Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα

 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Mικ Τζάγκερ, 1967
0

Η Άννι Λίμποβιτς γράφει για τον Σεσίλ Μπίτον στο λεύκωμα με τις 100.000 φωτογραφίες και αρνητικά του που θα κυκλοφορήσει στις 3 Σεπτεμβρίου:

«Στα τέλη της δεκαετίας  του 1960 και στις αρχές του 1970, όταν ήμουν μια νεαρή φωτογράφος, ήμουν βαθιά μέσα στο  προσωπικό ρεπορτάζ: ταξίδια, έξω από το στούντιο, ασπρόμαυρο φιλμ, μια μικρή κάμερα, οτιδήποτε ελαφρύ ήταν διαθέσιμο. Ο Καρτιέ Μπρεσόν και ο Ρόμπερτ Φρανκ ήταν θεοί μου. Δουλεύοντας σε αποστολές μπήκα στη σφαίρα της δημοσιογραφίας και το περιοδικό LIFE έγινε μια σημαντική πηγή έμπνευσης. Όταν άρχισα να κάνω τα εξώφυλλα για το Rolling Stone, άρχισα να κοιτάζω σοβαρά τις φωτογραφίες πορτρέτων. Στεκόμουν για ώρες και έβλεπα περιοδικά από τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο και το Παρίσι και τη Ρώμη. Έβλεπα το έργο του Ρίτσαρντ Άβεντον και του  Ίρβινγκ Πεν και του Χέλμουτ Νιούτον και του Γκι Μπουρντέν, μεταξύ άλλων. Θυμάμαι είδα κάποια πορτρέτα του Μικ Τζάγκερ από μια συναυλία του το 1968. Ήταν πολύ όμορφα και σέξι. Ήταν του Σεσίλ Μπίτον.

Ο Μπίτον δεν ενδιαφερόταν για την τεχνική πλευρά της φωτογραφίας. Δεν ήταν απλά ένας φωτογράφος. Και ο ίδιος δεν είχε ποτέ σκεφτεί με αυτό τον τρόπο τον εαυτό του. Ήταν ένα σύνολο ιδιοτήτων.

Αν ήθελα να κάνω μια λίστα με τις φωτογραφίες του Μπίτον που με έχουν επηρεάσει από αυτά που κοιτάζω ξανά και ξανά μέσα στα χρόνια θα ήθελα να ξεκινήσω από τις φωτογραφίες του Χόλιγουντ της δεκαετίας του 30 με τον Γκάρι Κούπερ και τον Μάρλον Μπράντο. Τι είναι αυτό που κάνει τις φωτογραφίες υτές τόσο καλές; Ο Κούπερ και ο Μπράντο φυσικά, είναι απίστευτα όμορφοι. Αισθάνεται κανείς το χάρισμά τους βλέποντας αυτές τις φωτογραφίες. Είναι απλές και αισθησιακές. Είναι ένας αισθησιασμός που ο Άβεντον δε θα είχε ανεχθεί. Επίσης υπάρχουν οι θρυλικές φωτογραφίες μόδας του Μπίτον, οι γυναίκες με τα βραδινά φορέματα του Τσαρλς Τζέιμς για τη Vogue το 1948 και οι τρομακτικές φωτογραφίες των μοντέλων μέσα στα ερείπια του Λονδίνου κατά τη διάρκεια του πολέμου. Έχω ξοδέψει πολύ χρόνο κοιτάζοντας τα πορτρέτα της βασιλικής οικογένειας, ιδίως εκείνα της βασίλισσας Ελισάβετ Β '. Και τις πολλές προσωπογραφίες των Σίτγουελ. Το πορτραίτο της Ήντιθ Σίτγουελ για τα 75α γενέθλια της ήταν πολύ τρομακτικό, όταν το είδα σαν νεαρή φωτογράφος και εξακολουθεί να είναι.

Όποιος ενδιαφέρεται να γίνει φωτογράφος πορτρέτων θα πρέπει να μελετήσει τις συνεδρίες του Μπίτον  με την Γκρέτα Γκάρμπο στο δωμάτιό του στο ξενοδοχείο Πλάζα στη Νέα Υόρκη το 1946. Πρόκειται για μια ανταλλαγή μιας θεάς και ενός φωτογράφου. Ο Μπίτον είχε εμμονή με την Γκάρμπο. Έγραψε ότι είναι το πρόσωπο του αιώνα και η πιο λαμπερή φιγούρα στον κόσμο. Είχε προσπαθήσει νωρίτερα να την φωτογραφίσει στο Χόλυγουντ αλλά δεν τα είχε καταφέρει. Η φωτογράφιση στο Πλάζα προέκυψε επειδή εκείνη ήθελε μαι φωτογραφία διαβατηρίου. Για καιρό δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι όλες αυτές οι φωτογραφίες της Γκάρμπο έχουν παρθεί σε ένα απόγευμα. Ο Μπίτον τις δημιούργησε από το τίποτα. Δεν είχε βοηθούς. Δεν είχε φώτα. Έκανε τη φωτογράφιση φέρνοντας τη Γκάρμπο δίπλα στο παράθυρο με το φως που διαχέεται από μια δαντελένια κουρτίνα. Εκείνη κάθισε απλώς σε μια καρέκλα. Έβγαλε το σακάκι της και κάθισε στον καναπέ. Ξάπλωσε στον καναπέ. Αυτά είναι τα μεγάλα πορτρέτα. Είναι γυρισμένη πλάτη στο φακό αλλά έχει την επίγνωση του Μπίτον ακόμα και όταν δε τον κοιτάζει. Σε μερικές εικόνες καπνίζει. Ο Μπίτον πήρε μια λάμπα από ένα τραπέζι και χρησιμοποίησε τον γυμνό λαμπτήρα – όπως έκανε για να φωτίσει τα πορτρέτα των αδερφών του όταν ήταν παιδί.

 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Η Γκρέτα Γκάρμπο στο ξενοδοχείο Πλάζα

Μάλλον τα αγαπημένα μου φωτογραφικά πορτρέτα είναι οι φωτογραφίες της Τζόρτζια Ο Κιφ από τον Άλφρεντ Στίγκλιτζ. Δεν ήταν μόνο η μούσα του. Ήταν η ερωμένη του, η σύζυγός του. Οι φωτογράφοι ανθίζουν όταν ερωτεύονται. Είναι υπέροχο να παρασυρθείς από τον έρωτα. Τα πορτρέτα της Γκάρμπο από τον Μπίτον είναι το αποτέλεσμα μιας μεγάλης λαχτάρας. Εκείνη του έδωσε ό,τι αυτός ήθελε και ο ίδιος ήταν έτοιμος γι αυτήν. Η σχέση μεταξύ τους είναι σαφής. Η Γκάρμπο ήξερε ότι την αγαπούσε. Υπάρχει μια στοιχειωμένη φωτογραφία, ο Patrick Procktor και η μούσα του, ο Gervase Griffiths, ποζάρουν γυμνοί στο Reddish House, το σπίτι του Μπίτον, το 1969. Είναι λουσμένοι στο φως του ήλιου. Νομίζεις ότι βρίσκεσαι στο δωμάτιο με τον Μπίτον. Ο Μπίτον ήταν βιρτουόζος του φωτός. Κανένας άλλος φωτογράφος δεν φωτογράφισε δίπλα σε παράθυρα με μεγαλύτερο ρομαντισμό.

 

Ο Μπίτον μεγάλωσε παίζοντας τον φωτογράφο με τις αδερφές του, ντύνοντάς τες και βάζοντάς τες να δημιουργούν περίτεχνα σύνολα. Το πρώιμο έργο του είναι γεμάτο θεατρικά στοιχεία. Κρεβάτια από τριαντάφυλλα, ρολά χαρτιού, φτερά από παγώνια, πούλιες και πουά. Το ταλέντο του για σκηνικά και κοστούμια τον οδήγησε σε μια καριέρα στο θέατρο. Αλλά με τα χρόνια και την εμπειρία λαχταρούσε μόνο τις απλές εικόνες των ανθρώπων.

Ο Μπίτον δεν ενδιαφερόταν για την τεχνική πλευρά της φωτογραφίας. Δεν ήταν απλά ένας φωτογράφος. Και ο ίδιος δεν είχε ποτέ σκεφτεί με αυτό τον τρόπο τον εαυτό του. Ήταν ένα σύνολο ιδιοτήτων. Δημοσιογράφος, καλλιτέχνης, σκηνογράφος και ενδυματολόγος, ιστορικός και ηθοποιός. Και όλες αυτές τις ιδιότητες, τις έβαλε  στα πορτρέτα του. Πώς μπορεί κάποιος να μην εντυπωσιαστεί με αυτά που έκανε; Έμεινε στο παιχνίδι για έξι δεκαετίες. Ήξερε τι έκανε. Είχε την αίσθηση της ιστορίας μέσα από τη δημιουργία. Ήταν μια δύναμη».

Απόσπασμα από το κείμενο της Άννι Λίμποβιτς για το βιβλίο ‘Beaton: Photographs’, το οποίο θα εκδοθεί στις 3 Σεπτεμβρίου από τον οίκο Jonathan Cape. 

 

 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Η βασίλισσα Ελισάβετ και ο πρίγκιπας Άντριου, 1960
 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Γκάρι Κούπερ, 1931
 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Πορτρέτο της Ήντιθ Σίτγουελ, 1962
 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Μάρλον Μπράντο 1946
 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Patrick Procktor και Gervase Griffiths
 Οι φωτογραφίες του Σεσίλ Μπίτον σε ένα μοναδικό λεύκωμα Facebook Twitter
Οι τουαλέτες του Τσάρλς Tζέιμς για την Vogue, 1948

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ