Oi! Η μουσική των skinheads

Oi! Η μουσική των skinheads Facebook Twitter
0

Ποια ήταν η πρώτη σου επαφή με το οi!;

Όλα οφείλονται σε μια γνωριμία που έκανα με μια κοπέλα όταν σπούδαζα στα Γιάννενα. Τότε ήταν skinhead. Άκουγα πολλή μουσική κι ασχολιόμουν εντατικά και μου έκανε τρομερή εντύπωση όταν μου είπε ότι ακούει oi!, γιατί δεν το είχα ξανακούσει. Με ιντρίγκαρε να το ψάξω. Έτσι ήρθα σε πρώτη επαφή με αυτήν τη μουσική και τα συγκροτήματα του οi!

Tι ακριβώς σημαίνει το oi!;

Ουσιαστικά είναι ένα επιφώνημα από την αργκό του Λονδίνου. Κάτι σαν το δικό μας «ψιτ» όταν φωνάζουμε κάποιον στο δρόμο. Αυτοί φωνάζουν oi!

Πώς ξεκίνησε;

Ξεκίνησε ως μουσικό κίνημα. Μετά κατάλαβα ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη κοινωνική διάσταση, την οποία δεν μπορούσα να ψάξω καθόλου στην Ελλάδα. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος αυτού του βιβλίου γράφτηκε όταν πήγα στην Αγγλία. Έζησα 5 χρόνια στο Liverpool κι όταν βαριόμουν το διδακτορικό μου έψαχνα να βρω στοιχεία στη βιβλιοθήκη, μέσω ίντερνετ, από τις εμπειρίες που αποκόμισα από τις συναναστροφές μου με τέτοιους ανθρώπους. Παράλληλα έψαχνα όλο και περισσότερο το μουσικό κομμάτι. Η αλήθεια είναι ότι η βιβλιογραφία είναι πολύ λίγη. Στην Αγγλία δεν έχουν ενδιαφερθεί γιατί το έχουν δει τελείως κομματικά, κι αυτοί που έχουν γράψει κάποια πράγματα είναι είτε από το χώρο της άκρας δεξιάς είτε απ' τον ακριβώς αντίπαλο, της άκρας αριστεράς. Οπότε, ο καθένας γράφει από το δικό του ιδεολογικό πρίσμα. Ακαδημαϊκή βιβλιογραφία δεν υπάρχει. Και ως μουσικό κίνημα είναι εντελώς underground, γι' αυτό δεν έχει ενδιαφερθεί κανείς να κάνει κάτι.

Σε τι κοινωνικό πλαίσιο γεννήθηκε το oi!;

Αγγλία, μέσα δεκαετίας του ‘70, πετρελαϊκή κρίση, υποβαθμισμένες συνοικίες, κυρίως στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις του Βορρά. Είναι λίγο πολύ προϊόν της ίδιας κουλτούρας που έβγαλε και το punk, απλά οι skinheads προηγούνται.

Είναι ένα κίνημα που ξεκίνησε από τα αριστερά και κατέληξε να ταυτίζεται με την άκρα δεξιά. Αυτό πώς προέκυψε;

Είναι αυτό που λέμε ότι τελικά τα άκρα επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους. Υπήρξε μια κοινωνική δεξαμενή ανθρώπων που θα μπορούσε να πάει είτε αριστερά είτε δεξιά, όπως ακριβώς και στο Μεσοπόλεμο. Ίδιο φαινόμενο. Η ίδια ομάδα ανθρώπων που ήταν καταπιεσμένη και εξαθλιωμένη ψήφιζε είτε το κομμουνιστικό κόμμα είτε τους φασίστες.

Οιskinheadsθεωρούνται υποκουλτούρα. Ισχύει αυτό;

Είναι υποκουλτούρα. Όπως ήταν οι mods και διάφοροι άλλοι εκείνη την εποχή.

Δεν υπάρχουν ιδεολογικά κίνητρα;

Στην Ελλάδα όχι τόσο, ξεκινάει περισσότερο ως μόδα. Για κάποια παιδιά υπάρχει ένα ιδεολογικό υπόβαθρο, μπορεί να είναι από πολύ φτωχά στρώματα, που κάνουν δυο δουλειές για να ζήσουν. Αυτοί πολιτικοποιούνται κιόλας, - συνήθως στη Χρυσή Αυγή. Στην Αγγλία είναι χωρισμένοι. Υπάρχουν οι πολιτικοποιημένοι, είτε είναι στα φασιστικά στρώματα είτε είναι στα ακραία αριστερά, και υπάρχουν και αυτοί που λένε ότι είμαστε αυθεντικοί, που σημαίνει ότι δεν πολιτικοποιούμαστε. Τα παιδιά στην Ελλάδα που είναι skinheads προέρχονται από οικογενειακό περιβάλλον που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό το μοντέλο. Στην Αγγλία υπάρχουν έντονα οι ταξικές διαφορές. Στην Ελλάδα δεν είναι έτσι.

Αριστεροίskinheadsυπήρξαν;

Ακόμα υπάρχουν. Κι εδώ. Ακόμα πιο λίγοι βέβαια απ' τους φασίστες. Τους ξεχωρίζεις από το στυλ τους. Από το χρώμα στα κορδόνια τους: Τα άσπρα κορδόνια σημαίνει «φασίστες», κόκκινα κορδόνια σημαίνει «αριστεροί».

Η μουσική που ακούνε έχει τζαμαϊκανές ρίζες. Πώς συμβαδίζει με την αντιπάθειά τους για τους μαύρους, τους ξένους;

Αυτό είναι το πιο μεγάλο παράδοξο σε όλη την κουλτούρα των skinheads. Όσο κι αν το συζητήσεις μαζί τους δεν βγάζεις άκρη. Το έχουν κληρονομήσει ως μια συνήθεια και το αναπαράγουν χωρίς να καταλαβαίνουν τι σημαίνει. Έχουν μάθει ότι η κουλτούρα τους ταυτίζεται με το ska και την Τζαμάικα. Από την άλλη, την ίδια μέρα μπορεί να δείρουν έναν Τζαμαϊκανό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ