καβαφης Facebook Twitter
Πορτρέτο του ποιητή. © Αρχείο Καβάφη/Ίδρυμα Ωνάση

Στάθης Γουργουρής: «Ο Καβάφης δεν ανήκει πουθενά ‒ ανήκει παντού»

0

Καθηγητής Συγκριτικής Λογοτεχνίας, κοινωνικών και κλασικών σπουδών στο Κολούμπια, συγγραφέας ερευνητικών κειμένων, όπως τα Έθνος Όνειρο, Στοχάζεται η λογοτεχνία, Μαθήματα εγκόσμιας κριτικής κ.ά., τα οποία έχουν προκαλέσει αίσθηση στη διεθνή θεωρία και επαινέθηκαν από στοχαστές όπως ο Έντουαρντ Σαΐντ ή ο Ετιέν Μπαλιμπάρ, αλλά και συνεργάτης κορυφαίων εντύπων, ο Στάθης Γουργουρής δεν έχει πάψει να αναρωτιέται και να αρθρογραφεί πάνω στη συνύφανση ποιητικής και πολιτικής φιλοσοφίας αλλά και σχετικά με τα διάφορα καλλιτεχνικά κινήματα, το σινεμά ή τη μουσική.

Τα τελευταία χρόνια τον είδαμε να επιμελείται τα μαθήματα του Διεθνούς Θερινού Σχολείου Καβάφη σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση και να προασπίζεται την οικουμενικότητα και τον ανατρεπτικό χαρακτήρα που έχουν ο λόγος και οι στίχοι του Αλεξανδρινού ποιητή.  

— Μέσα από το έργο σας, πανεπιστημιακό, συγγραφικό ακόμα και ποιητικό, έχετε αναδείξει την ανατρεπτική και επαναστατική δύναμη της λογοτεχνίας εν αντιθέσει προς τον κλασικό εργαλειακό ρόλο που της επιφυλάσσει η κυρίαρχη εκπαίδευση. Θέλετε να μας πείτε πώς ακριβώς εννοείτε αυτή την επαναστατική ορμή;

Η λογοτεχνία δεν είναι μόνο καλλιτεχνική έκφραση που αφορά την υποκειμενικότητα του δημιουργού, είναι και παρέμβαση στα δεδομένα μιας κοινωνίας, πάντα στο πλαίσιο μιας συγκυρίας, δηλαδή σε συγκεκριμένες συνθήκες ανθρωπίνων πράξεων και εμπειριών. Αυτές τις συνθήκες και τις συγκυρίες η λογοτεχνία τις ταράζει, τις μεταμορφώνει.

Με αυτή την έννοια η λογοτεχνία, κάθε τέχνη γενικά, είναι εξ ορισμού ποιητική. Οι Αρχαίοι κατανοούσαν πλήρως τι σημαίνει ποιείν. Μιλάμε για τις ποιητικές δυνάμεις του ανθρώπου, για τη δυνατότητα δημιουργίας νέων οπτικών και αντιλήψεων, διαφορετικών ψυχοκοινωνικών και νοηματικών πεδίων, μορφών που δεν υπάρχουν. Αυτή η ορμή είναι πάντα ανατρεπτική – καλώς ή κακώς, είναι άλλο θέμα, πολιτικό.

Όταν μιλάμε για στάση ζωής του Καβάφη, μιλάμε πάντα με όρους ποιητικής. Μιλάμε για την τεράστια δύναμη μιας ποιητικής αντίληψης του κόσμου, που σημαίνει παρέμβαση, και δη παράβαση των εκάστοτε δεδομένων, του καθεστώτος, προφανώς λογοτεχνικού, αλλά και κοινωνικού, ηθικού και πολιτικού.

— Νομίζω, πάντως, ότι αυτά συνδέονται στο έργο σας.

Φαίνεται, άλλωστε, από τον τρόπο με τον οποίο περιπλέκετε προσωπικά βιώματα από μια άκρως επαναστατική εποχή με γνωριμίες σε καφενεία και σπίτια κορυφαίων προσωπικοτήτων όπως ο Φουκό, ο Ντεριντά, ο Τζέιμσον, ο Μπαλιμπάρ, η Μπάτλερ και, φυσικά, ο Σαΐντ. Αυτό δεν έχει να κάνει με την ίδια την πρόσληψη της λογοτεχνίας;

Υπήρξα τυχερός στη ζωή μου γιατί βρέθηκα σε μια συγκεκριμένη ιστορική φάση νεαρός φοιτητής στην Αμερική, η οποία βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο όσον αφορά τη ριζοσπαστική σκέψη και έρευνα, καθώς συγκεντρώνει κάθε πρωτοπορία. Κάθε βίωμα, πάντως, επηρεάζει τον τρόπο σκέψης και πράξης μας, αν και, προσωπικά, επειδή ακριβώς μεγάλωσα στην Αθήνα, έτυχε να αναπτύξω από νωρίς συγκεκριμένη αντίληψη για τη λογοτεχνία ως κάτι παγκόσμιο, πολύγλωσσο, χειροπιαστό και υπερβατικό. Και αυτό το οφείλω πρωτίστως στη μητέρα μου, η οποία γνώριζε πολύ καλά και λάτρευε τη λογοτεχνία και με έτρεφε με βιβλία απ’ όλα τα μέρη και τις παραδόσεις του κόσμου.

ΓΟΥΡΓΟΥΡΗΣ
Στάθης Γουργουρής

— Θέλετε να μας πείτε για το περιστατικό με το μάθημα για τον Καβάφη που σας ζήτησε ο Σαΐντ να κάνετε στο μεταπτυχιακό του σεμινάριο; Είναι γνωστή η στενή σχέση που είχατε, μάλιστα ο ίδιος είχε πει ότι το έργο σας κατέχει σημαίνουσα θέση στο πνευματικό στερέωμα.

Αναφέρθηκα στο περιστατικό σε μια ομιλία που έκανα στο πλαίσιο των «Καβαφείων» στην Αλεξάνδρεια το 2017. Το κείμενο περιλαμβάνεται σε ένα βιβλίο που θα δημοσιεύσει σύντομα η Νεφέλη. Έχει τίτλο Το εγκόσμιο και το παγκόσμιο - Συνομιλίες με τον Έντουαρντ Σαΐντ και συγκεντρώνει όλα μου τα γραπτά για τον Σαΐντ, μερικά ανέκδοτα στην Ελλάδα, καθώς και δύο συνεντεύξεις που έχουμε κάνει.

Όντως το 1995 μου είχε ζητήσει να κάνω ένα μάθημα στο μεταπτυχιακό του σεμινάριο για τον Καβάφη. Τότε συζητάγαμε συχνά για τον Καβάφη, αφενός γιατί τον αγαπούσε πολύ και τον θεωρούσε κορυφαίο ποιητή και αφετέρου γιατί σκόπευε να τον συμπεριλάβει στο βιβλίο του για το ύστερο ύφος. Οπότε, τον ρώτησα γιατί δεν το έκανε ο ίδιος, μ’ εμένα στο φοιτητικό ακροατήριο. Και με εξέπληξε, απαντώντας ότι δεν είναι σωστό να διδάξει ένα ποιητή τη γλώσσα του οποίου δεν γνωρίζει. Και αυτό είναι χαρακτηριστικό του Σαΐντ, ο οποίος έτρεφε τεράστιο σεβασμό στις αρχές της Συγκριτικής Λογοτεχνίας ως επιστήμης που βασίζεται στην πρωτεύουσα σημασία της γλώσσας.

Ήταν, πράγματι, μια συγκλονιστική εμπειρία, γιατί καθόταν απέναντί μου, μαζί με τους υπόλοιπους φοιτητές. Και μου έκανε και ερωτήσεις, σηκώνοντας το χέρι του. Κάθε φορά που διδάσκω σε αυτή την αίθουσα βλέπω αυτή την εικόνα. Πριν από τρία χρόνια δίδαξα ένα σεμινάριο για τον Σαΐντ στην ίδια αίθουσα. Μου ήταν αδύνατο να μην αναφερθώ στο γεγονός.

— Πάντως, στις μελέτες σας για τον Καβάφη φαίνεται να δίνετε έμφαση στην αντισυμβατικότητά του, στο ότι καταφερόταν εναντίον του κανόνα τόσο μορφολογικά όσο και ουσιαστικά, ως στυλ και στάση ζωής. Θέλετε να μας μιλήσετε για τη δική σας πρόσληψη του φαινομένου Καβάφης;

Η πρόσληψη μου είναι κοντά σ’ αυτήν του Δημήτρη Παπανικολάου στο βιβλίο του Σαν κι εμένα καμωμένοι…, όπου παρουσιάζει την αντισυμβατικότητα, την αντικανονικότητα του Καβάφη καλύτερα από κάθε άλλον. Και πολύ σωστά βάσει των ποιημάτων, όχι βάσει κάποιας βιογραφίας, κάποιου προσωπικού ίχνους. Όταν μιλάμε για στάση ζωής του Καβάφη, μιλάμε πάντα με όρους ποιητικής. Μιλάμε για την τεράστια δύναμη μιας ποιητικής αντίληψης του κόσμου, που σημαίνει παρέμβαση, και δη παράβαση των εκάστοτε δεδομένων, του καθεστώτος, προφανώς λογοτεχνικού, αλλά και κοινωνικού, ηθικού και πολιτικού.

Ο ερωτισμός του Καβάφη, ο οποίος είναι κύριος μοχλός στην ποίησή του, είναι στάση ζωής ως ποίηση και εννοείται ότι συνδέεται με την ευρύτερη αντίληψή του για την ποίηση, το πώς διένειμε τα ποιήματά του ανάκατα σε φυλλάδια π.χ. ή το πώς ο ποιητής ή ο άνθρωπος γενικά στέκεται ηθικά απέναντι στην εξουσία, στην κανονικότητα, κι αυτό το βλέπουμε στον τρόπο που σκηνοθετεί τις διάφορες περσόνες της Ιστορίας.

Στάθης Γουργουρής: «Ο Καβάφης δεν ανήκει πουθενά ‒ ανήκει παντού» Facebook Twitter
«Ιθάκη» - Χειρόγραφο του ποιητή © Αρχείο Καβάφη/Ίδρυμα Ωνάση
Στάθης Γουργουρής: «Ο Καβάφης δεν ανήκει πουθενά ‒ ανήκει παντού» Facebook Twitter
«Περιμένοντας τους Βαρβάρους» - Χειρόγραφο του ποιητή © Αρχείο Καβάφη/Ίδρυμα Ωνάση

— Θέλετε να μας εξηγήσετε τη σύνδεση του Καβάφη με το ύστερο ύφος;

Το ύστερο ύφος είναι μια ιδέα του Αντόρνο σε σχέση με τα τελευταία έργα του Μπετόβεν, τα οποία είναι όντως ανατρεπτικά και ασύμβατα με το υπόλοιπο έργο του. Ο Αντόρνο τα είδε ως ένδειξη του πώς ένας δημιουργός στο τέλος της ζωής του αρνείται τη λεγόμενη γεροντική σοφία, αρνείται να κάνει μια σούμα και να επαναπαυθεί στις δάφνες του, αντίθετα πράττει εναντίον του έργου του, παραβαίνει τις προσδοκίες, ακόμη και του εαυτού του, και ρισκάρει κάτι που προηγουμένως θα ήταν ανέφικτο. Ο Σαΐντ είναι αυτός που συνδέει τον Καβάφη με το ύστερο ύφος. Με τη διαφορά, όμως, ότι στον Καβάφη αυτό δεν ισχύει για τα τελευταία του ποιήματα, αφορά σχεδόν όλο του το έργο.

Μπορούμε να πούμε ότι ο Καβάφης δραματοποιεί το ύστερο ύφος της εποχής του. Λέγεται ότι ήταν αναχρονιστικός σε σχέση με τον μοντερνισμό –ανήκει και στον δέκατο ένατο αιώνα–, αλλά ίσως γι’ αυτό, σίγουρα πάντως για την ποιητική του εν γένει, η οποία αφορά και τη στάση ζωής του, είναι εν τέλει αντικανονικά μοντερνιστής. Το ύστερο ύφος είναι εκ των πραγμάτων αντικανονικό ύφος.

— Μιλώντας, πάντως για τον Καβάφη και όπως υπογραμμίζετε στην εισαγωγή του πρόσφατου τεύχους του περιοδικού «boundary 2» (τεύχος 48.2, Μάιος 2021), αποκλειστικά αφιερωμένου στο Αρχείο Καβάφη, κεντρικός σκοπός του πρότζεκτ του Διεθνούς Θερινού Σχολείου Καβάφη ήταν να αποφύγει τα τετριμμένα με τους ειδικούς «καβαφιστές» να μιλούν εκ περιουσίας αλλά να δημιουργήσει ένα ανοιχτό φόρουμ ανταλλαγής ιδεών γύρω από το φαινόμενο Καβάφη. Σε ποιο βαθμό νομίζετε ότι το καταφέρατε;

Είμαι πανευτυχής με το αποτέλεσμα κι αυτό οφείλεται σε όλους τους συνεργάτες, τον οργανισμό του Ιδρύματος Ωνάση στο σύνολό του. Το συγκεκριμένο θέμα του Θερινού Σχολείου του 2019, το οποίο συντονίσαμε μαζί με τον Τάκη Καγιαλή, ήταν η σπουδή του Καβάφη στο πλαίσιο της αποικιοκρατίας και των αυτοκρατοριών, της βρετανικής κυρίως. Πρόκειται για ένα ζήτημα που δεν νομίζω ότι έχει αναπτυχθεί όπως του αρμόζει.

Εκεί, λοιπόν, συγκεντρώθηκε μια ομάδα κριτικών διεθνούς εμβέλειας, Ελλήνων και ξένων, που συνέθεσε μια απίστευτη ατμόσφαιρα ανταλλαγής ιδεών μαζί με τους φοιτητές, που πάλι ήταν ένα μείγμα Ελλήνων και ξένων από διάφορα μέρη του κόσμου.

Χρόνια τώρα προσπαθώ να δημιουργήσω στην Ελλάδα ένα διεθνές παιδαγωγικό κλίμα, να βοηθήσω να φτιαχτεί ένα πλαίσιο μάθησης που να ξεπερνάει τα σύνορα – όλα τα σύνορα. Η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος φαίνεται σε αυτόν τον τόμο, που θα κυκλοφορήσει σύντομα και στα ελληνικά, όχι μόνο γιατί αποτυπώθηκε για πρώτη φορά μια συζήτηση για τον Καβάφη σε σχέση με την αποικιοκρατία αλλά γιατί κάθε κείμενο μπορεί μεν να φέρει την υπογραφή ενός συγγραφέα αλλά έχει σμιλευτεί συλλογικά, μέσα από μια παιδαγωγική συνεύρεση.

Υπογραμμίζω επίσης ότι το «boundary 2», που μας φιλοξένησε αφιερώνοντάς μας ειδικό τεύχος, έχει τεράστια ιστορία στον χώρο της κριτικής σκέψης στην Αμερική. Ιδρυτής του υπήρξε ο μέγας Γουίλιαμ Σπανός, με εξώφυλλα τότε από χαρακτικά της Βάσως Κατράκη. Αν ζούσε τώρα θα ήταν περήφανος.

Στάθης Γουργουρής: «Ο Καβάφης δεν ανήκει πουθενά ‒ ανήκει παντού» Facebook Twitter
«Φωνές» - Χειρόγραφο του ποιητή © Αρχείο Καβάφη/Ίδρυμα Ωνάση

— Γιατί, αλήθεια, νομίζετε ότι μας απασχολεί ακόμα τόσο έντονα ο Καβάφης;

Γιατί είναι απαράμιλλος. Και γιατί δεν ανήκει πουθενά – ή ανήκει παντού. Αυτό πλέον είναι αυταπόδεικτο. Γιατί ναι μεν στέκει και ποιεί σε έναν τόπο, την Αλεξάνδρεια, αλλά ξεπερνάει τα όρια, τα σύνορα. Στέκεται μέσα στον κόσμο.  Όταν μιλάει για παρελθόν, μιλάει στο παρόν. Κι όταν μιλάει για θέματα ελληνικά, μιλάει παγκοσμίως.

— Επειδή είναι γνωστή η κρίση που αντιμετωπίζουν τα τμήματα των ανθρωπιστικών σπουδών, πώς έχουν τα πράγματα στα πανεπιστήμια σήμερα;

Υπάρχουν κοιτίδες αντίστασης; Αυτή είναι μεγάλη και ξεχωριστή συζήτηση, κατά βάθος πολιτική. Η τεχνοκρατική αντίληψη του κόσμου, η οποία βλέπει τα πράγματα ουδέτερα, αντικειμενικά και προ παντός μετρήσιμα, είναι κυρίαρχη αξία αυτήν τη στιγμή παγκοσμίως. Είναι καπιταλιστική αξία, αυτό πρέπει να λέγεται με το όνομά του, δεν είναι ιδέα μου, είναι πραγματικότητα. Σκοπός των ανθρωπιστικών επιστημών δεν είναι μόνο να μετρούν το υπάρχον αλλά και να το αμφισβητούν, να αμφισβητούν κάθε δήλωση βεβαιότητας και να καταγγέλλουν τις δομές που δεν επιτρέπουν την αμφισβήτηση.

Επίσης, σκοπός τους είναι να εφευρίσκουν άλλες μορφές πράξης ή και ανθρώπινης ζωής, να μεταμορφώνουν, να ποιούν. Έχουμε θεοποιήσει την ανάλυση και έχουμε ξεχάσει την σύνθεση. Εκεί, λοιπόν, έγκειται, κατά τη γνώμη μου, η ένδεια της ακαδημαϊκής σκέψης σήμερα. Κριτική δεν σημαίνει μόνο ανάλυση των δεδομένων, σημαίνει κρίση, δηλαδή εκτίμηση, αξιολόγηση, απόφαση, κάτι που ενδεχομένως οδηγεί στην αλλαγή, τη μεταποίηση των δεδομένων.

Και εκεί, βέβαια, υπεισέρχεται η πολιτική. Τι λανθάνει πίσω τα δεδομένα; Πώς μπορούμε όχι μόνο να φανερώσουμε τι κρύβουν αλλά και να αλλάξουμε τις συνθήκες ισχύος αυτής της απόκρυψης; Αλλά και να αναρωτηθούμε: αυτή η αλλαγή πού οδηγεί; Ποιος την οδηγεί; Ποιος επωφελείται; Για ποιον προορίζεται αυτή η καταστολή; Γι’ αυτό, για μένα, ποίηση και πολιτική ταυτίζονται, συνυφαίνονται. Όχι ιδεολογικά, μορφολογικά.

Στάθης Γουργουρής: «Ο Καβάφης δεν ανήκει πουθενά ‒ ανήκει παντού» Facebook Twitter
«Από Υαλί Χρωματιστό» - Χειρόγραφο του ποιητή © Αρχείο Καβάφη/Ίδρυμα Ωνάση

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια εικόνα από το υπνοδωμάτιο του Καβάφη και άλλα δύο μοναδικά τεκμήρια από την ψηφιακή συλλογή του Αρχείου Καβάφη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια εικόνα από το υπνοδωμάτιο του Καβάφη και άλλα δύο μοναδικά τεκμήρια από την ψηφιακή συλλογή του Αρχείου Καβάφη

Η Εκτελεστική Διευθύντρια και Διευθύντρια Παιδείας Ιδρύματος Ωνάση, Έφη Τσιότσιου, μας παρουσιάζει τρία σπάνια τεκμήρια από το πλούσιο Αρχείο Καβάφη, την ημέρα της επετείου γέννησης και θανάτου του Αλεξανδρινού ποιητή.
Κ. Π. Καβάφης: Ο σοφός οικονόμος των λέξεων και των ανεκδήλωτων αισθημάτων

Βιβλίο / Κ. Π. Καβάφης: Ο σοφός οικονόμος των λέξεων και των ανεκδήλωτων αισθημάτων

Σαν σήμερα γεννιέται το 1863 και πεθαίνει την ίδια ημερομηνία το 1933 ο Μεγάλος Αλεξανδρινός, ποιητής του βάθους, φιλόσοφος που ήρθε από το μέλλον με όλη τη γνώση του παρελθόντος
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ελληνικά, σκωτσέζικα και αραβικά δημοτικά τραγούδια στην ποίηση του Κ.Π. Καβάφη

Βιβλία και Συγγραφείς / Ελληνικά, σκωτσέζικα και αραβικά τραγούδια στην ποίηση του Καβάφη

Η Σταματία Λαουμτζή συζητά με τον Νίκο Μπακουνάκη για την καβαφική έμπνευση με αφορμή το βιβλίο της «Κ.Π. Καβάφης και Δημοτικό Τραγούδι» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ