Ο θηριώδης παλαιοπώλης, ο «αγαπητός Θόδωρος Μίντζας»

Ο θηριώδης παλαιοπώλης, ο «αγαπητός Θόδωρος Μίντζας» Facebook Twitter
0

Ανηφορίζοντας την Πινδάρου, σταματούσα σχεδόν μηχανικά μπροστά στη βιτρίνα του ΑΝΘΕΣ, ενός ιστορικού παλαιοπωλείου με τα πιο ωραία στημένα πράγματα που είχα δει ποτέ σε κατάστημα. Ακόμα και για έναν που καθόλου δεν ενδιαφερόταν για παραδοσιακά αντικείμενα ή έπιπλα, ή στο βιαστικό περαστικό,  μόνο και μόνο οι ιστορίες των αντικειμένων, ο τρόπος με τον οποίο ήταν φτιαγμένα, συντηρημένα και τοποθετημένα  ασκούσαν μια γοητεία μαγνητική.

Για τον ιδιοκτήτη του έμαθα μόλις πριν από λίγο καιρό. Ο Θόδωρος Μίντζας που δεν βρίσκεται πια στη ζωή, ήταν ο άνθρωπος που "πάντρεψε" με τρόπο μοναδικό τη δυτική κουλτούρα με την ελληνική λαϊκή παράδοση, καθορίζοντας αποφασιστικά την αισθητική του σύγχρονου νεοελληνικού, εσωτερικού, αστικού χώρου.

Το λεύκωμα «Ο αγαπητός κύριος Θ.Κ.Μίντζας» που εκδόθηκε από το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα με την επιμέλεια δυο αγαπημένων του ανθρώπων, της Ελένης Μαρτίνου και του Γιώργου Παναγόπουλου που συνέλεξε ευλαβικά ένα πολύτιμο υλικό , το οποίο αποτελείται από προσωπικές φωτογραφίες, συνεντεύξεις, δημοσιογραφικά άρθρα και κείμενα φίλων του, της Ιωάννας Παπαντωνίου, του Άγγελου Δεληβοριά, της Πέγκυς Ζουμπουλάκη, το οποίο επιμελήθηκε ο Χάρης Σπυρόπουλος, είναι μια διαδρομή μαγείας μέσα στον ελληνικό πολιτισμό, μέσω των αντικειμένων τα οποία κόσμησαν επί αιώνες τα ελληνικά σπίτια και σήμερα έχουν και μουσειακό χαρακτήρα.

O αντικέρ είναι ντετέκτιβ, συντηρητής, ιστορικός, μελετητής αλλά και διακοσμητής και trend setter...

Ο Θόδωρος Μίντζας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Τα πρώτα του παιχνίδια ήταν συλλογή από νομίσματα. Σπούδασε νομικά στην Ιταλία και επιστρέφοντας, έκανε το χόμπι του, το να μαζεύει ωραία αντικείμενα, επάγγελμα. Ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε με τα ελληνικά έπιπλα, με την περίφημη κασέλα πρώτα από όλα, η οποία υπήρχε σε όλα τα ελληνικά σπίτια. Στα χέρια του τα κομμάτια της λαϊκής τέχνης, έγιναν κομμάτια ελληνικής τέχνης. Βγήκαν από το ρουστίκ περιβάλλον και την προκαθορισμένη χρήση τους, μπερδεύτηκαν και συνομίλησαν με αντικείμενα άλλων εποχών, μπήκαν στα σύγχρονα σπίτια με πιο ενδιαφέρουσες χρήσεις.

Ο αγαπητός κύριος Θ.Κ.Μίντζας» που εκδόθηκε από το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα
Ο αγαπητός κύριος Θ.Κ.Μίντζας, εκδ. Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα. επιμέλεια Ελένη Μαρτίνου, Γιώργος Παναγόπουλος. 

Όταν ο Θόδωρος Μίντζας με τον συνεργάτη του, έναν άνθρωπο με χρυσά χέρια και σύντροφό του Ανδρέα Σκουργιαλό άνοιξαν το κατάστημα το 1969, ο κόσμος πέταγε τα παλιά πράγματα. Οι δυο τους βοήθησαν πολλούς ανθρώπους να κάνουν ένα ταξίδι στη μοναδικότητα της ελληνικής τέχνης, σύστησαν ξανά στους Αθηναίους την ομορφιά ενός παλιού καθρέφτη, μιας παλιάς πόρτας, ενός ξύλινου διακοσμητικού. Ο Μίντζας έκανε την κασέλα μόδα και εκτίναξε την τιμή της στα ύψη. Ανέδειξε με μοναδικό τρόπο ένα νεοελληνικό αισθητικό προφίλ, μέσα στο οποίο είχαν θέση τοποθετημένα με τον πιο ευγενή αισθητικό τρόπο το νησιώτικο τραπέζι, το κιλίμι και τα παλιά κεραμικά, τα καντηλέρια, και τα πορτρέτα του περασμένου αιώνα, όλα, δημιουργώντας μια κουλτούρα ελληνική απενοχοποιημένη από τις τάσεις και τις μόδες της κάθε εποχής, μια κουλτούρα που αναγνώριζε το πολύτιμο, το καλόγουστο, το επιδέξια φτιαγμένο. Τα αντικείμενα που διάλεγε ο Μίντζας έφταναν στο παρόν μέσα από τις μεγάλες σχολές των Ελλήνων τεχνιτών, των αργυροχρυσοχόων, των πετράδων, των ξυλουργών.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θ. Μίντζας (δεξ), ο Α. Σκουργιαλός και ο σκύλος τους Άρης

“Ο Θεόδωρος Μίντζας ήταν ένας από τους ιεροφάντες της σταδιακής διαδικασίας με την οποία οδηγήθηκα πειραματικά στην προσωρινή οπωσδήποτε και δοκιμαστική μάλλον επιλογή ενός ουδέτερου, αλλά ευτυχέστερου ονοματισμού: αντί για μία «λαϊκή» τέχνη είναι πολύ πιο σωστό να αναφερόμαστε στην κοσμική τέχνη των αιώνων της ξενικής κατοχής, αντιδιαστέλλοντας έτσι την εκκλησιαστική τέχνη της ίδιας περιόδου. Ο Θόδωρος, αν και αθώος από τέτοιους θεωρητικούς προβληματισμούς, διέθετε μία καθόλου ευκαταφρόνητη πνευματική καλλιέργεια, την οξύτατη όσφρηση του λαγωνικού και το αξιοσημείωτο ενδιαφέρον ενός ερασιτέχνη μελετητή, που σταχυολογεί με επιδεξιότητα ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει κατά τόπους ο υλικός πολιτισμός της Ελλάδας” γράφει γι' αυτόν ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη,  Άγγελος Δεληβοριάς.

"O αντικέρ είναι ντετέκτιβ, συντηρητής, ιστορικός, μελετητής αλλά και διακοσμητής και trend setter". Με αυτά τα λόγια η αντικέρ Ελένη Μαρτίνου, παρουσίασε το λεύκωμα για τον Θόδωρο Μίντζα.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
"Ανέδειξε το ελληνικό αντικείμενο και έπιπλο και το τοποθέτησε χωρίς τα κλισέ που ξέρουμε μέχρι τώρα. Το πετσετάκι στο πιάνο και το καλημέρα στον τοίχο.", λέει η αντικέρ Ελένη Μαρτίνου για τον Θόδωρο Μίντζα... Φωτ.: Αργυρώ Μποζώνη/ LIFO

Συναντήσαμε την αντικέρ Ελένη Μαρτίνου και μιλήσαμε για τον φίλο και συναδέλφό της Θόδωρο Μίντζα, με αφορμή το λέυκωμα που του αφιέρωσε.

 — Πώς σκεφτήκατε αυτή την έκδοση;
Το Θόδωρο τον ήξερα πάρα πολλά χρόνια. Του είχα μεγάλο θαυμασμό γιατί ήταν ο άνθρωπος που ανέδειξε με ένα τρόπο μοναδικό την ελληνικότητα, το λαϊκό, το οποίο στην ουσία δεν είναι λαϊκό, είναι ελληνικό, είναι η ελληνική τέχνη. Το ξυλόγλυπτο, το ασήμι, το πορτρέτο το επτανησιακό. Αυτός είναι ο πρώτος που ανέδειξε κάποια πράγματα γιατί είχε το «μάτι» αλλά είχε και την κουλτούρα που την είχε πάρει από την Ιταλία,  γιατί εκεί σπούδασε. Αλλά σαφώς είχε το «μάτι», δε φτάνει η κουλτούρα.

— Πώς ξεκίνησε ο Μίντζας, σας είχε πει;
Έλεγε για αστείο ότι ξεκίνησε από τις καρτ ποστάλ, δηλαδή στην αρχή δεν είχε τα μέσα να αγοράσει. Ξεκίνησε στην Πινδάρου στο 22 και μετά πήγε στο 24 και ξεκίνησε με την κασέλα, με την μουσάντρα, με το κομμάτι από το ταβάνι, τη ροζέτα, τους καθρέφτες, πράγματα τα οποία εκείνη την εποχή τα πέταγαν. Είχε έναν σπουδαίο βοηθό τον Ανδρέα Σκούργιαλο, του οποίου τα χέρια ήταν χρυσά. Όταν πήγαινα στο μαγαζί του Θόδωρου, ερχόμουν εδώ στο δικό μου και έλεγα, «θεέ μου εκείνο το μαγαζί θέλω να έχω», γιατί ήταν όλα ωραία. Εδώ για να πάρουμε ένα ωραίο αγοράζαμε και τριάντα άσχημα. Και ήταν αυτό το ανακάτεμα, που δεν τάθελες όλα όσα είχες. Εκείνου ήταν όλα ένα και ένα τα πράγματά του και επίσης είχε έναν μοναδικό τρόπο να τα τοποθετεί. Τα έβαζε με τρόπο ανεπανάληπτο στο μαγαζί του.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
"Διέθετε μία καθόλου ευκαταφρόνητη πνευματική καλλιέργεια, την οξύτατη όσφρηση του λαγωνικού και το αξιοσημείωτο ενδιαφέρον ενός ερασιτέχνη μελετητή, που σταχυολογεί με επιδεξιότητα ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει κατά τόπους ο υλικός πολιτισμός της Ελλάδας"... Σημαιοφόρος στην παρέλαση, 1946

— Έζησε ωραία;
Νομίζω έζησε ωραία. Ήταν άρχοντας. Έκανε τα ταξιδάκια του, δεχόταν ωραία, ντυνόταν πάντα ωραία, ήταν καλοζωϊστής, του άρεσε να περνάει καλά. Είχε χιούμορ πολύ, ήταν πάρα πολύ φιλικός, μαγείρευε ωραία.

— Πείτε μου το πιο σοβαρό πράγμα που έκανε για το επάγγελμά σας.
Ανέδειξε το ελληνικό αντικείμενο και έπιπλο και το τοποθέτησε χωρίς τα κλισέ που ξέρουμε μέχρι τώρα. Το πετσετάκι στο πιάνο και το καλημέρα στον τοίχο. Ακόμα και την καλημέρα την έβαζε με τέτοιο τρόπο που γινόταν ένα έργο τέχνης. Έπαιρνε ένα κομματάκι ξύλινο από μια γιρλάντα, από ένα δωμάτιο και το έκανε γλυπτό. Στα χέρια του τα πράγματα έπαιρναν μια νέα πνοή και τα έβαλε στο μοντέρνο αστικό σπίτι. Και έχοντας το «μάτι» μάζεψε πολύ ωραία πράγματα που σήμερα βρίσκονται και στο Μουσείο Μπενάκη και στο Πελοποννησιακό.

— Πιστεύετε ότι στην Ελλάδα το επάγγελμα του παλαιοπώλη αποκαταστάθηκε ποτέ ή ήταν πάντα ο παλιατζής;
Ήταν ο παλιατζής. Εκτός από λίγους που το έκαναν με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Εμείς όταν πουλάμε προτείνουμε, την τοποθέτηση την ανάμειξη των παλιών με τα καινούργια. Θεωρείται ντεμοντέ,  γιατί οι άνθρωποι τρέχουν προς μια κατεύθυνση που ορίζει το σύγχρονο. Εγώ πρεσβεύω ότι ένα αντικείμενο που είναι πάρα πολύ καλό είναι και επένδυση. Ένα πράγμα που είναι μέτριο δεν είναι επένδυση.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Με φίλους του, Πάσχα, 1951

— Eδώ το επάγγελμά σας το τσάκισε η κρίση;
Το τσάκισε η κρίση αλλά είχε τσακιστεί και πριν την κρίση. Δεν είναι της μόδας. Η παράδοση δεν είναι της μόδας. Κι εμείς αυτό πουλάμε. Παράδοση. Αν εγώ σήμερα αγοράζω πράγματα της Βερναρδάκη, δημιουργώ μια παράδοση, μια ιστορία. Γιατί η δουλειά της δεν υπάρχει σε κανένα μουσείο. Δεν υπάρχει και καμία υποστήριξη. Φταίνε και οι παλαιοπώλες που δεν έκαναν ένα σύλλογο, ένα σώμα γερό που θα έκανε τις εκδηλώσεις εκείνες που θα έχτιζαν μια ιστορία. Ήμασταν καμιά τριανταριά, σήμερα έχουμε μείνει ελάχιστοι.

— Για ποιο λόγο θα λέγατε σε κάποιον να έρθει στο μαγαζί σας να αγοράσει κάτι; Εννοώ, μπορεί να αγοράσει κάτι ή είναι όλα απίστευτα ακριβά;
Λόγω της κρίσης είμαστε πολύ πιο υποχωρητικοί με τις τιμές. Υπάρχει δυνατότητα να αγοράσεις πιο φθηνά οπότε πουλάς πιο φθηνά. Δηλαδή θα έρθει κάποιος να πάρει δυο πολυθρόνες τις οποίες θα πάρει σε καλή κατάσταση, με σεβασμό φτιαγμένες και θα τις πάρει πιο φθηνά από ότι στο Μιλάνο, σε ένα μαγαζί με έπιπλα. Και από την άλλη έχουμε εκείνα τα συλλεκτικά τα οποία είναι ακριβά ή πρωτότυπα, αλλά κάποιος μπορεί να βρει κάτι άλλο σε σαφώς καλή τιμή.

Εμένα η χαρά μου είναι να έρθει κάποιος εδώ να δει κάτι και να του αρέσει,  να εκτιμήσει έναν κόπο που κάνουμε εδώ πέρα και μετά θα κάνουμε ότι μπορούμε για να τον βοηθήσουμε να το αποκτήσει. Υπάρχουν πράγματα για όλα τα πορτοφόλια. Όπως υπάρχουν πάντα  άνθρωποι και νέοι και με γούστο που αγαπούν τα παλαιά πράγματα.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Προσωπογραφία των Θ. Μίντζα και Α. Σκουργιαλού από τον Δ. Μυταρά

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Τα ταξίδια

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θόδωρος Μίντζας με τον Ανδρέα Σκουργιαλό στα Μετέωρα
H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θ. Μίντζας και ο Ντίνος Χριστιανόπουλος

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Με τον Ανδρέα Σκουργιαλό στο Άγιο Όρος

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Με τον Ανδρέα και την Πατρίτσια Αδαμοπούλου

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Το σπίτι του Θ. Μίντζα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Το σπίτι του Θ. Μίντζα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θ. Μίντζας και ο Γ. Παναγόπουλος

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

 
Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ