«Ελίζαμπεθ Φιντς»: Η ιστορία, η ματαίωση και η επιθυμία στο νέο μυθιστόρημα του Τζούλιαν Μπαρνς

Μην πυροβολείτε τον Ιουλιανό τον Παραβάτη Facebook Twitter
Ο Τζούλιαν Μπαρνς συνεχίζει με το μυθιστόρημα «Ελίζαμπεθ Φιντς» αυτό που έκανε και με το «Άνδρας με κόκκινο μανδύα». Μας δείχνει, με διασκεδαστικό και πειστικό τρόπο, πώς το παρόν, δηλαδή εμείς, οι σύγχρονοι αναγνώστες, μπορούμε να δούμε και να ξαναδούμε το παρελθόν, τους άλλους πριν από μας.
0

ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Την έλεγαν Ελίζαμπεθ Φιντς. Φορούσε ίσια, δετά παπούτσια, μαύρα τον χειμώνα, καφέ σουέτ την άνοιξη και το φθινόπωρο, πάντοτε με κάλτσες ή καλσόν, φούστες ακριβώς κάτω από το γόνατο, πλισέ το καλοκαίρι, σκούρα μπλε τουίντ τον χειμώνα, μαλλιά στην απόχρωση της γκριζωπής άμμου, ασημένιο δαχτυλίδι στο αριστερό μικρό δαχτυλάκι της.

Δίδασκε «κουλτούρα και πολιτισμό», με «συνεργατική» μέθοδο, σε τάξη ενηλίκων, μεταξύ είκοσι οκτώ και σαράντα ετών. Χαμηλών τόνων και χαμηλού προφίλ, αυστηρά ιδιωτική, είχε εκδώσει μόνο δύο ολιγοσέλιδα βιβλία. Το ένα είχε τίτλο Εκρηκτικές γυναίκες, για τις γυναίκες του αναρχικού κινήματος του Λονδίνου το διάστημα 1890-1910. Το άλλο λεγόταν Αναγκαίοι Μύθοι, για τον εθνικισμό, τη θρησκεία και την οικογένεια.

Βρίσκουμε και πάλι εδώ την ιστορική έρευνα, την έρευνα σε λογοτεχνικά κείμενα, την έρευνα που παραπέμπει σε ιστορίες με ντετέκτιβ, τη μυθιστορηματική πλοκή σε συνδυασμό με τη δοκιμιακή γραφή και την ημερολογιακή γραφή, την ένταξη της ζωγραφικής στην πλοκή, όπως συμβαίνει με τον πίνακα «Ο Άγιος Γεώργιος και ο δράκος» του αναγεννησιακού ζωγράφου Καρπάτσιο.

Αυτός ήταν ο Νιλ, ο αφηγητής της ιστορίας. Είχε σπουδάσει υποκριτική, όπου γνώρισε και την πρώτη σύζυγό του, είχε παίξει μερικά ρολάκια στην τηλεόραση, δούλεψε σε εστιατόρια. Ήταν ένας από τους φοιτητές της Φιντς, κι ίσως από τους αγαπημένους της, αν υποθέσουμε ότι η Φιντς είχε αγαπημένους.

Τα μαθήματά της του άρεσαν πολύ. Μάλλον τον σημάδεψαν. Θυμάται κάποια από αυτά. «Κάποια πράγματα εξαρτώνται από εμάς και κάποια άλλα όχι. Οι απόψεις μας εξαρτώνται από μας, οι παρορμήσεις, οι επιθυμίες, οι απέχθειές μας ‒ εν ολίγοις, οτιδήποτε πηγάζει από εμάς τους ίδιους. Το σώμα μας δεν εξαρτάται από εμάς, ούτε τα υπάρχοντά μας, ούτε η φήμη μας, ούτε τα δημόσια αξιώματά μας, δηλαδή οτιδήποτε δεν έχει να κάνει με τις πράξεις μας».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζούλιαν Μπαρνς, Ελίζαμπεθ Φιντς, Μτφρ.: Κατερίνα Σχινά, εκδόσεις Μεταίχμιο

Ένα από τα μαθήματα της Φιντς που είχαν συνεπάρει τον Νιλ είχε σχέση με τους νικητές και με τους ηττημένους, κυρίως με το αν την αλήθεια τη λέει μόνο ο νικητής ή, αν έχει δικαίωμα σε αυτήν, και ο νικημένος. Τι θα συνέβαινε, ας πούμε, αν αντί για τον Ιερό Αυγουστίνο επικρατούσε ο επίσκοπος Ιουλιανός του Εκλάνουμ.

Ο Ιουλιανός δεν πίστευε στο προπατορικό αμάρτημα, θεωρούσε το σεξουαλικό ένστικτο φυσικό και επομένως εμφυτευμένο στον άνθρωπο από τον Θεό. Ο Ιερός Αυγουστίνος πίστευε στην έννοια της αιώνιας κηλίδωσης, παγιώνοντας έτσι μια ακατάλυτη ενοχή απέναντι στο σεξ. Τι θα συνέβαινε ακόμη αν επικρατούσε ένας άλλος Ιουλιανός, αυτόν που οι αιώνες αποκάλεσαν Παραβάτη ή Αποστάτη, ο τελευταίος ειδωλολάτρης αυτοκράτορας της Ρώμης;

Η Ελίζαμπεθ και ο Νιλ αποτελούν το δραματουργικό δίδυμο στο νέο μυθιστόρημα του Τζούλιαν Μπαρνς, «Ελίζαμπεθ Φιντς». Η σχέση αυτών των δύο τόσο διαφορετικών αλλά και όμοιων, όπως τελικά αποκαλύπτεται, ηρώων δίνεται μέσα από μια πρόζα και μια πλοκή εντελώς υβριδική, όπως συνέβαινε και στο αμέσως προηγούμενο μυθιστόρημα του Μπαρνς, το «Άνδρας με κόκκινο μανδύα».

Βρίσκουμε και πάλι εδώ την ιστορική έρευνα, την έρευνα σε λογοτεχνικά κείμενα, την έρευνα που παραπέμπει σε ιστορίες με ντετέκτιβ, τη μυθιστορηματική πλοκή σε συνδυασμό με τη δοκιμιακή γραφή και την ημερολογιακή γραφή, την ένταξη της ζωγραφικής στην πλοκή, όπως συμβαίνει με τον πίνακα «Ο Άγιος Γεώργιος και ο δράκος» του αναγεννησιακού ζωγράφου Καρπάτσιο. Η θαυμάσια μετάφραση της Κατερίνας Σχινά και τα καίρια σχόλιά της αποδίδουν στο ακέραιο τη συνθετότητα του βιβλίου του Μπαρνς.

Μην πυροβολείτε τον Ιουλιανό τον Παραβάτη Facebook Twitter
Βιτόρε Καρπάτσιο, «San Giorgio e il drago» (Ο άγιος Γεώργιος και ο δράκος), 1502

Ο Νιλ εξακολουθούσε να βλέπει τη Φιντς και μετά την αποφοίτησή του. Συναντιόντουσαν δύο ή τρεις φορές τον χρόνο σ’ ένα ιταλικό εστιατόριο του δυτικού Λονδίνου. Ήταν κάτι σαν τελετουργία. Ο Νιλ έφτανε στη μία, ενώ εκείνη ήταν ήδη εκεί και κάπνιζε. Παίρναν το πιάτο ημέρας, πάντα ζυμαρικά, μια πράσινη σαλάτα, ένα ποτήρι λευκό κρασί, έναν σκέτο καφέ. Το γεύμα διαρκούσε αυστηρά εβδομήντα πέντε λεπτά. Πλήρωνε εκείνη και άφηνε το βάρος της συζήτησης στον Νιλ.

Αυτές οι μεσημεριανές συναντήσεις συνεχίστηκαν για είκοσι χρόνια. Προς το τέλος, η Ελίζαμπεθ ακύρωνε τις συναντήσεις τους λόγω «των απρόβλεπτων, αλλά αδυσώπητων φθορών του ανθρώπινου περιβλήματος», όπως του είχε πει.

Ο Νιλ δεν είχε αντιληφθεί ότι η Ελίζαμπεθ Φιντς πέθαινε, καθώς δεν υπήρχε «ούτε αποχαιρετισμός, ούτε ειδοποίηση, ούτε τελευταίο μήνυμα». Μετά την κηδεία σ’ ένα παγερό κρεματόριο του νότιου Λονδίνου, όπου ακούστηκε Μπαχ από CD, ο Νιλ έλαβε μια επιστολή από δικηγόρο που τον πληροφορούσε ότι η Φιντς του κληροδοτούσε όλα τα κατάλοιπά της, τα χαρτιά της, τα βιβλία της, τα ημερολόγιά της, για να τα κάνει ό,τι ήθελε.

Τον αιφνιδιασμό του Νιλ διαδέχτηκε η περιέργεια για το παράξενο αρχείο. Άρχισε να διαβάζει τα ημερολόγιά της: το να είσαι στωικός σε μια εποχή αυτοοικτιρμού σημαίνει ότι θεωρείσαι απόμακρος ‒ ή κάτι χειρότερο, αναίσθητος.

Διαπίστωσε επίσης ότι στα χαρτιά της Ελίζαμπεθ δεν υπήρχε ούτε μία ερωτική επιστολή. Αλλά ο πραγματικός αιφνιδιασμός ήρθε όταν ο Νιλ βρήκε σε ένα από τα ημερολόγια της Ελίζαμπεθ τη βασική οδηγία προς αυτόν. Να γράψει για τον Ιουλιανό τον Παραβάτη, «αυτόν που οι εφημερίδες θα ονόμαζαν αντιήρωα».

Όλο το δεύτερο μέρος από τα τρία του μυθιστορήματος του Τζούλιαν Μπάρνς είναι μια μεγάλη παρέκκλιση στον χρόνο και ταυτόχρονα μια διακοπή της βασικής αφήγησης. Βλέπουμε εδώ το αποτέλεσμα της έρευνας του Νιλ για τον Ιουλιανό. Πώς αντιτάχθηκε στον χριστιανισμό, πώς πολεμήθηκε, πώς πέθανε. Βλέπουμε κυρίως πώς επιβίωσε ο Ιουλιανός μέσα στην τέχνη και στη φιλοσοφία. Στον Μοντένι, στον Βολτέρο, στον Γκίμπον, στον Ίψεν, στον Ανατόλ Φρανς, στον ποιητή Σουίμπερν, στον Ίβλιν Γουό, στον Γκορ Βιντάλ, στον Σίλερ αλλά και στον Καζαντζάκη, στον Καβάφη και τον Κλέωνα Ραγκαβή.

Η ολοκλήρωση της εργασίας για τον Ιουλιανό «ηρέμησε και εμψύχωσε» τον Νιλ. Πίστευε ότι εκπλήρωνε κάτι σε σχέση με την Ελίζαμπεθ, αφού όταν ήταν φοιτητής της δεν μπόρεσε να κάνει την τελική εργασία. Αν την είχε ευχαριστήσει, λοιπόν, με τον Ιουλιανό, έπρεπε να συνεχίσει να την τιμά. Κι άρχισε να ψάχνει, σαν ντετέκτιβ, δουλεύοντας για τη βιογραφία της.

Ήταν Εβραία ή όχι; Ποιος ήταν ο πατέρας της; Ήταν ποτέ παντρεμένη; Είχε ερωτικούς συντρόφους; Τι πίστευε για τον έρωτα; Ίσχυε κάτι που έλεγε, ότι ο έρωτας έχει μεγαλύτερη σχέση με την αλήθεια παρά με την ευτυχία; Ποιες ήταν οι σχέσεις της με τον αδελφό της; Γιατί της είχε επιτεθεί ο κίτρινος Τύπος μετά από μια διάλεξή της για τον Ιουλιανό, με πηχυαίους τίτλους: «Τρελή καθηγήτρια ισχυρίζεται ότι οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες κατέστρεψαν τη σεξουαλική ζωή μας»;

Η βιογραφία δεν ολοκληρώθηκε όμως ποτέ. Και ο «Ιουλιανός» του έμεινε στο συρτάρι, δίπλα στα ημερολόγια της Ελίζαμπεθ Φιντς. Ο Νιλ αποφάσισε να αφήσει την τύχη να ακολουθήσει τον δρόμο της. Γιατί, όπως είχε πει η Ελίζαμπεθ Φιντς, «κάποια πράγματα εξαρτώνται από μας και κάποια άλλα όχι».

Ο Τζούλιαν Μπαρνς συνεχίζει με το μυθιστόρημα «Ελίζαμπεθ Φιντς» αυτό που έκανε και με το «Άνδρας με κόκκινο μανδύα». Μας δείχνει, με διασκεδαστικό και πειστικό τρόπο, πώς το παρόν, δηλαδή εμείς, οι σύγχρονοι αναγνώστες, μπορούμε να δούμε και να ξαναδούμε το παρελθόν, τους άλλους πριν από μας.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ