Πώς και γιατί βλέπουμε ένα έργο τέχνης; Ο Ερνστ Γκόμπριχ έχει την απάντηση.

Πώς και γιατί βλέπουμε ένα έργο τέχνης; Ο Ερνστ Γκόμπριχ έχει την απάντηση. Facebook Twitter
Οι αναλύσεις του Γκόμπριχ, ιδανικά εκλαϊκευμένες ώστε να βρίσκουν απήχηση σε ένα ευρύ κοινό, συνοψίζουν κεντρικές θεωρίες της φιλοσοφίας της τέχνης, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύουν βαθιά γνώση των συγκριτικών εργαλείων, ακόμα και των ετερόκλητων αντιλήψεων της εποχής του. Lucio Fontana, Concetto spaziale, Attese (1962-63)
1

Προτού καν δούμε τις θεωρητικές προσεγγίσεις του Γκόμπριχ, οι οποίες ακόμα και σήμερα συνιστούν αναφαίρετα εργαλεία κατά την ανάλυση ‒και γιατί όχι;‒ εξήγηση ενός έργου τέχνης, ίσως πρέπει να τον φανταστούμε να περιφέρεται στις διάφορες πόλεις όπου διέπρεψαν οι αγαπημένοι του καλλιτέχνες από κάθε εποχή και κάθε προέλευση: νότια Γαλλία των αγαπημένων του ιμπρεσιονιστών, Φλωρεντία του Λεονάρντο, Αθήνα του Πραξιτέλη.

Γνήσιος κοσμοπολίτης, αντιπροσωπευτικός Βιεννέζος Εβραίος της πόλης που γαλούχησε τα σύγχρονα πνεύματα το πρώτο τέταρτο του 20ού αιώνα, ο πατέρας του ήταν δικηγόρος και πρώην μαθητής του Ούγκο φον Χόφμανσταλ και η μητέρα του φίλη του Σένμπεργκ, του Μάλερ και του Μπραμς, διακεκριμένη πιανίστρια και η ίδια.

Τα πρώτα μαθήματα ο Γκόμπριχ τα έλαβε στο περίφημο Γυμνάσιο Theresianum, ενώ στο πανεπιστήμιο φάνηκε να τάσσεται εξαρχής υπέρ των καινοτόμων αρχών της γκεσταλτικής θεωρίας και της παρέας των μετακαντιανών αντί υπέρ των φορέων ενός συντηρητικού τότε πνεύματος που αναζητούσε την αναβίωση των ρομαντικών αρχών της ιδεοκρατίας.

Οι καντιανές του επιρροές είναι εμφανείς σε κάθε του φράση, αν και δεν πρόκειται για τον Καντ της πρώτης κριτικής αλλά της τρίτης (Κριτική της κριτικής δύναμης) που του άνοιξε τα μάτια, καθώς έκτοτε σταμάτησε να βλέπει την πορεία της τέχνης ως άμεσα συνδεδεμένης με την εγελιανή θεωρία περί εξέλιξης και προόδου.

Αντίθετα, ως γνήσιο τέκνο της Βιέννης, προτιμώντας να μιλάει για «προβολή» και «ταμπού» αντί για την πλατωνική Ιδέα και τον εκλεκτικισμό, εστίασε στο ύφος και τις πολλαπλές ερμηνείες του.

Οι «διορθώσεις» που εισήγαγαν οι Έλληνες ήταν μοναδικές επειδή έδωσαν πολύ περισσότερη βαρύτητα στη δύναμη των συμβολισμών, καταφεύγοντας σε διαφορετικά παιχνίδια στην αφήγηση ή σε αυτά με το φως και τη σκιά ή με την κατάκτηση του τρισδιάστατου στον χώρο.

Φυσικά, επειδή ο Γκόμπριχ, μεταβαίνοντας στην Αγγλία, όπου και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, δεν μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος από τις θεωρίες των εμπειριστών, φρόντισε να τις ενσωμάτωσει στον αντι-ιδεοκρατικό τρόπο με τον οποίο έβλεπε το έργο τέχνης, καταθέτοντας μια συστηματική φιλοσοφική και ιστορική καταγραφή.

Για όλα αυτά ακριβώς το μνημειώδες Χρονικό του στην ιστορία της τέχνης θεωρήθηκε ανυπέρβλητο, όπως αντίστοιχα αξεπέραστο είναι το Τέχνη και Ψευδαίσθηση του ίδιου που επανακυκλοφορεί, δεκαετίες μετά την αρχική του έκδοση από τη Νεφέλη, από τις εκδόσεις Πατάκη σε ακριβή, αναθεωρημένη και εμπλουτισμένη μετάφραση του Ανδρέα Παππά.

Οι αναλύσεις του Γκόμπριχ, ιδανικά εκλαϊκευμένες ώστε να βρίσκουν απήχηση σε ένα ευρύ κοινό, συνοψίζουν κεντρικές θεωρίες της φιλοσοφίας της τέχνης, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύουν βαθιά γνώση των συγκριτικών εργαλείων, ακόμα και των ετερόκλητων αντιλήψεων της εποχής του.

Παρ' ότι, λοιπόν, θαυμαστής της επιστημολογίας, ο Γκόμπριχ δεν υποπίπτει στις επιστημονικές παγίδες περί αλήθειας ή ψεύδους του έργου τέχνης, τονίζοντας ότι η χρήση της γλώσσας της τέχνης δεν έχει σχέση με την πιστότητα της αναπαράστασης, ακριβώς επειδή δεν έχει καμία σημασία η ομοιότητά της με αυτήν.

Η λειτουργία ενός έργου τέχνης ξεπερνά, ως γνωστόν, την αποστολή της απεικόνισης, αφού οι εκάστοτε καλλιτέχνες μπορούν να αναγνώσουν εντελώς διαφορετικά το συγκεκριμένο στιγμιότυπο ή τη φύση.

Εφόσον κανείς καλλιτέχνης δεν μπορεί να αναπαραστήσει πιστά αυτό που βλέπει, ακριβώς επειδή είναι ο ίδιος φορέας ενός ύφους, «η ελευθερία επιλογής του μοιάζει να περιορίζεται από την τεχνική του», δηλαδή τόσο από τις δεξιότητες όσο και από τις προκαταλήψεις του.

Όπερ σημαίνει ότι η τέχνη, στον βαθμό που δεν εξαρτάται από τον κόσμο αλλά από τις νοητικές επεξεργασίες, είναι άκρως «νοητική».

Αντί, λοιπόν, ο καλλιτέχνης να μιμείται τον κόσμο, όπως θα ήθελε ο Πλάτωνας, μοιάζει να τον ξαναστήνει από την αρχή, κάτι που φέρνει εύλογα στον νου τον μύθο του Πυγμαλίωνα, όπου πρόθεση του ζωγράφου είναι να δημιουργήσει νέες οντότητες, δίνοντας ψυχή στα αντικείμενα.

Από τη φιλοξοδία του, μάλιστα, να γίνει ποιητής, ο καλλιτέχνης καταλήγει σε διάφορα τεχνάσματα και μοτίβα, καταφέρνοντας ακόμα και να μας παραπλανά, όπως παιχνιδιάρικα έκανε ο Πικάσο όταν λάξευε τον «Παμπουίνο με το μικρό του», χρησιμοποιώντας ένα αυτοκινητάκι, ή όταν ο Μπρέγκελ ζωγράφιζε την «Τρελο-Μαργαρώ».

Επομένως, ψευδαίσθηση και αντίληψη είναι, κατά τον Γκόμπριχ, έννοιες άμεσα συνυφασμένες και πολλές φορές αλληλoεμπλεκόμενες.

Χαρακτηριστικό είναι, εν προκειμένω, το παράδειγμα της γνωστής ξυλογραφίας του Ντίρερ με τον ρινόκερο τον οποίο έτυχε να συναντήσει κάποια στιγμή ο καλλιτέχνης στο Ρας ντε Φελ και προσπάθησε να τον αναπαραστήσει: ήταν τέτοια η δύναμη του λανθασμένου ως προς την ανατομία του ρινόκερου σκίτσου του, που επέβαλε τη δική του αλήθεια στους επιγόνους του, οι οποίοι εξακολουθούσαν να ζωγραφίζουν το αλλόκοτο αυτό πλάσμα όπως εκείνος!

Κάτι που, κατά τον Γκόμπριχ, αποδεικνύει πως το «οικείο αποτελεί ‒και θα αποτελεί πάντοτε‒ την αφετηρία για την απόδοση του μη οικείου. Ο καλλιτέχνης θα υφίσταται πάντοτε την καθοριστική επίδραση της προϋπάρχουσας αναπαράστασης, ακόμα και αν προσπαθεί ειλικρινά να αποδώσει την αλήθεια και μόνο».

Απλώς, κάθε φορά θα προσπαθεί να βελτιώσει το σχήμα που έχει στο μυαλό του, χρησιμοποιώντας διαφορετικά σύμβολα και τεχνικές και υιοθετώντας διαφορετικούς κώδικες που λίγο ενδιαφέρει αν είναι πιστοί ή αληθινοί.

Και εδώ ακριβώς έγκειται, κατά τον Γκόμπριχ, το μεγαλείο της κλασικής αρχαιοελληνικής τέχνης: στο ότι οι «διορθώσεις» που εισήγαγαν οι Έλληνες ήταν μοναδικές επειδή έδωσαν πολύ περισσότερη βαρύτητα στη δύναμη των συμβολισμών, καταφεύγοντας σε διαφορετικά παιχνίδια στην αφήγηση ή σε αυτά με το φως και τη σκιά ή με την κατάκτηση του τρισδιάστατου στον χώρο.

Μιλάει για πραγματική επανάσταση εκ μέρους των αρχαίων Ελλήνων, που επήλθε από αυτό το σημείο κι ύστερα, δηλαδή από τον τρόπο μείξης του μυθικού με το πραγματικό, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τον τρόπο που αφηγείται ο Όμηρος, π.χ. στην περιγραφή της χρυσής καρφίτσας στην Οδύσσεια ή σε άλλες κορυφαίες σκηνές που έδειξαν πώς εμπλέκεται η συμβολοποίηση του ψυχικού κόσμου με την αναπαράσταση και τον υπαινιγμό αλλά και πώς συνδέεται άμεσα το φανταστικό με το πραγματικό.

Κι αυτό εντοπίστηκε τόσο στην ποίηση και στη ρητορική όσο και σε κάθε εκδοχή της αρχαιοελληνικής εικονοποιίας.

Πρόκειται για μια νοητική αναδόμηση που απαιτεί αντίστοιχες δεξιότητες από πλευράς θεατή ώστε να μπορέσει να απολαύσει ένα έργο τέχνης, αναγνωρίζοντας τους καίριους συμβολισμούς: εδώ η τέχνη δοξάζεται από τις δύο πλευρές και ακριβώς γι' αυτό αντιμετωπίζεται, για πρώτη φορά, ως τέτοια.

 

«Μοιάζει ίσως με παραδοξολογία να ισχυριστεί κανείς ότι οι Έλληνες ανακάλυψαν την τέχνη, αλλά με βάση την άποψη που μόλις εκτέθηκε δεν υπάρχει αμφιβολία πως αυτή είναι η αλήθεια» γράφει χαρακηριστικά ο Γκόμπριχ.

«Δεν συνειδητοποιούμε πάντοτε πόσο πολλά οφείλει η ίδια η έννοια της τέχνης στο ηρωικό πνεύμα των καινότομων καλλιτεχνών που έζησαν ανάμεσα στο 550 και στο 350 π.Χ.

Η Ιστορία αυτών των χρόνων, όπως καταγράφεται στον Πλίνιο ή στον Κουιντιλιανό, θυμίζει επική διήγηση κατακτήσεων ή ανακαλύψεων.

Όταν ο Κουιντιλιανός αποκάλεσε τη συγκρατημένη στάση του "Δισκοβόλου του Μύρωνα" "ιδιαίτερα αξιομνημόνευτη για τον νεωτερισμό της και τη δυσκολία της", κωδικοποιούσε την αρχή εκείνη της καλλιτεχνικής κριτικής που συνδέει την πορεία της τέχνης με την επίλυση προβλημάτων.

Τα ονόματα των καλλιτεχνών που ανακάλυψαν νέους τρόπους ενίσχυσης του ιλουζιονιστικού στοιχείου αλλά και της πιστότητας ως προς την αναπαράσταση, του Μύρωνα και του Φειδία, του Ζεύξη και του Απελλή, καταγράφηκαν για πάντα στην ιστορία της τέχνης και διατηρούν πάντα την ακτινοβολία τους, παρά το ότι δεν σώζεται ούτε ένα έργο τους.

Ο θρύλος των επιτευγμάτων τους κατέχει εξίσου σημαντική θέση στην ιστορία της δυτικής τέχνης με εκείνη των έργων που ξαναθάφτηκαν κατά καιρούς από το χώμα της ελληνικής γης.

Οι συγγραφείς της Αναγέννησης επανέφεραν στο προσκήνιο τα ανέκδοτα που εκθείαζαν τις ικανότητες της ζωγραφικής να ξεγελάει στο μάτι ‒ αυτές ακριβώς τις ικανότητες που έκαναν τον Πλάτωνα να αντιδρά και να εκθειάζει τους αμετάβλητους κανόνες της αιγυπτιακής τέχνης».

Δεν είναι τυχαίο ότι στο τέλος ο Γκόμπριχ βάζει τον εαυτό του στη θέση του συνομιλητή του σωκρατικού Πλάτωνα, κάνοντάς τον υποθετικά να αναθεωρήσει όσα έλεγε για τη μίμηση, επιμένοντας πως «χωρίς αυτές τις προσπάθειες η τέχνη ποτέ δεν θα είχε καταφέρει να πετάξει, χάρη στα φτερά της ψευδαίσθησης, προς τη χωρίς βάρος ζώνη των ονείρων».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο διευθυντής του ΜΙΕΤ Διονύσης Καψάλης και οι προκλήσεις της νέας εποχής

Συνεντεύξεις / Ο διευθυντής του ΜΙΕΤ Διονύσης Καψάλης και οι προκλήσεις της νέας εποχής

Αφορμή για τη συνάντησή μας είναι η εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων για την επισκευή του κτιρίου του ΕΛΙΑ, που ανήκει στο Μoρφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης ― ένα υψηλών στόχων και Ιστορίας ίδρυμα, που διαμορφώνει επί δεκαετίες την πνευματική ζωή της χώρας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
"Αντί, λοιπόν, ο καλλιτέχνης να μιμείται τον κόσμο, όπως θα ήθελε ο Πλάτωνας, μοιάζει να τον ξαναστήνει από την αρχή". Ο Ουμπέρτο Έκο, σε μια προσπάθεια να ορίσει τι είναι γεγονός, κατέληξε στον εξής κομψό ορισμό: γεγονός είναι αυτό που αντιστέκεται στις ερμηνείες μας. Κατ' αντιστοιχία, το έργο τέχνης ως δημιουργία, δεν υπερβαίνει την πραγματικότητα, την αποκαλύπτει.