Ο Βασίλης Αμανατίδης για το μ_otherpoem: μόνο λόγος

Ο Βασίλης Αμανατίδης για το μ_otherpoem: μόνο λόγος Facebook Twitter
0

[Α.Μ]

 

«Στην εστία αυτή, ενωμένους μας κρατούν μαζί

οξείες αιχμές από μια έδρα που λείπει»

 

Το έβδομο βιβλίο ποίησης του Βασίλη Αμανατίδη είναι ένα ενιαίο σπονδυλωτό ποίημα (εξήντα ποιημάτων), που περικυκλώνει τη μητέρα ως «χώρα», χρησιμοποιώντας συνήθως την αμεσότητα θεατρικού μονολόγου. Το έργο στοχεύει στην υποκειμενική αποτύπωση του ατομικού οικογενειακού βιώματος (πηγής και κάθε «εγκλήματος»), υπονοώντας όμως και άλλους ομόκεντρους –και πολύ καθολικότερους– κύκλους του Μητρικού. Εδώ, η χώρα-μητέρα εγκαλείται όχι τόσο για να κατακτηθεί ή να αποκαθηλωθεί (αυτό είναι όντως αδύνατον), όσο για να ομολογηθεί κατά τρόπο μη εξωραϊσμένο το επώδυνο μητρικό χάος.  Μας μίλησε, λίγες ημέρες πριν από την κυκλοφορία του βιβλίου του μ_otherpoem: μόνο λόγος, από τις εκδόσεις Νεφέλη.

Ο Βασίλης Αμανατίδης για το μ_otherpoem: μόνο λόγος Facebook Twitter

  

Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό το θέμα;

Δεν τα αποφασίζεις συνήθως τα θέματα – σε "αποφασίζουν". Το συγκεκριμένο ήρθε πράγματι ως ανάγκη. Το βιβλίο έπρεπε να γραφτεί, ήταν η ώρα του. Ίσως και να το προετοιμάζω πολλά χρόνια – δίχως καλά καλά να το ξέρω. Νομίζω άλλωστε πως όλα μου τα βιβλία περικυκλώνουν, από διάφορες οπτικές γωνίες, κυρίως το θέμα αυτό. Μόνο που στα προηγούμενα, το οικογενειακό τραύμα, η μητρική εμπλοκή κ.λπ., μετατρέπονταν συνήθως σε σκοτεινές φαντασμαγορίες, αλληγορικές ή παραβολικές. Ήταν ο τρόπος μου ώς τώρα να εξορκίζω το τραύμα. Διασκεδάζοντάς το – και εννοώ κυρίως: διασκορπώντας το. Θρυμματίζοντάς το εις τα εξ ών συνετέθη. Στο «μ_otherpoem: μόνο λόγος» το τραύμα δεν εξορκίζεται απλώς. Αντιμετωπίζεται. Ένας βασικός τρόπος προς αυτή την κατεύθυνση –της κατά μέτωπον αντιμετώπισης– είναι η ευθεία ομολογία τού τραύματος και η με νύχια και δόντια διατήρηση της αλήθειας. Ένας δεύτερος τρόπος είναι η σταδιακή μες στο βιβλίο υπαγωγή του θέματός μου στη γενίκευση. Ξεκινώ από την ατομική υποκειμενική εμπειρία. Αλλά καθώς το βιβλίο προχωρά, το ατομικό μετατρέπεται σε ένα ευρύτερο σχήμα, που ίσως αφορά όλους. Έτσι, κατ' ευχήν, η ατομική περίπτωση γίνεται σιγά σιγά σχήμα ευρύχωρο, ένα σχεδόν αρχέτυπο.


Η μητέρα είναι ο μοχλός ή η κινητήριος δύναμη μιας οικογένειας;

Πέρα από την αδιαμφισβήτητη φυσική λειτουργία του μητρικού, στις κοινωνίες των ανθρώπων η μητέρα –όπως την ξέρουμε– είναι κυρίως ρόλος. Ο ρόλος αυτός είναι συνυφασμένος –όσο θυμόμαστε– με την πατριαρχία. Από τη μια επικυρώνει την πατριαρχία, από την άλλη την κρατά σε μία διαρκή απειλή. Η μητέρα στέκει πάντα στο ενδιάμεσα. Έτσι, οι οικογενειακές μας σχέσεις είναι –θα έλεγα– υποκείμενες σε ένα σχεδόν αταβιστικό πλέον θεατρικό στοιχείο. Καθημερινά πρωταγωνιστούμε σε ένα θέατρο της ύπαρξης, όπου προβάρουμε προς άγνωστη κατεύθυνση ένα έργο δωματίου, το οποίο δεν έχει γραφτεί από εμάς, αλλά από άγνωστο συγγραφέα. Όσο για τη σχέση μας με τη μητέρα, είναι η σχέση μας με το μεγάλο Ον, με την ίδια την καταγωγή μας, με τη «χώρα» που μας χώρεσε και μας έδωσε ζωή. Η ύπαρξη του πλάσματος αυτού παρακολουθεί τη ζωή μας. Είμαστε υπό παρακολούθηση. Πρόκειται για τη σχέση μας με τον Δημιουργό μας – μια σχέση που δεν μπορεί παρά να είναι περίπλοκη και αμφίθυμη. Το δίχτυ δεν είναι απλό, όσο και αν συχνά χρυσώνουμε το χάπι με γιορτές μητέρας, μαθητικά ποιηματάκια και άλλες τέτοιες γλυκερότητες. Το ον μητέρα (πολύ περισσότερο από το ον πατέρας) έχει πράγματι τρομερά δικαιώματα πάνω μας. Μας έχει βγάλει από μέσα της. Εύλογα λοιπόν αντιμετώπισα τη σχέση με τη μητέρα ως τον βατήρα εκείνο που με τις ιδιόρρυθμες ταλαντώσεις του σε διδάσκει να αντιμετωπίζεις αργότερα τους γύρω, την κοινωνία, το συλλογικό. Ναι, η μητέρα είναι Χώρα. Αλλά το επίκαιρο και «κρίσιμο» ζήτημά μας είναι (και εννοώ εδώ παιγνιωδώς και την παρούσα κρίση που βιώνουμε): τι γίνεται όταν ζητούμε και από τη χώρα μας να γίνει, και να μας φέρεται ως, μητέρα... Γιατί η μητέρα έχει στοργή, έχει και οργή. Είναι μητέρα, αλλά και η ίδια παιδί μιας άλλης μητέρας. Νομίζω πως από κει προκύπτουν όλα ή τουλάχιστον τα περισσότερα. Όπως και από τον μάλλον απροσδιόριστο ρόλο του πατέρα, ειδικά στις μεσογειακές κοινωνίες.

Θα μου πείτε την άποψή σας για την ελληνική οικογένεια; Η κοινωνία ως προέκτασή της πως είναι;

Το έχω ξαναπεί με άλλη ευκαιρία, και το επαναλαμβάνω παραλλαγμένο ελαφρώς: "Οι άνθρωποι επιλέγουν τον μικροαστισμό και τη σύμβαση ακριβώς επειδή ο φόβος δημιουργεί πρόβατα. Ο ρόλος της οικογένειας είναι να μαθαίνει τα παιδιά στον φόβο. Τα μέλη της ελληνικής οικογένειας, από φόβο να μη μείνουν μη συνασπισμένα, ανάδελφα, δημιουργούν τέρατα. Δημιουργούν το πατερομητεροαγοροκοριτσόπραμα. Η ελληνική οικογένεια δεν ευνοεί την αποκόλληση αλλά την τερατοποίηση και τη συγκόλληση. Αυτό γίνεται με τις καλύτερες προθέσεις, ως αν να ήταν η μόνη οδός. Στην Ελλάδα, σχεδόν μηχανιστικά, η συγκρότηση δημιουργείται μέσα από τους δεσμούς αίματος." Θα πρόσθετα σε αυτά κυρίως τα εξής: Η κοινωνία μας, ως προέκταση μιας τέτοιου τύπου οικογένειας, δεν εμπιστεύεται τα συστατικά της. Η σκέπη του συλλογικού, αν και την επικαλούμαστε διαρκώς ως δικαιολογία ύπαρξης, δεν μας καλύπτει. Γιατί φοβόμαστε το χνώτο του άλλου, του δικού μας άλλου.

Πιστεύετε ότι μπορούμε να απαλλαγούμε από τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και να προχωρήσουμε;

Η μητέρα στις κοινωνίες μας προεξέχει και προεξάρχει – συνήθως υπογείως. Είναι η υπόγεια πρωταγωνίστρια. Αυτό της διασφαλίζει ένα άβατο, αλλά συχνά «πληρώνει» αυτή πρώτη τα λάθη μιας πατριαρχικής λογικής. Η υπεραφθονία μητέρας ή η έλλειψη αρκετής μητέρας δημιουργεί τραύματα. Ομολογώ πως στο βιβλίο αυτό η ρήξη έχει έναν χαρακτήρα επείγοντα. Ωστόσο, από τίποτα δεν απαλλάσσεσαι εάν δεν έχεις δουλέψει εσωτερικά προς την κατεύθυνση της απαλλαγής. Στο κείμενο που έχω φτιάξει, η συμβολική μητροκτονία σημαίνει προπάντων μια απομάκρυνση από στερεότυπα και προκαταλήψεις, καταρχήν μέσα από την αναγνώρισή τους, την ομολογία τους. Το πρώτο βήμα για να προχωρήσουμε είναι να δούμε το τραύμα, το δεύτερο να το ομολογήσουμε. Δηλαδή, να προχωρήσουμε από την οδύνη του βιώματος προς τον μετασχηματισμό της οδύνης αυτής σε λόγο, σε μια κάποια λύτρωση και λύση. Είναι ο λόγος αυτός που μας ενώνει ή θα μας ενώσει. Από κει και πέρα, η ατομική δουλειά του καθενός θα συνεργήσει προς τη συλλογική κατεύθυνση. Δεν αισιοδοξώ αρκετά – δεν είναι τέτοια η φύση μου. Ωστόσο, γίνεται. Γίνεται να γίνει. Στη ζωή του καθενός μας, όπως και στην τέχνη. Όμως η τέχνη είναι οδός, δεν είναι λύση. Θα δούμε...

Ως ενήλικας συμφιλιώνεται κάποιος με την οικογένειά του;

Νομίζω πως με αυτά τα πράγματα αρχίζεις να συμφιλιώνεσαι όταν προσπαθείς να αλλάξεις εσύ ο ίδιος πρώτα. Όσο κι αν αυτό είναι δύσκολο. Η ηρεμία της συμφιλίωσης έρχεται με την αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου. Μέχρι να σταματήσεις να προσπαθείς εμμονικά να αλλάξεις τους άλλους –εν προκειμένω τους γονείς σου– έχεις περάσει μπορεί και μια κόλαση, οπωσδήποτε πάντως από οδούς οδύνης και θυμού. Δεν πειράζει, ίσα ίσα, είναι κάτι που επιβάλλεται να σου συμβεί. Τα πράγματα τελεσφορούν μέσα από το δύσκολο, όχι από το εύκολο. Μιλώ λοιπόν για έναν διαρκή αγώνα με τους οικείους σου. Μία διαδικασία αλληλοεξημέρωσης. Είμαστε άγρια θηρία. Το θέμα είναι να μην είμαστε άγρια θηρία μέσα σε μητρικό ή πατρικό κλουβί. Να είμαστε θηρία σε ανοιχτό πεδίο. Το ανοιχτό πεδίο κάνει τα θηρία λιγότερο νευρικά. Τα φέρνει εγγύτερα στη φύση τους. Τότε και οι γονείς θα ηρεμήσουν, θα ημερώσουν. Θα νιώσουν πως μπορούν κι αυτοί να είναι θηρία. Πλάσματα εκτός ρόλου. Η αλληλοεξημέρωση έρχεται μετά την αμφίδρομη αποδοχή της θηριωδίας που ασκήσαμε ο ένας στον άλλον. Σε όλη τη ζωή μας προσπαθούμε να κόψουμε έναν ομφάλιο λώρο.

Τα καταφέρνουμε τελικά ή αντ΄αυτού δημιουργούμε νέες δεσμεύσεις και ποιές μπορεί να είναι αυτές;

Στο «μ_otherpoem: μόνο λόγος», πρωταγωνιστής είναι αδιαμφισβήτητα ο λώρος. Αλλά ο λώρος τη στιγμή που καταλαβαίνει –θαρρείς σαν από μόνος του– πως πρέπει πλέον να εξαφανιστεί, πως δεν χρησιμεύει σε κάτι, ίσα ίσα εμποδίζει. Το βιβλίο μου το κατάλαβε λοιπόν κάποια στιγμή αυτό, και μου υπαγόρευσε το ίδιο τι να πράξω. Ξέρετε, στα έργα υπάρχει πάντα το στοιχείο της εσωτερικής τους δραματουργίας. Είναι η αναγκαιότητα να υπάρχει κάτι εκεί μέσα γιατί κάνει καλό στο έργο (άρα και στα καλύτερα ένστικτα του αναγνώστη). Εάν το έργο γίνει μόνο και μόνο για να ικανοποιηθεί ο ναρκισσισμός του συγγραφέα του, το έργο χαλά, ο συγγραφέας του ικανοποιείται. Έτσι, το έργο αυτό –ίσως περισσότερο απ' ό,τι τα προηγούμενα πράγματα που έχω φτιάξει– απέκτησε κάποια στιγμή την απολύτως δική του δυναμική. Προς το τέλος της συγγραφής του βιβλίου, το τραύμα μου δεν ήταν πια και τραύμα του βιβλίου. Αυτά που ήθελα να πω εγώ για να ιαθώ εγώ, δεν τα ήθελε το έργο. Ο δραματουργός ποιητής ακούει λοιπόν το έργο του την ώρα που δημιουργείται. Πηγαίνει με τα νερά του. Κι αυτό είναι έπειτα απολύτως ιαματικό και για τον ίδιο. Αυτό ας το ακούσουν οι γονείς. Το παιδί (το έργο μας) μάς μαθαίνει τι χρειάζεται αυτό το ίδιο. Πάντως με το να κόβεις έναν λώρο, τον τιμάς, του ομολογείς ρητά ότι υπήρξε. Και ό,τι υπήρξε κάποτε, θα υπάρχει για πάντα μέσα σου. Όμως ευτυχώς πλέον ως δεσμός, και όχι ως δεσμά. Λώροι που δεν κόβονται γίνονται θηλιές. Ελπίζω λοιπόν πως η κίνησή μας «έναντι» των ισχυρότερων οχυρών (στην περίπτωση του βιβλίου αυτού, έναντι του ιερού μητρικού εμβλήματος) θα συντελέσει στην ωριμότητα της από δω και πέρα συλλογικής μοναξιάς μας.

  

Τρια ποιήματα από το  μ_otherpoem: μόνο λόγος 

 

[σταθερότητα: το τραπέζι]

           Γιατί ναι; (Γιατί όχι;)

           Γιατί όχι; (Γιατί ναι;)

           Γιατί όχι; (Γιατί ναι;)

           Γιατί ναι; (Γιατί όχι;)

Αυτά είναι τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού.

Αυτή είναι η μέθοδος της αν

ισορροπίας. Έτσι μόνο η αστάθεια εκλαμβάνεται ως σταθερότητα.

Έτσι το τραπέζι οσιώνεται ως κατασκευή

(«κι αν δεν το βλέπεις τώρα, υπομονή, σε λίγο θα το δεις»)

και το ζήτημα μετατίθεται σε προβλήματα του εδάφους

(«δεν φτιάξαμε το έδαφος εμείς, υπάρχει αφ' εαυτού του,

δεν είμαστε εμείς οι κατασκευασταί του σύμπαντος χώρου»).

Με κάτι τέτοιες αντιλήψεις, στρογγυλοκαθίσαμε

όχι στις πλευρές, μα στις γωνίες.

Από την αχρησία οι πλευρές εξέπεσαν

και ονομάσαμε άξονες κάτι αιχμές δοράτων.

Όταν έχεις καθίσει πια εκεί για καιρό, συνηθίζεις

την καταπάνω σου αιχμή ως κομμάτι του εαυτού σου.

Τούτο βολεύει όλους:

Μία τέτοια επιθετικότητα δεν οφείλεται σε άλλον (όλοι έχουν μία).

Μία τέτοια βία είναι ένα σύμπαν αθωώσεως.

Στην εστία αυτή, ενωμένους μας κρατούν μαζί

οξείες αιχμές από μια έδρα που λείπει.

[χρειάζεται να πω και για τα πόδια;]

 

Φαίνεται τόσον καιρό εμείς,

αναγνωρίζοντάς το μόνο απ' τις αιχμές του,

ούτε που ανάλαβαμε να αντιληφθούμε πως

εκείνο εκεί το ανάμεσά μας κείμενο

στον αέρα στέκει πλέον, δίχως διόλου πόδια.

Στον χώρο αυτό, φτιάξαμε για το μαζί ένα μνημείο,

που σιγά σιγά εξέπεσε σε έπιπλο,

που ανεπαισθήτως διαμελίσθη.

Γύρω του τώρα μας κρατά μαζί η εξαφάνισή του.

Ένας μας λίγο απ' τη γωνιά του να παραμερίσει, το τραπέζι

ασφαλώς θα σωριαστεί. Τι κρίμα

 

[απολογία]

 

Με διεκδίκησες σαν παρθενογένεση.

Εσύ η παρθένος, εγώ η γένεσή σου.

Τέτοιο φορτίο δεν σηκώνεται.

 

Με αγαπάς πριν από μένα και με τρόπο που δεν με παραδέχεται.

Όσο και να προσπαθήσω, θα με αγαπώ σαν δεύτερος.

Στην αγάπη σου αυτή δεν χωράει άλλος.

 

Η αγάπη σου μου έχει κάνει έξωση από τον εαυτό μου.

 

Τόσο που με αγαπάς εξαφανίζεται ο αγαπώμενος.

Έτσι που με αγαπάς δεν χωρώ να μπω μέσα μου.

Έχω βγει, γι' αυτό, από τον εαυτό μου έξω

και σε κοιτώ να αγαπάς και να καταλαμβάνεις.

 

Όμως με πιάνει κι ένας τρόμος τι θα γίνει όταν φύγεις.

Η αγάπη σου επ' αυτού δεν έχει προνοήσει.

Θα μείνει απ' έξω ο εαυτός μου να κοιτά τα κόκαλα

της αγάπης σου για μένα; θα γίνω εγώ τα κόκαλα;

 

ή μήπως θα τρυπώσω μέσα μου να με επανακαταλάβω,

μα σαν εκπορθητής πια του εαυτού μου;

Ο πορθητής Μωάμεθ και η πόλη: ένα και το αυτό.

Και ανάμεσά τους εσύ, που όλα τα υπερβαίνεις: χώρα.

 

Και αν χρειαστεί: ήπειρος. Και αν χρειαστεί: Γη.

Παρηγορούμαι με τη σκέψη ότι τουλάχιστον

για τα παραέξω πολύ λίγα γνωρίζουμε· και ελάχιστα μόνο

από αυτά έχει ακουμπήσει το πόδι μας ως τώρα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ