«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο Facebook Twitter
Παρότι ο ηθοποιός περιγράφει τη διαδικασία συγγραφής των απομνημονευμάτων του ως «ρουφιανιά στον εαυτό μου», υπάρχει μια ένταση μεταξύ εξομολόγησης και επιφυλακτικότητας που διατρέχει όλα τα κεφάλαια.
0

ΣΤΑ 84 ΤΟΥ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ μια ολόκληρη ζωή στη σκηνή και την οθόνη, ο Αλ Πατσίνο –ο οποίος αυτές τις μέρες γυρίζει μια μεταφορά του «Βασιλιά Λιρ»– δεν φαίνεται διατεθειμένος να χαλαρώσει. Κι αυτό παρά την πρόσφατη, προσωρινή απώλεια της φωνής του μετά από χειρουργική επέμβαση, μια μακροχρόνια (και επιδεινούμενη) πάθηση των ματιών του και αυτό που περιγράφει, στα απομνημονεύματά του που έχουν τίτλο Sonny Boy, ως ένα χτύπημα του Covid που τον έστειλε στο κατώφλι του θανάτου και τον έκανε να βιώσει για λίγο το «απόλυτο τίποτα» στην άλλη πλευρά.

Παρότι ο ηθοποιός περιγράφει τη διαδικασία συγγραφής των απομνημονευμάτων του ως «ρουφιανιά στον εαυτό μου», υπάρχει μια ένταση μεταξύ εξομολόγησης και επιφυλακτικότητας που διατρέχει όλα τα κεφάλαια.

Κοιτάζοντας πίσω την πορεία μιας μακράς καριέρας –η οποία συμπεριλαμβάνει, όπως σημειώνει με χιούμορ ο Πατσίνο, περισσότερες υποψηφιότητες για Χρυσό Βατόμουρο (πέντε) παρά κερδισμένα Όσκαρ (ένα, για το «Άρωμα Γυναίκας»)– ο ηθοποιός γράφει: «Περίπου οι μισές από τις ερμηνείες μου λειτούργησαν, περίπου οι μισές όχι και τόσο, και κάποιες ήταν για να τις πετάξεις στην τουαλέτα και να τραβήξεις το καζανάκι».

Ο Αλ Πατσίνο μεγάλωσε στους δρόμους του Νότιου Μπρονξ τριγυρνώντας με τα φιλαράκια του και μπλέκοντας σε ό,τι φασαρία μπορούσε να παρουσιαστεί. Στα απομνημονεύματά του αποκαλεί τη μικρή του συμμορία «μια αγέλη άγριων, έφηβων λύκων με πονηρά χαμόγελα» και περιγράφει πώς οι τρεις καλύτεροι φίλοι του, ο Κλίφι, ο Μπρους και ο Πίτι, πέθαναν τελικά από υπερβολική δόση ηρωίνης.

Όταν όμως πρόκειται για τις ερωτικές και οικογενειακές του σχέσεις, είναι σαφώς πιο κουμπωμένος. Ο Πατσίνο, ο οποίος δεν έχει παντρευτεί ποτέ, έχει τέσσερα παιδιά, συμπεριλαμβανομένου του πιο πρόσφατου γιου του, που γεννήθηκε πέρυσι από την πρώην σύντροφό του Νουρ Αλφάλα, η οποία είναι πάνω από 50 χρόνια νεότερή του.

«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο Facebook Twitter
Μετά την πρώιμη επιτυχία και την καταξίωση με ταινίες όπως «Ο Νονός», «Σέρπικο», «Σκυλίσια μέρα» και άλλες κλασικές πλέον ταινίες της δεκαετίας του ‘70, ο ηθοποιός βρέθηκε, στη δεκαετία του 1980, να γλιστράει σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί αφάνεια.

Παιδί μιας διαλυμένης οικογένειας, ο Πατσίνο ανατράφηκε από τη μητέρα του και τους παππούδες του, με την υπόσχεση να γίνει καλύτερος γονιός από τους δικούς του. Αν και φαίνεται ότι δεν ήταν κακός, ο ίδιος παραδέχεται ότι ποτέ δεν μπόρεσε να δώσει στα δίδυμα παιδιά που έκανε με την ηθοποιό Μπέβερλι Ντ’ Άντζελο το 2001, τον Άντον και την Ολίβια, την προσοχή που «επιθυμούσαν ή άξιζαν».

Η καριέρα τον καλούσε πολύ συχνά μακριά, εξηγεί. Και οι σχέσεις του –με τις ηθοποιούς Τζιλ Κλέιμπουργκ, Τιούσντεϊ Γουέλντ, Μάρθα Κέλερ, Κάθλιν Κουίνλαν, εκτός από την Ντ’ Άντζελο– αφέθηκαν να σβήσουν έτσι ώστε να αποφύγει αυτό που ο Πατσίνο αποκαλεί «το τρένο του πόνου» [the pain train]. Ελάχιστες αναφορές υπάρχουν στο βιβλίο σε καθεμιά από αυτές τις γυναίκες, ακόμα και στην Κέλερ, παρότι, όπως λέει ο ίδιος, η σχέση τους ήταν «το πιο κοντά στον γάμο» που έφτασε ποτέ.  

Αρκετά πιο ειλικρινής εμφανίζεται σχετικά με την ανικανότητά του με τα χρήματα και με τις αντιξοότητες της φήμης. Μετά την πρώιμη επιτυχία και την καταξίωση με ταινίες όπως «Ο Νονός», «Σέρπικο», «Σκυλίσια μέρα» και άλλες κλασικές πλέον ταινίες της δεκαετίας του ‘70, ο ηθοποιός βρέθηκε, στη δεκαετία του 1980, να γλιστράει σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί αφάνεια. Ακόμη και «Ο σημαδεμένος» (Scarface) του 1983 έτυχε αρχικά χλιαρής υποδοχής παρότι εξελίχθηκε στη συνέχεια σε cult φαινόμενο και, όπως γράφει χαριτολογώντας ο Πατσίνο, θα μπορούσε να ζήσει μόνο από δικαιώματα της ταινίας του Ντε Πάλμα – «αν ζούσα σαν κανονικός άνθρωπος».

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ο Πατσίνο, ο οποίος για κάποια χρόνια είχε αποσυρθεί από το σινεμά («άρχισα να αμφισβητώ την ίδια την ουσία αυτού που έκανα και γιατί το έκανα») έφτασε στο χείλος της χρεοκοπίας. Ήταν η Νταϊάν Κίτον, η τότε σύντροφός του, που τον έπεισε να αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία Sea of Love –«για τα λεφτά»– και να επανέλθει στο προσκήνιο. Ωστόσο, παραλίγο να καταστραφεί ξανά, το 2011, αφού τον εξαπάτησε ο λογιστής του («είχα πενήντα εκατομμύρια δολάρια και μετά δεν είχα τίποτα», γράφει).

cover
Al Pacino, Sonny Boy

Ο Αλ Πατσίνο μεγάλωσε στους δρόμους του Νότιου Μπρονξ τριγυρνώντας με τα φιλαράκια του και μπλέκοντας σε ό,τι φασαρία μπορούσε να παρουσιαστεί. Στα απομνημονεύματά του αποκαλεί τη μικρή του συμμορία «μια αγέλη άγριων, έφηβων λύκων με πονηρά χαμόγελα» και περιγράφει πώς οι τρεις καλύτεροι φίλοι του, ο Κλίφι, ο Μπρους και ο Πίτι, πέθαναν τελικά από υπερβολική δόση ηρωίνης. Ο Πατσίνο θα γινόταν πρεζάκι μόνο για την οθόνη, στη φοβερή ερμηνεία του στην ταινία του 1971 «Πανικός στο Needle Park». Θα ήταν επίσης ο πρώτος που θα έλεγε ότι τον έσωσε η τέχνη.

Γράφει επίσης για την αποκάλυψη που βίωσε όταν ένας θεατρικός θίασος ήρθε στον αγαπημένο κινηματογράφο του 15χρονου Πατσίνο για να παρουσιάσει τον «Γλάρο» του Τσέχoφ, ανάβοντας μια φωτιά μέσα του που καίει ακόμα. «Ο Τσέχoφ έγινε φίλος μου», γράφει ο Πατσίνο, συμπληρώνοντας ότι περιπλανιόταν στους δρόμους της Νέας Υόρκης απαγγέλλοντας τους αγαπημένους του θεατρικούς μονολόγους με όλη του τη δύναμη.

Αναλογιζόμενος τη μοίρα των φίλων του που πέθαναν από τη βελόνα, αναρωτιέται: «Γιατί δεν κατέληξα κι εγώ έτσι; Γιατί είμαι ακόμα εδώ; Ήταν όλα τυχαία; Ήταν ο Τσέχoφ; Ήταν ο Σαίξπηρ;» Φαίνεται να απαντά ο ίδιος στην ερώτηση σε άλλο σημείο του βιβλίου, όταν σκέφτεται τους επίδοξους ηθοποιούς που τον ρωτούν γιατί εκείνος τα κατάφερε ενώ εκείνοι όχι: «Εσύ το ήθελες. Εγώ έπρεπε».

«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο Facebook Twitter
Η μητέρα του ήταν αυτηή που πρώτη ενστάλαξε στον γιο της την αγάπη για την υποκριτική πηγαίνοντάς τον τακτικά στον κινηματογράφο.

Οι σελίδες του βιβλίου περιέχουν μπόλικη θλίψη για τον εν πολλοίς απόντα πατέρα του και για την καταθλιπτική μητέρα του, για τους χαμένους παιδικούς του φίλους, για τη φτώχεια και την αβεβαιότητα που σημάδεψαν τα νιάτα του. Αν υπάρχει ένα κύριο θέμα εδώ, είναι το χρέος ευγνωμοσύνης που αισθάνεται ότι οφείλει στη μητέρα του, μια ταραγμένη και με αυτοκτονικές τάσεις ψυχή, που ήταν όμως εκείνη που πρώτη ενστάλαξε στον γιο της την αγάπη για την υποκριτική πηγαίνοντάς τον τακτικά στον κινηματογράφο.

Αφότου είδε το «Χαμένο Σαββατοκύριακο» όταν ήταν 5 ετών, θυμάται ο Πατσίνο, διασκέδαζε την οικογένειά του παίζοντας τη σκηνή στην οποία ο χαρακτήρας του Ρέι Μίλαντ, ενός αλκοολικού, ψάχνει μανιωδώς για κρυμμένα ποτά. Αν φτάσει ποτέ στον παράδεισο, όπως γράφει –και δεν είναι σίγουρος ότι θα φτάσει, με τα χαοτικά σκαμπανεβάσματα της ζωής του–, το μόνο που θέλει να κάνει είναι να παραδώσει ένα μήνυμα στη γυναίκα που του χάρισε το παρατσούκλι (Sonny Boy) που αποτελεί τον τίτλο του βιβλίου. «Γεια σου, μαμά», γράφει ότι θα της πει, «είδες τι μου συνέβη;».

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Βιβλίο / «Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Το πολυβραβευμένο βιβλίο του Patrick Radden Keefe που έγινε μίνι σειρά στο Disney+, εκτός από τη συγκλονιστική ιστορία της Jean McConville που απήχθη και δολοφονήθηκε από τον IRA, φέρνει και ένα παράδειγμα έντασης γραφής και έρευνας που δεν το συναντούμε συχνά.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ
 Δημήτρης Χατζής  (Νίκος Γουλανδρής «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή»)

Το πίσω ράφι / «Αν δεν γυρίσω, σα συγγραφέας είμαι χαμένος»: Ο Δημήτρης Χατζής μέσα από 491 δελτία

Στο βιβλίο του Νίκου Γουλανδρή, μέσα από έγγραφα, φωτογραφίες και επιστολές καταγράφεται ο κόσμος που θέλησε ν’ αλλάξει ο Χατζής, ως πολίτης, ως πεζογράφος, ως ιδεολόγος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT