη της για τον Σ. Μπέκετ και την ερμηνευτική φαινομενολογία με τίτλο «Σφάλλω άρα Υπάρχω» από τις εκδόσεις Κέδρος) 





 

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

FEMICIDE

Ελλάδα / Έμφυλη βία και γυναικοκτονίες: Δολοφονούνται γιατί είναι γυναίκες

Τα σεξιστικά στερεότυπα, η βία εναντίον των γυναικών, η πανδημία και οι τρόποι πρόληψης: Μιλά στη LiFO η καθηγήτρια του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Αλεξάνδρα Κορωναίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα εγκλήματα πολέμου και οι παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων σήμερα

Radio Lifo / Τα εγκλήματα πολέμου και οι παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων σήμερα

Ο Θοδωρής Αντωνόπουλος συνομιλεί με τη Γλυκερία Αράπη, διευθύντρια του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας, με αφορμή την ετήσια έκθεση της οργάνωσης για το 2021, που μόλις κυκλοφόρησε, σχετικά με τις διακρίσεις και τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Ελλάδα και τον κόσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Femicidio» όπως Γυναικοκτονία

Οθόνες / «Femicidio»: Το νέο ντοκιμαντέρ της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου για τις γυναικοκτονίες

Η νέα ταινία της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου εστιάζει στις γυναικοκτονίες και την έμφυλη βία στην Ιταλία σε μια περίοδο που το αποτρόπαιο αυτό φαινόμενο δείχνει να παρουσιάζει έξαρση διεθνώς αλλά και να αναδεικνύεται περισσότερο, χάρη και στο κίνημα ΜeΤoo. Το «Femicidio» θα μπορούσε να έχει γυριστεί σε οποιαδήποτε χώρα, βεβαίως και στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Guest Editors / Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Δύο μήνες πριν ανοίξουν οι κάλπες των Ευρωεκλογών, στο σημερινό έβδομο σημείωμα του Παρατηρητηρίου για την Ακροδεξιά, το Σημείο διερευνά γιατί οι χώρες της Νότιας Ευρώπης δεν αποτελούν πια εξαίρεση στην πανευρωπαϊκή τάση ενίσχυσης του δεξιού άκρου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η είσοδος του ιδιωτικού στο δημόσιο σύστημα υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία

Guest Editors / Η είσοδος του ιδιωτικού στο δημόσιο σύστημα υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία

Όταν εισάγεται η ιδιωτική οικονομική σχέση ασθενούς - γιατρού ανατρέπεται η συνθήκη που εγγυάται την ποιότητα της φροντίδας στο δημόσιο νοσοκομείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΟΜΕΝΙΔΗΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΥΔΩΝΑ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Ακροδεξιά και γάμοι ομοφύλων: στο όνομα του Θεού, της Φύσης και του Συντάγματος

Guest Editors / Ακροδεξιά και γάμοι ομοφύλων: Στο όνομα του Θεού, της Φύσης και του Συντάγματος

Στο δεύτερο σημείωμα του Παρατηρητηρίου της Ακροδεξιάς καταγράφουμε τη δυναμική που ανέπτυξε η ελληνική Ακροδεξιά εντός και εκτός ΝΔ στην πολυήμερη αντιπαράθεση για το νομοσχέδιο περί ισότητας στο γάμο. Ποιοι ήταν οι βασικοί «παίκτες» μέσα και έξω από τη Βουλή και ποιες οι κύριες πτυχές της επιχειρηματολογίας τους;
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευρωεκλογές 2024: Η Ακροδεξιά στην Ευρώπη και την Ελλάδα

Guest Editors / Ευρωεκλογές 2024: Η Ακροδεξιά στην Ευρώπη και την Ελλάδα

Τι δείχνουν οι έρευνες του τελευταίου εξαμήνου ανά χώρα για την παρουσία των ακροδεξιών κομμάτων εντός και εκτός Βουλής; Ένα κείμενο του Παρατηρητήριου της Ακροδεξιάς από το Σημείο, μιας ανεξάρτητης πρωτοβουλίας πολιτών που εργάζεται για την αντιμετώπιση του δεξιού εξτρεμισμού.
THE LIFO TEAM
Στέλλα Μπελιά

Guest Editors / Αριστερά με ακροδεξιά επιχειρήματα;

Δεν είναι οπισθοδρομικό να μας λέει σήμερα το ΚΚΕ ότι μέχρι να νικήσουμε τον καπιταλισμό με συνολική επανάσταση κάποιοι άνθρωποι (γυναίκες και εν γένει θηλυκότητες) θα πρέπει να ζουν χωρίς να αντιδρούν στην καταπίεση της πατριαρχίας γιατί «έχουμε σοβαρότερα θέματα να ασχοληθούμε τώρα»;
ΣΤΕΛΛΑ ΜΠΕΛΙΑ