50 χρόνια μετά, το «Σέρπικο» είναι ίσως ακόμα πιο επίκαιρο ως καταγγελία της αστυνομικής διαφθοράς

50 χρόνια μετά, το «Σέρπικο» είναι ίσως ακόμα πιο επίκαιρο ως καταγγελία της αστυνομικής διαφθοράς Facebook Twitter
Το θάρρος του πραγματικού Φρανκ Σέρπικο οδήγησε στην σύσταση της Επιτροπής Knapp τον Απρίλιο του 1970 και σε ένα ουσιαστικό ξεκαθάρισμα στην NYPD
0

«ΠΟΛΛΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΤΟΥ τον θεωρούσαν τον πιο επικίνδυνο άνθρωπο που υπάρχει - έναν τίμιο μπάτσο». Αυτό ήταν το σλόγκαν που συνόδευε το «Σέρπικο» όταν έκανε πρεμιέρα πριν από 50 χρόνια και μοιάζει εκπληκτικό, εκ των υστέρων, το ότι η Paramount Pictures το έβαλε στην κορυφή της αφίσας και στο κέντρο της διαφημιστικής καμπάνιας για την ταινία διαφήμισης και ότι παρ’ όλα αυτά το κοινό προσήλθε μαζικά για να την δει. Το σλόγκαν αντικατοπτρίζει με ακρίβεια την κεντρική θέση της ταινίας: ότι η θεσμική διαφθορά είναι τόσο διάχυτη στην αστυνομία της Νέας Υόρκης - και, κατ' επέκταση, στα αστυνομικά τμήματα όλης της χώρας - ώστε ένας αστυνομικός που τον ενδιαφέρει απλώς να κάνει σωστά και υπεύθυνα τη δουλειά του είναι καταδικασμένος να αντιμετωπίσει ανυπέρβλητα (και ενδεχομένως θανατηφόρα) εμπόδια. Μια τέτοια αντίληψη μοιάζει αδύνατη στο σημερινό Χόλιγουντ, το οποίο δεν θα διακινδύνευε ποτέ να αποξενώσει με τέτοιο τρόπο την αστυνομία.

Σίγουρα βοήθησε και το γεγονός ότι ο Αλ Πατσίνο βρισκόταν στο απόγειο της ισχύος του το 1973, τη χρονιά που μεσολάβησε μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου «Νονού» και θα σηματοδοτούσε την αρχή μιας συνεργασίας με τον σκηνοθέτη του «Σέρπικο», Σίντνεϊ Λούμετ, με τον οποίον σύντομα θα συναντιόντουσαν ξανά για το Dog Day Afternoon («Σκυλίσια Μέρα»). Στο ρόλο του Φρανκ Σέρπικο, του πραγματικού αστυνομικού που διακινδυνεύοντας το κεφάλι του, έγινε πληροφοριοδότης που για να αποκαλύψει ένα διεφθαρμένο σύστημα, ο Πατσίνο διοχετεύει λίγη από τη σκληρότητα και την τόλμη του Μάικλ Κορλεόνε, αλλά μοιάζει πολύ πιο ευάλωτος. Η εμφάνιση εκπρόσωπου της αντικουλτούρας που υιοθετεί δεν έχει να κάνει μόνο με την undercover περσόνα του μυστικού μπάτσου, αλλά και με το ποιος πραγματικά είναι.

Tο πραγματικό επίτευγμα της ταινίας είναι το πόσο έντονα διατυπώνει τον αντίκτυπο που έχει η βαθιά θεσμική σήψη σε κάθε αστυνομικό, ακόμη και σε εκείνους που μπορεί να έχουν έρθει στη δουλειά διατηρώντας ένα ίχνος του ιδεαλισμού του Σέρπικο

Καθώς ο Σέρπικο επιχειρεί να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του τμήματος και της τοπικής κοινότητας την οποία ορκίστηκε να υπηρετεί, η ατημέλητη εμφάνισή του τον φέρνει σε σύγκρουση με τους συντηρητικούς, κοντοκουρεμένους συναδέλφους του. Λίγο αφότου προσγειωθεί στο Γραφείο Εγκληματολογικών Ερευνών (BCI), κάποιος του δίνει έναν φάκελο με 300 δολάρια σε μετρητά και τότε είναι που αρχίζουν τα πραγματικά προβλήματα. Ο Σέρπικο αρνείται να πάρει αυτό που ισοδυναμεί με το μερίδιό του από τα χρήματα προστασίας που κυκλοφορούν μέσα στην υπηρεσία, αν όμως αποκαλύψει την διαφθορά στους ανωτέρους του, πόσο μάλλον στον Τύπο ή σε εξωτερικές υπηρεσίες, αυτό θα τον κάνει αιώνιο παρία. Τελικά αποφασίζει να κάνει το σωστό και αυτό παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή.

Το θάρρος του πραγματικού Φρανκ Σέρπικο οδήγησε στην σύσταση της Επιτροπής Knapp τον Απρίλιο του 1970 και σε ένα ουσιαστικό ξεκαθάρισμα στην NYPD, αλλά το πραγματικό επίτευγμα της ταινίας είναι το πόσο έντονα διατυπώνει τον αντίκτυπο που έχει η βαθιά θεσμική σήψη σε κάθε αστυνομικό, ακόμη και σε εκείνους που μπορεί να έχουν έρθει στη δουλειά διατηρώντας ένα ίχνος του ιδεαλισμού του Σέρπικο. Ακόμα και όταν η εχθρότητα εναντίον του δεν είναι φανερή, γίνεται αισθητή κάθε φορά που μπαίνει σε ένα αστυνομικό τμήμα και ο παρ' ολίγον θάνατός του μοιάζει με έμμεση απόπειρα ανθρωποκτονίας, καθώς οι υποτιθέμενοι σύντροφοι του τον εκθέτουν σκόπιμα σε κίνδυνο.

Το Serpico που κυκλοφόρησε στα μέσα μιας συναρπαστικής και περιπετειώδους εποχής της αμερικανικής κινηματογραφικής παραγωγής, κατάφερε, ακόμα περισσότερο κι από τον «Νονό» να παγιώσει τον Πατσίνο ως κινηματογραφικό ίνδαλμα μιας περιόδου όπου το εικονοκλαστικό χάρισμα μπορούσε να κάνει σταρ. Ο ηθοποιός μπορούσε να υποδυθεί πειστικά τον μοναδικό τίμιο τύπο σε ένα δωμάτιο γεμάτο οπλισμένους άνδρες πείθοντας το κοινό να επανεξετάσει την αντίληψή του για το αστυνομικό λειτούργημα και να εκτιμήσει το θάρρος που απαιτείται για να υπερασπιστείς τις πεποιθήσεις σου. Η ταινία, όπως και η ζωή του ήρωά της, παραμένει ένα δημόσιο αγαθό.

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ