Τα αλαμπουρνέζικα ενός δικτάτορα

Facebook Twitter
0

Κάποτε προσπάθησα να διαβάσω το Μein Kampf του Χίτλερ, για να δω τι κουβαλούσε τελικά μέσα στο μυαλό του. Φαντάστηκα ότι θα εκνευριστώ, ότι θα εξοργιστώ – αυτό που δεν περίμενα καθόλου, ήταν ότι θα βαρεθώ στην πρώτη σελίδα.

«Η γερμανική Αυστρία πρέπει να επιστρέψει στη μητρική γερμανική χώρα, και όχι για οικονομικούς λόγους. Όχι, και πάλι όχι: ακόμα κι αν μια τέτοια ένωση είναι αδιάφορη από οικονομικής πλευράς, ναι! Ακόμα κι αν είναι ασύμφορη οικονομικά, πρέπει να γίνει. Το ενωμένο αίμα απαιτεί ένα ενωμένο Ράιχ. Το γερμανικό έθνος δεν θα αποκτήσει ποτέ το ηθικό δικαίωμα να ξεκινήσει αποικιοκρατική πολιτική εκτός κι αν αγκαλιάσει τους γιους του μέσα στο ίδιο κράτος. Μόνο όταν τα σύνορα του Ράιχ συμπεριλάβουν και τον τελευταίο Γερμανό αλλά δε θα μπορεί πια να του παρέχει το καθημερινό του ψωμί θα έχει το ηθικό δικαίωμα να διεκδικήσει ξένο χώμα λόγω της φτώχιας του λαού. Το ξίφος του θα γίνει το αλέτρι μας και από τα δάκρια του πολέμου θα κερδηθεί το ψωμί για τις επόμενες γενιές.»

Και τα λοιπά, και τα λοιπά.

Ο αυτόχειρ αστροναύτης

Ο Γκαντάφι ήταν ακόμη πιο ακούραστος συγγραφέας. Το πιο γνωστό του «έργο» είναι το  Πράσινο Βιβλίο του 1975 σε τρεις τόμους, κι αν έχετε κουράγιο, μπορείτε να το απολαύσετε εδώ. Η επόμενή του προσπάθεια ήταν το «Απόδραση στην Κόλαση»  σε δύο τόμους (προφανώς ήταν αδύνατον να σταματήσει να γράφει) όπου αναλύει το τεράστιο μίσος του για τις πόλεις, τόσο τεράστιο, που χρειάστηκε τόμους για να ξεθυμάνει. Το αποτέλεσμα είναι ένα συνονθύλεμα παράταιρου παραληρήματος, ανακατεμένο με αστικούς μύθους και μπαμπούλες:

«Χθες ένα αγόρι σκοτώθηκε στο δρόμο από ένα αυτοκίνητο, την ώρα που έπαιζε. Πέρυσι ένα άλλο αυτοκίνητο σκότωσε ένα μικρό κορίτσι που περνούσε απέναντι, κόβοντάς την σε κομμάτια. Μάζεψαν τα μέλη της με το φόρεμα της μητέρας της. Ένα άλλο παιδί έπεσε θύμα απαγωγής από επαγγελματίες εγκληματίες. Μετά από μερικές μέρες, το επέστρεψαν σπίτι του αφού του είχαν αφαιρέσει ένα από τα νεφρά του! Κάποια αγόρια έβαλαν ένα φίλο τους σε ένα χαρτοκιβώτιο για πλάκα και σκοτώθηκε όταν πέρασε κατά λάθος από πάνω του ένα αυτοκίνητο.»

 

Με λίγα λόγια: τι τα θέλετε τα αυτοκίνητα;

«Να τι είναι η πόλη: ένας μύλος που αλέθει τους κατοίκους της, ένας εφιάλτης για τους χτίστες της. Σε αναγκάζει να αλλάξεις την εμφάνισή σου και να αλλάξεις τις αξίες σου: υιοθετείς την αστική προσωπικότητα, η οποία δεν έχει χρώμα και γεύση… Η πόλη σε αναγκάζει να ακούσεις τη φασαρία αγνώστων. Αναγκάζεσαι να αναπνεύσεις τις ανάσες τους… Τα παιδιά είναι σε χειρότερη μοίρα. Περιδιαβαίνουν από σκοτάδι σε σκοτάδι… Οι κατοικίες δεν είναι σπίτια – είναι τρύπες και σπηλιές…»

Μέσα στο βιβλίο υπάρχει και η υπέροχη αλληγορία που λέγεται «η αυτοκτονία του αστροναύτη». Σ’ αυτή την ιστορία ένας άντρας πάει στο φεγγάρι, δε βρίσκει τίποτα σπουδαίο εκεί, κι επιστρέφοντας στη γη ανακαλύπτει ότι τα προσόντα του δεν τον βοηθούν να βρει δουλειά. Οπότε, αυτοκτονεί. Αυτό που μας λέει ο Γκαντάφι είναι ότι λίγο πολύ, η εξερεύνηση του διαστήματος είναι μία αχρηστούρα.

Κι αν νομίζετε ότι τρελαίνεστε, μην ανησυχείτε. Ο πρόεδρος έχει και πάλι τη λύση:

«Υπάρχει ένα βότανο που ανακαλύφθηκε στις πλαγιές του Benghazi και τώρα πουλιέται στο μαγαζί του Hajj Hasan. Σε μία συνέντευξη που του πήρα εγώ ο ίδιος, και που είδαν περισσότερο από τρία εκατομμύρια άνθρωποι, ο Hajj Hasan είπε ότι αυτό το βότανο θεραπεύει τους ψυχικά διαταραγμένους. Για όσους δεν έχουν διαταραχτεί ψυχικά ακόμα ο Hajj Hasan δεν είχε να πει κάτι.»

Η Άννα Δρούζα το ξέρει αυτό;

Αν βάλειςν -ν στο τέλοςν, γίνεταιν καθαρεύουσαν 

Πάνω απ' όλα, ας μην ξεχάσουμε ποτέ το παραλήρημα à la grecque:

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ