Προτάσεις για δημιουργικές αναγνώσεις από τον Γιώργο - Ίκαρο Μπαμπασάκη

Προτάσεις για δημιουργικές αναγνώσεις από τον Γιώργο - Ίκαρο Μπαμπασάκη Facebook Twitter
O πίνακας "Reading Girl On A Sofa" (1920) του Isaac Israëls
0

Wolfgang Kοeppen

Περιστέρια στη χλόη

Μτφρ. Βασίλης Τσαλής, εκδ. Κριτική, 320 σελίδες

«Αεροπλάνα πετούσαν πάνω από την πόλη, πουλιά προάγγελοι δεινών. Ο θόρυβος των κινητήρων ήταν βροντή, ήταν χαλάζι, ήταν θύελλα. Θύελλα, χαλάζι και βροντή, νύχτα-μέρα, προσγείωση και απογείωση, ασκήσεις θανάτου, ένας υπόκωφος ήχος, μια δόνηση, η ανάμνηση των ερειπίων. Οι κοιλιές των αεροπλάνων ήταν ακόμη άδειες από βόμβες. Οι οιωνοσκόποι χαμογελούσαν. Κανείς δεν ύψωνε το βλέμμα του στον ουρανό». Ένα επίτευγμα! Ένα βιβλίο που θα συζητηθεί πολύ!

Sarah Bakewell

Στο καφέ των υπαρξιστών. Ελευθερία, ύπαρξη και κοκτέιλ βερίκοκο

Μτφρ. Ανδρέας Παππάς, εκδ. Αλεξάνδρεια, 436 σελίδες

«Οι θεσμοί, των οποίων το κύρος αμφισβήτησε ο Σαρτρ, πέρασαν στην αντεπίθεση. Η Καθολική Εκκλησία ενέταξε όλα τα έργα του Σαρτρ στον Κατάλογο Απαγορευμένων Βιβλίων (Index Librorum Prohibitorum) το 1948, από τον μεγάλο φιλοσοφικό του τόμο Το Είναι και το Μηδέν μέχρι τα μυθιστορήματα, τα θεατρικά και τα δοκίμιά του. Φοβήθηκαν, ορθώς, ότι όσα έλεγε για την ελευθερία μπορεί να έκαναν τους ανθρώπους να αμφισβητήσουν την πίστη τους. Η ακόμα πιο προκλητική πραγματεία της Μποβουάρ, Το δεύτερο φύλο, προστέθηκε επίσης στη λίστα. Η δυσαρέσκεια των πολιτικά συντηρητικών κύκλων απέναντι στον υπαρξισμό ήταν μάλλον αναμενόμενη~ έκπληξη προκαλεί, όμως, το μίσος των μαρξιστών». Ένα πολύτιμο πόνημα, γραμμένο με μυθιστορηματική ματιά, για τον υπαρξισμό και τα ανοίγματά του στην ελευθερία του ανθρώπου.

Stéphane Osmont

Ανεξέλεγκτα στοιχεία

Μτφρ. Αριάδνη Μοσχονά, εκδ. Πόλις, 450 σελίδες

«Κοιτάζοντας τις αφίσες που ήταν κολλημένες στους τοίχους, εξασκούμασταν με τον αδελφό μου στο να αναγνωρίζουμε τα είδωλά μας. Εκείνος είχε αδυναμία στον Προυντόν και στον Μπακούνιν, εγώ στον Μαρξ και στον Λένιν. Κανένας απ' τους δυο μας όμως δεν συμπαθούσε τον Μάο. Πόσο μάλλον τον Στάλιν~ ήταν θέμα διαίσθησης». Συναρπαστικό μυθιστόρημα για τη γενιά, και μάλιστα την προέφηβη πιτσιρικαρία της γενιάς του Μάη του 1968. Το διαβάζεις και (ξανα)βλέπεις τις ταινίες του Ολιβιέ Ασαγιάς, του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, και του Φιλίπ Γκαρέλ για το ίδιο εξεγερσιακό γλέντι.

Θανάσης Χατζόπουλος
Φιλί της ζωής

Εκδόσεις Κίχλη, 40 σελίδες

«Παιδιά της πιο λαμπρής λιακάδας/ Μέσα στο καταχείμωνο/ Το κρύο της να τσούζει/ Κι ο ήλιος της όπως σκληρό ποτό, αψέντι/ Να μας θερμαίνει σαν μια υπόγεια φωτιά/ Που ενώ κινείται απ' έξω/ Μέσα στα σπλάχνα γεύεται το κύμα της/ Και κυματίζει και τραντάζεται και τρίζει/ Κραταιώνοντας του σώματος/ Την πιο πικρή πυρά/ Ιδίοις αναλώμασιν// Παιδιά της πιο λαμπρής λιακάδας/ Ελπίδες με όνειρα, καλέσματα από γητειές/ Σ' ετούτο τον κυματισμό». Πυκνή, ώριμη, στοχαστική αλλά και σάρκινη, χθόνια, ερωτική ποίηση του Χατζόπουλου, σε κομψότατη έκδοση που την κοσμεί το θαυμάσιο εικαστικό έργο «Νυχτερινή Καμπύλη» του εκλεκτού Χρήστου Μποκόρου.

Νικόλας Κάλας

Υπερρεαλισμός και η δημιουργία της Ιστορίας

Μτφρ. Ανδρέας Παππάς, εκδ. Άγρα, 143

«Ποιο είδος ποίησης θα εξυπηρετούσε καλύτερα τις κρυφές ανάγκες όσων θέλουν να δημιουργήσουν ιστορία; Αν η Ιστορία στις κορυφαίες στιγμές της είναι η πιο ποιητική απ' όλες τις επιστήμες, η Ποίηση στις πιο βαθιές στιγμές της είναι η πιο απόκρυφη απ' όλες τις ιστορίες». Δώδεκα αιχμηρά δοκίμια του σπουδαίου ακραιφνούς υπερρεαλιστή Νικόλα Κάλα. Ανάμεσα σε αυτά: «Μύθος και ουτοπία», «Ο υπερρεαλισμός και το υπαρξιστικό ιντερλούδιο», «Η περιπέτεια του Υπερρεαλισμού», «Ο Βίττγκενσταϊν και ο Υπερρεαλισμός».

Mathias Énard

Πυξίδα

μτφρ. Σοφία Διονυσοπούλου, εκδ. Στερέωμα, 465 σελίδες

«Βγήκα από το καφέ και συνέχισα τον παριζιάνικο περίπατό μου. Σβαρνίζοντας τα πόδια στα φύλλα που είχαν πέσει στην αποβάθρα του Σηκουάνα, αναμασούσα για ώρα τους πραγματικούς λόγους που με είχαν σπρώξει να χάσω τον χρόνο μου μ' αυτόν τον τρόπο, σε μια υποστήριξη διατριβής και στο ποτό που ακολούθησε και, τώρα πια, διακρίνω μέσα στην άλω του Παρισιού, που αγκαλιάζει τα φιλικά μπράτσα των γεφυριών ξεκολλώντας τα από την ομίχλη, διακρίνω τη στιγμή μιας τροχιάς, μιας περιπλάνησης, που ο στόχος και το νόημά τους θα φανούν ίσως εκ των υστέρων». Πολύ φιλόδοξο και ενδιαφέρον μυθιστόρημα, βραβευμένο με Goncourt το 2015, «νυχτερινό, μαυλιστικό και μελωδικό, που σφύζει από πολυμάθεια και γλυκόπικρο χιούμορ».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ