Mητέρα ενός αγοριού, λεσβία: Το αυτοβιογραφικό «Love me tender» της Κονστάνς Ντεμπρέ

Λεσβιακή ταυτότητα και μητρότητα: Το αυτοβιογραφικό «Love me tender» της Κοντσάνς Ντεμπρέ Facebook Twitter
Τι είδους αγάπη είναι η μητρική αγάπη; Μήπως πρόκειται για μόδα, για νεύρωση, για ψυχαναγκασμό;
0

ΚΑΠΟΤΕ ΗΤΑΝ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ποινικολόγος, σύζυγος και μητέρα ενός αγοριού. Έπειτα, «δουλειά» της έγινε να κάνει σεξ με κορίτσια, να κολυμπάει και να περιμένει να προχωρήσει η δικαστική διαδικασία ώστε να βλέπει τον μικρό της γιό. Κάποτε είχε μακριά μαλλιά, ζούσε άνετα στο 6ο διαμέρισμα του Παρισιού, σύχναζε στο καφέ Φλορ.

Έπειτα, ξύρισε το κεφάλι, χτύπησε τατουάζ στα χέρια, την κοιλιά, το λαιμό, περιφερόταν μ’ ένα τζιν κι ένα φούτερ, άρχισε να γράφει, κι ώσπου να βγει το πρώτο της βιβλίο χρωστούσε παντού -είχε φτάσει να κοιμάται σε ξένα σπίτια, να μπανιάρεται στις πισίνες και να κλέβει φαγητό. Έπειτα από είκοσι χρόνια συμβίωσης με τον πρώτο και μάλλον τελευταίο της άντρα, η Κονστάνς Ντεμπρέ -κόρη διάσημου δημοσιογράφου κι εγγονή πρώην πρωθυπουργού του Ντε Γκολ-  αποφάσισε ν’ αλλάξει δέρμα, να ζήσει αλλιώς. Το τίμημα, όμως, ήταν πολύ ακριβό.

Με μια πρόζα κοφτή και αγέρωχη, η Κονστάνς Ντεμπρέ αφηγείται την ιστορία της χωρίς να θυματοποιεί τον εαυτό της. Δεν υπάρχουν κραυγές στο βιβλίο της, ούτε αναλύσεις περί μισογυνισμού, ομοφοβίας και πατριαρχίας.

Γι’ αυτό το τίμημα γράφει η ίδια στο «Love me tender» (μετ. Χ. Σκιαδέλλη, Πόλις), μεταπλάθοντας το βίωμά της σε λογοτεχνία. «Αν είχα αρκεστεί στο να μου αρέσουν οι γυναίκες, θα είχε γίνει, πιστεύω, αποδεκτό. Λεσβία, αλλά δικηγόρος, με την ίδια ζωή, με τα ίδια φράγκα, με την ίδια εμφάνιση, με τις ίδιες απόψεις, την ίδια σχέση με τη δουλειά, το χρήμα, τον έρωτα, την οικογένεια, την κοινωνία, την ύλη, το σώμα, το ιδανικό. Αν είχα κρατήσει την ίδια σχέση με τον κόσμο, θα είχα λιγότερους μπελάδες. Όμως είναι αδύνατον, δεν πάει έτσι, κι έπειτα δεν έκανα όλα όσα έκανα γι’ αυτό. Τα έκανα για την νέα ζωή, για την περιπέτεια. Νομίζω πως αυτό τους τρελαίνει, τον Λωράν (σ.σ τον πρώην σύζυγό της, επίσης δικηγόρο), τους δικαστές, όλους εκείνους που δεν μου μιλούν πια. Λες και δεν τους πέρασε ποτέ από το μυαλό, ο πειρασμός να τα παρατήσουν όλα. Λες και είναι τόσο κακό, λες και είναι εκείνοι που βουτάνε το φαΐ τους από το σούπερ μάρκετ, λες και είναι εκείνοι που περπατούν πάνω σε ένα σκοινί»…

portrait
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Κονστάνς Ντεμπρέ, Love me tender, Μτφρ.: Χαρά Σκιαδέλλη, εκδόσεις Πόλις

Η Ντεμπρέ εγκατέλειψε τη συζυγική εστία όταν ο γιος της ήταν πέντε χρονών. Την επόμενη τριετία, το παιδί ζούσε μια βδομάδα με τον ένα γονιό, μια βδομάδα με τον άλλο. Από τη στιγμή όμως που ανακοινώνει στον άντρα της ότι έχει σχέσεις με γυναίκες και ζητάει διαζύγιο, ο φιλικός τους διακανονισμός πάει περίπατο. Στο «Love me tender» αποτυπώνεται ανάγλυφα ο πόλεμος που κηρύσσεται εναντίον της. Τι κι αν η διατήρηση ομοφυλοφιλικών σχέσεων -πόσο μάλλον η συγγραφή βιβλίων- δεν μπορεί να θεωρηθεί σημάδι ψυχικής αστάθειας στην εποχή μας; Τι κι αν στη Γαλλία έχει θεσπιστεί ο γάμος ομοφυλόφιλων από το 2013; Ο πρώην σύντροφος της Ντεμπρέ διεκδικεί την αποκλειστική επιμέλεια του παιδιού κι εκείνη μπορεί να το συναντάει μόνο παρουσία ψυχολόγου. Τα λιγοστά δε ελεύθερα ραντεβού που τους επιτρέπονται αργότερα με -υπερβολικά καθυστερημένη- δικαστική απόφαση, ακυρώνονται από την πατρική πλευρά συστηματικά την τελευταία στιγμή, ματαιώνοντας κάθε δικό της σχέδιο, κάθε της προσδοκία.`

Με μια πρόζα κοφτή και αγέρωχη, η Κονστάνς Ντεμπρέ αφηγείται την ιστορία της χωρίς να θυματοποιεί τον εαυτό της. Δεν υπάρχουν κραυγές στο βιβλίο της, ούτε αναλύσεις περί μισογυνισμού, ομοφοβίας και πατριαρχίας. Αυτό που υπάρχει είναι πόνος, υπόκωφη τρυφερότητα και πείσμα.

Γαντζωμένη στην απόφασή της να γυρίσει την πλάτη στην προηγούμενη, τακτοποιημένη ζωή της, η Ντεμπρέ δεν αναζητά παρηγοριά από κανέναν.  Αντίθετα, όσο περισσότερο τραυματίζεται η σχέση με το παιδί της, τόσο πιο άψυχες γίνονται και οι σεξουαλικές επαφές της.

Τι είδους αγάπη είναι η μητρική αγάπη; Μήπως πρόκειται για μόδα, για νεύρωση, για ψυχαναγκασμό; «Δεν είμαι μητέρα» γράφει σ’ ένα σημείο η Ντεμπρέ. «Αν κάποιοι θέλουν να πιστεύουν αυτή την ιστορία ότι οι γυναίκες συνδέονται με τη Σελήνη, με τη φύση, με το ένστικτο, που τις προστάζει να αρκεστούν στην ύλη και να απαρνηθούν το είναι, είναι δική τους απόφαση. Εμένα δεν μ’ ενδιαφέρει. Μητέρα δεν υπάρχει. Μητέρα ως ιδιότητα, ως ταυτότητα, ως εξουσία ή μη-εξουσία, ως θέση, κυριαρχούμενου και κυρίαρχου, ως θύμα και ως θύτης, δεν υπάρχει. Δεν υπάρχουν ποτέ αυτά τα πράγματα. Υπάρχει η αγάπη και είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Η αγάπη που δεν χρειάζεται καν αγάπη ως αντάλλαγμα, η αγάπη που δεν ζητάει τίποτα, η αγάπη που ξέρει τι είναι και δεν αμφιβάλλει ποτέ…».

Με το πέρασμα του χρόνου, τα διαστήματα που μάνα και γιος δεν βλέπονται, γιγαντώνονται. Το μεταξύ τους δέσιμο εξαερώνεται. Αναπόφευκτα, η σχέση τους ατροφεί. Κάποια στιγμή η Ντεμπρέ παύει να ελπίζει, το παίρνει απόφαση. Και τότε, μόνο τότε, αφήνεται να δεθεί με μια γυναίκα όχι μόνο σεξουαλικά αλλά και συναισθηματικά.  Ποιος ξέρει; Ίσως κάποτε ο γιός της θελήσει να ξαναπιάσει το νήμα μαζί της –«ποτέ δεν ξέρεις με την εφηβεία». Για την ίδια, πάντως, «δεν υπάρχει επιστροφή».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM