Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter
«Εκεί που βρίσκονται οι στραγγαλιστικοί καρποί οι προερχόμενοι από το χέρι του αμαρτωλού θα γεννήσω των νεκρών τα σπέρματα ώστε με τα σκουλήκια να τα μοιραστώ...»...Ο Jeff VanderMeer
0

 

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter
"Έχω σπουδάσει πειραματική βιολογία και ως ερασιτέχνης έχω μελετήσει οικολογική φιλοσοφία πριν αρχίσω να γράφω, τα μυθιστορήματα μου δεν απαιτούν πολλή έρευνα...."

Ο Τζεφ Βαντερμιέρ ανήκει σε μια νέα φουρνιά συγγραφέων που εμφανίστηκε στις αρχές του 21ου αιώνα και που συνεχίζει την παράδοση των πιο ανορθόδοξων συγγραφέων του φανταστικού όπως ο Λαβκραφτ, ο Κάφκα ή ακόμη και ο Μπόρχες. Γράφει σε ένα είδος που ο ίδιος ονομάζει «new weird fiction», αλλόκοτη λογοτεχνία.

Στην έξοχη τριλογία του της Νότιας Ζώνης, η ανθρωπότητα έρχεται αντιμέτωπη με ανεξήγητες δυνάμεις που επηρεάζουν τόσο το περιβάλλον όσο και τον εσωτερικό κόσμο όσων έρχονται σε επαφή μαζί τους. Στο πρώτο βιβλίο που έχει τίτλο Αφανισμός και κυκλοφορεί από της εκδόσεις Καστανιώτη, τέσσερις γυναίκες είναι τα μέλη της δωδέκατης αποστολής που προσπαθεί να εξερευνήσει μάταια τα μυστήρια της Περιοχής Χ όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και η οργιαστική φύση μοιάζει να έχει μια δική της συλλογική συνείδηση που κυβερνάται από ένα «άλλο». Δεν είναι τυχαίο που το New Yorker τον αποκάλεσε «Weird Thoreau». Σε μια στιγμή του βιβλίου οι γυναίκες που δεν έχουν ονόματα - τις γνωρίζουμε ως «η βιολόγος», «η ψυχολόγος», «η χωρομέτρης» και «η ανθρωπολόγος» - βλέπουν ένα πύργο-τούνελ που μέσα του οι τοίχοι αναπνέουν και μικροσκοπικά πλάσματα που μοιάζουν με χέρια σχηματίζουν και ζουν ανάμεσα σε περίεργες και τρομακτικές προτάσεις.

Έγραψα τον Αφανισμό χωρίς να έχω πουλήσει το βιβλίο – το έγραψα σε τέσσερις βδομάδες όταν έπαθα βρογχίτιδα από μια οδοντιατρική χειρουργική επέμβαση. Είχα ένα περίεργο όνειρο για ένα τούνελ-πύργο με ένα πλάσμα στο βάθος του και όταν ξύπνησα το πρωί, είχα ήδη τον χαρακτήρα της βιολόγου στο μυαλό μου. Και άρρωστος και ανήμπορος όπως ήμουν δεν μπορούσα να κάνω και πολλά.

«Εκεί που βρίσκονται οι στραγγαλιστικοί καρποί οι προερχόμενοι από το χέρι του αμαρτωλού θα γεννήσω των νεκρών τα σπέρματα ώστε με τα σκουλήκια να τα μοιραστώ...». Αυτές οι εσχατολογικές λέξεις στοιχειώνουν και τα τρία βιβλία που κυκλοφόρησαν με λίγους μήνες διαφορά το ένα από το άλλο σε μια γενναία εκδοτική κίνηση. Το περίεργο οικοσύστημα περιγράφεται με απίστευτη ομορφιά στις σελίδες του βιβλίου. Έχει την ίδια μαγεία που ζωγράφιζε ο Χαγιάο Μιγιαζάκι στο σπουδαίο μάνγκα του «Ναυσικά της Κοιλάδας των Ανέμων». Αυτό όμως που κάνει τόσο αξιοσημείωτο το έργο του  Βαντερμιέρ είναι ο αριθμός των αναφορών που μπορεί κάποιος να συναντήσει μέσα χωρίς να χάνεται κάτω από το βάρος τους αλλά αντίθετα να αποκαλύπτει ένα μυαλό που έχει ανεξάντλητη φαντασία και ξεπερνάει τα στενά όρια του είδους που γράφει.

 

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter

—Θυμάστε την πρώτη ‘περίεργη ιστορία’ που διαβάσατε; Και τι επίδραση είχε πάνω σας;

Ίσως να μην θεωρείται ακριβώς ‘περίεργη’ αλλά η πρώτη ‘ιστορία’ ήταν η ποίηση του William Blake που οι γονείς μου την διάβαζαν σε μένα και την αδερφή μου όταν ήμαστε πολύ μικροί. Ακόμη πιστεύω ότι η αποκαλυπτικές και εκστατικές εικόνες αυτών των ποιημάτων με επηρέασαν. Αν και ως παιδί, χωρίς καθόλου εμπειρία από τον κόσμο, δεν φαινόντουσαν τόσο  ασυνήθιστα απλά πολύ ενδιαφέροντα.

 

—Πώς επιλέξατε να γίνεται συγγραφέας; Θέλατε πάντοτε να ασχοληθείτε με την συγγραφή;

Από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, ήθελα να γίνω συγγραφέας. Ξεκίνησα να γράφω ποίηση για την θάλασσα – ζούσαμε στα νησιά Φίτζι για 5 χρόνια – και αργότερα, προσάρμοζα τα παραμύθια του Αισώπου πριν ξεκινήσω να γράφω διηγήματα. Πάντοτε όμως έγραφα και άρχισα να γράφω για τον εαυτό μου, χωρίς να σκέφτομαι ότι θα έχω ποτέ αναγνώστες. Πιστεύω αυτή η στάση με βοήθησε να προστατέψω και να αναπτύξω το προσωπικό μου δημιουργικό χώρο επειδή συνέχεια δημιουργώ για να ικανοποιήσω τις δικές μου φαντασιακές ανάγκες, ακόμη και όταν σκέφτομαι μόλις έχω γράψει ένα πρόχειρο προσχέδιο, «ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να το μεταδώσω αυτό σε έναν αναγνώστη;»

—Ποια ήταν η κύρια δυσκολία να γράψετε τρία βιβλία σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα;

Έγραψα τον Αφανισμό χωρίς να έχω πουλήσει το βιβλίο – το έγραψα σε τέσσερις βδομάδες όταν έπαθα βρογχίτιδα από μια οδοντιατρική χειρουργική επέμβαση. Είχα ένα περίεργο όνειρο για ένα τούνελ-πύργο με ένα πλάσμα στο βάθος του και όταν ξύπνησα το πρωί, είχα ήδη τον χαρακτήρα της βιολόγου στο μυαλό μου. Και άρρωστος και ανήμπορος όπως ήμουν δεν μπορούσα να κάνω και πολλά. Έτσι, απλά έγραφα το βιβλίο το πρωί και κοιμόμουν την υπόλοιπη μέρα.  Για τα Authority και Acceptance είχα περίπου 2 χρόνια στην διάθεση μου για να τα γράψω και για το πώς να τα γράψω. Ακούγεται επομένως σαν μικρό χρονικό διάστημα αλλά όταν κάθισα κάτω να γράψω 2 βιβλία σε ένα χρόνο, είχα περίπου 40.000 λέξεις σε σημειώσεις και αποσπάσματα σκηνών από το καθένα σε χρονολογική σειρά. Σε αυτό το πλαίσιο ένας χρόνος είναι πολύ μεγάλο διάστημα. Κυρίως όμως έπρεπε να βρω νέους τρόπους για να βάλω τα πράγματα στις σωστές τους διαστάσεις – συνήθως θα τελειώσω ένα βιβλίο και θα το βάλω στο συρτάρι για μερικούς μήνες μέχρι να το ξαναπιάσω πάλι.

 

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter
Εξώφυλλα της τριλογίας σε ρετρό στυλ που δημιούργησε ο Αυστραλός designer- θαυμαστής Matthew Revert.

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter
AREA X

—Περιμένατε ότι ο Αφανισμός θα φτάσει στο στάδιο που θα γίνει ταινία;

Όχι, δεν το περίμενα. Ήταν απροσδόκητο και υπέροχο. Ο Αμερικανός εκδότης μου γευμάτισε με έναν παραγωγό, του έδωσε ένα χειρόγραφο με τα λόγια «πιστεύω ότι θα σου αρέσει αυτό» και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Είχε ήδη δημιουργήσει ενδιαφέρον για άλλες μεταφορές στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση και αυτό μου επέτρεψε να πάρω βήμα σε αυτό τον κόσμο με την δημιουργική έννοια. Πάντοτε είμαι περίεργος για άλλους τρόπους προσέγγισης της φαντασίας και της δημιουργικότητας και αυτό είναι ένα άνοιγμα για ένα ολόκληρο νέο τομέα για μένα.

—Τι έρευνα κάνετε συνήθως για τα βιβλία σας;

Για τον Αφανισμό, το σκηνικό  είναι το μονοπάτι που περπατάω κάθε μέρα, οπότε δεν υπήρξε πραγματική έρευνα. Για την δυσλειτουργική κρατική υπηρεσία ... καλά, όλα είναι εμπειρία ζωής συμπεριλαμβανομένης της ημέρας που ο ήρωας κληρονομεί ένα γραφείο με ένα νεκρό ποντίκι και ένα νεκρό φυτό μέσα σε αυτό, κάτι που συμβαίνει στο δεύτερο βιβλίο. Όσον αφορά τις ζωές των επιστημόνων σε όλα τα τρία βιβλία, όλη μου τη ζωή περιβάλλομαι από αυτούς.  Ο πατέρας μου, ο Δρ RobertK. VanderMeer είναι  χημικός και εντομολόγος που τρέχει την ερευνητική μονάδα USDA για τα μερμήγκια στο Gainesville της Φλόριντα. Η πρώτη μου δουλειά στις εκδόσεις ήταν να  κάνω επιμέλεια στην επανέκδοση του βιβλίου του Applied Myrmecology, πίσω στην δεκαετία του ΄80. Η μητριά μου, Δρ Laurence Morel είναι γιατρός και σημαντική ερευνήτρια κατά της ασθένειας του Λύκου και διευθύνει το τμήμα της Πειραματικής Παθολογίας στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Η μητέρα μου,  Πηνελόπη Miller,  για ένα διάστημα εικονογραφούσε βιβλία βιολογίας  και δούλεψε για πολλούς πολλούς φυσιοδίφες. Είχε ένα έντονο ενδιαφέρον για την οικολογία, από όταν ήμουν παιδί. Η αδελφή μου, Elizabeth VanderMeer, είναι περιβαλλοντική επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και έχει κάνει σπουδές διατήρησης σε πόλεις της Βραζιλίας ενώ εργάζεται επίσης για τα Ηνωμένα Έθνη. Η κόρη μου, Erin Kennedy, είναι σύμβουλος βιωσιμότητας και δουλεύει για τo WWF. Έτσι, ανάμεσα σε αυτό, και επειδή έχω σπουδάσει πειραματική βιολογία και ως ερασιτέχνης έχω μελετήσει οικολογική φιλοσοφία πριν αρχίσω να γράφω,  τα μυθιστορήματα μου δεν απαιτούν πολλή έρευνα.

—Πιστεύετε ότι το new weird είναι ένα υποτιμημένο είδος; Ή ότι η λογοτεχνία του φανταστικού δεν θεωρείται ακόμη σοβαρή λογοτεχνία;

Είναι ο Κάφκα υποτιμημένος; Ο Μπόρχες; Ο Italo Calvino ή η Angela Carter ή ο Dino Buzzati; Είναι περισσότερο θέμα εμπορευματοποίησης της επιστημονικής φαντασίας και της λογοτεχνίας του φανταστικού από το Χόλυγουντ που κάνει τους αναγνώστες να βλέπουν την λογοτεχνία φαντασίας ή την αλλόκοτη λογοτεχνία με ένα τρόπο που δεν είναι ακριβής για το τι είναι στην πραγματικότητα. Δεν πολυσκέφτομαι την ερώτηση. Απλά γράφω ότι θέλω να γράψω και προσπαθώ να βρω ένα ευρύ κοινό γι’ αυτό.

 

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter

 

—Γνωρίζετε τι γίνεται στην Ελλάδα σχετικά με τους πρόσφυγες αυτή την στιγμή; Ποια είναι η άποψη σας;

Νομίζω ότι ο τρόπος που η Ελλάδα είναι διατεθειμένη  να παλέψει με το θέμα και η συμπόνια που δείχνουν όσοι βρίσκονται στις πρώτες γραμμές και δέχονται τους πρόσφυγες, τουλάχιστον από τις αναφορές εδώ είναι εντυπωσιακή.  Κατανοώ επίσης τις έγνοιες των κρατών όσον αφορά ότι δεν υπάρχει ένα σχέδιο για να δεχτούν πρόσφυγες που να είναι λογικό και να βγάζει νόημα. Αυτό μπορεί να γίνει η πηγή σύγχυσης και προβλημάτων. Απορρίπτω εντελώς την ιδέα ότι η λήψη Σύριων προσφύγων προωθεί την τρομοκρατία – αυτά είναι μύθοι της δεξιάς που δεν στηρίζονται σε πραγματική ανάλυση ή σε οποιουδήποτε είδους λογική. Εδώ στην Αμερική, ο δήμαρχος μας στο Ταλαχάσι είχε δεσμευθεί να λάβει πρόσφυγες αλλά δυστυχώς έβγαλε προς τα έξω από ορισμένα μέλη της κοινότητας, θα έλεγα, αρκετά ξενοφοβικές απόψεις. Αλλά το πιο σημαντικό σε μια ευρύτερη, μακροπρόθεσμη λογική ... αυτά τα είδη των μαζικών μετακινήσεων πληθυσμών προκαλούνται, ναι, μεν  από τον πόλεμο, αλλά και σίγουρα σε κάποιο βαθμό όλο και περισσότερο από την υπερθέρμανση του πλανήτη. Αυτό θα συνεχίσει να συμβαίνει και επομένως, οι χώρες που θα αναπτύξουν ολοκληρωμένα και λεπτομερή σχέδια για να αντιμετωπίσουν αυτή την κατάσταση, θα βρεθούν σε καλύτερη θέση από όσες δεν θα το κάνουν. 

—Ποια πιστεύετε είναι η μεγαλύτερη απειλή για την ανθρωπότητα στο μέλλον;

Η υπερθέρμανση του πλανήτη και η μεταχείριση μας προς τα ζώα είναι οι δύο κύριες απειλές. Η πρώτη απειλεί την ύπαρξη μας. Η δεύτερη απειλεί την ηθική μας. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να μεταχειριζόμαστε τα ζώα σαν άψυχα αντικείμενα που δεν έχουν δικαιώματα και να διατηρούμε την ανθρωπιά μας.   

—Διαβάζετε κάτι ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή;

Διαβάζω το Portable Veblen, ένα υπέροχο μυθιστόρημα της Elizabeth McKenzie και ταυτόχρονα ένα μη λογοτεχνικό πεζογράφημα, το MarvelousClouds του John Durham Peters.

Η αλλόκοτη λογοτεχνία του Τζεφ Βαντερμιέρ Facebook Twitter

—Επόμενα σχέδια;

Δουλεύω σε ένα βιβλίο που έχει τίτλο Hummingbird Salamander που είναι για μια γυναίκα που πρέπει να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή όταν ένας άνθρωπος που έχει πεθάνει της στέλνει ένα μήνυμα και που η ζωή της απειλείται ως αποτέλεσμα. Το επόμενο όμως βιβλίο μου που θα κυκλοφορήσει σύντομα θα είναι το Borne. 

O «Αφανισμός» το πρώτο βιβλίο της τριλογίας της Νότιας Ζώνης κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Καστανιώτη ενώ σύντομα θα γίνει ταινία από τον σκηνοθέτη του Χ  Machina,  Άλεξ Γκάρλαντ με την Νάταλι Πόρτμαν στον ρόλο της βιολόγου. Ακολουθούν τα «Επιβολή» και «Αποδοχή». 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ