Το χαμένο αριστούργημα του Καραβάτζιο που δίχασε, για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη

Το χαμένο αριστούργημα του Καραβάτζιο που δίχασε, για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
1

Πριν από πέντε χρόνια, ένας εμπειρογνώμονας ανακοίνωσε πως ένα χαμένο αριστούργημα του Καραβάτζιο βρέθηκε τυχαία σε μια σοφίτα, και τώρα το έργο αυτό ταξιδεύει για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη.

Το έργο του Καραβάτζιο «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» ανακαλύφθηκε το 2014 από μια οικογένεια που ζει στην πόλη της νοτιοδυτικής Γαλλίας.

Το βρήκαν στη σοφίτα ενώ επισκεύαζαν τα υδραυλικά του σπιτιού και τότε δεν πίστευαν πως μπορεί να ήταν μπροστά σε έναν ανεκτίμητης αξίας θησαυρό.

Ωστόσο ο πίνακας  έχει διχάσει μελετητές και ιστορικούς τέχνης σε όλο τον κόσμο.

Το έργο θα εκτεθεί στην γκαλερί Adam Williams Fine Art στη Νέα Υόρκη από τις 10 έως τις 17 Μαΐου. Είναι η μόνη στάση του πίνακα στη Βόρεια Αμερική, καθώς τον Ιούνιο εκτιμάται ότι θα πωληθεί μεταξύ 114 και 171 εκατομμυρίων δολαρίων, σε δημοπρασία στην Τουλούζη.

«Είδα τον πίνακα στο Παρίσι και νομίζω ότι είναι ένα απόλυτο αριστούργημα σε καταπληκτική κατάσταση», λέει ο Williams στο artnet News. «Θα είμαι πολύ περήφανος που τον παρουσιάζω στην γκαλερί μου. Δεν το κάνω για να βγάλω λεφτά. Το κάνω επειδή αγαπώ τη ζωγραφική».

Η ιστορία πίσω από τον πίνακα είναι συναρπαστική. Το 2014, ο γάλλος δημοπράτης Marc Labarbe έλαβε μια κλήση από έναν πελάτη που βρήκε τον πίνακα ενώ εκκαθάριζε μια οικογενειακή σοφίτα.

Ο Labarbe έφερε τον καλλιτεχνικό εκτιμητή Eric Turquin και την ομάδα του και το έργο μελετήθηκε κρυφά για πάνω από δύο χρόνια. Το 2016, το έργο αποκαλύφθηκε από το γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο όμως όρισε 30 μήνες απαγόρευσης εξόδου του έργου από τη χώρα, ενώ αποκαταστάθηκε και μελετήθηκε από πρόσθετους εμπειρογνώμονες.

Η απαγόρευση ανακλήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, αφού η γαλλική κυβέρνηση αρνήθηκε να αγοράσει τον πίνακα. 

Ωστόσο αυτός δεν είναι ο μοναδικός «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» από τον Καραβάτζιο που πιστεύεται πως είχε κάνει δύο εκδοχές. Το πρώτο έργο ανακαλύφθηκε το 1950 και βρίσκεται επί του παρόντος στην Εθνική Πινακοθήκη της Αρχαίας Τέχνης στη Ρώμη.

Η δεύτερη εκδοχή είναι το 66ο έργο του καλλιτέχνη που εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα. Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι ότι αυτό είναι αλήθεια.

Όταν το πρόσφατα ανακαλυφθέν έργο παρουσιάστηκε στην Pinacoteca di Brera του Μιλάνου το 2016, ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου του μουσείου παραιτήθηκε σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Η ιστορικός τέχνης και ειδικός στο έργο του Καραβάτζιο, Mina Gregori, είναι επίσης μεταξύ όσων αμφισβητούν την αυθεντικότητά του. Πιστεύει ότι το έργο ζωγράφισε ο Λουί Φενζόν, ο οποίος έχει αντιγράψει το αρχικό έργο.

Για τον κόσμο της Τέχνης, η αμφισβήτηση έργων που βρέθηκαν μόλις πρόσφατα δεν είναι κάτι σπάνιο. Αντίστοιχη είναι η περίπτωση του θρυλικού πλέον έργου «O Σωτήρας του κόσμου», του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Culture
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
O Caravaggio ακόμη και στα σκληρότερα έργα του διακρίνονταν για το ευγενές των μορφών του. Ποτέ δεν θα παρίστανε όχι μόνο τη συνοδό της Ιουδήθ με τον τρόπο που παρουσιάζεται στο συγκεκριμένο "έργο" αλλά ούτε καν τον αρνητικό χαρακτήρα της αφήγησης που στη προκειμένη περίπτωση είναι ο Ολοφέρνης,στον οποίο θα έδινε έναν μπρουτάλ μεν ηρωϊκό όμως ταυτόχρονα χαρακτηρισμό-δόξα τω Θεώ υπάρχουν και Ολοφέρνηδες και συναφείς αποκεφαλισμένοι Γολιάθ στο έργο του για να κάνουμε τη σύγκριση. Βέβαια οι αμερικανοί, που έχουν ελάχιστα έργα στη χώρα τους έχουν τη πρεμούρα να ενθουσιάζονται ακόμη και με κάθε δεύτερης ποιότητας έργο προκειένου να εξασφαλίσουν-ονομαστικά μόνο-το κύρος ενός τέτοιου κοσμαγάπητου καλλιτέχνη. Την πάθαν καμιά δυό τρία χρόνια πριν με έναν πλαστό Λεονάρντο.