Η Ροζίτα Σπινάσα είχε πετύχει στο τρίπτυχο καριέρα-γάμος-παιδί. Όμως η σκοτεινή πλευρά επέμενε...

Η Ροζίτα Σπινάσα είχε πετύχει στο τρίπτυχο καριέρα-γάμος-παιδί. Όμως η σκοτεινή πλευρά επέμενε... Facebook Twitter
«Αν θα μπορούσα να μιλήσω για κάτι, αυτό είναι το μινόρε. Απολαμβάνω το ματζόρε στη ζωή, όμως τις δημιουργίες μου τις χρωματίζει μια θλίψη»
0

Είναι απ' τα βιβλία που έμειναν μέσα μου για πολύ καιρό αφότου τα τελείωσα. Το Στομαστομαστο είναι μια εξαιρετική συλλογή απρόσμενων διηγημάτων, γεμάτων κυνισμό αλλά και τρυφερότητα. Κυκλοφόρησαν απ' τις εκδόσεις Κέδρος και είναι το πρώτο βιβλίο της Σπινάσα.

Η κύρια δουλειά της είναι η δικηγορία. Αναρωτήθηκα αν ήταν το flipside της η συγγραφή. «Βασική δουλειά του δικηγόρου είναι να γράφει δικόγραφα κι έτσι αφιερώνει πολλές ώρες της ζωής του στο γράψιμο» απαντά η Σπινάσα. «Όμως κάπου εκεί σταματούν οι ομοιότητες με τη συγγραφή. Στη δική μου δε περίπτωση λειτούργησε αντιθετικά. Ο πατέρας μου ήταν δικηγόρος, κάτι που με επηρέασε καθοριστικά στην επιλογή σπουδών κι επαγγέλματος. Έτσι είχα μέσα μου ένα βάρος, ότι έχασα την ευκαιρία να ακολουθήσω τον δικό μου δρόμο. Τώρα με την έκδοση του βιβλίου νοιώθω ότι κατάφερα να κάνω για πρώτη φορά κάτι δικό μου, κι αυτό με απελευθέρωσε από μια χρόνια δυσαρμονία, κατά κάποιον τρόπο με λύτρωσε.»

Όταν έγινε η μεγάλη αποχή των δικηγόρων, η Σπινάσα δεν έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια - αντιθέτως, έγραψε πολύ. «Ήταν το προσωπικό μου σημείο τήξης» εξηγεί. «Είχα για χρόνια την επιθυμία να γράψω, είχαν προηγηθεί σεμινάρια γραφής και οι αντίστοιχες απόπειρες, χωρίς όμως να βρω το δρόμο μου. Το φθινόπωρο του 2015 ξεκίνησα το σεμινάριο με τον Κωνσταντίνο Τζαμιώτη κι εκεί άρχισα να γράφω τα διηγήματα, το ένα μετά το άλλο χωρίς σταματημό. Μέσα σε πέντε μήνες είχα ολοκληρώσει την πρώτη τους γραφή. Σε αυτό λοιπόν με βοήθησε πολύ η ταυτόχρονη αποχή των δικηγόρων που κράτησε για μήνες.

Όμως το καθοριστικό στοιχείο ήταν η έντονη ανάγκη να βγάλω τα συναισθήματά μου προς τα έξω. Έχοντας συμπληρώσει το καθιερωμένο τρίπτυχο επιτυχίας καριέρα-γάμος-παιδί και βλέποντας ότι η σκοτεινή πλευρά, που θυμάμαι να έχω από μικρό παιδί, επιμένει, τροφοδοτούμενη από νέες δυσκολίες και ματαιώσεις, κατάλαβα ότι αυτή δεν θα σταματήσει ποτέ να υπάρχει, ότι δεν είναι θέμα αποτυχίας και κακών συγκυριών, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της ίδιας της ζωής. Έτσι την άφησα να βγει στην επιφάνεια.

  

— Τα συνειδητοποιούσες αυτά καθώς έγραφες;

Όχι, αυτά τα λέω σήμερα εκ των υστέρων, όταν έγραφα τα διηγήματα δεν είχα ιδέα. Η άγνοια ήταν κι αυτή μέρος της διαδικασίας, αν είχα επίγνωση ότι με τις ιστορίες μου μιλούσα κατά βάση για τον εαυτό μου, θα πατούσα φρένο. Με είχε συνεπάρει το στήσιμο της πλοκής κι έτσι δεν έβλεπα το προφανές, ότι στις ιστορίες δίνει πνοή ο δικός μου εσωτερικός κόσμος.

— Πώς ένιωθες όταν τελείωνες μια ιστορία;

Είναι το πιο ωραίο συναίσθημα. Αυτή η διανοητική λειτουργία, ο δημιουργικός οργασμός, η αίσθηση της ολοκλήρωσης όταν τα κομμάτια ενωθούν μεταξύ τους και καταλάβω ότι έχω κάτι που αξίζει να γραφτεί. Το καλύτερη στιγμή όλης της διαδικασίας.

 Στο εργαστήρι του μυαλού μου μπλέκονται όσα διαβάζω, η μουσική που ακούω, η συνομιλία που θα πιάσει το αυτί μου στην ουρά του ταμείου, το έντονο συναίσθημα που προκαλεί μια ξαφνική συνάντηση, μια απρόσμενη, ξεχωριστή κουβέντα.

— Τι σε εμπνέει στο γράψιμο;
Το κύριο ζητούμενο για μένα είναι η ανατροπή. Και πρόδρομος της ανατροπής είναι το δίλημμα, το κρίσιμο ερώτημα. Γι' αυτό ως πρωτογενές υλικό κρατώ αξιοπερίεργα περιστατικά, που είτε διαβάζω στις ειδήσεις είτε ανακαλώ από τα κιτάπια της μνήμης μου. Γεγονότα που εμπεριέχουν ένα παράδοξο, μια αντίφαση. Τα παιδεύω στο μυαλό μου, παντρεύοντάς τα με στοιχεία της φαντασίας, θέτοντας κι απαντώντας σε ερωτήματα ως προς τις κρίσιμες επιλογές των ηρώων μου. Όταν νοιώθω αυτό το γαργάλημα ευφορίας στο μυαλό μου, ξέρω ότι έχω στα χέρια μου μια καινούργια ιστορία.

— Ποιες θα έλεγες ότι είναι οι επιρροές σου; 

Στο εργαστήρι του μυαλού μου μπλέκονται τα βιβλία που διαβάζω (και πλέον ξεχνώ σαν χρυσόψαρο), η μουσική που ακούω στο ραδιόφωνο, η συνομιλία που θα πιάσει το αυτί μου στην ουρά του ταμείου, το έντονο συναίσθημα που προκαλεί μια ξαφνική συνάντηση, μια απρόσμενη, ξεχωριστή κουβέντα. Αυτό που λέμε επιρροές είναι κάτι που δεν μπορώ να προσδιορίσω, όλα αυτά που εσωτερικεύουν οι αισθήσεις μου σιγοβράζουν μέσα μου και δημιουργούν το αποτέλεσμα. Υπάρχουν συγγραφείς που αγαπώ πολύ –η Γιόκο Ογκάουα, ο Χαρούκι Μουρακάμι, ο Γιάννης Ξανθούλης, ο Ρέιμοντ Κάρβερ-, όμως δεν τους βρίσκω στα δικά μου γραπτά. Αν θα μπορούσα να μιλήσω για κάτι, αυτό είναι το μινόρε. Οτιδήποτε κινείται σε αυτή την κλίμακα τροφοδοτεί τις ανησυχίες και τις συγκινήσεις μου. Απολαμβάνω το ματζόρε στη ζωή, όμως τις δημιουργίες μου τις χρωματίζει μια θλίψη.

Η Ροζίτα Σπινάσα είχε πετύχει στο τρίπτυχο καριέρα-γάμος-παιδί. Όμως η σκοτεινή πλευρά επέμενε... Facebook Twitter
«Το κύριο ζητούμενο για μένα είναι η ανατροπή»

Ενώ πρόκειται για σύγχρονες ιστορίες, τα διηγήματα του Στομασομαστο είναι γραμμένα σε γλώσσα ρετρό. Κι η ίδια λέει πως πράγματι παρατήρησε κι εκείνη στοιχεία της σε κείμενα Ελλήνων συγγραφέων των δεκαετιών '60 κι '70. «Νομίζω, όσο μπορώ να κρίνω τα δικά μου γραπτά, ότι το στυλ μου χαρακτηρίζει μια γλώσσα που συνδυάζει εκφράσεις λόγιες με εκφράσεις της καθομιλουμένης, πιο σλανγκ, κάτι που δίνει ζωντάνια κι αμεσότητα, τα λέει 'έξω από τα δόντια'.»

— Πιστεύεις πως επηρέασε το γράψιμό σου η μητρότητα;
Ωραία ερώτηση, δεν το είχα σκεφτεί ποτέ αυτό. Ενώ στην αρχή πήγα να απαντήσω αρνητικά, μετά σκέφτηκα ότι η μητρότητα δημιουργεί την πιο στενή ανθρώπινη σύνδεση. Μια μητέρα προσπαθεί διαρκώς να νοιώσει το παιδί της, να το καταλάβει, να το φροντίσει, να το συγχωρέσει. Το σημαντικότερο, να συγχωρέσει τον ίδιο της τον εαυτό για τα συνεχόμενα, αδιάκοπα λάθη της. Ο ερχομός του γιου μου άνοιξε το μυαλό και την καρδιά μου, κι αυτό σίγουρα με έκανε πιο ικανή ως προς την ανάπτυξη και την κατανόηση των ηρώων μου.

Η ευτυχία; Μια παρέα που τραντάζεται από τα γέλια, μια βουτιά σε καταγάλανα δροσερά νερά, ο συντονισμός της χαράς του μωρού με αυτή των γονιών του. Στιγμές που δεν κρατούν πολύ, μα και που δεν σταματούν να έρχονται.

Όταν ήταν μικρή, η Ροζίτα ήθελε να γίνει γιατρός. Τη μάγευε η λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και παράλληλα τη συγκινούσε η βοήθεια του γιατρού στον ασθενή. «Ευτυχώς, κατάλαβα γρήγορα ότι φοβάμαι το αίμα κι έτσι μου έφυγε η επιθυμία αυτή. Λέω ευτυχώς, γιατί η δουλειά του γιατρού είναι από τις πιο δύσκολες κι αμφιβάλλω αν θα είχα τα κότσια: Επείγοντα περιστατικά ζωής και θανάτου που απαιτούν ακαριαίες σωστές αποφάσεις, εξαντλητικά ωράρια μέσα στις αρρώστιες και τον ανθρώπινο πόνο...» Πάλι ως παιδί, διάβαζε πολύ: «Το πρώτο βιβλίο που διάβασα ήταν η Οδύσσεια, η Ιλιάδα ακολούθησε ετεροχρονισμένα. Θυμάμαι που έκλαιγα όταν το τελείωσα, η αίσθηση ότι δεν έχει άλλο με είχε συγκλονίσει. Λάτρευα τα βιβλία και διάβαζα ασταμάτητα».

— Σαν τι;

Τους Μυστικούς Επτά, τη σειρά της Πολυάννας, Μικρές Κυρίες, τα ταξίδια του Ιούλιου Βέρν, τον Θησαυρό της Βαγίας, αλλά και Έλλη Αλεξίου, Ηλία Βενέζη, Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, Γεώργιο Βιζυηνό, Πηνελόπη Δέλτα, Μαξίμ Γκόρκι, Μπέττυ Σμιθ.

Στη εφηβεία πέρασα στον Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, τον Μίλαν Κούντερα, τη Λιλή Ζωγράφου, ενώ βιβλίο - σταθμός ήταν το «Όσα παίρνει ο άνεμος» της Μάργκαρετ Μίτσελ στην πλήρη έκδοση των επτακοσίων σελίδων, το οποίο και είχα διαβάσει πάνω από επτά φορές με την ίδια αγωνία και ένταση.

Η ενηλικίωση με βρήκε με τα βιβλία των Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Τσαρλς Μπουκόφσκι, Τομ Ρόμπινς, Ντάγκλας Κόπλαντ. Πολλά από αυτά με κράτησαν ξύπνια μέχρι το ξημέρωμα (τότε ειδικά που το πρωινό ξύπνημα ήταν μια εντελώς προαιρετική υπόθεση), κάτι που θεωρώ από τις ύψιστες απολαύσεις.

— Τώρα που ενδεχομένως κρατάς εσύ ξύπνιους κάποιους αναγνώστες, με ποιον/α απ' τους δικούς σου ήρωες ταυτίζεσαι πιο πολύ; 
Όταν έγραφα τις ιστορίες πίστευα ότι δεν ταυτίζομαι με κανέναν από αυτούς. Αντιθέτως, η (ψευδ)αίσθηση ότι οι ιστορίες δεν με αφορούν στο ελάχιστο με βοήθησε να τις γράψω απερίσπαστη και χωρίς εσωτερικούς φραγμούς. Σήμερα που με ρωτάς, νομίζω ότι πιο κοντά μου βρίσκεται η Θοδώρα του ομώνυμου διηγήματος 'στόμαστομαστό', γιατί στη ζωή μου βιώνω έντονα την οδύνη της ματαίωσης.

— Ποια είναι η απόλυτη ευτυχία για σένα;
Απόλυτη ευτυχία ευτυχώς δεν υπάρχει - αν υπήρχε θα ήταν σαν την αντανάκλαση του Νάρκισσου, η ζωή μετά από αυτήν θα έχανε το νόημά της. Υπάρχει όμως μεγάλη ευτυχία, τόσο στις σημαντικές επιτυχίες της ζωής, όσο και στην πολύτιμη καθημερινότητα: Μια παρέα που τραντάζεται από τα γέλια, μια βουτιά σε καταγάλανα δροσερά νερά, ο συντονισμός της χαράς του μωρού με αυτή των γονιών του. Στιγμές που δεν κρατούν πολύ, μα και που δεν σταματούν να έρχονται.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ