The filth and the fury

The filth and the fury Facebook Twitter
0

«Τρία είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του punk ήχου: κιθάρα, μπάσο, ντραμς. Μια ηλεκτρική, παραμορφωμένη κιθάρα εξαπολύει τα ακόρντα στο Γαλαξία του Ροκ, ένα ρυθμικό μπάσο που επαναλαμβάνει τα χτυπήματα, κυρίως στην τονική νότα του αντίστοιχου ακόρντου, και ένας δυνατός, πλούσιος ήχος από τύμπανα που "κόβει" το τραγούδι και "γεμίζει" συμπληρώνοντας με πρωτόγονο beat τη σύνθεση. Σόλα στην κιθάρα συνήθως και κατά κανόνα δεν υπάρχουν, εκτός από μερικά βοηθητικά "περάσματα". Η όποια επίδειξη της όποιας δεξιοτεχνίας σχεδόν απαγορεύεται». Από μουσικής άποψης, το πανκ ήταν αυτό το λυσσαλέο «πριόνισμα» της ηλεκτρικής κιθάρας, πρωτόγονο και επιθετικό, που έβγαζε μια πρωτοφανή ένταση. Εκτός από μουσική, το πανκ ήταν μια αντίδραση «στην κοινωνία της αποξένωσης, στη φτώχεια, στη μιζέρια και στον κοινωνικό εξαναγκασμό -γκράφιτι, προκλητικό ντύσιμο, παραμάνες, ιερόσυλες εικόνες στα μπλουζάκια, πέτσινα μπουφάν, λατρεία του δρόμου. Μια οργή ενάντια στην κατασταλτική δομή της κοινωνίας. "Υπάρχουμε και θέλουμε να ζήσουμε με τους δικούς μας νόμους", είναι το κύριο σύνθημα». Στις σελίδες του «Punk - Η Ιστορία μιας Επανάστασης» παρουσιάζεται η πορεία των κυριότερων συγκροτημάτων του κινήματος σε Αγγλία και Αμερική, με ιστορικά στοιχεία και πληροφορίες για τους σημαντικότερους αντιπροσώπους του: Stooges, Ramones, Sex Pistols, Clash, Damned, Buzzcocks, Jam, Crass, φτάνοντας μέχρι τους Sonic Youth, Black Flag και Butthole Surfers. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει ένα κεφάλαιο για το πανκ στην Ελλάδα. Καλοστημένο και πιστό στην πανκ αισθητική το βιβλίο του Δημήτρη Λάσκαρι είναι ένας καλός τρόπος για να γνωρίσει κάποιος πιτσιρικάς τον ήχο και την ιδεολογία του κινήματος που σημάδεψε όσο κανένα άλλο την ιστορία του ροκ το τελευταίο τέταρτο του εικοστού αιώνα.

Το δεύτερο βιβλίο για το είδος, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, είναι εντυπωσιακό, με χρήσιμες λίστες, εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό, μαρτυρίες, τις πρώτες συνεντεύξεις θρυλικών ονομάτων όπως οι Sex Pistols και κείμενα με την εγγύηση του Mojo. Το υλικό -φωτογραφικό και μαρτυρίες- για την αγγλική σκηνή είναι πλούσιο και αρκετά πλήρες και, παρ' όλο που περιορίζεται στα περισσότερο γνωστά ονόματα, καταγράφει με συναρπαστικό τρόπο μια ολόκληρη εποχή. Τα αμερικάνικα γκρουπ περιορίζονται στα ελάχιστα. Υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις, αλλά προφανώς η έκδοση είχε σκοπό να δώσει έμφαση στην αγγλική σκηνή, όπου το κίνημα πήρε περισσότερο κοινωνικές διαστάσεις και συνδέθηκε περισσότερο από κάθε άλλο με το Λονδίνο στο τέλος των 70s. Οι φωτογραφίες της Kate Simon και του Godlis παγώνουν στην ιστορία συγκλονιστικά στιγμιότυπα και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού. Υπάρχει αναφορά σε πιο πρόσφατα ονόματα, όπως οι Green Day και φτάνει μέχρι το θάνατο του Joe Strummer το 2002. Προλογίζει η Deborah Harry και ο Malcolm McLaren γράφει τον επίλογο.

Το κείμενο που ανοίγει το αφιέρωμα με τη μαρτυρία του Nick Kent -του ροκ δημοσιογράφου που ανακαλεί στη μνήμη του όλα αυτά που συνέβαιναν πριν από 3 δεκαετίες- είναι συναρπαστικό: «Μη μου μιλάτε για το punk, αλήτες. Ήμουν εκεί, στα οδοφράγματα, φωνάζοντας σε όλους ότι το punk ήταν άμεσο, λαμπερό, λευκό μέλλον της νεανικής μουσικής κουλτούρας, όταν ο Joe Strummer ήταν ακόμη ένας folk τραγουδιστής που φορούσε τζιν και λεγόταν Woody, ο McLaren ένας rock'n'roll αναβιωτής και έμπορος ανδρικών ειδών, και ο John Lydon ένας μακρυμάλλης έφηβος που πουλούσε LSD σε συναυλίες των Hawkwind»... Πολύ πιο ενδιαφέρουσες είναι οι μαρτυρίες γνωστών δημοσιογράφων της εποχής, διοργανωτών, των ίδιων των μουσικών με αφορισμούς, όπως τον ακόλουθο από τον Captain Sensible, μπασίστα των Damned: «Η Siouxie ήταν εντελώς άσχετη. Δεν επέτρεπε ούτε καν να πλησιάσουν τη σκηνή. Δεν ήταν παρά ένα παιδάκι με μπόλικα φράγκα, από μια καλοστεκούμενη οικογένεια. Ήταν το μοναδικό άτομο που ήξερα που μπορούσε να ξοδέψει 200 λίρες για να αγοράσει σαδομαζοχιστικά συνολάκια από το μαγαζί του Malcolm». Οι ιστορίες των Clash, των Sex Pistols, της Patti Smith, του Johnny Thunders και των New York Dolls, των Ramones, της Siouxsie, των Television και των Generation X, των Buzzcocks, των Stranglers, των Damned και των Black Flag, των Green Day είναι ενδιαφέρουσες, με αρχειακό υλικό και επιλογές από singles, album, συναυλίες, φανζίν όπως το Sniffin' Glue και επιλογή από αφίσες. Μπορεί να μην είναι το πλήρες βιβλίο που έχει βγει ποτέ για το punk, είναι ωστόσο μια έγκυρη καταγραφή αναμνήσεων. Σε όσους έχουν παρακολουθήσει το είδος στην εποχή του, λειτουργεί σαν λεύκωμα που κλείνει μέσα του μια ολόκληρη εποχή.

Στο σημείωμα που κλείνει το βιβλίο, ο Malcolm McLaren -ο άνθρωπος που μπορεί να καυχηθεί ότι ενορχήστρωσε ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας του κινήματος και ωφελήθηκε όσο λίγοι από αυτό- γράφει: «Τα μανιφέστα γράφονται πάντοτε μετά το γεγονός. Κοιτώντας πίσω, το μανιφέστο του punk είναι ότι επέτρεψε στον καθένα να αποτύχει φαντασμαγορικά. Η μουσική, η μόδα, το ίδιο το κίνημα ήταν μια τεράστια καλλιτεχνική δήλωση που γεννήθηκε μέσα από τη ζωή και τις εμπειρίες μου στη Σχολή Καλών Τεχνών. Αυτή η νέα μόδα, αυτός ο νέος τρόπος σκέψης, χρειαζόταν τη δική του μουσική ταυτότητα για να ζωντανέψει, και από το πλήθος ξεχώρισαν τέσσερα άτομα. Παίρνοντας το όνομα εν μέρει από το μαγαζί μου, το "SEX", πρόσθεσα στη συνέχεια τη λέξη "PISTOLS". Αναζητούσα κάτι με σεξουαλικά υπονοούμενα, ένα όνομα που θα μπορούσε να χρησιμεύσει σαν αναφορά. Και ιδού ένα συγκρότημα, οι Sex Pistols, που θα γκρέμιζε -όπως και έκανε- όλα αυτά που δεν μας άρεσαν, και στην περίπτωσή μας αυτό σήμαινε τα πάντα. Φυσικά ήταν πολύ άγριο φαινόμενο για να χαλιναγωγηθεί, και μόλις βγήκε στο προσκήνιο επεκτάθηκε στο κατασκότεινο Soho, ύστερα στα κλαμπ και, τέλος, σε κάθε σχολή Καλών Τεχνών της χώρας. Ξεκινώντας από ένα μικρό κατάστημα στην King's Road, είχαμε δημιουργήσει τους δικούς μας κώδικες για τη ζωή, τους δικούς μας νόμους, τη δική μας ταυτότητα. Με άλλα λόγια, είχαμε δημιουργήσει μια εναλλακτική κοινωνία»...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ