Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Το Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων έχει αρχίσει να μετασχηματίζεται σε πολιτιστικό θεσμό διεθνούς εμβέλειας, που λειτουργεί παράλληλα σε δύο επίπεδα – το φυσικό και το ψηφιακό. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
0

Το Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων του 2025 δεν ήταν απλώς μεγαλύτερο. Ήταν το πιο τολμηρό, το πιο πολυσυλλεκτικό αλλά και το πιο διεθνές. Με 120 εκδηλώσεις σε μόλις λίγες ημέρες και 160 ομιλητές από 16 χώρες, ο πολιτιστικός χάρτης των Χανίων μεταμορφώθηκε σε έναν δυναμικό τόπο ανταλλαγής ιδεών, αφήγησης και διαλόγου.

Οι θεματικές ξεπέρασαν τις 100, με ενότητες που άγγιξαν τη λογοτεχνία, την οικολογία, την ιστορία, τη μνήμη, τη σύγχρονη πολιτική σκέψη, τη νεανική δημιουργία, τον δημόσιο λόγο, τον ξεριζωμό και τη συλλογική ταυτότητα. Σημαντικός αριθμός εκδηλώσεων ήταν αφιερωμένος σε σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα όπως, για παράδειγμα, η εντεινόμενη απειλή της ακροδεξιάς στη Δύση.

Αξιοσημείωτη ήταν όμως και η απήχηση του φεστιβάλ στο ψηφιακό κοινό. Οι διαδικτυακές προβολές, όπως μας ενημέρωσαν οι υπεύθυνοι του φεστιβάλ, ξεπέρασαν το 1.000.000 – αριθμός που αποτελεί θεαματική άνοδο σε σχέση με το 2024, όταν ο συνολικός αριθμός των θεάσεων δεν ξεπερνούσε τις 650.000. Αυτό δεν δείχνει μόνο αυξημένο ενδιαφέρον αλλά και κάτι βαθύτερο: πως το Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων έχει αρχίσει να μετασχηματίζεται σε πολιτιστικό θεσμό διεθνούς εμβέλειας, που λειτουργεί παράλληλα σε δύο επίπεδα – το φυσικό και το ψηφιακό.

Με ομιλητές από την Ευρώπη, την Αμερική, τη Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια, με πάνελ στα οποία συνυπήρχαν συγγραφείς, πανεπιστημιακοί, δημοσιογράφοι, ακτιβιστές και καλλιτέχνες, το φεστιβάλ απέδειξε ότι δεν είναι απλώς μια «γιορτή του βιβλίου», αλλά ένα πολιτισμικό εργαστήριο ιδεών, μνήμης και δημόσιας συζήτησης.

Με ομιλητές από την Ευρώπη, την Αμερική, τη Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια, με πάνελ στα οποία συνυπήρχαν συγγραφείς, πανεπιστημιακοί, δημοσιογράφοι, ακτιβιστές και καλλιτέχνες, το φεστιβάλ απέδειξε ότι δεν είναι απλώς μια «γιορτή του βιβλίου», αλλά ένα πολιτισμικό εργαστήριο ιδεών, μνήμης και δημόσιας συζήτησης. Κι αν κάτι έμεινε στο τέλος –πέρα από τις πολύωρες συζητήσεις και τις γεμάτες αίθουσες– είναι η αίσθηση ότι τα Χανιά καθιερώνονται ως ένας σημαντικός πολιτιστικός πόλος για τους ανθρώπους που αγαπούν το βιβλίο.  

Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Στο φετινό Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων, ο Μανόλης Αναγνωστάκης είχε τη θέση που του αξίζει, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, τα 80 από την πρώτη του συλλογή και τα 20 από τον θάνατό του. Δύο διαφορετικές εκδηλώσεις στο Μεγάλο Αρσενάλι στάθηκαν στο έργο του, τη ζωή του, αλλά κυρίως στην παρουσία του. Η πρώτη εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στα βιβλιογραφικά και τα πραγματολογικά.

Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος παρουσίασε τη «Βιβλιογραφία Μανόλη Αναγνωστάκη (1941-2023)», ενώ η Θάλεια Ιερωνυμάκη και η Λίζυ Τσιριμώκου μίλησαν για το βιβλίο του Μιλτιάδη Πολυβίου «Πραγματολογικά σχόλια στο έργο του Μανόλη Αναγνωστάκη». Στη δεύτερη εκδήλωση, με τίτλο «Γράφω ποιήματα άνετα και αναπαυτικά για όλες τις λογοκρισίες», ο λόγος άνοιξε, χαλάρωσε, προχώρησε βαθύτερα. Ο Παντελής Μπουκάλας –συνεπής στις λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν πρόσωπα– διηγήθηκε την ιστορία πίσω από τη γραφή του «Μανόλης» με «ό», επιλογή που προέκυψε για να απομακρυνθεί ο ποιητής από έναν ομώνυμο αρθρογράφο που του προκαλούσε ντροπή.

Φυσικά, η κορυφαία στιγμή για το φεστιβάλ φέτος ήταν η συγκινητική τιμητική βράβευση του Τίτου Πατρίκιου, ο οποίος στα 97 του μίλησε με οξυδέρκεια και χιούμορ για τη σημασία της κριτικής στάσης απέναντι στην εξουσία. Ο ίδιος αναφέρθηκε στο Παρίσι, στην εξορία, στη σχέση τέχνης και εξουσίας. Είπε –με το γνωστό του χαμόγελο– πως υπήρχαν τέσσερις τρόποι για να επιβιώσει ένας νεαρός αριστερός στη γαλλική πρωτεύουσα: οικογενειακή βοήθεια (ντροπιαστικό), επαγγελματικό στέλεχος (βαρύ), Γαλλίδα μεσαίας ηλικίας (ενδιαφέρον) ή δουλειά (ρεαλιστικό). Ο ίδιος διάλεξε το τέταρτο. Ο Π. Μπουκάλας, πάντα ετοιμόλογος, πρόσθεσε και πέμπτο: να κλέβεις βιβλία και να τα πουλάς, όπως έκανε ο Κωστής Παπαγιώργης.

Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Η κορυφαία στιγμή για το φεστιβάλ φέτος ήταν η συγκινητική τιμητική βράβευση του Τίτου Πατρίκιου. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Ο Παύλος Παυλίδης και ο Θωμάς Κοροβίνης. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Ο Λεονάρντο Παδούρα. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Ενδιαφέρον είχε και η επίκαιρη πολιτική συζήτηση του φεστιβάλ, με θέμα «Η κανονικοποίηση της ακροδεξιάς στη Δύση», στην οποία συμμετείχαν ο Ιταλός συγγραφέας και δημοσιογράφος Νταβίντε Κόπο, ο συνταγματολόγος Νίκος Αλιβιζάτος, ο πρόεδρος της Εθνικής Βιβλιοθήκης Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο συγγραφέας Μάκης Μαλαφέκας καθώς και ο Λουί-Φιλίπ Νταλαμπέρ.  

Μεταξύ των συμμετεχόντων από το εξωτερικό που ταξίδεψαν στα Χανιά ήταν ο σημαντικότερος συγγραφέας της Κούβας και μεταξύ των κορυφαίων στη Λατινική Αμερική Λεονάρντο Παδούρα, η Νορβηγή συγγραφέας Χάνε Έρσταβικ, ο Γάλλος, παλαιστινιακής καταγωγής (γεννημένος στην Ιερουσαλήμ), διδάκτωρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας και συγγραφέας Καρίμ Κατάν, ο Βρετανός, πολιτογραφημένος Έλληνας, μεταφραστής Ντέιβιντ Κόνολι, ο Σουηδός συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας Άρνε Νταλ, ο Ιταλός Αντόνιο Μορέσκο, η Αργεντινή συγγραφέας Κλαούδια Πινιέιρο, όπως και ο διακεκριμένος ιστορικός και συγγραφέας Μπεν Γουίλσον.

Φυσικά, στο φεστιβάλ συμμετείχαν και σημαντικά ονόματα της εγχώριας λογοτεχνίας, όπως ο Γιάννης Ξανθούλης, ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης, ο Χρήστος Χωμενίδης, ο Πέτρος Τατσόπουλος, η Σώτη Τριανταφύλλου, ο Μιχάλης Μοδινός, ο Θωμάς Κοροβίνης σε μια ιδιαίτερη στιγμή με τον Παύλο Παυλίδη, η Ιωάννα Μπουραζοπούλου, ο Κώστας Ακρίβος, η Μαρία Στασινοπούλου και η Ρέα Γαλανάκη.

Στην τελετή εγκαινίων ο δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, επισήμανε ότι: «Το Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων δεν τιμά το βιβλίο ως αντικείμενο αλλά τιμά τους ανθρώπους του, τους συγγραφείς, τους ερευνητές, τους μεταφραστές, τους εκδότες, τους αναγνώστες», υπογραμμίζοντας τον ρόλο του βιβλίου «ως του πιο ανθρώπινου από τα καταφύγια», καθώς «μπορεί να εκφράσει την αγωνία, να αποτυπώσει το τραύμα, να διασώσει την Ιστορία και κυρίως μπορεί να καλλιεργεί το πιο δυσεύρετο χαρακτηριστικό της εποχής μας, την ενσυναίσθηση».

Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Στην τελετή εγκαινίων ο δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Η επίκαιρη πολιτική συζήτηση του φεστιβάλ, με θέμα «Η κανονικοποίηση της ακροδεξιάς στη Δύση», στην οποία συμμετείχαν ο Ιταλός συγγραφέας και δημοσιογράφος Νταβίντε Κόπο, ο συνταγματολόγος Νίκος Αλιβιζάτος, ο πρόεδρος της Εθνικής Βιβλιοθήκης Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο συγγραφέας Μάκης Μαλαφέκας. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Στη συνέχεια, ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, υπογραμμίζοντας την αξία των βιβλίων, τόνισε πως το Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων «επιβεβαιώνει πως η δύναμη των συνεργειών είναι πιο ισχυρή και αποτελεσματική από τις δυνάμεις της ακινησίας και της γραφειοκρατίας, και αποδίδει τα μέγιστα σε καιρούς παρατεταμένης και πολυδιάστατης κρίσης». 

Την έναρξη του φεστιβάλ χαιρέτισαν ο πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, Σταύρος Ζουμπουλάκης, και στη συνέχεια ο Νίκος Μπακουνάκης, πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού (ΕΛΙΒΙΠ), ο οποίος τόνισε πως «τα φεστιβάλ βιβλίου και λογοτεχνίας αποτελούν μια νέα μορφή νομιμοποίησης του λογοτεχνικού πεδίου», καθώς προάγουν «τον εκδημοκρατισμό της λογοτεχνίας και γενικότερα του πολιτισμού, την εμπειρία του κοινού, την οικοδόμηση της εικόνας μιας πόλης, την οικονομική ανάπτυξη, τη διάδοση της εθνικής λογοτεχνίας, την επαγγελματοποίηση των συγγραφέων και των διαμεσολαβητών, κριτικών, δημοσιογράφων, καθώς και την επαφή της λογοτεχνίας με άλλες τέχνες».

Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Ο υποφαινόμενος στην παρουσίαση του βιβλίου του συγγραφέα, Γιάννη Ξανθούλη. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Ο Νίκος Μπακουνάκης, πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού (ΕΛΙΒΙΠ). Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες Facebook Twitter
Η Τίνα Μανδηλαρά με τον Βρετανό ιστορικό και συγγραφέα, Μπεν Γουίλσον. Φωτ.: Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων

Ο διευθυντής του φεστιβάλ Μανώλης Πιμπλής δήλωσε πως «με τις κεραίες του κατά το δυνατόν τεντωμένες», το φετινό φεστιβάλ έχει κεντρικό θέμα «Το σπίτι μας, ο πλανήτης», και υπογράμμισε την ανάγκη καλλιέργειας της εμπιστοσύνης στην επιστήμη και τον ορθό λόγο. «Αυτή είναι μια μάχη που προσπαθούμε κι εμείς εδώ να υπερασπιστούμε με όσα μέσα διαθέτουμε, του διαλόγου και της πολιτισμένης αντιπαράθεσης ιδεών, με το μέσο της εμβάθυνσης στα θέματα, της όχι επιφανειακής ή συνθηματολογικής θέασης των πραγμάτων», διαμορφώνοντας τα φεστιβάλ βιβλίου σε «πεδία συγκρότησης και έκφρασης μιας συλλογικής σκέψης», σε χώρους «που προάγουν τα γράμματα αλλά και τον διάλογο, τη δημοκρατία, που μας πηγαίνουν κάθε φορά ένα βήμα μπροστά ατομικά και συλλογικά».

Είναι αλήθεια ότι οι εκδηλώσεις ήταν τόσο πολλές που έτρεχες να προλάβεις, συχνά μάταια. Το σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι το φετινό φεστιβάλ απέδειξε πως οι επισκέπτες που βρέθηκαν εκεί, όχι μόνο από τα Χανιά αλλά και από γειτονικές πόλεις της Κρήτης, είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα φτιαγμένο για ανθρώπους που θέλουν να διαβάζουν αλλά και να ακούν. Για αναγνώστες που αναζητούν ιδέες, όχι απλώς τίτλους, οι οποίοι ενδιαφέρονται όχι μόνο για το περιεχόμενο των βιβλίων αλλά και για τις συνθήκες που τα γεννούν.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM