«Το νησί των θησαυρών»: Ένα κλασικό μυθιστόρημα γεμάτο ένταση, ανατροπές και δράση

«Το νησί των θησαυρών»: Ένα κλασικό μυθιστόρημα γεμάτο ένταση, ανατροπές και δράση Facebook Twitter
Tο «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν. Στη φωτογραφία: Παλιά εικονογράφηση του N.C Wyeth (1911) για το βιβλίο.
0


ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ Ο
 ΡΟΜΠΕΡΤ ΛΟΥΙΣ ΣΤΙΒΕΝΣΟΝ (1850-1894) έγραφε το «Νησί των θησαυρών», δεν είχε ακόμη δημοσιεύσει το «Δρ. Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» που θα τον έκανε διάσημο και το κοστούμι του δικηγόρου το ένιωθε πάνω του ασφυκτικό. Γεννημένος στο Εδιμβούργο, από μαθητής ακόμα είχε δείξει πως το αληθινό του πάθος, πέρα από τα ταξίδια αλλά και τη βαθιά του αμφισβήτηση για τον δυτικό πολιτισμό, ήταν το γράψιμο. Κι ενώ είχε ξεκινήσει να σπουδάζει μηχανολογία, αποφασισμένος να μην ακολουθήσει τα επαγγελματικά βήματα του πατέρα του, στράφηκε προς τα νομικά. Είχε επίσης προλάβει να ταξιδέψει στην Αμερική και την Ευρώπη, να συναναστραφεί καλλιτέχνες και συγγραφείς και να συνδέσει τη ζωή του με την αμερικανίδα Φάνι Όσμπορν, μητέρα ενός ανήλικου γιού, του Λόιντ.

Πλημμυρισμένο από ένταση, ανατροπές και δράση, το «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. 

Το 1881, λόγοι υγείας οδήγησαν τον Στίβενσον οικογενειακώς στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκωτία. Μια μέρα στη διάρκεια εκείνων των διακοπών, ο ημιπαράλυτος και απορροφημένος στη ζωγραφική δωδεκάχρονος Λόιντ σχεδίασε το χάρτη ενός φανταστικού νησιού, και ο Στίβενσον βάλθηκε να τον μελετά και να ονοματίζει τις τοποθεσίες του. Η απόφασή του να γράψει ένα μυθιστόρημα για το νησί αυτό έγινε δεκτή μ’ ενθουσιασμό απ΄όλα τα μέλη της οικογένειας, που ρουφούσαν κάθε βράδυ τις φρεσκογραμμένες σελίδες του. Αφού το ολοκλήρωσε μόνος του στο Νταβός, το έδωσε να δημοσιευτεί σε συνέχειες στο νεανικό περιοδικό «Young Folks». Και το 1883, έχοντας προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές υφολογικού κυρίως χαρακτήρα, δημοσίευσε το «Νησί των θησαυρών» και σε μορφή βιβλίου, κατακτώντας την αγάπη και τον θαυμασμό του αναγνωστικού κοινού. ΄Οσο καιρό του έμελλε να ζήσει, ο Στίβενσον θα τον αφιέρωνε έκτοτε στην λογοτεχνία.

Ρ.Λ. Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών» Facebook Twitter
Ο σκωτσέζος συγγραφέας κατάφερε να μεταμορφώσει μια παιδική βικτοριανή ιστορία σ’ ένα κλασικό αριστούργημα.

Στο «Νησί των θησαυρών», όλα ξεκινούν με την εμφάνιση στο πανδοχείο «Ο ναύαρχος Μπάνμπαου» ενός μελαμψού γεροθαλασσόλυκου, στο μυστηριώδες σεντούκι του οποίου κρύβεται ο χάρτης ενός νησιού του Ειρηνικού Ωκεανού όπου βρίσκονται τα λάφυρα ενός τρομερού κουρσάρου. Ο γιός του πανδοχέα και κεντρικός αφηγητής της ιστορίας, Τζιμ Χόκινς, μετά τον θάνατο του ναυτικού, ανακαλύπτει το χάρτη και, αρματώνοντας μια σκούνα μ’ ευυπόληπτους φίλους του, πάνε ν’ αναζητήσουν το θησαυρό. Κανείς τους δεν μπορεί να υποψιαστεί την αληθινή ταυτότητα του παλαίμαχου, μονοπόδαρου μάγειρα που τον προσλαμβάνουν για να τους συνοδεύσει στο ταξίδι. Φτάνοντας όμως στο νησί συνειδητοποιούν πως το πλήρωμα της σκούνας, έτοιμο για ανταρσία, απαρτίζεται από πειρατές αποφασισμένους να διεκδικήσουν το θησαυρό για λογαριασμό τους.

ΝΗΣΙ ΘΗΣΑΥΡΩΝ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ρόμπερτ-Λούις Στίβενσον, Το νησί των θησαυρών, Εκδ.: Μεταίχμιο, Μτφρ. Ειρήνη Παϊδούση

Πλημμυρισμένο από ένταση, ανατροπές και δράση, το «Νησί των θησαυρών» αποτελεί ταυτόχρονα έναν συνεχή διάλογο ανάμεσα στις αξίες δύο ομάδων, αυτών που εκπροσωπούν τον νόμο κι εκείνων που τον αμφισβητούν, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Κάθε μια έχει τους δικούς της κώδικες και τη δική της γλώσσα αλλά και οι δυο στο χρήμα αποσκοπούν: το κυνήγι του θησαυρού σχετίζεται με την βαθύτερη επιθυμία για την απόκτηση δύναμης, για την κατάκτηση του απαγορευμένου.

Στο πέρασμα του χρόνου το μυθιστόρημα του Στίβενσον καταξιώθηκε ως μια από τις πιο πολυδιαβασμένες περιπέτειες μετά την ομηρική Οδύσσεια και τον «Τόμ Σόγερ» του Μάρκ Τουέιν, ως ένα βιβλίο που σε κάνει να νιώθεις και πάλι σαν παιδί. Γραφικές περιπέτειες με πειρατές προσέφεραν σε αφθονία οι φυλλάδες του 19ου αιώνα. Ο σκωτσέζος συγγραφέας, όμως, κατάφερε να μεταμορφώσει μια παιδική βικτοριανή ιστορία σ’ ένα κλασικό αριστούργημα. Όπως σημείωνε η πανεπιστημιακός Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου (σε επίμετρο της μετάφρασης του έργου από τον Φ. Κόντογλου, εκδ. Ζαχαρόπουλος, 1998), ο κόσμος των πειρατών παρουσιάζεται από τον Στίβενσον «ως άλλο σύστημα αξιών, ως υποψία, υπαινιγμός για όλους τους άλλους περιθωριακούς κόσμους ή υποκόσμους, που θέτουν σε αμφισβήτηση τον δικό μας, κι αντανακλούν με έμφαση εκείνη την πλευρά του ανθρώπου που σχετίζεται με το έγκλημα, τη βία, ιδιότητες που ασφαλώς δεν είναι αποκλειστικότητα των πειρατών».

Ρ.Λ. Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών» Facebook Twitter
Φωτογραφία του Ρόμπερτ-Λούις Στίβενσον (στο κέντρο) και της οικογένειάς του στη Vailima στο νησί Upolu της Σαμόα. Πρώτος από αριστερά ο Λόιντ Όσμπορν ο θετός γιος του Στίβενσον που στα 12 του σχεδίασε το χάρτη ενός φανταστικού νησιού που οδήγησε στη συγγραφή του μυθιστορήματος Το νησί των θησαυρών.

Το «Νησί των θησαυρών» έχει κυκλοφορήσει από αρκετούς εκδότες στην Ελλάδα, τόσο στην αυθεντική εκδοχή του, όσο και σε διασκευές για μικρά παιδιά. Σήμερα, το βρίσκει κανείς πλήρες και στους καταλόγους του Πατάκη και του Μεταίχμιου, σε μετάφραση Φίλιππου Μανδηλαρά και Ειρήνης Παϊδούση αντίστοιχα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Τόμας Μπέρνχαρντ «Ο μίμος των φωνών»

Το πίσω ράφι / «Ο μίμος των φωνών»: Ο Τόμας Μπέρνχαρντ γράφει για τις αντιφάσεις της ανθρώπινης ψυχής

104 σύντομες ιστορίες περιλαμβάνονται σε αυτό το βιβλίο του 1978, όπου αναδύονται ο γνώριμος κυνισμός και το μαύρο χιούμορ του διάσημου Αυστριακού συγγραφέα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ