Καρολίν Έμκε: Εσύ πώς αντιστέκεσαι στο μίσος;

emcke Facebook Twitter
H ίδια συνιστά ψυχραιμία, αμφισβήτηση των εδραιωμένων αντιλήψεων, άσκηση στην ενσυναίσθηση και στον σεβασμό της διαφορετικής γνώμης αλλά και υποστήριξη, τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο, της πολυμορφίας.
0

ΕΥΤΥΧΩΣ, Η ΚΑΡΟΛΙΝ ΕΜΚΕ, μία από τις σημαντικότερες Γερμανίδες διανοούμενες, δεν μασάει τα λόγια της: καταφέρεται με δριμύτητα εναντίον όλων όσοι αναπαράγουν τη ρητορική του μίσους, την ίδια στιγμή που φροντίζει να μας επαναφέρει στην τάξη, καλώντας μας να αποφεύγουμε την υιοθέτηση των ίδιων στρατηγικών αντεπίθεσης.

Με απτά παραδείγματα είτε από τη γερμανική δημόσια σφαίρα ‒όπως το γνωστό περιστατικό της επίθεσης σε πούλμαν που μετέφερε πρόσφυγες‒ είτε από την αμερικανική και ευρωπαϊκή επικαιρότητα αλλά και με ουσιαστικό φιλοσοφικό υπόβαθρο, αναλαμβάνει με το άκρως παρεμβατικό και σημαντικό βιβλίο της Εναντίον του Μίσους να μας θυμίσει σε τι συνίσταται η ρητορική του μίσους και πώς μπορούμε να την κατανοήσουμε αλλά και να αντιπαρέλθουμε την παράδοξη λογική της.

Σύμφωνα με τη συγγραφέα, διόλου δεν ωφελεί να απαντάμε με ένα κρεσέντο αντίστοιχα επιθετικών επιχειρημάτων και δράσεων, αλλά, αντίθετα, αφού αναλύσουμε τους λόγους της πάντοτε παράλογης έκρηξης και οργής, να παρεμβαίνουμε ‒ και φυσικά να είμαστε σε εγρήγορση στην περίπτωση όχι μόνο ενδεχόμενων επιθέσεων αλλά και της κατασκευής της ρητορικής ενός λόγου που χτίζεται σταδιακά και με σχολαστική προσοχή, γι’ αυτό και είναι πολύ πιο ύπουλος. 

Έχοντας και η ίδια η Έμκε υποστεί πολλάκις επιθέσεις ως ακτιβίστρια δημοσιογράφος και ομοφυλόφιλη για τον τρόπο, όπως λέει, που αγαπά, που σκέπτεται και γράφει, μπορεί να καταθέσει τη δική της εμπειρία, επισημαίνοντας ωστόσο ότι υπάρχουν πολλοί, λιγότερο «προνομιούχοι» από την ίδια, οι οποίοι δέχονται επιθέσεις απλώς και μόνο για την εμφάνιση ή το χρώμα του δέρματός τους.

Και εδώ ακριβώς έγκειται η πρωτοτυπία του βιβλίου της διακεκριμένης αυτής δημοσιογράφου και συγγραφέως, η οποία έχει σπουδάσει φιλοσοφία, πολιτικές επιστήμες και ιστορία με τον Γιούργκεν Χάμπερμας στη Φρανκφούρτη, όπου έχει υποστηρίξει τη διδακτορική της διατριβή υπό την εποπτεία του Άλεξ Χόνετ, στο ότι όχι μόνο μας καλεί στη δράση αλλά επιπλέον μας κάνει να αναρωτηθούμε σχετικά με όλους αυτούς τις ύποπτους μηχανισμούς κατασκευής γεγονότων έκτακτης ανάγκης που προβάλλονται από δήθεν πνευματικά κέντρα υπό τον μανδύα της «ανησυχίας», λες και, όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «η ανησυχία δεν έχει τη δύναμη να βυθίζει κάποιον στο σκότος, να του στερεί κάθε σταθερότητα και σιγουριά, κάθε έννοια ευτυχίας και ευμάρειας, όπως γράφει ο Γκαίτε στον Φάουστ».

Εν προκειμένω, δεν μιλάμε μόνο για οργισμένους ρατσιστές ή για τους λεγόμενους «ψεκασμένους» αλλά για φιλήσυχους και «ανήσυχους» πολίτες με τους οποίους συντάσσονται όλοι οι δήθεν ουδέτεροι παρατηρητές που στρέφουν αλλού το κεφάλι, όταν έρχονται αντιμέτωποι με αντίστοιχα φαινόμενα, και φροντίζουν με κάθε τρόπο να εξωραΐζουν την αποστασιοποίησή τους, νομιμοποιώντας φυσικά τον υφέρποντα ρατσισμό.

Είναι οι ίδιοι που συνήθως αντιμετωπίζουν τους ξένους ως αόρατους, τους πάσχοντες ως θύματα που πήγαιναν γυρεύοντας, τους διαφορετικούς ως παράφρονες. Αυτοί που μπορεί να μην προέβησαν ποτέ σε πράξεις βίας αλλά παρέμειναν θεατές σε βίαια περιστατικά, δικαιολογώντας από μέσα τους τα διάφορα ξεσπάσματα του μίσους, τα οποία, σημειωτέον, δεν έχουν ποτέ σαφή αιτία πρόκλησης:

«Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μίσος. Ούτε με άσκηση φυσικής βίας. Και κανείς απ’ όσους τηρούν αυτήν τη στάση δεν θεωρεί τον εαυτό του μέλος μιας κοινότητας που στέκεται στον δρόμο και βγάζει φωνές αγανάκτησης. Με τη βουβή ανοχή ή τη συνωμοτική αποδοχή, όμως, μεγαλώνει ο ζωτικός χώρος εντός του οποίου άνθρωποι που διαφέρουν παύουν να αισθάνονται σίγουροι, παραδεκτοί, αποδεκτοί. Δημιουργούνται ζώνες μη κατοικήσιμες και προσπελάσιμες για πολλούς. Κυρίως εκεί όπου άνθρωποι με διαφορετική πίστη, διαφορετικές προτιμήσεις και διαφορετική εμφάνιση γίνονται αόρατοι και παραβλέπονται, λες και είναι δίχως αίμα και σάρκα, λες και δεν έχουν σκιά», επισημαίνει με περισσή ακρίβεια η Έμκε. 

Εναντίον του Μίσους
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Carolin Emcke, Εναντίον του μίσους, μτφρ.: Χρήστος Αστερίου, σελ. 248, εκδόσεις Πόλις

Ωστόσο «το μίσος δεν δημιουργείται εκ του μηδενός» αλλά μέσα από συγκεκριμένους μηχανισμούς αναπαραγωγής ‒ίντερνετ, δημόσια φόρα, talk shows, στίχους μουσικής‒, δηλαδή μέσα από «συγκεκριμένα συμφραζόμενα, εντός των οποίων νοηματοδοτείται και εκ των οποίων συγκροτείται». Πάντοτε κάποιος άλλος φταίει, κάποιος παραμονεύει για να μας κάνει κακό, και συνήθως είναι ο αδύναμος, το ουσιαστικό θύμα των ιστορικών συγκυριών και καταστάσεων, ο «ανώμαλος», ο «λαθρομετανάστης», ο «άπιστος», ο «ξένος», ο οποίος μετατρέπεται συλλήβδην σε εχθρό.

Έχοντας και η ίδια η Έμκε υποστεί πολλάκις τέτοιες επιθέσεις ως ακτιβίστρια δημοσιογράφος και ομοφυλόφιλη για τον τρόπο, όπως λέει, που αγαπά, που σκέπτεται και γράφει (είναι γνωστό και το μυθιστόρημα της,«Ο δικός μας πόθος» εμπνευσμένο από τον ομοφυλοφυλικό έρωτα, επίσης από εκδόσεις Πόλις), μπορεί να καταθέσει τη δική της εμπειρία, επισημαίνοντας ωστόσο ότι υπάρχουν πολλοί, λιγότερο «προνομιούχοι» από την ίδια, οι οποίοι δέχονται επιθέσεις απλώς και μόνο για την εμφάνιση ή το χρώμα του δέρματός τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Αφροαμερικανοί, με τραγικές περιπτώσεις όπως ο Τζορτζ Φλόιντ αλλά και ο Έρικ Γκάρνερ, στον οποίο η Έμκε αναφέρεται εκτενώς, οι εκπρόσωποι διαφορετικών θρησκειών, οι γκέι και, φυσικά, οι τρανς, οι οποίοι μάχονται ακόμα να καταχωρίσουν τα εξασφαλισμένα από τα διάφορα ευρωπαϊκά συντάγματα δικαιώματά τους. Όλοι αυτοί, με άλλα λόγια, που δύσκολα γίνονται αποδεκτοί μόνο και μόνο επειδή είναι διαφορετικοί και καταλήγουν να χρίζονται «εχθροί», σύμφωνα με διάφορα ρητά και άρρητα νομοθετήματα, υπόγειες χειρονομίες, διοικητικές ντιρεκτίβες ή αισθητικές φόρμες που εκφράζονται μέσα από μουσικές και ταινίες.

«Μέσω αυτών συγκεκριμένα πρόσωπα κρίνονται αποδεκτά, κατάλληλα, σημαντικά, και άλλα υποδεέστερα, ξένα και εχθρικά», εξηγεί η συγγραφέας.

Υποκείμενα αυτών των ενεργειών είναι συνήθως οι προασπιστές της εκάστοτε «ομοιογένειας» ή «καθαρότητας», οι οποίοι επιμένουν είτε σε αρχέγονα φύλα ‒αμιγώς αρσενικά ή θηλυκά‒ είτε σε καθαρές φυλές και έθνη, αγνοώντας προφανώς την υπενθύμιση του Μπένεντικτ Άντερσον μέσω των Φαντασιακών Κοινοτήτων, πως όλες οι κοινότητες είναι κατά βάση φαντασιακές και πως, φυσικά, δεν υπάρχουν στην ιστορία έθνη που να μην είναι μεικτά.

Απέναντι σε αυτούς τους διαχωρισμούς των φύλων ή των εθνών, ανάμεσα σε εμάς και τους άλλους, η συγγραφέας μάς θυμίζει το παράδειγμα από την αρχαία γραμματική, το οποίο επικαλείται συχνά ο Μέντελσον, της χρήσης των αρχαιοελληνικών συνδέσμων «μεν» και «δε», που μπορεί να επιδράσει θετικά στη σκέψη μας, καθώς συνιστά την καλύτερη απάντηση στα δίπολα με τη συμφιλιωτική του χρήση: «Είναι ο μεν κόσμος στον οποίο γεννήθηκες, είναι και ο δε κόσμος στον οποίο επιλέγεις να ζεις». Τα πράγματα, επομένως, δεν είναι «είτε… είτε» αλλά «μεν και δε».

Ευτυχώς, όπως τονίζει η συγγραφέας, μπορούμε ακόμα να απολαμβάνουμε την καθησυχαστική «ύπαρξη πολιτισμικής ή θρησκευτικής και σεξουαλικής διαφορετικότητας εντός κοσμικού κράτους», που είναι η μόνη συγκολλητική δύναμη για μια ανοιχτή και ελεύθερη κοινωνία. Αυτήν οφείλουμε να προασπιστούμε με κάθε τρόπο, φροντίζοντας να ανατρέχουμε πού και πού, εφόσον η λήθη ενδέχεται να αποτρέπει την εξέλιξη, στις αμαρτωλές ιστορίες του παρελθόντος, όπως το Άουσβιτς, και να συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε σταθερές όπως η κοσμικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα. 

Όσο για το πώς πρέπει να δράσουμε, η ίδια συνιστά ψυχραιμία, αμφισβήτηση των εδραιωμένων αντιλήψεων, άσκηση στην ενσυναίσθηση και στον σεβασμό της διαφορετικής γνώμης αλλά και υποστήριξη, τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο, της πολυμορφίας. Κυρίως, όμως, θεωρεί πως είναι επιβεβλημένη η καθημερινή εξάσκηση στην κατά Φουκό τέχνη της παρρησίας που τελικά τερματίζει όλες τις συσχετίσεις, τις εννοιολογικές και συμβολικές διαστρεβλώσεις που επιμένουν να στήνουν κάποιες κοινωνικές ομάδες κυριολεκτικά στον τοίχο ‒ ενίοτε να τις θέτουν και κάτω από την μπότα ενός αμείλικτου φασίστα.

Με άλλα λόγια, μας καλεί σε διαρκή επανεξέταση και επαναπροσδιορισμό όλων των υφιστάμενων εννοιών και αντιλήψεων μέσα από άλλες μορφές λόγου γιατί μόνο έτσι μπορούμε να παίρνουμε δύναμη ώστε να προχωρούμε. Και γιατί τελικά μόνο έτσι μπορούμε να γίνουμε όχι μόνο καλύτεροι, με λιγότερο μίσος, αλλά και πιο ευτυχείς: «Κοινωνική αντίσταση εναντίον του μίσους σημαίνει, κατά τη γνώμη μου, και επανακατάληψη του πεδίου της φαντασίας. Στις πείσμονες στρατηγικές εναντίον της αγανάκτησης και περιφρόνησης ανήκουν ‒κι αυτό ίσως εκπλήξει αν προσμετρήσουμε όσα αναφέρθηκαν πρωτύτερα‒ και ιστορίες ευτυχίας». Γιατί δεν υπάρχουν μόνο το δικαίωμα και η υποχρέωση στη συμμετοχή αλλά κυρίως το δικαίωμα του να μπορεί φαντάζεται κανείς την ευτυχία. Και αυτό είναι, ίσως, το σημαντικότερο: η κατάκτηση της πολιτικής τρυφερότητας ως απάντηση στο μίσος. 

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάρολιν Έμκε: «Μου επιτίθενται για κάτι που πραγματικά είμαι: queer, αντιφασίστρια και αντιρατσίστρια!»

Βιβλίο / Κάρολιν Έμκε: «Μου επιτίθενται για κάτι που πραγματικά είμαι: queer, αντιφασίστρια και αντιρατσίστρια!»

Μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης με τη Γερμανίδα queer φιλόσοφο, συγγραφέα και δημοσιογράφο με έναυσμα την κυκλοφορία στα ελληνικά ενός έξοχου βιβλίου που διαβάστηκε και σχολιάστηκε πολύ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ξένοι, διαφορετικοί, ανώμαλοι... Ένας λόγος εναντίον του μίσους

Ημερολόγιο / Ξένοι, διαφορετικοί, ανώμαλοι... Λόγος εναντίον του μίσους

Χρειάζεται θάρρος να μιλήσεις εν ονόματι ανθρώπων στους οποίους έχει αφαιρεθεί το δικαίωμα του ανήκειν σε μια κοινωνία. Ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Carolin Emcke «Εναντίον του μίσους», που μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ