Κώστας Κωστής: «Δεν υπάρχει οργανισμός που να μη χρειάζεται προσαρμογή στα νέα δεδομένα κάθε εποχής»

Κώστας Κωστής: «Δεν υπάρχει οργανισμός που να μη χρειάζεται προσαρμογή στα νέα δεδομένα κάθε εποχής» Facebook Twitter
Δεν ξέρω αν πέρασε ή όχι δύσκολες στιγμές το ΜΙΕΤ, αυτό που γνωρίζω είναι ότι παρέλαβα ένα ίδρυμα σε καλή κατάσταση, που πατάει στα πόδια του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ 13, στην περιοχή της Πλάκας, στεγάζεται το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ). Μετά από μια μεταβατική περίοδο εσωστρέφειας, παραιτήσεων και μερικής δυσλειτουργίας, αυτές τις μέρες ανοίγει μια νέα σελίδα στην πορεία του. Όπως ανακοινώθηκε, τη διεύθυνσή του αναλαμβάνει ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ιστορικούς, ο καθηγητής Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας του ΕΚΠΑ, Κώστας Κωστής. Όπως μου λέει στην αρχή της συζήτησής μας, στους χώρους του ΜΙΕΤ έχει ξεκινήσει ήδη τις πρώτες του συναντήσεις με τους εργαζόμενους, συνοδευόμενος από τον πρόεδρο του Δ.Σ. της Εθνικής Τράπεζας και του Δ.Σ. του ΜΙΕΤ Γκίκα Χαρδούβελη

Το ΜΙΕΤ αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πνευματικό κεφάλαιο και αδιαμφισβήτητη εστία γνώσης και πολιτισμού. Από το 1966, έτος ίδρυσής του, οι σπουδαιότερες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών έχουν περάσει από το διοικητικό του συμβούλιο. Ο Κώστας Κωστής, επισημαίνει: «Μεγάλη τιμή να βρίσκομαι στη διεύθυνση ενός ιδρύματος που, στα εξήνατα σχεδόν χρόνια της ιστορίας του, έχει συμβάλει στη διαμόρφωση βασικών πολιτιστικών σταθερών της χώρας μας». Στη συνομιλία μας εκφράζει τον ενθουσιασμό του και δηλώνει πανέτοιμος για τις προκλήσεις που επιφυλάσσει η θέση του. Να θυμίσουμε ότι ο διακριμένος καθηγητής είναι συγγραφέας αρκετών ευπώλητων βιβλίων, μεταξύ των οποίων και τα «Κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας»

Στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλά για πρώτη φόρα για τη νέα εποχή του ΜΙΕΤ, τις προθέσεις και τους στόχους που έχει θέσει, τις απαιτήσεις της ψηφιακής περιόδου και την ανάγκη προσαρμογής του στα νέα δεδομένα, καθώς και για την κριτική που έχει ακουστεί κατά καιρούς.

Αν θέλατε την προσωπική μου γνώμη, θα σας έλεγα ότι το ΜΙΕΤ θα πρέπει να αναπροσανατολιστεί προς την εκπαίδευση στη βάση των πολύτιμων υλικών, αρχειακών και άλλων που διαθέτει, και του ικανότατου προσωπικού που τα χειρίζεται.

— Καταρχάς, ήθελα να σας ρωτήσω πώς προέκυψε η πρόταση να αναλάβετε διευθυντής του ΜΙΕΤ.
Κοιτάξτε, ήταν εντελώς συμπτωματικό. Σκεφτείτε ότι ακόμη και δέκα ημέρες πριν από τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΜΙΕΤ, στην οποία πρώτα έδωσα συνέντευξη και στη συνέχεια με εξέλεξε στη θέση του διευθυντή, δεν είχε περάσει καν από το μυαλό μου αυτό το ενδεχόμενο.

— Ποιοι λόγοι συνετέλεσαν ώστε να αποδεχθείτε τη συγκεκριμένη θέση;  
Η πρόταση αυτή μου έγινε σε μια εποχή που είχε ουσιαστικά κλείσει ένα κύκλος δραστηριοτήτων μου με το Ιστορικό Αρχείο της Alpha Bank που ξεπερνούσε τα είκοσι χρόνια και αναζητούσα κάτι καινούργιο. Ως εκ τούτου, η πρόταση ήταν εξαιρετικά δελεαστική για μένα, μια και μου άνοιγε νέες προοπτικές, κινητοποιούσε το ενδιαφέρον μου για νέες δραστηριότητες.

— Σκεφθήκατε να απαντήσετε αρνητικά εξαιτίας των δύσκολων συνθηκών της τελευταίας περιόδου; 
Δεν ξέρω αν πέρασε ή όχι δύσκολες στιγμές το ΜΙΕΤ, αυτό που γνωρίζω είναι ότι παρέλαβα ένα ίδρυμα σε καλή κατάσταση, που πατάει στα πόδια του, και αυτό οφείλεται στην κ. Ασπασία Λούβη, η οποία υπήρξε διευθύντριά του τα τελευταία χρόνια. Ενημερώθηκα, φυσικά, για όλα αυτά κι έτσι δεν δίστασα να πάρω την απόφαση.

— Αντιλαμβάνομαι ότι ακόμη είναι πολύ νωρίς, αλλά ποιες είναι οι βασικές σας προθέσεις και οι στόχοι σας; Υπάρχει κάτι που θα επιδιώξετε να εφαρμόσετε άμεσα;
Θα σας απαντήσω με ένα παράδειγμα. Όταν ιδρύθηκε το 1966 το ΜΙΕΤ, η αγορά του βιβλίου στην Ελλάδα βρισκόταν σε μια μάλλον οπισθοδρομική κατάσταση: λίγα βιβλία και σε εκτύπωση κακής ποιότητας. Αυτό συνέχισε και κατά τη δεκαετία του 1970. Ο Εμμανουήλ Κάσδαγλης, ο πρώτος διευθυντής του ιδρύματος, με τις εκδόσεις που επιμελήθηκε διαμόρφωσε ένα επίπεδο ποιότητας τόσο των τίτλων που εξέδιδε το ΜΙΕΤ όσο και της καθαρά εκδοτικής πλευράς, που ήταν μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα. Με τον τρόπο αυτό πρότεινε ένα υπόδειγμα έκδοσης βιβλίων που άλλοι εκδότες όφειλαν να ακολουθήσουν. Η συμβολή του ΜΙΕΤ και του Εμμ. Κάσδαγλη προσωπικά στη δημιουργία υψηλών εκδοτικών προτύπων στη χώρα μας είναι ανεκτίμητη. Αυτήν τη στιγμή, όμως, ο αριθμός των εκδοτών και των βιβλίων που εκδίδονται στην Ελλάδα είναι πολλαπλάσιος σε σχέση με τη δεκαετία του 1970 και 1980 και ασφαλώς υπάρχουν εκδότες που παράγουν εξαιρετικά υψηλής ποιότητας βιβλία. Επομένως, η προσφορά του ιδρύματος στον τομέα αυτό εκ των πραγμάτων περιορίζεται και θα πρέπει να αναζητήσει άλλους τομείς στους οποίους θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο. Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει ότι θα σταματήσει τις εκδόσεις βιβλίων, και μάλιστα εκείνων που ένας εμπορικός εκδοτικός οίκος δεν θα αναλάμβανε ποτέ. Από κει και πέρα, οι επικεφαλής των υποδιευθύνσεων του ΜΙΕΤ εργάζονται για να κατατεθούν οι προτάσεις στο διοικητικό συμβούλιο, το οποίο και τελικά θα αποφασίσει την πορεία του.

Κώστας Κωστής: «Δεν υπάρχει οργανισμός που να μη χρειάζεται προσαρμογή στα νέα δεδομένα κάθε εποχής» Facebook Twitter
Η συμβολή του ΜΙΕΤ και του Εμμ. Κάσδαγλη προσωπικά στη δημιουργία υψηλών εκδοτικών προτύπων στη χώρα μας είναι ανεκτίμητη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Έχετε δηλώσει ότι: «Ήρθε η στιγμή το ίδρυμα να ενισχύσει τον πρωταγωνιστικό του ρόλο και την παρουσία του στην ελληνική πολιτισμική πραγματικότητα και να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις ενός κόσμου που αλλάζει ταχύτατα». Με ποιους τρόπους έχετε σκοπό να το επιτύχετε αυτό;
Αν θέλατε την προσωπική μου γνώμη, θα σας έλεγα ότι το ΜΙΕΤ θα πρέπει να αναπροσανατολιστεί προς την εκπαίδευση στη βάση των πολύτιμων υλικών, αρχειακών και άλλων, που διαθέτει και του ικανότατου προσωπικού που τα χειρίζεται. Αλλά, όπως σας είπα, η πορεία του ιδρύματος θα αποτελέσει προϊόν μιας συλλογικής εργασίας του προσωπικού του, του διοικητικού του συμβουλίου και εμού, και δεν θα ήθελα να την προκαταλάβω.

— Θα ήθελα, επίσης, να σας ρωτήσω και για κάποια αρνητικά σχόλια που γράφτηκαν, όπως ότι έγινε παράκαμψη του διαγωνισμού. Θα θέλατε να δώσετε μια απάντηση στην κριτική αυτή; 
Προσωπικά, δεν το διάβασα κάπου. 

— Ουσιαστικά, υπονοήθηκε ότι υπήρξε απευθείας ανάθεση στο πρόσωπό σας, γι’ αυτό το αναφέρω.
Αν έχει γραφτεί στο Facebook, δεν το παρακολουθώ και δεν με αφορά. Πάντως, για να απαντήσω στο ερώτημά σας, αν κάποιος έχει τέτοιες αμφιβολίες, θα πρέπει να απευθυνθεί στο διοικητικό συμβούλιο. Εξ όσων γνωρίζω, πέρασα την ίδια ακριβώς διαδικασία με όλους τους υπόλοιπους υποψηφίους.

— Κύριε Κωστή, πολλοί υποστηρίζουν ότι το ΜΙΕΤ βρίσκεται σε παρακμή. Ποια θα είναι η επόμενη μέρα του ιδρύματος; 
Κοιτάξτε, η λέξη «παρακμή» ή άλλες παρόμοιες δεν με εντυπωσιάζουν. Κάθε οργανισμός, κάθε άνθρωπος χρειάζεται προσαρμογή στα νέα δεδομένα που προκύπτουν συνεχώς καθώς περνάει ο χρόνος. Το ΜΙΕΤ δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση και φοβάμαι ότι όσοι λένε πως βρίσκεται σε παρακμή δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις πολλές δραστηριότητες που αναπτύσσει, ιδίως κατά τα δύο τελευταία χρόνια, πέραν των εκδόσεων, και οι οποίες κάθε άλλο παρά παρακμή δείχνουν. Σκεφτείτε όμως, επίσης, ότι όταν δημιουργήθηκε το ΜΙΕΤ ήταν μια πρωτοπορία με την έννοια της μοναδικότητας, σήμερα υπάρχουν κι άλλα, πολλά ιδρύματα με περισσότερο ή λιγότερο συναφείς δραστηριότητες. Κατά δεύτερο λόγο αυτό που θα μπορούσε να εκληφθεί ως παρακμή δεν είναι, κατά τη γνώμη μου, παρά η έλλειψη μιας επιθετικής επικοινωνιακής πολιτικής. 

— Σε παλιότερη συνέντευξή μου με τον πρώην διευθυντή του ΜΙΕΤ, κ. Διονύση Καψάλη, μου είχε πει ότι «δεν χρειάζεται να ανακατασκευάσεις ένα τέτοιο επιτυχημένο πείραμα, όπως ήταν το ΜΙΕΤ, από τη στιγμή που δεν έχει χαλάσει». Ποιο είναι το σχόλιό σας επ' αυτού;
Μα συμφωνώ με τον κ. Καψάλη, τον οποίο εκτιμώ ιδιαιτέρως. Και είμαι σίγουρος ότι κι εκείνος θα συμφωνούσε μαζί μου ότι δεν υπάρχει οργανισμός που να μη χρειάζεται προσαρμογή στα νέα δεδομένα κάθε εποχής. Άλλο ανακατασκευή, άλλο προσαρμογή. 

— Να σας θυμίσω ότι είχε γραφτεί τότε πως στελέχη της Εθνικής Τράπεζας είχαν αποδώσει την κρίση που είχε ξεσπάσει στον κ. Διονύση Καψάλη, ο οποίος, κατά την εκδοχή τους, δεν συνεργαζόταν με τον «χορηγό» του ιδρύματος και αρνούνταν την απαιτούμενη αναδιάρθρωσή του. Οδεύουμε ουσιαστικά προς αλλαγή της υπάρχουσας φυσιογνωμίας;
Αν συνέβη κάτι τέτοιο, δεν με αφορά, όπως και γενικότερα δεν μπορεί να με απασχολεί ό,τι συνέβη στο παρελθόν. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι το μέλλον του ιδρύματος και μπορώ να σας πω ότι η διοίκηση της Τράπεζας με έχει διαβεβαιώσει για την υποστήριξή της.

— Σε προσωπικό επίπεδο, τι σηματοδοτεί για σας το γεγονός ότι αναλαμβάνετε επικεφαλής ενός σπουδαίου κεφαλαίου της νεοελληνικής πνευματικής ζωής; 
Θα επαναλάβω ότι είναι  τιμή μου που αναλαμβάνω τη διεύθυνση του Ιδρύματος, αλλά, συνάμα, και μια μεγάλη πρόκληση, την οποία αντιμετωπίζω με φοβερό κέφι. Στο κάτω κάτω, το ενδιαφέρον στη ζωή μας προέρχεται από τις προκλήσεις που συναντάμε μπροστά μας, αλλιώς θα ήταν πολύ βαρετή.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κ. Κωστής: Πώς η Ελλάδα έγινε από μικρή οθωμανική επαρχία, ευρωπαϊκό κράτος

Βιβλίο / Κ. Κωστής: Πώς η Ελλάδα έγινε από μικρή οθωμανική επαρχία, ευρωπαϊκό κράτος

Ο καθηγητής Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών μιλά με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Ο πλούτος της Ελλάδας: Η ελληνική οικονομία από τους Βαλκανικούς Πολέμους μέχρι σήμερα» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κώστας Κωστής: Η επανάσταση του '21 ήταν πρωτοβουλία μιας περιθωριακής ελίτ

Βιβλίο / Κώστας Κωστής: Η επανάσταση του '21 ήταν πρωτοβουλία μιας περιθωριακής ελίτ

Ο συγγραφέας των «Κακομαθημένων παιδιών της Ιστορίας» που επανεξέδωσε πρόσφατα ο Πατάκης, της… αφεντιάς μας δηλαδή, μιλάει στο LiFO.gr για το '21 που σηματοδοτεί τη γέννηση της νεότερης Ελλάδας, τα επιτεύγματα και τις απογοητεύσεις έκτοτε, καθώς επίσης και τις πολλές και βαθιές τομές που χρειάζονται σήμερα στη χώρα
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ