«Το νησί των θησαυρών»: Ένα κλασικό μυθιστόρημα γεμάτο ένταση, ανατροπές και δράση

«Το νησί των θησαυρών»: Ένα κλασικό μυθιστόρημα γεμάτο ένταση, ανατροπές και δράση Facebook Twitter
Tο «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν. Στη φωτογραφία: Παλιά εικονογράφηση του N.C Wyeth (1911) για το βιβλίο.
0


ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ Ο
 ΡΟΜΠΕΡΤ ΛΟΥΙΣ ΣΤΙΒΕΝΣΟΝ (1850-1894) έγραφε το «Νησί των θησαυρών», δεν είχε ακόμη δημοσιεύσει το «Δρ. Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» που θα τον έκανε διάσημο και το κοστούμι του δικηγόρου το ένιωθε πάνω του ασφυκτικό. Γεννημένος στο Εδιμβούργο, από μαθητής ακόμα είχε δείξει πως το αληθινό του πάθος, πέρα από τα ταξίδια αλλά και τη βαθιά του αμφισβήτηση για τον δυτικό πολιτισμό, ήταν το γράψιμο. Κι ενώ είχε ξεκινήσει να σπουδάζει μηχανολογία, αποφασισμένος να μην ακολουθήσει τα επαγγελματικά βήματα του πατέρα του, στράφηκε προς τα νομικά. Είχε επίσης προλάβει να ταξιδέψει στην Αμερική και την Ευρώπη, να συναναστραφεί καλλιτέχνες και συγγραφείς και να συνδέσει τη ζωή του με την αμερικανίδα Φάνι Όσμπορν, μητέρα ενός ανήλικου γιού, του Λόιντ.

Πλημμυρισμένο από ένταση, ανατροπές και δράση, το «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. 

Το 1881, λόγοι υγείας οδήγησαν τον Στίβενσον οικογενειακώς στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκωτία. Μια μέρα στη διάρκεια εκείνων των διακοπών, ο ημιπαράλυτος και απορροφημένος στη ζωγραφική δωδεκάχρονος Λόιντ σχεδίασε το χάρτη ενός φανταστικού νησιού, και ο Στίβενσον βάλθηκε να τον μελετά και να ονοματίζει τις τοποθεσίες του. Η απόφασή του να γράψει ένα μυθιστόρημα για το νησί αυτό έγινε δεκτή μ’ ενθουσιασμό απ΄όλα τα μέλη της οικογένειας, που ρουφούσαν κάθε βράδυ τις φρεσκογραμμένες σελίδες του. Αφού το ολοκλήρωσε μόνος του στο Νταβός, το έδωσε να δημοσιευτεί σε συνέχειες στο νεανικό περιοδικό «Young Folks». Και το 1883, έχοντας προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές υφολογικού κυρίως χαρακτήρα, δημοσίευσε το «Νησί των θησαυρών» και σε μορφή βιβλίου, κατακτώντας την αγάπη και τον θαυμασμό του αναγνωστικού κοινού. ΄Οσο καιρό του έμελλε να ζήσει, ο Στίβενσον θα τον αφιέρωνε έκτοτε στην λογοτεχνία.

Ρ.Λ. Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών» Facebook Twitter
Ο σκωτσέζος συγγραφέας κατάφερε να μεταμορφώσει μια παιδική βικτοριανή ιστορία σ’ ένα κλασικό αριστούργημα.

Στο «Νησί των θησαυρών», όλα ξεκινούν με την εμφάνιση στο πανδοχείο «Ο ναύαρχος Μπάνμπαου» ενός μελαμψού γεροθαλασσόλυκου, στο μυστηριώδες σεντούκι του οποίου κρύβεται ο χάρτης ενός νησιού του Ειρηνικού Ωκεανού όπου βρίσκονται τα λάφυρα ενός τρομερού κουρσάρου. Ο γιός του πανδοχέα και κεντρικός αφηγητής της ιστορίας, Τζιμ Χόκινς, μετά τον θάνατο του ναυτικού, ανακαλύπτει το χάρτη και, αρματώνοντας μια σκούνα μ’ ευυπόληπτους φίλους του, πάνε ν’ αναζητήσουν το θησαυρό. Κανείς τους δεν μπορεί να υποψιαστεί την αληθινή ταυτότητα του παλαίμαχου, μονοπόδαρου μάγειρα που τον προσλαμβάνουν για να τους συνοδεύσει στο ταξίδι. Φτάνοντας όμως στο νησί συνειδητοποιούν πως το πλήρωμα της σκούνας, έτοιμο για ανταρσία, απαρτίζεται από πειρατές αποφασισμένους να διεκδικήσουν το θησαυρό για λογαριασμό τους.

ΝΗΣΙ ΘΗΣΑΥΡΩΝ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ρόμπερτ-Λούις Στίβενσον, Το νησί των θησαυρών, Εκδ.: Μεταίχμιο, Μτφρ. Ειρήνη Παϊδούση

Πλημμυρισμένο από ένταση, ανατροπές και δράση, το «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Κάθε μια έχει τους δικούς της κώδικες και τη δική της γλώσσα αλλά και οι δυο στο χρήμα αποσκοπούν: το κυνήγι του θησαυρού σχετίζεται με την βαθύτερη επιθυμία για την απόκτηση δύναμης, για την κατάκτηση του απαγορευμένου.

Στο πέρασμα του χρόνου το μυθιστόρημα του Στίβενσον καταξιώθηκε ως μια από τις πιο πολυδιαβασμένες περιπέτειες μετά την ομηρική Οδύσσεια και τον «Τόμ Σόγερ» του Μάρκ Τουέιν, ως ένα βιβλίο που σε κάνει να νιώθεις και πάλι σαν παιδί. Γραφικές περιπέτειες με πειρατές προσέφεραν σε αφθονία οι φυλλάδες του 19ου αιώνα. Ο σκωτσέζος συγγραφέας, όμως, κατάφερε να μεταμορφώσει μια παιδική βικτοριανή ιστορία σ’ ένα κλασικό αριστούργημα. Όπως σημείωνε η πανεπιστημιακός Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου (σε επίμετρο της μετάφρασης του έργου από τον Φ. Κόντογλου, εκδ. Ζαχαρόπουλος, 1998), ο κόσμος των πειρατών παρουσιάζεται από τον Στίβενσον «ως άλλο σύστημα αξιών, ως υποψία, υπαινιγμός για όλους τους άλλους περιθωριακούς κόσμους ή υποκόσμους, που θέτουν σε αμφισβήτηση τον δικό μας, κι αντανακλούν με έμφαση εκείνη την πλευρά του ανθρώπου που σχετίζεται με το έγκλημα, τη βία, ιδιότητες που ασφαλώς δεν είναι αποκλειστικότητα των πειρατών».

Ρ.Λ. Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών» Facebook Twitter
Φωτογραφία του Ρόμπερτ-Λούις Στίβενσον (στο κέντρο) και της οικογένειάς του στη Vailima στο νησί Upolu της Σαμόα. Πρώτος από αριστερά ο Λόιντ Όσμπορν ο θετός γιος του Στίβενσον που στα 12 του σχεδίασε το χάρτη ενός φανταστικού νησιού που οδήγησε στη συγγραφή του μυθιστορήματος Το νησί των θησαυρών.

Το «Νησί των θησαυρών» έχει κυκλοφορήσει από αρκετούς εκδότες στην Ελλάδα, τόσο στην αυθεντική εκδοχή του, όσο και σε διασκευές για μικρά παιδιά. Σήμερα, το βρίσκει κανείς πλήρες και στους καταλόγους του Πατάκη και του Μεταίχμιου, σε μετάφραση Φίλιππου Μανδηλαρά και Ειρήνης Παϊδούση αντίστοιχα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Τόμας Μπέρνχαρντ «Ο μίμος των φωνών»

Το πίσω ράφι / «Ο μίμος των φωνών»: Ο Τόμας Μπέρνχαρντ γράφει για τις αντιφάσεις της ανθρώπινης ψυχής

104 σύντομες ιστορίες περιλαμβάνονται σε αυτό το βιβλίο του 1978, όπου αναδύονται ο γνώριμος κυνισμός και το μαύρο χιούμορ του διάσημου Αυστριακού συγγραφέα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM