LIVE!

Oi! Η μουσική των skinheads

Oi! Η μουσική των skinheads Facebook Twitter
0

Ποια ήταν η πρώτη σου επαφή με το οi!;

Όλα οφείλονται σε μια γνωριμία που έκανα με μια κοπέλα όταν σπούδαζα στα Γιάννενα. Τότε ήταν skinhead. Άκουγα πολλή μουσική κι ασχολιόμουν εντατικά και μου έκανε τρομερή εντύπωση όταν μου είπε ότι ακούει oi!, γιατί δεν το είχα ξανακούσει. Με ιντρίγκαρε να το ψάξω. Έτσι ήρθα σε πρώτη επαφή με αυτήν τη μουσική και τα συγκροτήματα του οi!

Tι ακριβώς σημαίνει το oi!;

Ουσιαστικά είναι ένα επιφώνημα από την αργκό του Λονδίνου. Κάτι σαν το δικό μας «ψιτ» όταν φωνάζουμε κάποιον στο δρόμο. Αυτοί φωνάζουν oi!

Πώς ξεκίνησε;

Ξεκίνησε ως μουσικό κίνημα. Μετά κατάλαβα ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη κοινωνική διάσταση, την οποία δεν μπορούσα να ψάξω καθόλου στην Ελλάδα. Ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος αυτού του βιβλίου γράφτηκε όταν πήγα στην Αγγλία. Έζησα 5 χρόνια στο Liverpool κι όταν βαριόμουν το διδακτορικό μου έψαχνα να βρω στοιχεία στη βιβλιοθήκη, μέσω ίντερνετ, από τις εμπειρίες που αποκόμισα από τις συναναστροφές μου με τέτοιους ανθρώπους. Παράλληλα έψαχνα όλο και περισσότερο το μουσικό κομμάτι. Η αλήθεια είναι ότι η βιβλιογραφία είναι πολύ λίγη. Στην Αγγλία δεν έχουν ενδιαφερθεί γιατί το έχουν δει τελείως κομματικά, κι αυτοί που έχουν γράψει κάποια πράγματα είναι είτε από το χώρο της άκρας δεξιάς είτε απ' τον ακριβώς αντίπαλο, της άκρας αριστεράς. Οπότε, ο καθένας γράφει από το δικό του ιδεολογικό πρίσμα. Ακαδημαϊκή βιβλιογραφία δεν υπάρχει. Και ως μουσικό κίνημα είναι εντελώς underground, γι' αυτό δεν έχει ενδιαφερθεί κανείς να κάνει κάτι.

Σε τι κοινωνικό πλαίσιο γεννήθηκε το oi!;

Αγγλία, μέσα δεκαετίας του ‘70, πετρελαϊκή κρίση, υποβαθμισμένες συνοικίες, κυρίως στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις του Βορρά. Είναι λίγο πολύ προϊόν της ίδιας κουλτούρας που έβγαλε και το punk, απλά οι skinheads προηγούνται.

Είναι ένα κίνημα που ξεκίνησε από τα αριστερά και κατέληξε να ταυτίζεται με την άκρα δεξιά. Αυτό πώς προέκυψε;

Είναι αυτό που λέμε ότι τελικά τα άκρα επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους. Υπήρξε μια κοινωνική δεξαμενή ανθρώπων που θα μπορούσε να πάει είτε αριστερά είτε δεξιά, όπως ακριβώς και στο Μεσοπόλεμο. Ίδιο φαινόμενο. Η ίδια ομάδα ανθρώπων που ήταν καταπιεσμένη και εξαθλιωμένη ψήφιζε είτε το κομμουνιστικό κόμμα είτε τους φασίστες.

Οιskinheadsθεωρούνται υποκουλτούρα. Ισχύει αυτό;

Είναι υποκουλτούρα. Όπως ήταν οι mods και διάφοροι άλλοι εκείνη την εποχή.

Δεν υπάρχουν ιδεολογικά κίνητρα;

Στην Ελλάδα όχι τόσο, ξεκινάει περισσότερο ως μόδα. Για κάποια παιδιά υπάρχει ένα ιδεολογικό υπόβαθρο, μπορεί να είναι από πολύ φτωχά στρώματα, που κάνουν δυο δουλειές για να ζήσουν. Αυτοί πολιτικοποιούνται κιόλας, - συνήθως στη Χρυσή Αυγή. Στην Αγγλία είναι χωρισμένοι. Υπάρχουν οι πολιτικοποιημένοι, είτε είναι στα φασιστικά στρώματα είτε είναι στα ακραία αριστερά, και υπάρχουν και αυτοί που λένε ότι είμαστε αυθεντικοί, που σημαίνει ότι δεν πολιτικοποιούμαστε. Τα παιδιά στην Ελλάδα που είναι skinheads προέρχονται από οικογενειακό περιβάλλον που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό το μοντέλο. Στην Αγγλία υπάρχουν έντονα οι ταξικές διαφορές. Στην Ελλάδα δεν είναι έτσι.

Αριστεροίskinheadsυπήρξαν;

Ακόμα υπάρχουν. Κι εδώ. Ακόμα πιο λίγοι βέβαια απ' τους φασίστες. Τους ξεχωρίζεις από το στυλ τους. Από το χρώμα στα κορδόνια τους: Τα άσπρα κορδόνια σημαίνει «φασίστες», κόκκινα κορδόνια σημαίνει «αριστεροί».

Η μουσική που ακούνε έχει τζαμαϊκανές ρίζες. Πώς συμβαδίζει με την αντιπάθειά τους για τους μαύρους, τους ξένους;

Αυτό είναι το πιο μεγάλο παράδοξο σε όλη την κουλτούρα των skinheads. Όσο κι αν το συζητήσεις μαζί τους δεν βγάζεις άκρη. Το έχουν κληρονομήσει ως μια συνήθεια και το αναπαράγουν χωρίς να καταλαβαίνουν τι σημαίνει. Έχουν μάθει ότι η κουλτούρα τους ταυτίζεται με το ska και την Τζαμάικα. Από την άλλη, την ίδια μέρα μπορεί να δείρουν έναν Τζαμαϊκανό.

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LIFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ