Η όρεξη της εποχής

Η όρεξη της εποχής Facebook Twitter
0

1. Μνήμη/Μίλημα: Υπάρχουν βιβλία προς τέρψιν, υπάρχουν βιβλία προς γνώσιν, υπάρχουν βιβλία προς συμμόρφωσιν, υπάρχουν βιβλία που είναι πολύτιμα, καθότι συνδυάζουν όλα αυτά και πολλά ακόμα.

Μέσα στων καιρών το αλαλούμ και στον έρποντα ζόφο, έχουμε τιγκάρει από κείμενα που αναθεματίζουν, που διαλαλούν πραμάτειες λύσεων και κριτικής, που αναλύουν το αδιανόητο, κάνοντάς το, δυστυχώς, ακόμα πιο αδιανόητο.Το παράλογο τρίβει τα χέρια του, η λογική μοιάζει να έχει γίνει το Κοριτσάκι με τα Σπίρτα.

Ο Βασίλης Καραποστόλης, πανεπιστημιακός και λογοτέχνης, δάσκαλος και δοκιμιογράφος, χαρτογράφος της κοινωνικής παραφροσύνης και διάκονος της ηδείας συνέσεως που θέλει να πλουτίζεται από τις μνήμες και τις συγκινήσεις, έρχεται να μας μιλήσει –ναι, να μας μιλήσει: και τα τρία μέρη του νέου του βιβλίου είναι σαν ομιλίες σ’ ένα καφενείο, ας πούμε στο Καφενείο της Χαμένης Νιότης, που τόσο αγάπησε ο Γκι Ντεμπόρ– για γεγονότα, για πράγματα που έχουν γίνει, για καταστάσεις που τις έζησαν κάποιοι παλιότεροι από εμάς και που εμείς προλάβαμε να τσακώσουμε μια ματιά από την άλω τους, κάτι να μυρίσουμε από το άρωμά τους, μερικά ξέφτια τους να τα καρφιτσώσουμε στο τζάκετ της εφηβείας μας (που με τόση ευφροσύνη, και αφροσύνη, σύμφωνοι, παρατάθηκε). Στην Εποχή της όρεξης – Ακολουθώντας τα ίχνη του ’60 (εκδ. Πατάκη), ο Καραποστόλης καταγράφει την ατμόσφαιρα μιας εποχής, την πραγματική πραγματικότητά της. Δεν είναι μελαγχολικός νοσταλγός, είναι ευαίσθητος ντοκιμαντερίστας. Κείμενο-βεριτέ, τα είδε και τα άκουσε όσα γράφει, μπάνισε από τις χαραμάδες σε πόρτες και ντουβάρια τι γίνεται στη γειτονιά, αφουγκράστηκε στα φανερά και κρυφάκουσε αθέατος, πήρε είδηση, πήρε μυρωδιά. Και, γενναιόψυχα, μας κερνάει την πείρα και τη γνώση. Λέξεις που έλαμπαν από νόημα, που προσδιόρισαν/εξέφρασαν/τόνισαν το πνεύμα μιας δεκαετίας: ηλεκτρικά είδη.

 

2. Να χάνονται: «Οι μηχανές δεν σκέφτονται κι εκείνοι θα ’θελαν να μην είναι μηχανές. Όχι για να σκέφτονται, όμως. Κάτι άλλο συντελείται μέσα στο κρανίο τους όταν απλώνουν τα πόδια τους πάνω στην καρέκλα, έχοντας βάλει λουκέτο στο μαγαζί τους. Ένας ξένος φίλος μου, που ήρθε κάποτε στη χώρα μας, παρατηρούσε με απορία: “Μα, τι σκέφτονται τόση ώρα;”. Έβλεπε άνδρες στα καφενεία να παίζουν κομπολόι κοιτάζοντας κάπου πέρα, μακριά. Έμοιαζαν, πράγματι, απορροφημένοι σε διαλογισμούς. Δεν ήταν, όμως. “Τόση ώρα να σκέφτονται;”, ειρωνεύτηκε ο Μάικ. “Δεν σκέφτονται”, του είπα. “Χάνονται. Αυτό θέλουν, να χάνονται”». (Η εποχή της όρεξης, σ. 162)

 

3. Πολύτιμο Εφαλτήριο: Μου μιλάει ο Καραποστόλης, με τον ήπιο λόγο του (που είναι γεμάτος κρυφές, βραχνές εντάσεις, βέβαια), για όσα συνέβησαν όχι λες κι επρόκειτο για μια χρυσή, μυθοποιημένη εποχή, αλλά για να μου θυμίσει από τι μακελειό κατάγομαι, για να κάτσω να σκεφτώ τι κουβαλάω μέσα μου, όλα τα ανάκατα, όπως λέει, που όλοι μας, πολλές φορές χωρίς να το σκεφτόμαστε όσο θα έπρεπε, έχουμε μες στον καθημερινό κι αιώνιο γυλιό μας. Μιλώντας για τα δικά του, με παρακινεί να μιλήσω για τα δικά μου. Δεν είναι μονάχα κόψε-ράψε η ζωή, ούτε και μόνο τραβάει την ανηφόρα. Είναι η ζωή μαζί το υψηλό και το χθαμαλό, ο απαστράπτων χορός των βλέψεων και των φιλοδοξιών και, συνάμα, η λυτρωτική καταβύθιση στο χθαμαλό, το ανακουφιστικό αραλίκι, να κοιτάς το κενό ή το ταβάνι με τις ώρες, αυτό που λέγαμε, παλιά, με τον Νίκο τον Καρούζο, απόρρητο τεμπελίκι. Κι εμείς, μαζί με τον Καραποστόλη, γινόμαστε αλάνια ψυχογεωγράφοι, αναγορευόμαστε σε χαμίνια εθνογράφους του δρόμου – street ethnographers, άμα λάχει.

Η Εποχή της όρεξης είναι λογοτεχνία που ψιθυρίζει μαγγανείες, είναι το νεγκατίφ του χρησμού και της νουθεσίας, είναι οι φωτογραφίες της Άννας Βηχ, οι φράσεις του Χρήστου Βακαλόπουλου, τα νεύματα του Γιώργου Ιωάννου, τα ταξίμια του Ιορδάνη Τσομίδη όταν έφτιαχνε, παρέα με τον Phil Woods, τον απίθανο δίσκο «Greek Cooking», το βλέμμα του Σταύρου Τορνέ όταν κινηματογράφιζε τον Στέλιο Αναστασιάδη, είναι (πάλι Καρούζος) η «ευγένεια της κωμωδίας μας» και μαζί (Γιάννης Κουνέλλης) ο «γεμάτος αίμα, μαύρο μέταλλο, λιθάρια, πανιά, χώμα ψυχισμός μας». Ένα βιβλίο που δεν το αφήνεις, ναι, page turner, αλλά και που το πιάνεις και το ξαναπιάνεις, το ακούς, το βλέπεις, το συστήνεις, το αφηγείσαι, το χρησιμοποιείς σαν

εφαλτήριο για να πεις τα δικά σου. Πολύτιμο, ας το επαναλάβω!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Gregory Jusdanis: «Ο Καβάφης, ο πρώτος “viral” ποιητής, μετέτρεψε την ποίησή του σε σωτηρία»

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ