Μπογιάνου & Φακίνου

Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
0
Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
Ευγενία Μπογιάνου

1. Η βία, όπως η ομίχλη σ' εκείνο το ποίημα του Βύρωνα Λεοντάρη, μπαίνει από παντού στο σπίτι. Η τηλεόραση είναι εκεί και μας βλέπει. Δεν τη βλέπουμε, μας βλέπει, επιμέναμε μαζί με τον Χρήστο Βακαλόπουλο ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του Ογδόντα. Η σκληρότητα δεν εγκαθίσταται μονάχα στους τσιτωμένους μυς αλλά και στα μάτια, που όταν δεν είναι σκληρά, είναι άδεια, κενά. Τεθλασμένες ρυτίδες, βραχνά βλέμματα, κατατεμαχισμένες πραγματικότητες. Μια γενικευμένη νέα ανησυχία γίνεται η καθημερινή μας διαταραχή, η καθημερινή μας μικροπανούκλα. Οι λογοτέχνες, όσοι ξέρουν να διαβάζουν και να γράφουν, δηλαδή να αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει γύρω μας πέρα από τις συναισθηματικές συνθηματολογίες και την ποταπή πολιτικολογία, στέλνουν σήματα καπνού και συνθέτουν δελτία θυέλλης, συνεκδοχές της Νέας Ανησυχίας.

2. Η Ευγενία Μπογιάνου (Θεσσαλονίκη, 1968) μιλάει με σκληρότητα για τη σκληρότητα, σκηνοθετεί την πραγματική πραγματικότητα έτσι ώστε να μας γίνει ακόμα πιο πραγματική. Στην Κλειστή Πόρτα (εκδ. Πόλις) συναντώ εκείνους που συνάντησα τόσες και τόσες φορές και ήξερα ότι ο καθένας τους, και η καθεμία τους, άντρες και γυναίκες, κρύβουν μια ιστορία, ένα δράμα, μια σκλήθρα μπηγμένη στο δάχτυλο που δεν ξέρει τι πρέπει να δείξει και γιατί, όχι, δεν είναι ναυάγια της ζωής, δεν είναι παρίες και ρεμάλια, δεν είναι κλοσάρ και χόμπο, είναι οι άνθρωποι του δίπλα μας, είναι μια εφοριακός που σε έχει κοιτάξει βλοσυρά, αλλά έχει δάκρυα πολλά εντός της, είναι ο ψιλικατζής που ισοπεδώνεται από την οικονομική κατακρήμνιση, είναι ο λογιστής που δουλεύει δεύτερη δουλειά σε σουβλατζίδικο, είναι η κοπελίτσα που όχι μόνο ζορίζεται να πληρώσει τα κοινόχρηστα αλλά φορτώνεται και τα χρέη του τεθνεώτος πατέρα της, είναι ο επιχειρηματίας που τείνει να γίνει μπατίρης, είναι ο ζωγράφος ο δέσμιος των εμμονών του που επικαλείται τον Μπουνιουέλ, είναι η νεκρή μάνα που μιλάει από το χώμα, και η φοιτήτρια, η Σμαράγδα, που ζει σε έναν μουχλιασμένο μετεωρισμό, είναι η κατατεμαχισμένη προοπτική, οι καθρέφτες που έσπασαν και είναι πεταμένοι σε νερόλακκους, είναι: «Ανησυχία. Ανησυχία που πλανιέται σαν σκιά από πάνω μου» (σ. 26).

Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
Ευγενία Μπογιάνου - Κλειστή Πόρτα, Εκδόσεις Πόλις, Σελίδες: 167

3. Αν η Ευγενία Μπογιάνου ερωτοτροπεί με τους τρόπους του Ρέιμοντ Κάρβερ, και με τον σκληρό ρεαλισμό, η Μαρία Φακίνου (Αθήνα, 1976) μοιάζει να κλείνει το μάτι στον Χουάν Ρούλφο και τον μαγικό σπαραγμένο και σπαρακτικό ρεαλισμό, και να πλάθει εναγώνια αλλά με μεθοδικότητα αξιέπαινη το δικό της ομοίωμα ενός κόσμου που χάνεται μ' έναν λυγμό και μ' έναν βρόντο μαζί, αλλά κυρίως χάνεται με μια χοντροκέφαλη άγνοια, μ' ένα άκριτο γάντζωμα σε ό,τι σαθρό και σφαλερό και σάπιο. Μια άχρωμη και άοσμη κωμόπολη γίνεται το σύμπαν της Φακίνου που φέρνει εκεί μια Γυναίκα (όλοι όσοι παρελαύνουν εδώ δεν έχουν όνομα, έχουν μονάχα την ιδιότητα ή το επάγγελμά τους, με κεφαλαίο), η οποία, μαζί με μια βαλίτσα και μια γυάλα με δύο χρυσόψαρα, φέρνει τον όλεθρο και την ερήμωση. Έναν όλεθρο, ωστόσο, και μια ερήμωση που προϋπήρχαν και απλώς αναδύθηκαν με τριξίματα και μέσα από μια αλληλουχία αλλόκοτων συμβάντων. Ο ζόφος και η βία, μαζί με κάποια κωμικοτραγικά ενσταντανέ και μια γαγγραινώδη γελοιότητα, ελλοχεύουν στις σελίδες του σφιχτού μυθιστορήματος της Φακίνου Η αρχή του κακού (εκδ. Καστανιώτης), παρέα με την άκρατη υποκρισία, τη βλακώδη μεγαλομανία, τα σκουριασμένα μυαλά, τα κουρελιασμένα πάθη. Ο Λάσλο Κρασναχορχάι του Satantango λέει να πάει να κεράσει νταμιτζάνα πάλινκα τον Λαρς φον Τρίερ του Dogville στον πάγκο της Φακίνου. Η εξοικείωση με την ανησυχία οδηγεί στη σκέψη. Η σκέψη στην πράξη. Και η πράξη στην υπέρβαση της ανησυχίας. Η Φακίνου ξέρει να γράφει. Το ίδιο και η Μπογιάνου.

Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
Μαρία Φακίνου - Η αρχή του κακού, Εκδόσεις Καστανιώτη , Σελίδες: 147
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM
Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Βιβλίο / Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Πότε ακριβώς χάθηκε ο πόλεμος για τον Άξονα; Ποια ήταν η πιο σημαντική μάχη του πολέμου; Πόσο «συμμέτοχος» ήταν ο Γερμανικός λαός στο ολοκαύτωμα; Σ’ αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει μια νέα ογκώδης έκδοση με τίτλο «Η συνολική ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου».
THE LIFO TEAM
Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Βιβλίο / Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Είναι νωρίς να πούμε πως αυτά τα ηχητικά λογοτεχνικά αρχεία μπορούν να αντικαταστήσουν το βιβλίο. Είναι όμως μια υπέροχη λύση για όσους θέλουν να διαβάσουν αλλά δεν έχουν χρόνο ή έχουν μπλοκάρει με το κανονικό διάβασμα.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ