Μια νουβέλα για την εφηβεία και τα νέα διηγήματα του Τάσου Γουδέλη

Μια νουβέλα για την εφηβεία και τα νέα διηγήματα του Τάσου Γουδέλη Facebook Twitter
0

Κωστής ΠαπαγιώργηςΚρούγκερ

του Δημήτρη Κωνσταντίνου

Εκδόσεις Εξάρχεια, σελ.: 104, τιμή: €7,00

Με ενδιαφέρον και τρυφερή απόλαυση διαβάσαμε αυτήν τη νουβέλα που δεν προδίδει μόνο την εφηβική δοκιμασία και μύηση καθώς περιφέρεται στην πόλη, στην οικογένεια, στις παρέες των φοιτητών και, βέβαια, στα νεανικά κρεβάτια, αλλά και –το δυσκολότερο– τη σχέση του Κρούγκερ με τον εαυτό του, που μετράει πάνω απ' όλα. Η νεότητα είναι γόρδιος δεσμός, άγνοια αλλά και επίφοβη γνώση που δεν εξορθολογίζεται, δεν έχει ευπαθή ζυγό για να ζυγίσει τα βιώματα, τις ιδέες της, τα πάθη και κυρίως το άμαθο μυαλό που εξ αυτού του λόγου ανακατεύεται με τα πάντα.

Ο Κωνσταντίνου μπορεί να είναι πρωτάρης στο γράψιμο, ωστόσο κατορθώνει κάτι σημαντικό: διασώζει την ανισορροπία του εφήβου, μιλάει για το εγώ του με αυστηρότητα, παίρνει σεβαστές δόσεις απελπισίας και απόστασης από τους άλλους, οπότε ο χρόνος του μπολιάζεται σε μιαν αφήγηση η οποία –έστω και τη βοηθεία σοβαρών διαβασμάτων– αποδίδει πειστικότατα το βίωμα του εφήβου που είναι μεν περιθωριακός στη ζωή αλλά συνάμα και πρώτος υποψήφιος της αλήθειας.

«Για πολύ καιρό, η οργάνωση ήταν όλη η ζωή μου και δεν έλεγα όχι σε εκδήλωση. Μου άρεσε να μιλάω σε κοινό και με παίνευαν για τα λόγια μου. Αυτό με έκανε να νιώθω ξεχωριστός, διάσημος μέσα στον άσημο κύκλο μου, ένας πολιτικός αστέρας που έπαιρνε σβάρνα τα υπόγεια αντί για τα τηλεοπτικά παράθυρα, με αποστολή να προετοιμάσει θεωρητικά την επανάσταση. Οι μικρές δόσεις δόξας με κρατούσαν εθισμένο για πολύ καιρό στην υπόθεση αυτή και μου έδιναν το απαραίτητο κουράγιο. Είχα την έξαψη του διαφωτιστή. Τις πρώτες φορές που μου ζήτησαν να μιλήσω για θέματα πολιτικής φιλοσοφίας προετοίμαζα επιμελώς την ομιλία μου και τη διάβαζα αυτολεξεί για να καταπολεμήσω το άγχος που με φόρτωναν τα λιγοστά μάτια απέναντί μου. Τώρα, με την εμπειρία που είχα αποκτήσει και με τη βοήθεια των γνώσεών μου, μιλούσα από μνήμης και κρατούσα το ενδιαφέρον των ακροατών με τον απλοϊκό ειρμό και τα φλογερά λόγια. Τις περισσότερες φορές, λόγια αντιγραμμένα από τα βιβλία μου».

Προφανώς, το ζήτημα δεν είναι ο Κροπότκιν, ο Μαλατέστα ή ο Καστοριάδης, αλλά η ατομική μύηση σε εξόδους και αδιέξοδα που προσφέρουν αιφνίδιες ενηλικιώσεις και ταυτίσεις με έναν εαυτό που ο νέος δεν μπορεί να φανταστεί. Το μέγα σχολείο δεν είναι το πανεπιστήμιο, η βιβλιοθήκη ή οι παραδόσεις των καθηγητών, παρά οι πλατείες, τα μπαρ και τα ξενύχτια.

Εκτός των άλλων, το βιβλίο περιγράφει μια αποδοτική ασθένεια που αποκαλείται «εφηβεία» και, άσχετα με την γκάμα του λογοτεχνικού του τάλαντου, ο Κωνσταντίνου έχει τρόπους να βγάλει λάδι από την πέτρα, και κυρίως να μεταμορφωθεί μέσα σε εκατό σελίδες. Το κύριο στοιχείο είναι αυτό ακριβώς. Οι πάντες μπορούν, τέλος πάντων, να περιγράψουν τις εφηβικές τους πανωλεθρίες, τα αζύγωτα σχέδια, τα μεγάλα λόγια και τα μικρά έργα, το δύσκολο, αντίθετα, είναι η αίσθηση της μεταμόρφωσης, με άλλα λόγια το πέρασμα από την ξεκαπίστρωτη εφηβεία στην έλλογη κατάσταση του μεστωμένου άνδρα (περίπου όπως τα κορίτσια μέσα σε λίγα χρόνια γίνονται γυναίκες και ικανές για κύηση). Αυτό σημαίνει η φράση: «Τώρα ήμουν αντιμέτωπος με το είδωλο του εαυτού μου».

Κάθε έφηβος υποχρεούται από ορμέμφυτη διάθεση να περιγράψει την αισθηματική του αγωγή. Πρόκειται για ένα συμβόλαιο ζωής που δεν ορρωδεί προ ουδενός εμποδίου, αδιάφορο αν η αγωγή είναι γραπτή ή απλώς συντεθειμένη από αποφάσεις και ψυχικές εξεγέρσεις. Η ακροτελεύτια φράση είναι σημαδιακή: «Με το χαμόγελο του ηλίθιου στο πρόσωπό του, αυτό που φοβάται την όψη του».

Το ωραίο ατύχημα

του Tάσου Γουδέλη

Εκδόσεις Κέδρος, σελ.: 221, τιμή: €12,50

Από τη στιγμή –μεγάλη και κρίσιμη στιγμή– που τα μέσα της λογοτεχνίας αυτολογοκρίθηκαν και αποφάσισαν να πατάξουν τη φυσική παραστατικότητα, οι οιμωγές των λογοτεχνών συγκρότησαν ένα μέγα δράμα που συχνά είχε τα γνωρίσματα της κωμωδίας. Η μεγάλη απώλεια (όπως στη ζωγραφική, όπου το φυσικό σχήμα του ανθρώπου διαστρεβλώθηκε για να αποδώσει όσα δεν επέτρεπε η προτέρα τεχνοτροπία) αφορούσε, βέβαια, το φυσικό πρότυπο των πραγμάτων που, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, έπρεπε να αναβαπτιστούν στην ατμόσφαιρα της νέας εποχής. Η μεταφορά, η μετωνυμία, η προσωποποίηση, ό,τι τέλος πάντων έριχνε γέφυρες ανάμεσα στο γραφτό και στο είδωλο του λογοτέχνη, λάου λάου απομυθεύτηκε για να επιτρέψει στη νέα τεχνοτροπία μια ελευθερία που (τρόπος του λέγειν) παρέμενε φυλακισμένη και άπραγη. Με άλλα λόγια, η νέα γραφή ήταν μια άδεια (=αφοβία σημαίνει η λέξη) που έχτιζε την κατοικία της στο μέλλον, έστω κι αν έδειχνε να είναι εκτός σχεδίου, με παράξενες εισόδους, όπου ο αναγνώστης άφηνε στην είσοδο ό,τι ήξερε για να μυηθεί στη νέα πραγματικότητα που ήταν η ίδια η ζωή του, αλλά με νέα κοπή. Θα μπορούσαμε να μιλάμε σε δεκάδες σελίδες γι' αυτή την επανάσταση που ουσιαστικά διέλυσε και διαλύει τον ψυχισμό του ήρωα εις τα εξ ων συνετέθη και επιβάλλει εκφράσεις που είναι σύνθετες εκ συναρπαγής.

Ο Τάσος Γουδέλης, μετά από-έξι επτά βιβλία διηγημάτων και, πιο σωστά, μετά από επώδυνο φροντιστήριο πάνω στην καταστροφή της φράσης που εμπνέεται από τον ρεαλισμό και τη δεδομένη παρατήρηση, κερδίζει το «λίαν καλώς» και πιάνει πια την άκρη του αφηγηματικού νήματος, όπως κι αν εμπνευστεί τη συνέχεια. Στο διήγημα που τιτλοφορείται Επαφή διαβάζουμε:

«Πάντα, όσοι φεύγουν, δεν αφήνουν πίσω τους κάποια διαθήκη με λευκές σελίδες: που σημαίνει ότι δεν πρέπει να τους αναζητήσεις οπωσδήποτε στο άδειο τους σπίτι ή στον παλιό, αγαπημένο περίπατο. Δεν επιτρέπουν να τους αγγίξεις με τη βοήθεια της αρχαιολογίας τους: μέσα από τις συλλογές εντόμων ή τα ξεχασμένα τους ενέχυρα. Δεν χρειάζονται επινοήσεις ούτε οράματα για να το καταλάβεις: αν και κατανοείς την απελπισία όσων καταφεύγουν σε αβίωτες συνοικίες με παρανοϊκούς και βυθισμένες μέντιουμ, συμβουλεύονται με άγχος εξαρτημένους του ασυνειδήτου ή αναγνωρίζουν τον χαμένο τους σε τυχαίους περαστικούς. Τίποτε απ' αυτά. Μόνο να περιμένεις, αφήνοντας την πρωτοβουλία στο άγνωστο, που πάντα είναι έτοιμο να σε αιφνιδιάσει. Όσοι έφυγαν αιωρούνται χωρίς βάρος κι έκταση μέσα στη σκέψη τους, που δεν μπορούν να ελέγξουν. Γι' αυτό πάντα είναι πιθανή μια επίσκεψή τους απροειδοποίητη. Είναι πολλές φορές άδικοι με τις επιλογές τους: παρουσιάζονται μπροστά σε άσχετους που τους καίνε τα χέρια ή, αντίθετα, τους αφήνουν να προσπεράσουν, κατάπληκτοι από την αδιαφορία τους».

Ο απροειδοποίητος αναγνώστης ενδέχεται να υποψιαστεί ξαφνικές μπόρες λογοτεχνίτιδας, μια μανιέρα που, επειδή αποδίδει, ο Γουδέλης δεν την εγκαταλείπει, πιθανώς μια προπαίδεια ή ένα πειραγμένο μυαλό που πέφτει σκοπίμως σε κενά μη πραγματικότητας. Ακόμα και ο λεπτεπίλεπτος ψυχολογισμός δεν αποκλείεται, πλην όμως, με μια γενναιόδωρη ματιά, φτάνουμε στο σημείο όπου ο Γουδέλης σβήνει και γράφει τις ιστορίες του.
«Το ζήτημα, λοιπόν, είναι να πείσω τον εαυτό μου ότι υπάρχει χώρος για μένα σ' εκείνο το αθέατο σημείο που δημιουργούν δύο προβολείς όταν διασταυρώνονται. Θα μου επέτρεπε η θέση να βλέπω άνετα και διακριτικά. Εκεί, χωρίς πλήξη, θα συνεχίσω και τις μοναχικές μου ακροβασίες, που ξέρω ότι δεν θα τον ενδιέφεραν ποτέ, ας τον αφορούν: όπως, ας πούμε, να σκέπτομαι ότι μπορώ να φανταστώ εκείνες τις πρώτες λέξεις που μας παρηγόρησαν από τα όνειρα. Στην ώρα του θα με πλησιάσει, αδιευκρίνιστος, όπως πάντα. Όμως, θα έχει την πρωτοβουλία. Δεν θα βιαστώ, γιατί ούτε και τότε θα είμαι έτοιμος. Εκείνος θα αποφασίσει πότε πρέπει να κοιτάξει από το παράθυρο το χιόνι του Τζόις».

Aυτό που ενίοτε  τρέμει ο Γουδέλης είναι η πιθανότητα ότι η διήγησή του ενδέχεται να μοιάζει με τις «άλλες», ως εκ τούτου η προτασιολογία του πασχίζει να παραφέρεται προς τα βάθη, κάνει τα αδύνατα δυνατά ώστε σε κάθε φράση σχεδόν να υποκρύπτεται μια υπόσχεση βάθους ή παραμόρφωσης. Παρόμοιες διαδικασίες είναι σαν να βάζουν σκοπό την απώλεια του προσώπου του αφηγητή, διότι εκείνο που αξίζει είναι η ταλαντούχα σύγχυση και τα ρεύματα ζωής που συλλαμβάνει ο διηγηματογράφος, οπότε επιστροφή στην «πραγματικότητα» δεν λογίζεται ή λογίζεται, τουλάχιστον, εν ετέρα μορφή.

Συνάμα, τίθεται ένα ζήτημα για το φυσικό πρόσωπο του συγγραφέα, που μπορεί να αφομοιώνεται περίτεχνα στα μικρά του αφηγήματα, αλλά η φυσική ζωή ανθίσταται διότι, ως βίωμα, πλημμυρίζει τις συνειδήσεις ανεξέλεγκτα, ως κάτι δεδομένο, φυσικό και ανερμήνευτο. Η απάντηση δίδεται, βέβαια, με τη γνωστή «λογοτεχνική τρέλα», ωστόσο ο Γουδέλης δεν παραφέρεται για να βγάλει μεροκάματο, απεναντίας αντιμετωπίζει τις ιστορίες του ως λογοτεχνικούς γρίφους που πλαισιώνονται με νύξεις, καλλιτεχνικά φρασίδια και αιφνίδιες παραπομπές, με έναν λόγο κρατάει μπούσουλα, και μάλιστα σταθερό.

Ας τελειώσουμε με μια φράση από τις Σκιές: «Δεν αμφιβάλλεις ούτε στιγμή ότι κάθε σκιά είναι αφερέγγυα. Το παράξενο είναι πως σε πείθει κάποια, αόριστη κι αυτή, όταν υπόσχεται, αντίθετα με τις άλλες, άφθονο χρόνο: ανύπαρκτο στην πραγματικότητα και το νιώθεις».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ