Πώς σχετίζεται η ρητορική μίσους με τον εξτρεμισμό;

«Πόσο έχουμε υποφέρει εμείς για τον λαό μας;»: Μια εξαιρετική συμβολή στη μελέτη του ρατσιστικού λόγου και των ακροτήτων που πυροδοτεί Facebook Twitter
Ένα μικρό σε έκταση αλλά μεστό βιβλίο που δεν ευαισθητοποιεί απλώς αλλά ταρακουνά κυριολεκτικά τον αναγνώστη, εκθέτοντας συνοπτικά αλλά εύστοχα και ευρηματικά διάφορες πλευρές συστημάτων μίσους και εξτρεμισμού.
0

«ΞΕΚΙΝΩ ΔΗΛΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ πίστη μου στον έντιμο δρόμο του Αλμπέρ Καμί και στο ότι πράγματι και εγώ ποντάρω στο ίδιο με αυτόν στοίχημα, στο ότι δηλαδή οι λέξεις είναι πιο ισχυρές από τα όπλα… Τι γίνεται όμως όταν αυτές οι ίδιες οι λέξεις μάς οδηγούν στον θάνατο;», ξεκινά το σκεπτικό του ο συγγραφέας, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και πρόεδρος του Τμήματος Ξένων Γλωσσών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

«Έχει συμβεί, συμβαίνει και θα συμβεί ξανά και ξανά, μέχρι να μπορέσουμε να καταλάβουμε τους μηχανισμούς που καταλήγουν στο Ερζερούμ, στο Ντίλι, στη Σρεμπρένιτσα, στο Μπάμπι Γιαρ, στην Νταράμα… Και κάποιοι από αυτούς τους μηχανισμούς σχετίζονται με τη χρήση του λόγου, του συνόλου της λεκτικής και μη επικοινωνίας και μεταφοράς σημείων που μπορούν να πείσουν, να κατευθύνουν, να συγκινήσουν και να παθιάσουν μέλη μιας ομάδας που πολύ εύκολα μπορεί να γίνει αγέλη», συνεχίζει.

Ταρακουνά κυριολεκτικά τον αναγνώστη, καθώς εκθέτει συνοπτικά αλλά εύστοχα και ευρηματικά «διάφορες πλευρές συστημάτων μίσους και εξτρεμισμού που εμφανίστηκαν ανά την υφήλιο, οδηγώντας σε γενοκτονίες, περιθωριοποιήσεις, σφαγές και αποκλεισμούς, σε ένα αιματηρό παιχνίδι το οποίο δεν μοιάζει –το αντίθετο, μάλιστα– να τελειώνει».

Το μικρό σε έκταση αλλά μεστό αυτό βιβλίο δεν ευαισθητοποιεί απλώς αλλά ταρακουνά κυριολεκτικά τον αναγνώστη, καθώς εκθέτει συνοπτικά αλλά εύστοχα και ευρηματικά «διάφορες πλευρές συστημάτων μίσους και εξτρεμισμού που εμφανίστηκαν ανά την υφήλιο, οδηγώντας σε γενοκτονίες, περιθωριοποιήσεις, σφαγές και αποκλεισμούς, σε ένα αιματηρό παιχνίδι το οποίο δεν μοιάζει –το αντίθετο, μάλιστα– να τελειώνει», όπως γράφει χαρακτηριστικά, παραθέτοντας ενδεικτικά τη ρήση του Βίλχελμ Ράιχ ότι ο φασισμός «δεν είναι τίποτα περισσότερο ή λιγότερο από την πολιτική έκφραση της δομής του χαρακτήρα του μέσου ανθρώπου που δεν περιορίζεται σε καμία φυλή, έθνος ή πολιτική παράταξη αλλά είναι γενική και διεθνής» – μια προδιατύπωση αυτού που η Χάνα Άρεντ ονόμασε αργότερα «κοινοτοπία του κακού».

portrait
Σωτήρης Λίβας, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και πρόεδρος του Τμήματος Ξένων Γλωσσών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Στο πρώτο από αυτά τα δοκίμια ο Σωτήρης Λίβας εστιάζει στα δομικά χαρακτηριστικά του «hate speech», την προϊστορία και την καθιέρωση του όρου, και στη «μήτρα και αρχετυπική κοιτίδα» του φασισμού, τον αντισημιτισμό, ο οποίος, καθώς λέει, ενέπνευσε τις βασικές μεθόδους περιθωριοποίησης, γκετοποίησης και δαιμονοποίησης του «άλλου» – ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις εγχώριες εκδοχές του, στο πολιτικό πεδίο, τη λογοτεχνία και τη λαϊκή κουλτούρα, καθώς επίσης στη θέση του Ολοκαυτώματος στη συλλογική συνείδηση του σύγχρονου Ισραήλ.

Στα επόμενα τρία παρακολουθεί την εξέλιξη του εξτρεμιστικού λόγου στο όνομα του Ισλάμ, από την Αλ Κάιντα και τις ιστορικές της καταβολές ως τον ISIS. Στο πέμπτο ασχολείται με την εξέλιξη της ριζοσπαστικής ισλαμικής σκέψης και στο έκτο με τον λεγόμενο μηδενιστικό τζιχαντισμό, αντιπαραβάλλοντας τις διακηρύξεις του ISIS με τον «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμί.

Στο έβδομο σχολιάζει το καθεστώς Άσαντ και τον συριακό εμφύλιο υπό το φως αυτού, ενώ στα επόμενα δύο κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη συστηματική ρητορική μίσους του Ταγίπ Ερντογάν, καθώς επίσης στο πώς ο Τούρκος πρόεδρος χρησιμοποιεί το Ισλάμ ως εργαλείο καταξίωσης, χειραγώγησης και μανδύα νομιμοποίησης των αυταρχικών πολιτικών του.

Το δέκατο δοκίμιο εξετάζει το ποδόσφαιρο στη Μέση Ανατολή ως κατεξοχήν μέσο πολιτικής εκμετάλλευσης και διαχείρισης κρίσεων αλλά επίσης ως διέξοδο φυγής και κανάλι αμφισβήτησης, ενώ στο τελευταίο, αφού ομολογεί τον προβληματισμό του «σχετικά με το αν είναι δυνατόν να περιγραφεί το ανείπωτο, με το αν επαρκούν οι λέξεις να αναδειχθεί το απόλυτο, χωρίς κανείς να γίνεται συγχρόνως συναισθηματικός ή γραφικός», καταλήγει σε μια απλή (αλλά όχι τυχαία) παράθεση κειμένων ανθρώπων που βρέθηκαν «και στις δύο πλευρές του λόγου»: από μαρτυρίες θυμάτων των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης μέχρι ένα αντιπροσωπευτικό απόσπασμα ομιλίας του Μουσολίνι, άρθρα, λογοτεχνικές και άλλες αναφορές που «συνομιλώντας» με τα προηγούμενα δοκίμια ρίχνουν φως στο πώς διαμορφώνεται ο λόγος που «στοχοποιεί αυθαίρετα ανθρώπους και ολόκληρες κοινωνικές ομάδες, περιθωριοποιώντας τους και οδηγώντας τους στην εξόντωση» απλώς και μόνο επειδή τυχαίνει να έχουν διαφορετική καταγωγή, εθνικότητα, θρησκεία, κοσμοθεωρία, σεξουαλικότητα ή έμφυλη ταυτότητα. Ιδού μερικά χαρακτηριστικά αποσπάσματα:

«Ο αντισημιτισμός μπορεί να ενώσει τους πάντες, ασχέτως σπουδών, οικονομικού επιπέδου, πολιτικών θέσεων και φυλετικής προέλευσης. Και ο καθένας μπορεί να καταδικάσει τον αντισημιτισμό του άλλου, δικαιολογώντας απολύτως τον δικό του... Ο αντισημιτισμός είναι από τη φύση του, όπως όλα τα συστήματα μίσους, εσωτερικά αντιφατικός. Και ως τέτοιος μπορεί να παρέχει καταφύγιο σε όλες σχεδόν τις πολιτικές κατευθύνσεις και τα ρεύματα».

«Η αναπαράσταση του εσωτερικού εχθρού ως τρωκτικού, ως ερπετού, ως παράσιτου, ως εντόμου, ως βλαβερού ζωυφίου και γενικότερα ως βδελυρής/αηδιαστικής μορφής ζωής διατρέχει την ιστορία. Εννοείται ότι τα πρότυπα αυτών των αναπαραστάσεων συναντώνται στο σύνολό τους στην ιστορία του μεσαιωνικού αλλά και αναγεννησιακού ευρωπαϊκού αντισημιτισμού, ο οποίος αποτελεί άλλωστε τη μήτρα του νεωτερικού λόγου μίσους και γενοκτονικής εξόντωσης».  

«Πόσο έχουμε υποφέρει εμείς για τον λαό μας;»: Μια εξαιρετική συμβολή στη μελέτη του ρατσιστικού λόγου και των ακροτήτων που πυροδοτεί Facebook Twitter
Εβραίοι με το κίτρινο αστέρι στο γκέτο της Θεσσαλονίκης.

«Η χρήση του όρου “Εβραίος”-“Οβριός” στις ελληνικές ντοπιολαλιές είναι ιδιαίτερα διαφωτιστική. Για παράδειγμα, ο Οβριός στην Ερεσό είναι είδος σαλιγκαριού, στην Πάρο και τα Κύθηρα ο μη βρώσιμος αχινός και στην Κεφαλλονιά ο φιλάργυρος, δύστροπος και αηδιαστικός... Ο Γιαδουχαίος χρησιμοποιείται στην κεντρική Κρήτη ως συνθετικό βρισιάς. Ο Εβραίος είναι συνώνυμο του ποντικιού στην Κέρκυρα ως μιερός και μισερός, η λέξη Ουβραίος χρησιμοποιείται ως βρισιά στη Σκιάθο αλλά και ως επιθετικός προσδιορισμός παζαρέματος που κρατάει πολύ... Οι Εβραίοι αναπαριστώνται ως άπληστοι, παραδόπιστοι αλλά και χαζοί, αφού συνήθως πέφτουν θύματα της ελληνικής πονηριάς και καπατσοσύνης».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Σωτήρης Στ. Λίβας, Γλώσσα και εξτρεμισμός - Δέκα + 1 δοκίμια για τη γλώσσα του μίσους, εκδόσεις Παπαζήση

«Η προσκόλληση των τζιχαντιστών στη βία και στον θάνατο έχει σαφώς απορροφήσει την όποια προσπάθεια νομιμοποίησης του “πολέμου” που διεξάγουν: το τζιχάντ είναι μόνο ο ίδιος ο πόλεμος, δεν υπάρχει τίποτα ούτε ιερό ούτε ισλαμικό σε αυτό. Αυτό ισχύει βεβαίως σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό για τις εξαιρετικά βίαιες τζιχαντιστικές ποικιλίες των τελευταίων δεκαετιών που βρήκαν έκφραση στον ISIS, ιδίως στους ξένους μαχητές του, στην Μπόκο Χαράμ και στους μοναχικούς λύκους. Σε κάποιες περιπτώσεις, το τζιχαντιστικό βερνίκι με δυσκολία κρύβει την ουσία της ύπαρξης αυτών των ατόμων ή ομάδων: τις εγκληματικές επιδιώξεις, τη δίψα για εξουσία και χρήμα, τη νιχιλιστική εστίαση στον θάνατο, την εκδίκηση και το κακό».

«Η Αλ Κάιντα εκμεταλλεύτηκε τη λυρική-εξωτερική επιφάνεια του σουφικού οικοδομήματος ως πρόσχημα μη υπαγωγής στην αυστηρή ισλαμική θεσμική νομιμοφροσύνη: τη λατρεία των μαρτύρων, την αναγωγή των σαχίντ σε ενδιάμεσους σωτηρίας, την αδιαμαρτύρητη αποδοχή των εντολών του χαρισματικού ηγέτη, την αποφυγή των εξωτερικών τύπων της θρησκείας, αφαιρώντας τα βεβαίως συγχρόνως από τη σουφική αλυσίδα μεταφοράς εσωτερικής γνώσης και από τη μυστικιστική πειθαρχία... ο μηδενιστικός τζιχαντισμός (σ.σ. όπως αυτός του ISIS και της Μπόκο Χαράμ) δεν αποσύρεται από τη ζωή αλλά αφαιρεί κάθε νόημα από αυτή... Η πολιτική εργαλειοποίηση του Ισλάμ βρήκε το αποκορύφωμά της στη Συρία, εκεί όπου ο μηδενισμός του καθεστώτος καθρεφτίζεται απολύτως στον μηδενιστικό τζιχαντισμό του ISIS».

«Ενώ το Ισλάμ και η κεμαλική δημοκρατία εμφανίζονται ως δύο ξεχωριστές βιοθεωρίες, θα ήταν χρησιμότερο αν τις θεωρούσαμε στην πραγματικότητα ως εκφάνσεις μίας, της ίδιας ιδεολογίας που εξυπηρετεί απολύτως τους σκοπούς του τουρκικού κράτους... Έτσι θα μπορούσαν να εξηγηθούν διάφορα φαινόμενα καταρχήν αντιφατικά: το πώς η πολεμική κραυγή που χρησιμοποιείται στη στρατιωτική εκπαίδευση είναι το “Allah, Allah”, το ότι οι Τούρκοι στρατιώτες που σκοτώθηκαν πολεμώντας τους Κούρδους αντάρτες, όπως και αυτοί που σκοτώθηκαν στην Κύπρο, χαρακτηρίζονται μάρτυρες αλλά και το πώς, επίσης, οι αντιδράσεις του κόσμου απέναντι στον Κεμάλ και τον Προφήτη Μωάμεθ μοιάζουν πολύ».  

«Ο λόγος μίσους του Ερντογάν δεν στρέφεται μόνο κατά του Φετουλάχ Γκιουλέν... έχει κατά καιρούς επιτεθεί με ιδιαίτερη ένταση κατά των Αρμενίων, των Ελλήνων, των Εβραίων και του Ισραήλ, της Ολλανδίας, της Γερμανίας, της Νέας Ζηλανδίας, των ΗΠΑ, των Κούρδων, των ομοφυλοφίλων, του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, της Συρίας, της Αιγύπτου, των Σιιτών, της Καθολικής Εκκλησίας και του Πάπα αλλά και συγκεκριμένων επαγγελματιών... Η συνεχής, σχεδόν καταιγιστική εξύβριση των εκάστοτε στόχων του ως “ρατσιστών” όσο και η εργαλειοποίηση της ισλαμοφοβίας θυμίζει τον λόγο κάποιων σαλαφιστικών ομάδων στη Γαλλία».

«Το ποδόσφαιρο στη Μέση Ανατολή ειδικά είναι πρωτίστως πολιτική υπόθεση... Τα τελευταία ειδικά χρόνια, ιδίως μετά την ισχυροποίηση της λαϊκής έκφρασης μέσω των εξεγέρσεων της Αραβικής Άνοιξης, η προσπάθεια κρατικού ελέγχου του ποδοσφαίρου απέκτησε μια πολύ εντονότερη μορφή. Άλλωστε, οι λέσχες των οπαδών των μεγάλων ομάδων έπαιξαν κεντρικό ρόλο τόσο στην εξέγερση στην Αίγυπτο όσο και στις ταραχές στο πάρκο Γκεζί στην Κωνσταντινούπολη... Η προσπάθεια εκμετάλλευσης του ποδοσφαίρου και από την πλευρά του συστήματος Ερντογάν αυξάνεται όσο ελαττώνονται τα πολιτικά του ερείσματα».

Ο Σωτήρης Λίβας είναι αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και πρόεδρος του Τμήματος Ξένων Γλωσσών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ