ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μια νουβέλα για την εφηβεία και τα νέα διηγήματα του Τάσου Γουδέλη

Μια νουβέλα για την εφηβεία και τα νέα διηγήματα του Τάσου Γουδέλη Facebook Twitter
0

Κωστής ΠαπαγιώργηςΚρούγκερ

του Δημήτρη Κωνσταντίνου

Εκδόσεις Εξάρχεια, σελ.: 104, τιμή: €7,00

Με ενδιαφέρον και τρυφερή απόλαυση διαβάσαμε αυτήν τη νουβέλα που δεν προδίδει μόνο την εφηβική δοκιμασία και μύηση καθώς περιφέρεται στην πόλη, στην οικογένεια, στις παρέες των φοιτητών και, βέβαια, στα νεανικά κρεβάτια, αλλά και –το δυσκολότερο– τη σχέση του Κρούγκερ με τον εαυτό του, που μετράει πάνω απ' όλα. Η νεότητα είναι γόρδιος δεσμός, άγνοια αλλά και επίφοβη γνώση που δεν εξορθολογίζεται, δεν έχει ευπαθή ζυγό για να ζυγίσει τα βιώματα, τις ιδέες της, τα πάθη και κυρίως το άμαθο μυαλό που εξ αυτού του λόγου ανακατεύεται με τα πάντα.

Ο Κωνσταντίνου μπορεί να είναι πρωτάρης στο γράψιμο, ωστόσο κατορθώνει κάτι σημαντικό: διασώζει την ανισορροπία του εφήβου, μιλάει για το εγώ του με αυστηρότητα, παίρνει σεβαστές δόσεις απελπισίας και απόστασης από τους άλλους, οπότε ο χρόνος του μπολιάζεται σε μιαν αφήγηση η οποία –έστω και τη βοηθεία σοβαρών διαβασμάτων– αποδίδει πειστικότατα το βίωμα του εφήβου που είναι μεν περιθωριακός στη ζωή αλλά συνάμα και πρώτος υποψήφιος της αλήθειας.

«Για πολύ καιρό, η οργάνωση ήταν όλη η ζωή μου και δεν έλεγα όχι σε εκδήλωση. Μου άρεσε να μιλάω σε κοινό και με παίνευαν για τα λόγια μου. Αυτό με έκανε να νιώθω ξεχωριστός, διάσημος μέσα στον άσημο κύκλο μου, ένας πολιτικός αστέρας που έπαιρνε σβάρνα τα υπόγεια αντί για τα τηλεοπτικά παράθυρα, με αποστολή να προετοιμάσει θεωρητικά την επανάσταση. Οι μικρές δόσεις δόξας με κρατούσαν εθισμένο για πολύ καιρό στην υπόθεση αυτή και μου έδιναν το απαραίτητο κουράγιο. Είχα την έξαψη του διαφωτιστή. Τις πρώτες φορές που μου ζήτησαν να μιλήσω για θέματα πολιτικής φιλοσοφίας προετοίμαζα επιμελώς την ομιλία μου και τη διάβαζα αυτολεξεί για να καταπολεμήσω το άγχος που με φόρτωναν τα λιγοστά μάτια απέναντί μου. Τώρα, με την εμπειρία που είχα αποκτήσει και με τη βοήθεια των γνώσεών μου, μιλούσα από μνήμης και κρατούσα το ενδιαφέρον των ακροατών με τον απλοϊκό ειρμό και τα φλογερά λόγια. Τις περισσότερες φορές, λόγια αντιγραμμένα από τα βιβλία μου».

Προφανώς, το ζήτημα δεν είναι ο Κροπότκιν, ο Μαλατέστα ή ο Καστοριάδης, αλλά η ατομική μύηση σε εξόδους και αδιέξοδα που προσφέρουν αιφνίδιες ενηλικιώσεις και ταυτίσεις με έναν εαυτό που ο νέος δεν μπορεί να φανταστεί. Το μέγα σχολείο δεν είναι το πανεπιστήμιο, η βιβλιοθήκη ή οι παραδόσεις των καθηγητών, παρά οι πλατείες, τα μπαρ και τα ξενύχτια.

Εκτός των άλλων, το βιβλίο περιγράφει μια αποδοτική ασθένεια που αποκαλείται «εφηβεία» και, άσχετα με την γκάμα του λογοτεχνικού του τάλαντου, ο Κωνσταντίνου έχει τρόπους να βγάλει λάδι από την πέτρα, και κυρίως να μεταμορφωθεί μέσα σε εκατό σελίδες. Το κύριο στοιχείο είναι αυτό ακριβώς. Οι πάντες μπορούν, τέλος πάντων, να περιγράψουν τις εφηβικές τους πανωλεθρίες, τα αζύγωτα σχέδια, τα μεγάλα λόγια και τα μικρά έργα, το δύσκολο, αντίθετα, είναι η αίσθηση της μεταμόρφωσης, με άλλα λόγια το πέρασμα από την ξεκαπίστρωτη εφηβεία στην έλλογη κατάσταση του μεστωμένου άνδρα (περίπου όπως τα κορίτσια μέσα σε λίγα χρόνια γίνονται γυναίκες και ικανές για κύηση). Αυτό σημαίνει η φράση: «Τώρα ήμουν αντιμέτωπος με το είδωλο του εαυτού μου».

Κάθε έφηβος υποχρεούται από ορμέμφυτη διάθεση να περιγράψει την αισθηματική του αγωγή. Πρόκειται για ένα συμβόλαιο ζωής που δεν ορρωδεί προ ουδενός εμποδίου, αδιάφορο αν η αγωγή είναι γραπτή ή απλώς συντεθειμένη από αποφάσεις και ψυχικές εξεγέρσεις. Η ακροτελεύτια φράση είναι σημαδιακή: «Με το χαμόγελο του ηλίθιου στο πρόσωπό του, αυτό που φοβάται την όψη του».

Το ωραίο ατύχημα

του Tάσου Γουδέλη

Εκδόσεις Κέδρος, σελ.: 221, τιμή: €12,50

Από τη στιγμή –μεγάλη και κρίσιμη στιγμή– που τα μέσα της λογοτεχνίας αυτολογοκρίθηκαν και αποφάσισαν να πατάξουν τη φυσική παραστατικότητα, οι οιμωγές των λογοτεχνών συγκρότησαν ένα μέγα δράμα που συχνά είχε τα γνωρίσματα της κωμωδίας. Η μεγάλη απώλεια (όπως στη ζωγραφική, όπου το φυσικό σχήμα του ανθρώπου διαστρεβλώθηκε για να αποδώσει όσα δεν επέτρεπε η προτέρα τεχνοτροπία) αφορούσε, βέβαια, το φυσικό πρότυπο των πραγμάτων που, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, έπρεπε να αναβαπτιστούν στην ατμόσφαιρα της νέας εποχής. Η μεταφορά, η μετωνυμία, η προσωποποίηση, ό,τι τέλος πάντων έριχνε γέφυρες ανάμεσα στο γραφτό και στο είδωλο του λογοτέχνη, λάου λάου απομυθεύτηκε για να επιτρέψει στη νέα τεχνοτροπία μια ελευθερία που (τρόπος του λέγειν) παρέμενε φυλακισμένη και άπραγη. Με άλλα λόγια, η νέα γραφή ήταν μια άδεια (=αφοβία σημαίνει η λέξη) που έχτιζε την κατοικία της στο μέλλον, έστω κι αν έδειχνε να είναι εκτός σχεδίου, με παράξενες εισόδους, όπου ο αναγνώστης άφηνε στην είσοδο ό,τι ήξερε για να μυηθεί στη νέα πραγματικότητα που ήταν η ίδια η ζωή του, αλλά με νέα κοπή. Θα μπορούσαμε να μιλάμε σε δεκάδες σελίδες γι' αυτή την επανάσταση που ουσιαστικά διέλυσε και διαλύει τον ψυχισμό του ήρωα εις τα εξ ων συνετέθη και επιβάλλει εκφράσεις που είναι σύνθετες εκ συναρπαγής.

Ο Τάσος Γουδέλης, μετά από-έξι επτά βιβλία διηγημάτων και, πιο σωστά, μετά από επώδυνο φροντιστήριο πάνω στην καταστροφή της φράσης που εμπνέεται από τον ρεαλισμό και τη δεδομένη παρατήρηση, κερδίζει το «λίαν καλώς» και πιάνει πια την άκρη του αφηγηματικού νήματος, όπως κι αν εμπνευστεί τη συνέχεια. Στο διήγημα που τιτλοφορείται Επαφή διαβάζουμε:

«Πάντα, όσοι φεύγουν, δεν αφήνουν πίσω τους κάποια διαθήκη με λευκές σελίδες: που σημαίνει ότι δεν πρέπει να τους αναζητήσεις οπωσδήποτε στο άδειο τους σπίτι ή στον παλιό, αγαπημένο περίπατο. Δεν επιτρέπουν να τους αγγίξεις με τη βοήθεια της αρχαιολογίας τους: μέσα από τις συλλογές εντόμων ή τα ξεχασμένα τους ενέχυρα. Δεν χρειάζονται επινοήσεις ούτε οράματα για να το καταλάβεις: αν και κατανοείς την απελπισία όσων καταφεύγουν σε αβίωτες συνοικίες με παρανοϊκούς και βυθισμένες μέντιουμ, συμβουλεύονται με άγχος εξαρτημένους του ασυνειδήτου ή αναγνωρίζουν τον χαμένο τους σε τυχαίους περαστικούς. Τίποτε απ' αυτά. Μόνο να περιμένεις, αφήνοντας την πρωτοβουλία στο άγνωστο, που πάντα είναι έτοιμο να σε αιφνιδιάσει. Όσοι έφυγαν αιωρούνται χωρίς βάρος κι έκταση μέσα στη σκέψη τους, που δεν μπορούν να ελέγξουν. Γι' αυτό πάντα είναι πιθανή μια επίσκεψή τους απροειδοποίητη. Είναι πολλές φορές άδικοι με τις επιλογές τους: παρουσιάζονται μπροστά σε άσχετους που τους καίνε τα χέρια ή, αντίθετα, τους αφήνουν να προσπεράσουν, κατάπληκτοι από την αδιαφορία τους».

Ο απροειδοποίητος αναγνώστης ενδέχεται να υποψιαστεί ξαφνικές μπόρες λογοτεχνίτιδας, μια μανιέρα που, επειδή αποδίδει, ο Γουδέλης δεν την εγκαταλείπει, πιθανώς μια προπαίδεια ή ένα πειραγμένο μυαλό που πέφτει σκοπίμως σε κενά μη πραγματικότητας. Ακόμα και ο λεπτεπίλεπτος ψυχολογισμός δεν αποκλείεται, πλην όμως, με μια γενναιόδωρη ματιά, φτάνουμε στο σημείο όπου ο Γουδέλης σβήνει και γράφει τις ιστορίες του.
«Το ζήτημα, λοιπόν, είναι να πείσω τον εαυτό μου ότι υπάρχει χώρος για μένα σ' εκείνο το αθέατο σημείο που δημιουργούν δύο προβολείς όταν διασταυρώνονται. Θα μου επέτρεπε η θέση να βλέπω άνετα και διακριτικά. Εκεί, χωρίς πλήξη, θα συνεχίσω και τις μοναχικές μου ακροβασίες, που ξέρω ότι δεν θα τον ενδιέφεραν ποτέ, ας τον αφορούν: όπως, ας πούμε, να σκέπτομαι ότι μπορώ να φανταστώ εκείνες τις πρώτες λέξεις που μας παρηγόρησαν από τα όνειρα. Στην ώρα του θα με πλησιάσει, αδιευκρίνιστος, όπως πάντα. Όμως, θα έχει την πρωτοβουλία. Δεν θα βιαστώ, γιατί ούτε και τότε θα είμαι έτοιμος. Εκείνος θα αποφασίσει πότε πρέπει να κοιτάξει από το παράθυρο το χιόνι του Τζόις».

Aυτό που ενίοτε  τρέμει ο Γουδέλης είναι η πιθανότητα ότι η διήγησή του ενδέχεται να μοιάζει με τις «άλλες», ως εκ τούτου η προτασιολογία του πασχίζει να παραφέρεται προς τα βάθη, κάνει τα αδύνατα δυνατά ώστε σε κάθε φράση σχεδόν να υποκρύπτεται μια υπόσχεση βάθους ή παραμόρφωσης. Παρόμοιες διαδικασίες είναι σαν να βάζουν σκοπό την απώλεια του προσώπου του αφηγητή, διότι εκείνο που αξίζει είναι η ταλαντούχα σύγχυση και τα ρεύματα ζωής που συλλαμβάνει ο διηγηματογράφος, οπότε επιστροφή στην «πραγματικότητα» δεν λογίζεται ή λογίζεται, τουλάχιστον, εν ετέρα μορφή.

Συνάμα, τίθεται ένα ζήτημα για το φυσικό πρόσωπο του συγγραφέα, που μπορεί να αφομοιώνεται περίτεχνα στα μικρά του αφηγήματα, αλλά η φυσική ζωή ανθίσταται διότι, ως βίωμα, πλημμυρίζει τις συνειδήσεις ανεξέλεγκτα, ως κάτι δεδομένο, φυσικό και ανερμήνευτο. Η απάντηση δίδεται, βέβαια, με τη γνωστή «λογοτεχνική τρέλα», ωστόσο ο Γουδέλης δεν παραφέρεται για να βγάλει μεροκάματο, απεναντίας αντιμετωπίζει τις ιστορίες του ως λογοτεχνικούς γρίφους που πλαισιώνονται με νύξεις, καλλιτεχνικά φρασίδια και αιφνίδιες παραπομπές, με έναν λόγο κρατάει μπούσουλα, και μάλιστα σταθερό.

Ας τελειώσουμε με μια φράση από τις Σκιές: «Δεν αμφιβάλλεις ούτε στιγμή ότι κάθε σκιά είναι αφερέγγυα. Το παράξενο είναι πως σε πείθει κάποια, αόριστη κι αυτή, όταν υπόσχεται, αντίθετα με τις άλλες, άφθονο χρόνο: ανύπαρκτο στην πραγματικότητα και το νιώθεις».

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ