Ο ποιητής Αμίρ Ορ στην Αθήνα

Ο ποιητής Αμίρ Ορ στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Αυτές τις μέρες βρίσκεται στην Αθήνα ο ποιητής Αμίρ Ορ.

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών, θα διαβάσει ποιήματά του στα εβραϊκά –με ταυτόχρονη προβολή της μετάφρασης στα ελληνικά το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου, στις 20:00, στο Μουσείο Ακρόπολης.

Ο Αμίρ Ορ γεννήθηκε το 1956 στο Τελ Αβίβ. Σπούδασε Φιλοσοφία και Θρησκειολογία στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, όπου αργότερα δίδαξε για τη θρησκεία των Αρχαίων Ελλήνων. Έχει διδάξει ποίηση και δημιουργική γραφή σε διάφορα πανεπιστήμια στο Ισραήλ, στην Αγγλία και στην Ιαπωνία.

Έχει δημοσιεύσει επτά ποιητικές συλλογές. Το ποιητικό του έργο έχει μεταφραστεί σε 25 γλώσσες, μεταξύ των οποίων στα αραβικά, αγγλικά, γαλλικά, ολλανδικά και ιαπωνικά. Μεταξύ των μεταφράσεών του από τα αρχαία ελληνικά συγκαταλέγονται το Κατά Θωμά Ευαγγέλιο και μία ανθολογία αρχαίας ελληνικής ερωτικής ποίησης.

Τον συναντήσαμε και είχαμε μια μικρή συζήτηση:

Τι είναι η ποίηση για εσάς;

Ποίηση είναι ο τόπος στον οποίο μεγαλώνω. Είναι αυτό που δίνει νόημα στην πραγματικότητα γύρω μας. Ο ποιητής είναι δημιουργός, υπό την έννοια ότι προετοιμάζει τις αντιλήψεις του αύριο, δημιουργεί νέες νοοτροπίες. Δεν ξέρω ποτέ από πριν τι ποίημα θα γράψω.

Ποια είναι τα θέματα που πραγματεύεστε;

Υπαρξιακές σκέψεις. Ο έρωτας. Τελευταία εστιάζω σε κοινωνικά ζητήματα. Ένας ποιητής επηρεάζεται από αυτά που συμβαίνουν γύρω του.

Τι είναι αυτό που σας εμπνέει για να γράψετε; Ποιες συνθήκες ευνοούν την έμπνευση σας;

Δεν το ξέρω, είναι κάτι που αλλάζει συνεχώς. Θα μπορούσε να είναι μια διαδρομή με λεωφορείο, για παράδειγμα. Καμιά φορά ξυπνάω με ποιήματα και δουλεύω πάνω τους για μέρες. Θυμάμαι ένα πρωί στην Ελλάδα, πριν δύο χρόνια, έκανα jogging και ξαφνικά μου έρχεται έμπνευση. Σταματάω αμέσως, γράφω το ποίημα, και το συνεχίζω την επομένη.

Πώς είναι να γράφει κανείς ποίηση σε ένα πολιτικά τεταμένο περιβάλλον;

Η ποίηση αφορά στη ζωή. Δεν αποφασίζει ο ποιητής τι γράψει, εάν θα γράψει πολιτική ή ερωτική ποίηση για παράδειγμα. Ο ποιητής πρέπει να γράφει ό,τι τον εμπνέει. Ποίημα σχετικά με την πολιτική κατάσταση πρωτοέγραψα πριν δύο μόλις χρόνια. Η ποίηση δεν επηρεάζει καταστάσεις, αλλά τον ψυχισμό των ανθρώπων.

Τι προσφέρουν σε έναν ποιητή μεγάλες διοργανώσεις, όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών;

Διάλογο. Η ποίηση προχωράει με διάλογο, και εννοώ πρώτιστα τον διάλογο ποιητή και κοινού. Αυτός ο διάλογος είναι μια επαφή με την πραγματικότητα. Υπάρχει μια δημοκρατία της ποίησης , η οποία μετακινείται από τόπο σε τόπο.

Ποιο είναι το ποίημα που αγαπάτε περισσότερο;

Αγαπώ πολύ την ποίηση της Σαπφούς, δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο ποίημα. Από τα δικά μου, Οι Βάρβαροι, μέρος δεύτερο.

Δυο ποιήματα του Αμιρ Ορ

Οι βάρβαροι (μέρος δεύτερο)

Δεν περιμέναμε μάταια τους βαρβάρους,
δεν είχαμε μάταια συναθροιστεί στην αγορά,
δεν δώρισαν μάταια οι συγκλητικοί τις επίσημες τόγες τους
και πρόβαραν τους λόγους τους για τη συνάντηση.
Δεν γκρεμίσαμε μάταια τους ναούς μας
και νέους αναγείραμε για τους δικούς τους θεούς –
Κάψαμε, όπως άρμοζε, τα βιβλία μας
που τίποτε δεν περιέχουν γι' ανθρώπους σαν κι αυτούς.
Οι βάρβαροι ήρθαν κατά πως πρόβλεψε η προφητεία
και πήραν τα κλειδιά της πόλης απ' το χέρι του βασιλιά.
Όταν έφτασαν όμως φορούσαν ρούχα σαν και τα δικά μας
και τα έθιμά τους ήταν σαν τα έθιμα της χώρας μας.
Κι όταν άρχισαν να μας δίνουν διαταγές στη γλώσσα μας
δεν ξέραμε πια πότε οι βάρβαροι είχαν έρθει.

**

Ένας σπόρος χωμένος στην άμμο περιμένει χρόνια τη βροχή

μτφρ.: Βασίλης Ρούβαλης

Αυτό το ποίημα θα 'ναι ενός άλλου αιώνα, όχι διαφορετικού από τον δικό μας. Αυτό το ποίημα θα μείνει κρυφό, με σιγουριά, κάτω από σωρούς λέξεων ώσπου,

ανάμεσα στα τελευταία ρινίσματα άμμου της κλεψύδρας,

σαν βαπόρι μέσα σε γυάλινο μπουκάλι, θα φανερωθεί. Αυτό το ποίημα

που θα μιλάει για την αθωότητα. Και οι απλοί άνθρωποι, που φαίνονται

ξεσηκωμένοι από τη αλληλουχία των γεγονότων, σαν αργοπορημένοι θεοί,

θα το ακούσουν χωρίς να σημαίνει τίποτε επειδή δεν ήταν εκεί προηγουμένως,

σηκώνοντας την πλάτη τους όπως τα φίδια

μέσα στα πεταμένα παλιοπράγματα, και δεν θα υπάρξει κάτι αλλού

για να βιαστούν, και δεν θα έχει κάποιο τέλος

διαφορετικό από την αρχή του. Δεν θα είναι πλούσιο

μα ούτε και φτωχό. Δεν θα πειράζουν πια οι ατέλειωτες υποσχέσεις

στην πράξη αυτά που πρεσβεύει

και δεν θα μειώνει ή υπερβάλλει εαυτόν από εδώ κι από εκεί.

Αυτό το ποίημα, αν απευθύνεται προς εσένα, γυναίκα, ποτέ δεν θα σ' αποκαλέσει

muse babe, κι ούτε θα κοιμηθεί μαζί σου σαν τους προγόνους του;

Ή αν σ' εσένα, άνδρα, δεν θα υποκύψει, ούτε θα σκοτώσει, δεν θα βάλει πούδρα

και δεν θ' αφαιρέσει τις λέξεις και τη σάρκα του, και δεν έχει δεν έχει –

τι; Μάλλον τώρα θα τ' ονομάσω, το κακό ποίημα

του αιώνα: εδώ, ασθενικό, με τέτοια υγεία ώστε μόλις να σέρνεται

στα κακώς κείμενα των σύγχρονων ιδεών

ή στέκεται ακίνητο για να επιδείξει τα χαρτιά του και μετράει τ' ασήμαντα

στο αριθμητήριο. Η απογραφή: λουλούδια και συνδετήρες,

σώματα (ναι, δίχως ανησυχία), ψηλά ποτήρια. Μετά συνδετήρες –

επίσης πεταλούδες και πολλά χνάρια κι άλλα καρφιά και ράφια

για τις διαφωνίες της επίσιμης κριτικής, και ακόμη για χαζολόγημα, οδούς

αντί οδόντος, με τα χαοτικά χαμόγελα ενός χαμαιλέοντα που αγνοεί εντελώς

τα χρώματά του ώσπου να καταλήξει παραβολή. Ή με ακατανόητη ηρεμία

να δοκιμάζεις μ' αλλουνού την τύχη σε παιχνίδια του, προς και από

χωρίς άλλο σκοπό εκτός από, ας πούμε,

κάπως αστεία το μήκος μιας γραμμής. Ρίξε πορτοκαλί στο μπλε

του βραδινού ουρανού: τώρα, βάλε ένα μικρό σύννεφο. Αναρριχήσου,

κοίταξε προς τα κάτω: θάλασσα από θάλασσα, άμμος από άμμο.

Ή δάχτυλα. Δέκα σκουλήκια κολλημένα μεταξύ τους

κινούνται με ανεξήγητη χάρη. Τώρα περικυκλώνουν

μια σφαίρα ελλειπτική, θαυμάσια, σαρκώδη, περαιτέρω

μπορείς να πεις μια λέξη (πρόκειται για φρούτο, λέγεται

ροδάκινο). Κι αυτές οι λέξεις η γεύση τους είναι γεμάτη από τη γεύση

της ύπαρξης, μιας νότας που συνοδεύει το βλέμμα με δέος

κι όχι μ' ένα υπόκωφο ντιν. Κι αυτό είναι το ποίημα:

τραγουδάει, ας πούμε, την πίσσα που γέμισε το πόδι σου στην παραλία,

τα πλαστικά μπουκάλια, τις ίδιες τις λέξεις του. Ό,τι βλέπει

είναι άσπρο και μαύρο, διάφανο ή γεμάτο κόκκους.

Δεν είναι λιγότερο γυμνό απ' εσένα. Κι ούτε πιο πολύ. Μόνο μ' αυτή την ακρίβεια

που δεν έχει όρια εκτός από τις καμπύλες μιας πόρνης,

ένα βάζο με κυκλάμινα ή μια τρίχα σε μια κρεμάστρα μπάνιου.

Εδώ τα πλάσματα δεν θέλουν να ξέρουν. Εκεί

τα πλάσματα θέλοντας μόνον αυτό, αποτελούν, προς το παρόν, την πιθανότητα

να γίνουν πλάσματα του εδώ, να γίνουν αρχαία

τέτοια που δεν έχουν άλλο να πουν από εμένα, εμένα χωρίς όρια

χωρίς εσένα. Ένα σκυλί ξαπλώνει στο σκαλοπάτι

στον απογευματινό ήλιο και δεν ξεχωρίζει τον εαυτό του από τις μύγες.

*****

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ